Tip van de week

'Van alle plaatsen in dit zomerhoofd' van Ulrike Burki

Lucas Laeremans volgde vier jaar filmregie op Sint-Lukas Brussel, maar gebrek aan talent en zelfdiscipline, fnuikten uiteindelijk een mooie filmcarrière, zegt hij zelf. Nadien betrad hij de sociale sector en werkte hij met vluchtelingen, psychiatrische patiënten, woonwagenbewoners en problematische opvoedingssituaties. Recent gooide hij zijn carrière daarentegen om en opende hij het literaire café BoekowskiBoekowski is een café vol gebruikte boeken waardoor je kunt bladeren, lezen of boeken ruilt met een van jouw schatten. Het bindmiddel zijn de boeken, de muziek en de cultuur in al zijn facetten. Kortom, een anti-verzuringscafé. In het najaar starten er muzikale en literaire optredens.

Lucas Laeremans koos 'Van alle plaatsen in dit zomerhoofd' van Ulrike Burki als tip van de week. Rhea van der Vloet krijgt een eervolle vermelding.

"Dag visserke vis! Ik heb gezwommen in de vijver vol teksten van azertyfactor. Tussen het papierwerk van mijn eerste kwartaalaangifte en de bestelling van de brouwer door. Als grumpy old man misschien wat te vlug door de teksten gescrolld. Met het ouder worden stel ik een onverbiddelijk ongeduld in me vast. Ik geef niet veel respijt aan een kunstenaar. Mijn oordeel is heel vlug klaar en waarschijnlijk totaal fout. Maar als ik ontroerd raak, als een kunstenaar me inpakt, dan hoort daar tegenwoordig een grote zakdoek bij. Men zegt mij dat ik daarmee het typische proces van een ouder wordende man doorloop.

Boem paukeslag! Ik ben zo jaloers op de tip van Jess De Gruyter over het gedicht van Rhea van der Vloet. 'Als Peter Holvoet-Hanssen gedichten à la Paul van Ostaijen schrijft, ga ik, Rhea van der Vloet, dat ook proberen'. Ene Charles Bukowski kon ook wel overweg met lange titels: the days run away like wild horses over the hills, het gedicht van Rhea geeft je zo'n vrolijk gevoel dat je er dankbaar van wordt. Bom, toet, bom, toet, teteritoet, tettertoe, het doet er niet toe.

In de veronderstelling dat een tweede tip op rij niet meetelt dan maar verder gezocht en zo ben ik bij de gedichten van Ulrike Burki gekomen. Omdat het nu toch zomer kies ik voor Van alle plaatsen in dit zomerhoofd. Ulrike heeft een stijl die me helemaal ligt. Ze zet eenvoudig te begrijpen beelden neer. Net zoals de heer Spinvis het met zijn muziek en teksten doet, lijkt ze die beelden aan elkaar te plakken, zodat een soort verhaal ontstaat. Automatisch ga je er zelf ontbrekende beelden bij zetten en zo wordt het gedicht ook een beetje je eigen creatie.

Nu niet memmen! Vlug gaan zwemmen."

Gepubliceerd op

12 jul 2017