Tip van de week

22/09: 'Als ik doodga' van Margaretha Juta

Jean-Paul Mulders schrijft columns voor Knack WE en De Morgen.
Hij debuteerde met 'Een zeer treurige prins', de biografie van de Oudenaardse junkdichter Jotie T'Hooft. Sindsdien publiceerde hij onder meer een roman ('Aftersun'), een brievenboek ('Hoed u voor namaak', samen met Diane Broeckhoven) en 'Het Prullalamonster', een verhaal voor kinderen dat tot zijn verwondering in het Duits, het Engels en het Chinees vertaald werd. Internationale weerklank kreeg ook Mulders' onderzoek naar de vermeende zoon van Adolf Hitler.

Jean-Paul Mulders tipt deze week 'Als ik doodga' van Margaretha Juta

"Hoe kan een gedicht over rekenen je raken, als je zelf nooit van bordvullende sommen hebt gehouden?

Het gaf mij dat onhippe gevoel dat weleens ontroering wordt genoemd. Ontroering is een kostbaar goed. Doorgaans spring ik er zuinig mee om.

Misschien zijn het de archetypes: de droom, het meisje en natuurlijk de dood. Alleen van hem ben je zeker - en van de belastingen.

Misschien zijn het de zinnen, die in je schedel blijven plakken als knalgele Post-Its: ‘Als ik doodga, wil ik een cijfer worden’.

Het doet mij denken aan de dichter Hans Andreus.
Aan vadertje Stalin, die de dood van één mens een tragedie vond.

Maar ook aan Albert Einstein.
Die zei: ‘Toeval is Gods manier om anoniem te blijven.’
Hij was een rekenwonder en geloofde in het goddelijke."

 

credits foto: Senne Van der Ven