Tip van de week

'Ge ziet' van Annagriet Diesman

Liz Corthals is actrice, voice-over en schrijfster. Ze omschrijft zichzelf als een zotte doos met een roze bril, die weet wat ze wil. Liz vult haar dagen met woorden. Haar hoofd en lijf zitten er vol van. Als parasieten sluipen ze over haar scherm. Om daar, als in elkaar verstrengelde geliefden, zwoel met elkaar te dansen. Ze proeft van het leven en laat het zich waanzinnig hard smaken. Met de nodige dosis peper. En af en toe een korreltje zout.

Zij kiest deze week 'Ge ziet' van Annagriet Diesman als tip van de week.

"Als ik schrijf, doe ik mijn zin. Voel ik en pen ik neer. Zonder regels, eigenzinnig als ik ben. Zo kun je ook de lijnen van 'Ge ziet' van Annagriet Diesman omschrijven. Verdomd eigenzinnig. Ik kwam hier heel wat bijzondere woorden tegen, maar dit stukje poëzie trok meteen mijn aandacht. Tijdens het voorlezen jubelen mijn oren. Heerlijk hoe de 'ge' wederkerend mijn huig streelt en mijn zinnen prikkelt. De kleurrijke klanken spelen in mijn mond. De lieflijke letters rollen sierlijk van mijn tong. Ze worden met de glimlach uitgespuwd en ruiken als rozen. Rode rozen. Hoewel ik mij bij de man eerder een bos slappe gerbera's voor de geest haal. Blij gemaakt worden met een dode mus is mooi. Doodgewoon mooi. Spreekwoorden en metaforen maken mijn dag. Hoe meer ze mijn oren strelen, hoe liever ik het heb. Ze zetten mij aan het denken en laten mij dromen. 

Het geheel van Annagriet Diesman wekt verlangen. Naar elkaar. Aantrekken en afstoten. Niet weten waarom en wanneer. Het hart wordt verscheurd. Wraak, pijn en gruwel. Het harde leven, samen beleven. Denken versus niet-denken. Verdringen en verlangen, met een zwart randje. Een duivels kantje. Of tenminste een half duivels kantje. Eén tweede plus 3. En toch voel ik niet enkel de warmte van het hellevuur. Want er is ook liefde. Warme liefde. De herhalingen worden netjes opgebouwd met tot slot een knaller van een pointe. Ik was helemaal mee met 'Ge ziet' van Annagriet. Hou deze dame in de gaten. 'Ge ziet' haar hier beslist weer verschijnen!"

Gepubliceerd op

7 jun 2017