Tip van de week

Tip van de week: Hilde Van Cauteren

Hilde Van Cauteren is dichter en jeugdauteur. Ze schreef Het Naveltheater en De Pigmentroute. Ze koos voor De winkel door Jan De Jonghe.

‘Ik had geen werk. Maar mijn vriendin had wel werk. Ze was al op kantoor toen ik wakker werd.’ In ‘De winkel’ voert Jan De Jonghe een ik-personage op dat van uitstelgedrag zijn levensstijl heeft gemaakt. Al na de eerste alinea heb je door dat er in dit korte verhaal weinig gaat gebeuren. Toch was ik nieuwsgierig genoeg om verder te lezen. De verteltoon is prima. Jan past voortdurend het ‘Show, don’t tell’ principe toe. Hij schrijft niet hoe laat het is, maar wel dat de koffie koud is. Je voelt de sfeer in de oude, lege winkel, waar de dag een andere tijdsorde lijkt te hebben. Ook de karaktertekening zit goed. Het feit dat er vliegen in de keuken zitten, wordt door de man alleen maar geconstateerd, niet verholpen. Het rolluik van de winkelruimte  is nog gesloten, ‘omdat zijn vriendin het niet geopend heeft’. En wanneer de man aan de telefoon oppert dat hij misschien gordijnen gaat hangen of verhuisdozen gaat uitpakken, weet je als lezer al lang dat daar niets van in huis zal komen. De man rookt, drinkt koffie en denkt na. En wanneer hij het te warm krijgt in de zon, gaat hij in de schaduw zitten. De banale dialoog met de vriend aan de telefoon en het gesprek met zijn vriendin aan het slot sluiten goed aan bij de verteltoon. Hier en daar kan het verhaal nog een beetje redactiewerk gebruiken, maar het geheel klopt. Ik ben benieuwd of we van Jan nog meer kortverhalen gaan zien verschijnen. Het genre ligt hem blijkbaar wel.

foto: Joost Bataille

Gepubliceerd op

16 jul 2014