20/11: 'SAMEN OUD' van Lennart Vanstaen
Jan Ducheyne is dichter, schrijver en performer, heeft een enorme passie voor audio en is een begenadigd stemacteur. Daarnaast is hij ook nog dj (Monsieur Le Selecteur), presentator, programmator, stalmeester van De Sprekende Ezels Brussel, maar eigenlijk vooral zichzelf. Hij heeft al meer dan twintig jaar podiumervaring in binnen- en buitenland. Noodzakelijk Kwaad is een unieke groep waar poëzie en muziek tot een ongelofelijke synergie komen. In 2023 kwam de derde plaat uit van dit viertal.
Jan Ducheyne tipt deze week 'SAMEN OUD' van Lennart Vanstaen.
"Ik denk er vaak over na. Dat ik terug met een blog dien te beginnen. Zo elke dag iets schrijven, het is echter niet iets waar ik mezelf aan houden kan. Er dient iets te gebeuren, een aanleiding te zijn. Al zou ik er daadwerkelijk in slagen om in elke dag wel iets te vinden om over te schrijven, of net de actualiteit en het dagdagelijkse te negeren, maar via associatie en meanderende gedachten ertoe komen om een bijna verdorde wilde bloem in mijn herinnering net op tijd zuurstof en water te geven door er nieuwe woorden over uit te gieten, toch zou het al snel een karwei zijn.
En toch… als ik ‘samen oud’ van Lennart Vanstaen had gelezen, overviel mij meteen de goesting om zelf terug wat meer verslag uit te brengen, neer te schrijven wat mijn aandacht had getrokken, de dag of uren ervoor. Het is een schitterend geschreven stuk, waar vooral de herkenbaarheid zo treffend is neergepend. De afspraak an sich, met de enigmatische Diane Broeckhoven is al meteen iets wat mijn aandacht trok. Zij met de tram, hij met de fiets. Ook dat werkte meteen. Ik zag het voor mij.
Net als de meticuleus genoteerde toestand aan de kassa, met QR- en andere codes. Prachtig hoe Diane de lijdensweg van het juiste toegangsbewijs uiteindelijk een halt toeroept door op zichzelf te wijzen en de dames aan de ingang met zachte doch kordate dwang - ongetwijfeld door haar innemende glimlach begeleid - doet inzien dat ze geen partycrashers zijn zonder gratis ticket.
De stijl van Lennart is nauwkeurig, en vol humor en inlevingsvermogen. Het zit hem in kleine zinnetjes zoals deze : ‘Wanneer ze me uiteindelijk om hulp smeekte, ontpopte ik me als een helpdeskvirtuoos en stelde haar gerichte vragen zoals: weet u nog wie de afzender van die mail was? Oké, dat vousvoyeren verzin ik erbij.’
Vooral dat laatste ‘Oké, dat vousvoyeren verzin ik erbij.’ Vind ik prachtig. Daar ga je dan spontaan van glimlachen terwijl je aan het lezen bent. Het gaat prachtig verder, met bijvoorbeeld die hilarische netjes opgetekende mogelijke spellingen van Stefaan: Wanneer er zelfs bij verschillende spellingen niets opdook van ene Ste(f)(ph)(a)an(e), besloot ik de bevestigingsmail, die ze wél had maar die helaas geen broodnodige barcode bevatte, onder mijn loep te nemen. In héél kleine lettertjes spotte ik de woorden ‘download hier uw tickets’, waarbij ‘hier’ een hyperlink was.
Trots als de kleinzoon die ik ooit was toen ik mijn grootmoeder wegwijs maakte in het digitale landschap, toonde ik haar mijn overwinning. Maar die was te vroeg gekraaid. We strandden op een inlogpagina en zij wist uiteraard het wachtwoord niet. Ook daarvoor kwamen excuses, die ik eveneens terugkaatste, en haar verklapte dat ik al mijn wachtwoorden ook ergens digitaal bewaar om ze niet te vergeten, het zijn er ook zoveel (en verschillende, anders ben je de pineut bij een datalek).
En zelfs een ingebouwde cliffhanger wordt niet geschuwd. De dagdagelijkse ergernis van iedereen tussen 18 en 80 over al die paswoorden. Totaal herkenbaar, maar hier zo goed ingepast in dit universele verhaal aan de kassa. Vervolgens blijft het entertaining en levendig, én grappig op een zodanige manier dat je het je hélemaal kunt voorstellen én voor je zien terwijl je aan het lezen bent.
Ook zijn de persoonlijke beschouwingen een surplus, omdat het effectief andermaal héél herkenbaar is dat het eigenlijk oplucht, grappiger en meer memorabel is als niet alles van een leien dakje loopt. Leest u vooral zelf het stukje en weet dat ik het hier over de blauwe versus de rode zaal heb.
Ik wil meer van Lennart lezen na dit stuk, ik hoop dat hij de komende dagen en weken nog veel meemaakt, nog veel uitgenodigd wordt als plus 1 van Diane Broeckhoven en andere helden van het al dan niet literaire veld. Ik spring graag op zijn trein want die dendert als een zo’n hogesnelheidspijl van Japanse makelij, al zal hij dat zelf wellicht in alle zorgvuldig gekozen en mooi beschreven toonaarden ten stelligste ontkennen me dunkt. Veel te gestroomlijnd en te strak, zo’n Japans gevaarte.
Wel, laat mij het opnieuw proberen dan: Lennart Vanstaen schrijft zoals een miniatuurtrein die je voorzichtig vastpakt, maar eens je hem op de rails zet je helemaal in zijn wereld binnenhaalt en dat doet op een manier waardoor je je meteen op je gemak voelt én tegelijkertijd vreugdesprongetjes maakt van het (literaire) plezier. Dat is wat ik ervan vind. Het hoeft niet altijd te schuren, het mag ook wel eens fijngevoelig aangenaam toeven zijn.
Mijn tip? Lees Lennart Vanstaen!"
Copy foto: Kurt Stockman