Tip van de week

Tip van de week: Joost Houtman

Joost Houtman groeide op aan de achterzijde van de Antwerpse Zoo. Het verknipte zijn geest voorgoed. Joost werkt als scenarist, ghost- en copywriter. De averechtse lynx is na De lachende eland (2013) het tweede deel van zijn dierentrilogie onder het pseudoniem Sten Treland.

"Met veel nieuwsgierig plezier ben ik in allerlei teksten gevlogen. Aanklikken, doorklikken en toch vaak geïntrigeerd raken door… heerlijke openingszinnen. "Doodgaan. Het overkomt de beste. Onsterfelijk is er geen een. Eenvoudig is het niet, het vergt wat doorzetting, maar wie hard genoeg zijn best doet of maar lang genoeg wacht, ziet zich uiteindelijk altijd beloond." Man, man, man, daar smul ik van. Auteur Joris weet hoe hij een raak beeld kan schetsen in enkele zinnen die daarenboven heerlijk ritmisch kort zijn. Jammer genoeg blijft hij in zijn tekst 'Doodgaan' daarna hangen in de beschouwingen, maar mijn aandacht had hij.

In die zin wist ik ook Parmat te smaken die onder de titel 'Zin van het leven' neerschrijft: "Velen vragen zich af wat de zin van het leven is,… wel hij staat hier geschreven." Geniaal! Een doordenker, maar ook zo eenvoudig. In de reeks 'hoe zet ik een personage meteen neer' kon de openingszin "Was hij geen kind van zijn tijd geweest, hij had vandaag een gewoon leven gehad, met vrouw en kat en een handvol kleinkinderen in een gezellige hoekzetel. Daar was Maurice van hier tegenover van overtuigd." Knap gedaan van a little bit of soap in 'Ik ben Maurice'. Kortom, niet één tip, maar drie! Leve de openingszin!"  

Gepubliceerd op

11 mrt 2015