voor het diepe bos
naast de tori* een kaki
in volle bloei
*Een tori (鳥居) is een traditionele Japanse poort die vaak bij de ingang van een Shinto-heiligdom staat. Deze poort markeert de overgang van de wereld van de gewone mensen naar het heilige terrein van de kami, of goden en geesten in de Shinto-religie. Het ontwerp van een tori is meestal eenvoudig, met twee verticale palen en een horizontale balk erboven, en kan gemaakt zijn van hout, steen, of soms metaal. Tori zijn vaak felrood, maar ze kunnen ook in andere kleuren en materialen voorkomen, afhankelijk van de stijl en de locatie van het heiligdom.
Een tori aan het begin van een bos, vaak in grijze steen, markeert de ingang naar een pad dat leidt naar een heiligdom dat dieper in het bos verscholen ligt. Dit type tori kan een bijna mystieke sfeer geven, alsof het een poort is naar een andere wereld. In Japan zie je vaak dat deze poorten aan de rand van bossen of op bergen staan, omdat Shinto-heiligdommen vaak in de natuur zijn gevestigd om zo dicht mogelijk bij de kami (natuurgoden) te zijn.
Wanneer je door zo’n tori loopt, symboliseer je een overgang naar een heilige ruimte en laat je de dagelijkse wereld achter je. Vaak zie je meerdere tori op een pad dieper het bos in, als een serie van poorten die de weg markeren naar een heiligdom. Dit creëert een gevoel van reis en transformatie, met de natuur om je heen die rust en spiritualiteit uitstraalt.