de informaticus

28 jan. 2015 · 10 keer gelezen · 0 keer geliket

Informatici, ik blijf het vreemde mensen vinden. Alsof ze er zijn en niet zijn. Uitblinkers in afwezige aanwezigheid. In elk geval: je lijkt hen altijd te storen, dat staat vast. Ook al ga je pal voor hun neus staan, op hun schermpje is altijd iets veel interessanters gaande.

Het komt eropaan behoedzaam de inbelverbinding naar hun brein te activeren en hoopvol af te wachten of er links en rechts iets begint te zoemen, te piepen en op te lichten. Als je daarin slaagt en eindelijk hun aandacht krijgt, beginnen de problemen pas. Dat is niet verwonderlijk, want een informatica-probleem is in hoofdzaak een informaticus-probleem. Problematiseren is hun vak. Het is niet omdat informatici eruitzien als robots, dat ze ook zouden kunnen vervangen worden door robots! Hoe preciezer je vraag dus, hoe vager, onduidelijker en mysterieuzer hun antwoord. Ook als je gewoon een batterij voor je laptop wil bestellen.

De verkoper-informaticus aanhoort mijn vraag, draait zijn scherm weg, t.i.k.t. iets in en staart. En staart ...

"Oei, er is een probleem" luidt het na ettelijke minuten.

Dat is natuurlijk geruststellend, een probleem betekent dat de informaticus wel degelijk aan het werk is. Van contentement begin ik mee te staren. De leegte in, de toendra op, de mysterieuze nevel van de tijd tegemoet. Staren. Klikken. Staren. Staren ..

Uiteindelijk weerklinken de verlossende woorden: "Ja, er is wel degelijk een probleem ..."

Niets overhaasten nu, even laten bezinken ... "O ja, welk probleem?" vraag ik voorzichtig.

Staren. Staren ...

"Het is nogal duur", luidt het antwoord.

"O ja", zeg ik, en samen staren we nog wat verder. Dit is immers niet het moment om de informaticus uit zijn concentratie te halen. Doe je dat wel, dan is de kans groot dat hij je vraagt wat je vraag nu eigenlijk alweer was.

Staren ...

"Ik zal het dan gewoon thuis zelf online bestellen" zeg ik ten slotte.

"O ja, dat kan je doen", zegt de informaticus aangenaam verrast. 

Tevreden staren we allebei voor ons uit.

"Hartelijk bedankt voor de service, meneer", zeg ik ten slotte.

"Graag gedaan, meneer, daar zijn we hier voor", zegt de informaticus.

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.