De hitte

12 jul. 2018 · 44 keer gelezen · 1 keer geliket

Een koppel zat op een terras aan de dijk. Voor hen stromend water, achter hen verdord bos. 

Hij beklaagde zich in stilte over haar gebrek aan fierheid, haar gebrek aan stijl, haar gebrek aan alles. Zij dacht aan de buurjongen die af en toe langskwam wanneer haar man voor de zoveelste keer moest overwerken.
Ze keken naar het stromende water, nipten van hun cocktail waarin een plastic parasolletje vrolijkheid insinueerde. Ze zwegen. Hij stak een sigaret op. Zij vervloekte zijn vunzige gewoontes.
'Wat?' Hij klonk nors.
Zij, even nors: 'Wat "wat"'?
'Ik zie je wel kijken hoor.'
'Goed voor jou.'
Een plezierjacht vaarde voorbij. Dreunende technomuziek, half naakte jongeren, gejoel en gegil. 
Hij trok nog eens van zijn sigaret, starend naar de jeugdige billen. 
Zij vroeg zich af hoeveel van die afgetrainde lichamen nog op haar zouden vallen.
'Nog iets drinken?'
'Waarom niet?'
De ober nam hun bestelling op. 'Wenst u verder nog iets?'
Ja, jou, dacht ze bij zichzelf.
Ja, één van die wijven op de boot, dacht hij bij zichzelf.
Hij trok nog eens van zijn sigaret en smeet die achter zich.
'Meen je dat nu?' 
'Wat meen ik nu?' Hij begon het op zijn heupen te krijgen.
'Kun je dit vuile sigaret niet in de asbak doen?'
'Vuile sigaret?'
'Ja, vuile sigaret! Straks brandt de boel hier nog af.'
'De boel gaat niet afbranden, oké?'
'Ga die sigaret oprapen en doe die in de asbak.'
'Nee.'
'Waarom ben ik met jou getrouwd?'
'Goede vraag.'
Het plezierjacht passeerde opnieuw, nu in de andere richting. Er werd flink gekust.
Waar eindigt dat? vroeg ze zich af.
Hij vroeg zich niets af.
Plots ontstond er paniek. Vanuit het café kwamen er mensen aangestormd, er werd getelefoneerd.
'Ruik jij dat ook?' Ze keek hem angstig aan.
'Ja.'
'Verdomme, dat was jouw sigaret, onnozelaar! Kom, we maken dat we hier weg zijn, of ze komen het nog te weten.'
'Ik heb mijn sigaret daar gesmeten! Zie jij vuur?' Hij wees naar de plek waar hij zijn sigaret had gesmeten.
'Doet er niet toe. We zijn weg.'
Zwijgend fietsten ze naar huis. Hij vervloekte haar. Zij lachte diep vanbinnen.

's Anderendaags stond de politie aan hun deur. Hij werd meegenomen voor verhoor. De dag erna berichtte het journaal over een bosbrand die aangestoken was door een achteloos weggesmeten sigaret. En dat de verantwoordelijke gevat was.

Een puber, die het bulletin zag, zuchtte van opluchting.

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

12 jul. 2018 · 44 keer gelezen · 1 keer geliket