Leonard Cohen's grootste fan

inez
8 nov. 2013 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket

 

Leonard Cohen’s sexy basstem vult ons grauwe klaslokaal.

Elke noot , zwaar en donker ,doet me beven. Verzwaart en bevrijd mijn ziel …tilt me van mijn harde bank.

ONMOGELIJK! ONGEHOORD! We kregen zonet de onuitvoerbare en haast oneerbiedige opdracht dit meesterwerk te vertalen !

Verbaasd staart die muziekschenner naar het blad op mijn bank.

Geërgerd trekt hij één wenkbrauw op en leest hardop :

‘Vrije Vlaamse vertaling van Suzanne’.

Tweeëntwintig hoofden draaien zich om en staren naar mijn blozende appeltjeswangen.

Suzanne’s zwierige rokken ruisen. Het kant van haar zoom haakt zich zo nu en dan vast aan droge rivierplantjes die dorstig hun wortels uitstrekken naar de rivier.

Jonge drukdoenerige mussen voeren een luchtdans uit boven het donkere water.

Twee ogen glinsterend als kristallen volgen de levende pijl van snaveltjes die eensgezind een luchtpaadje naar de andere oever beschrijven .

Zonder enige aarzeling tilt Suzanne haar ruisende rokken tot ver boven haar knieën.

Haar sierlijke , warme voetjes worden verrast door het koele zompige rivierzand.

Vastgezogen maar vol vertrouwen laat ze zich leiden door de mussen die inmiddels neergestreken zijn op de andere oever.

Haar roze vingers grijpen zich vast aan de wieren die als een groene bruidssluier boven haar hoofd hangen.

Ze glijdt nu door het diepzwarte water. Haar zijden lippen proeven van het zilte sop.

Twee groen bruin gestippelde armen steken boven de donkere poel en vormen een driehoek. Hemelwaarts.

Blindelings rijst ze op en wordt door twee sterke armen omhooggetild.

Een kruidige geur van mannelijke extase vermengd zich met haar naar exotisch geurende bloesems lichaam.

Samen klieven ze door de lucht die zich als een bloemblad opent.

Kleverig en versmolten mogen ze nu in de eeuwigheid van de hen met honing bedruipende zon baden.

Het geluid van scheurend papier en de één na de ander afgevuurde lachsalvo drukt me en dwingt me genadeloos weer op mijn schoolbank.

‘Een nul op je rapport!’ blaft hij .Verontwaardigd verdedig ik mij tegen tweeëntwintig paar ogen die spottend op me neerkijken.

‘Kan ik het helpen dat jullie liever naar newbeat luisteren’ !?

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

inez
8 nov. 2013 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket