Beste ministers, beste beheersmaatschappij Antwerpen mobiel,
Graag stel ik een plan voor om Antwerpen mobiel te houden. Met name: investeer in openbaar vervoer. Oké, dit kan naïef klinken, wie investeert er nu in openbaar vervoer? Wel, ik ga ervan uit dat ik die discussie met u niet moet voeren. Al is er weinig sprake van openbaar vervoer in het plan om het fileprobleem in Antwerpen op te lossen. Jullie maken er steevast ‘ring uitbreiding’ van, laten we het nu eens ‘fileprobleem oplossen’ noemen, op alle mogelijke manieren, in alle dimensies. Dus ook openbaar vervoer.
Op dit moment is openbaar vervoer meer iets voor de minderbedeelden, de oudjes en de studenten. Ik heb een plan om dat aan te pakken. Breid ten eerste de mogelijkheden aan openbaar vervoer uit. Als ik aan Antwerpen denk, denk ik aan de Schelde, de haven en het Albertkanaal. Als ik aan de Schelde denk, denk ik aan de overzet van Hoboken en bijgevolg aan de toekomstige waterbus – een snelle boot die vanaf volgende zomer wordt ingelegd tussen Temse, Antwerpen en Lillo.
Waarom maken we geen netwerk van waterbussen van Temse, Boom, Herentals of zelfs Mechelen over Hoboken tot het Antwerpse Steenplein en de rest van de haven? Mensen kunnen dan tussen verschillende eindbestemmingen kiezen. Om onze boot nog rendabeler te maken, kunnen we bussen inleggen naar de haltes van de waterbus. Zo denk ik aan een lijnbus vanuit Bornem en Waasmunster naar de kaai in Temse. Als we dan enkele extra haltes in de haven aanleggen, kunnen mensen makkelijk met hun fiets of ingeplande fietsstations naar hun werk pendelen. De Schelde ligt er, is breed genoeg voor een waterbus die trouwens niet in de file staat, waar wachten we op? De waterbus zou 40 km/u kunnen varen. Als u dit vergelijkt met de lengte van het traject Boom of Temse tot Antwerpen, komt u telkens op 21 km. Een schatting, met inbegrip van het aanmeren en wachten aan elk ponton, leert ons dan dat zo’n boot er 45 minuten over zal doen om van Temse tot Antwerpen te varen. Schrik niet, met de bus of auto duurt dat even lang of zelfs langer.
Een waterbus is dus een zekerheid op een correcte reistijd. Bovendien liggen de meeste haltes van de waterbus er al. En google eens de inwonersaantallen van de gemeentes aan de Schelde, de Rupel en het Albertkanaal, ziet u dan ook een markt voor de waterbus? Indien u een democratische bijdrage vraagt voor dit soort van openbaar vervoer, ligt de weg naar minder auto’s op de ring open.
Dit is slechts een deel van de oplossing. De denkpiste om openbaar vervoer te herwaarderen kunnen we doortrekken naar de Wase gemeentes met een station. Stel dat u een trein inlegt van Lokeren tot Antwerpen Centraal die alle stations van het Waasland en vervolgens Antwerpen Zuid, Berchem en Centraal bedient. Hoeveel mensen kan je dan bereiken? Elke gemeente met een station op de lijn Lokeren - Antwerpen telt minstens 6.000 inwoners, in sommige landen dromen ze van zo’n bereik. In België besparen we zo’n stations kapot, om dan de mensen die voor de auto kiezen met de vinger te wijzen. Immers, dan moet u investeren in propere en mooiere stations.
Ik begrijp u volledig als u liever al deze mensen in de file ziet staan in plaats van deze met de fiets, de trein of de waterbus te zien pendelen, want die laatste twee opties kosten u per direct geld. Neem misschien eens even de tijd om over deze opties na te denken en te discussiëren met collega’s politici. Al is het maar om te beseffen dat we minder moeten inzetten op koning auto, en net meer op de catchy alternatieven. Lees duurzaam omgaan met mobiliteit, zodat toekomstige generaties ook nog de kans krijgen hun noden in te vullen. En trouwens, investeren in degelijk openbaar vervoer kan u later kosten besparen.
Dat leerde ik van mijn oma: ‘duur kopen, is goedkoop kopen’. Maar natuurlijk weet mijn oma ook dat je daarmee geen stemmen wint.
gepubliceerd op DeMorgen.be: http://www.demorgen.be/opinie/oosterweel-is-niet-de-oplossing-maar-de-schelde-b2ef6e23/1ZzM6Q/