Tip van de week

'Jeuk' van Marijke Scholten

Johan de Boose is auteur en performer. Hij schreef o.a. Bloedgetuigen, een lijvige oorlogsroman die hij ook bewerkte voor toneel en zelf opvoert. Daarnaast schreef hij enkele dichtbundels, die genomineerd werden voor de Herman de Coninckprijs. Binnenkort verschijnt Het Vloekhout, een groteske schelmenroman. Momenteel reist de theatervoorstelling “Belgian Rules/Belgium Rules” de wereld rond; een productie van Jan Fabre (regie), Johan de Boose (tekst) en 15 internationale acteurs en dansers. Johan is curator van het festival Het Betere Boek, dat op 13 en 14 oktober plaatsvindt in Gent. 

Johan de Boose kiest 'Jeuk' van Marijke Scholten als tip van de week.

"Een wrang tafereel in oorlogstijd. De schrijfster slaagt erin om in enkele zinnen een beklemmend decor te schetsen. In dat decor lopen twee verhaallijnen parallel. De eerste lijn is die van de waanzin van de oorlog, voelbaar in elk detail van het dagelijks leven, en de manier waarop mensen proberen te overleven. De tweede lijn is die van een seksueel ontwaken. Beide lijnen zijn subtiel en brutaal tegelijk. Er is geen schoonheid. Maar er is wel het vurige verlangen ernaar. De schrijfster tekent de sfeer en creëert een zekere suspense. Dit korte verhaal geeft het gevoel dat het deel uitmaakt van een groter plan. Benieuwd!"

Gepubliceerd op

11 okt 2017