Monopoly

8 dec. 2023 · 10 keer gelezen · 0 keer geliket

Ik loop door straten waar steeds weer opnieuw huizen of appartementen te koop staan.

Straten, waarin ook overal oude prachtige huizen compleet opnieuw worden opgeknapt.            Het Zuid van Antwerpen bruist, vooral de bouwsector en de projectontwikkelaars en vastgoedmakelaars tieren hier welig.

Ik loop door straten waar steeds weer opnieuw huizen of appartementen te koop staan.

Zoals de bubbeltjes in een glas bruiswater stijgen en stijgen hier de prijzen- er lijkt geen limiet in zicht. 
Er valt hier nog maar weinig te huren en ook dat wordt duurder en duurder.

Ik loop door straten waar steeds opnieuw huizen of appartementen te koop staan.

Met de vele reeds gedane projecten, lees verkochte huizen en appartementen in luxe staat, verandert de buurt. 

Er komen massaal bakfietsen, elektronische fietsen en deelsteps bij. 

Meer en meer straten worden fietsstraten -al dan soms met op de weg enorme gaten.

Ik loop door straten waar steeds weer opnieuw huizen of appartementen te koop staan.

De Brederodewijk is gelukkig nog niet helemaal verloren aan al de investeerders. Maar goed ook. Want een Oud Zuid dat even kil en lelijk is als het Nieuwe Zuid kunnen we hier echt missen als kiespijn.

Ik loop door straten en passeer huizen en appartementen die allemaal te koop staan.

De straten zelfs en de hele  buurt lijken te koop te staan.

Er valt geld te verdienen met die prachtige oude huizen die na een opknapbuurt drie keer zo duur doorverkocht kunnen worden. 

 

De buurt is op een kantelpunt want straks gaat hier alleen nog het  grote geld wonen. 


Er is veel horeca, maar op bepaalde plaatsen blijft het bruisende Zuid op zaterdag avond dicht of sluit men al vroeg. 
Teveel bruisen zal het grote geld waarschijnlijk in zijn slaap verstoren.

Ik loop door straten waar steeds weer opnieuw huizen of appartementen te koop staan.

Ik woon hier maar drie jaar en zie de buurt al veranderen. 

En ik weet dat dit maar één buurt in de stad is waar dit gebeurt en dat Antwerpen maar één stad is met buurten waar dit gebeurt. 


In waarheid is het Zuid maar één van de vele speeltuinen van gentrificatie. 


Eén groot monopoly spel met de realiteit, dat wereldwijd wordt gespeeld.

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

8 dec. 2023 · 10 keer gelezen · 0 keer geliket