Mijn ellepijp toen ik zes was

23 aug. 2023 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket

die onderstak tak

mijn stem

1 van de 12 eieren

de code tot verdriet

die vlindervleugel

mijn ellenpijp toen ik 6 was

soms gewoon rijst

de ziel van iemand die ik zeer goed ken

ijs van één nacht

het oor van mijn kopje

 

Het is allemaal gebroken en gisteren. Toen ik daar stond aan de kassa van de Brolco, zag zij het. Koop dit niet, zo sprak zij. Je bent blind en jouw briefje van vijftig frank is ongeldig. Bovendien is dit een kleine tube.

Het is logisch dat ik haar niet aankeek, maar ik voelde het. Zij zag het aan mij. Dat ik samen met mijn ogen probeerde, dat ik verdwaalde. Ik dacht weer eens aan alles tegelijk. Het duurt altijd even voor ik het besef. Ik geraak er nooit.

 

gevangenisdeuren

traankanaaltjes

de wielbouten des vaders tractor

pijn soms woede

een paard in drijfzand

de ketting van mijn fiets op de bodem van een dode zee

traumabeelden

deze bijl in deze koppige stam

de remhendel van mijn plastiek spooktrein

het deksel op de oude verf en zijn pot

 

Het zit allemaal vast en vandaag, deze ochtend. Ik stond daar weer met al dat onzichtbare, met al mijn ongeldigheden. U weet het nochtans, zo zei ze. De strijd is hard. Prijzenslag, moordende concurrentie, besparingen op verwarming, op personeel en bovendien.

Ze sprak. Helaas, mijn collega is ernstig ziek en ik sta vandaag alleen in deze winkel. U heeft daarvoor zo veel nodig, maar ik heb geen tijd om U alles te toenen. U kunt het ook rustig thuis bestellen. Online. Met de hulp van iemand die beter ziet.

 

 

uit de reeks 'Waanhoop'

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

23 aug. 2023 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket