Vorstenbroodje?

5 mrt. 2021 · 20 keer gelezen · 4 keer geliket

"Wat is dat ?", vraag ik aan de man achter de verstoog

"Welk bedoelt u?"

"Dat daar met het kaartje NIEUW?"

"Oh dat is een vorstenbroodje, mevrouw, nieuw in ons assortiment sinds vandaag."

"Een vorstenbroodje?"

"Een vegan worstenbroodje", preciseert de man.

"Nu u het zegt, het lijkt er wel wat op  maar de kleur is nogal vreemd en ook de vorm…en de consistentie… Vegan? Wat zit er dan juist in zo’n vegan worstenbroodje?"

"Nu moet ik eventjes  op de fiche kijken,"  zegt de man op verontschuldigende toon. "Het broodje is gluten en lactosevrij en zonder dierlijke vetten… en de 'vorst’, zullen we maar zeggen is gemaakt van hoogwaardige vleesvervangende producten." hij glimlacht naar me, tevreden dat hij erin geslaagd is om mij te helpen. 

"Dat is het?"  vraag ik

"Ja dat is wat er hier staat", knikt de man bevestigend.

"Dus met andere woorden op uw fiche staat wat het niet is en wat het vervangt maar niet wat er nu eigenlijk inzit."

De man kijkt opnieuw naar de fiche, neemt dan een  van de vorstenbroodjes en inspecteert het vanuit alle gezichtspunten. Even lijkt het mij alsof hij zich afvraagt aan welke kant  hij erin zal bijten. Maar hij legt het terug en  buigt hij zich naar me toe.  "Misschien, mevrouw" zegt hij nauwelijks hoorbaar," wilt u wel helemaal niet weten wat er in zit."  

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

5 mrt. 2021 · 20 keer gelezen · 4 keer geliket