4/12: 'Voormoeders’ van Els Staes
Noëlla Elpers schrijft jeugdboeken over herkenbare thema's, de meeste werden geselecteerd voor de Vlaamse Kinder- en Jeugdjury. Ze schreef o.a. vier historische jeugdromans. Met ‘Dolores!’ (+13, elfde druk) won ze de Boekenleeuw 2008, de Thea Beckmanprijs, de Kleine Cervantesprijs van de stad Gent en stond ze op de shortlist van de Gouden Uil. Haar drie volgende historische romans werden ook genomineerd voor de Thea Beckmanprijs. Met ‘Vuurkraal’ (+ 14) won ze nogmaals de Kleine Cervantesprijs van de stad Gent. In haar boeken voor + 9 jaar gaan humor en ontroering vaak samen. Recent verschenen ‘James Hond en de Elfenbank’ en het spannende Ensorverhaal ‘James Hond en de zwarte vorst’.
Noëlla Elpers richtte in 1994 ‘Het Kapersnest’ op samen met dichter-echtgenoot Peter Holvoet-Hanssen, om bravoure in het literatuurvaandel aan te wakkeren.
Noëlla Elpers tipt deze week 'Voormoeders’ van Els Staes.
"Het korte verhaal van Hilde A. trok mijn aandacht. Het is openhartig en goed geschreven, zonder valse emoties. Toch koos ik voor ‘Voormoeders’ van Els Staes. De titel sprak me nochtans niet aan. Misschien is het een typefout en moet er een spatie tussen ‘voor’ en ‘moeders’? Een goede titel nodigt uit tot herlezen en is meer dan een etiket, ik durf te pleiten voor een andere die meer intrigeert.
Het gedicht dat volgt is niet gericht op de eigen navel, maar gaat over een moeder, die van de dichteres? Het is zo geschreven dat iedereen onwillekeurig aan zijn, haar of hun moeder denkt als je het leest. In een heel kort bestek krijg je een beeld van het harde leven van de moeder in kwestie. "Zij die wiegendood, ongeval / en pokken uit haar kleren klopte / als meel van het brood voor de overlevers". Deze strofe is zo mooi, bondig en onverwacht verwoord, ik heb als prozaschrijfster ettelijke bladzijden nodig om hetzelfde te doen. Chapeau!
Het einde staat een beetje verloren, een overtuigende overgang naar het ‘envoi’ ontbreekt en zo wordt het iets te vrijblijvend. Misschien een originele gedachte die nog meer licht werpt op de moederfiguur in het algemeen?
Voor het overige genoot ik van het overtuigende taal- en beeldgebruik."