Tip van de week

'Blijven lachen, zei de clown' van A. Rivesta

Stephanie Lemmens leest dat het een lieve lust is. Als redacteur bij uitgeverij Manteau begeleidt ze al meer dan drie jaar met veel enthousiasme auteurs bij het schrijven van hun boeken.

Stephanie Lemmens kiest voor 'Blijven lachen, zei de clown' van A. Rivesta als tip van de week.

"Taal en muziek, mijn twee grote liefdes. Vaak kan ik niet kiezen en ga ik voor een combinatie van de twee: de nieuwe Dimitri Verhulst met op de achtergrond Nils Frahm. Of luister ik naar de teksten van Kommil Foo. Toen ik de grote verzameling Nederlandstalige songteksten op Azertyfactor ontdekte, raakte ik vanzelfsprekend geïntrigeerd. 

‘Blijven lachen, zei de clown’ wist meteen mijn aandacht vast te houden. Bijna iedereen draagt wel eens een masker om zijn of haar gevoelens af te schermen. De ene al wat meer dan de andere, sommigen zelfs letterlijk. Een clown, bijvoorbeeld. Wat een fantastisch idee van de auteur om daarmee te spelen. Meer nog dan iemand anders moet die ‘het spel meespelen’. 

Het rijm is enigszins voorspelbaar, maar geeft de tekst wel een voortdravend karakter. Ik lees het lied als een aanklacht tegen onze ‘blijven lachen’-maatschappij, waarin we voor onszelf, maar ook voor anderen maar moeilijk willen/kunnen toegeven hoe het echt met ons gaat. Zoals de auteur zegt: ‘misleiden is ons vak’.

Ondanks alles heb ik nog steeds een glimlach op m’n gezicht, het lachen is me niet vergaan. Daarvoor is Rivesta te overtuigend, zijn woorden geven moed."

Gepubliceerd op

28 mrt 2018