Tip van de week

'Kampvuur en avondrood' van Ans DB

Ko de Laat heeft een oeuvre dat o.a. twintig dichtbundels en een verhalenbundel omvat. Hij is (mede-)auteur van diverse theaterproducties, zowel muziektheater als toneel. Zijn liedteksten werden bekroond bij het Amsterdams Kleinkunst Festival (vijf teksten in vier edities) en vorig jaar nog bij Liefde voor Lyriek. Ook behaalde hij in diverse poëziewedstrijden prijzen en ereplaatsen. Op Facebook bouwt hij momenteel aan een lange reeks autobiografische verhalen.

Hij kiest 'Kampvuur en avondrood' van Ans DB als tip van de week.

"Dit verhaal heeft geen uitgesproken literaire pretentie, maar het is wel trefzeker. Anekdotes over prille liefdesgevoelens in deze leeftijdsfase lees je vaak, maar de opbouw en de schrijfstijl van dit verhaal maken dat je meegaat met het hoofdpersonage aan het kampvuur en haar ook een goede afloop gunt. Het sfeerbeeld en de personages zijn effectief beschreven, zonder opsmuk, precies genoeg. Elk karakter komt genoeg tot leven om er een beeld bij te hebben. Het contrast tussen de innerlijke gevoelens van het meisje en haar ogenschijnlijke houding is zeer herkenbaar en daardoor ook geestig. Daarnaast is Ans DB sterk in het omschrijven van zaken die eigenlijk nauwelijks te omschrijven zijn, maar die je wel direct herkent in haar bewoordingen. Zoals die fonkeling in de ogen van Bram ‘zo eentje die je niet zo heel vaak in je leven in jongensogen tegenkomt’. En hoe Leen een arm om de verteller heen slaat: ‘half plagend, half troostend’. Kortom: voor mij is dit een voorbeeld van een verhaal met een meerwaarde, die de obligate anekdotiek vlot overstijgt."

Gepubliceerd op

19 apr 2017