Zonder boeh noch bah (zegswijze)

20 aug. 2023 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket

 

Terwijl de angst uitblijft. Want de heer de pauw is er intussen aan gewend geraakt. Aan dat blauwgroen gedoe, die veren en die nare drang om bij die grauwe muur te paraderen.

Voor Jonathan en Nathalie begin ik soms een blad met een zin die mooi lijkt. Toch wordt het stilaan tijd om al mijn figuranten en personages om te leggen. Dat denk ik ook.

Ik heb intussen meerdere naties aangeschreven en om de levering van wapens gevraagd. Zodat ik de demonen kan bestrijden. Het mag ook deftig bier zijn in flesjes van 33 of 75 centiliter.

Het voordeel is dat ik zeer veel zelf beslissen kan. Zo was Alfred eerst een alleenstaande huisvader met vermiste kinderen en enkele mussen onder zijn Boomse pannen. Op een dag heb ik heb hem tot kabouter beëdigd en mocht hij dat frietkot gaan uitbaten in Sint-Michiels.

Roeland is al die tijd niet veranderd. Hij kan niet volwassen worden, nog de miserie van zich afschudden. Hij is als sinds de zomer van 1968 zeventien jaar gebleven en in het jaar 1979 op die laatste woensdag van december mocht hij mijn Talbot lenen en gewoon langs de péage naar het Zuiden-van-Frankrijk rijden.

Den ivo beschouwde mij toen als zijn persoonlijke druïde die hem naar de top gebracht had en hem daar kon houden. Doch mij kon zijn roem geen moer schelen. Roem, succes, sportoverwinningen. Dat is allemaal zo onbelangrijk en zelfs zo belachelijk als het groot is.

Maar zomaar al die tijd blijven langskomen bij me, kruiden en poedertjes meegraaien zonder boeh noch bah. Zo marcheert dat niet.

Roeland is een gedweeë luitenant gebleken. Zonder schreven noch krassen is hij weer teruggeraakt. Mijn Talbot blonk nooit als tevoren en den ivo was proper van de baan gereden. Hij moest niet per se sterven, maar goed.

En ik weet niet hoe het komt, maar een paar weken geleden dus, liep hij daar aaneengenaaid in mijn hof, tussen al mijn krachtplantjes. Zoals gij eerder las, heb ik hem nog niet kunnen vangen, maar vanavond zal het er van komen.

 

 

uit de reeks 'Roeland Wittebolle'

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

20 aug. 2023 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket