Tip van de week

6/10: 'Leonard & Marianne' van Louloudi

Tine Lefebvre is lid van het Kortrijkse Letterzettercollectief. Altijd op zoek naar kleine stukjes magie in elke dag, schrijft ze voornamelijk voor kinderen en jongeren. Eerder dit jaar stond ze samen met Dalilla Hermans op het podium tijdens het Memento Woordfestival en schreef ze voorleesverhaal ‘De guldensporenzoekers’ voor Guldensporenslagmuseum Kortrijk 1302. Tine is komende vrijdag voorlezer van dienst bij De Schrijfwijzen – Het Groot Dictee Heruitgevonden in de bibliotheek van Kortrijk.
Je kan haar liefde voor taal volgen op www.BVRE.be.


Tine Lefebvre tipt deze week 'Leonard & Marianne' van Louloudi.

“Schrijvers en dichters die clichés doelbewust schuwen in hun teksten, hebben bij mij altijd een streepje voor. En dat is precies wat Louloudi hier doet: ze verwoordt iets simpels als verliefd worden op zo’n manier dat je er opnieuw over gaat nadenken. ‘Ze hebben de ‘en’ tussen hun namen gezet.’ Wat een heerlijk doordacht zinnetje is dat.

Dit gedicht vat in een goeie veertig lijnen zowat een volledige liefdesgeschiedenis samen. De karakters van Leonard en Marianne, hun liefde voor elkaar die door landsgrenzen niet te bekoelen valt, de commentaar van wie langs de zijlijn staat en het zoals altijd denkt beter te weten – het zit er allemaal in verwerkt met vaak maar drie of vier penstreken. Knap!

‘Leonard en Marianne’ is het eerste werk dat Louloudi hier deelde en ik hoop oprecht dat het daar niet bij blijft.”

Foto: Ben Depoorter