Once upon a time in the East

13 mei 2016 · 23 keer gelezen · 1 keer geliket

Gent, wo bist du bleiben ?

 

Ode, Poezieke en verhoalijnkskes

 

Woar es da Gent na ?

Van de Frithoer op ‘t Zuid

Dé stoverij

Van ’t Keetje

Duvel,  ongefilterd van ’t vat

Van Den Amber

Nachtvlinders nooit daglicht

Van ‘t Kelderke

Spaghetti early in the morning

Van De Rialto en den Bèr

Copie conforme van Fernandel

Van zijn juke box

Drie plaakskes voor vijf frank

 

 

 

Woar es maan Gent na ?

De Vrijdagmarkt, verdwaasd

Ontmoeting, onverwacht

Liefde, levenslang

Stad, stoet

Stoepen, straat van glas

Boten, bruggen

Torens, telkens terug

Verlaten, verloren

Verkocht

 

 

Op de Kuiperskaai rond ten elve tsoavends

           

Zij :  Azijnzieker, achterwoarstige blageur!

Een passant tegen hem : Wadest Tsiepmuile, zit uw koeketiene in ’t slameur?

Zij weer : Bruudruuster, Blaffetuure, Bloedsossietse!

Nu hij : Pekelteeve met uw tsoepen en tsoesplekke!

De passant tegen hem : Lot ze zitten met heur eerweten en petoaters

Hij tegen haar : Ge keun mijn uure kusse

Hij tegen de passant :  Kom, we goan ziere tuuptegoare een peintse pakke!

 

 

Van ’t stroate upgeroapt …(*)

 

 

In het herenhuis in Gent was ons kot een druk bezochte plaats.

 

Er waren nog andere koten in huis, maar op de derde verdieping stak het onze boven alles uit, omdat men er van de derde verdieping haast de complete Sint Pieters-nieuwstraat kon overzien: van café “het Hoeveke” tot aan het wereldvermaarde “Keetje”.

 

Zelf afkomstig uit het al te bronsgroene Limburg en het dorpsleven grondig beu, bleef ik tijdens het weekeinde meestal in de stad. Mijn kotmaten, voor het merendeel Westvlamingen (les extrêmes se touchent) gingen wél huiswaarts. Ze moesten er dan meestal de stallen kuisen, wat ik ooit tijdens een uitnodiging ergens "ten huize van" aan den lijve mocht ondervinden en vooral ruiken !!

 

’s Maandags werd het kot dan volgestouwd met vers gewassen ondergoed én vers gebakken wafels van “moedere”. Deze wafels werden al eens vergeten in de kast en als ze inmiddels beenhard werden teruggevonden, werd er een wedstrijd georganiseerd.

 

De wafels dienden als projectiel en de wedstrijd bestond er in ze drie verdiepingen lager in de stadsvuilbak aan de overkant van de straat te mikken.

 

Als menig wafel in brokken nààst de vuilbak was beland, werd besloten het boeltje beneden te gaan opruimen (wij waren écolo’s avant-la-lettre).  Maar, wie daagde dan plots op? Onze straatclochard die glunderend al de wafels (zowel deze in als naast de vuilbak) gretig in zijn plastic graaizak deponeerde.

 

Wij namen ons voor om hem bij de eerstvolgende gelegenheid een pak verse wafels aan te bieden maar zagen van ons plan af toen wij later merkten dat hij ook niet leeggegeten frietzakjes uit de vuilbak opviste.

 

( * gepost in 2007 op DS online  onder de titel “Wafels en frieten” - studentenkotverhalen)

 

 

 

 

 

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

13 mei 2016 · 23 keer gelezen · 1 keer geliket