Tip van de week

'Er vloog een meeuw in haar keel' van Sara Greet

Meltem Halaceli is een Nederlandse schrijfster en Midden-Oosten-expert van Arabisch-Turkse afkomst. Halaceli studeerde Arabische taal en cultuur aan de Universiteit van Amsterdam. In december 2015 kwam haar debuut uit, getiteld: De vergeten geschiedenis van mijn grootvader Sulayman Hadj Ali. Het boek werd lovend ontvangen. Meltem Halaceli komt ook naar de Schrijfdag op 25 maart in het Felix Pakhuis. Koop nu je tickets op schrijfdag.be.

Zij kiest vandaag 'Er vloog een meeuw in haar keel' van Sara Greet als tip van de week.

"Ik schreef een boek over mijn familiegeschiedenis dat parallel loopt met de ontstaansgeschiedenis van Turkije en het Middenoosten. Inmiddels ben ik aan het nadenken over ideeën voor een tweede boek. Het prozaïsch gedicht van Sara spreekt mij aan omdat deze over de sporen van een liefde gaat. Een thema dat mij ook bezighoudt. Zonder precies te beschrijven wat zich heeft afgespeeld tussen haar en hem, beschrijft Greet op meeslepende wijze met behulp van kleuren, seizoenen en stilte heel mooi hoe diep de liefde eerst was en hoe verstikkend de leegte erna. De eerste alinea vind ik daarom ook ijzersterk. De benauwdheid van de nachtmerrie over de meeuw komt indringend over op mij. Hier en daar kunnen formuleringen wel scherper en meer to the point geschreven worden. Het geheel lijkt op het eerste gezicht te gaan over een treurig einde van een liefde, maar de haai, de deur die dichtslaat, dorheid die niet dor genoeg is, en zelfs Jezus die uit zijn kribbe valt, geven een spannend contrast aan de rust van de liefde die er ooit was."

Gepubliceerd op

15 mrt 2017