Zondagmorgen, Buitenveldert

28 jun. 2017 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket

—“Goedemorgen meneer”


—“Uh… goedemorgen. Wat kan ik voor u eh..?”


—“Bent u bekend met het werk van de Kerk van Johannes de Koper?”


—“Oh, Jehova’s. Sorry, ik ben niet geïnteresseerd. Goede—”


—“Nee, geen Jehova’s meneer, alhoewel we die ook vertegenwoordigen. Nee, wij zijn veel meer dan dat.”


—“Ja, maar weet u, ik heb niks met het geloof, dus eh… laat maar.”


—“U hoeft niet gelovig te zijn, meneer, dat is het mooie. Ik ben hier niet om u te bekeren, ik kom u twaalfhonderd euro lichter maken.”


—“WAT! U bent niet goed wijs!”


—“Ja, nu heb ik uw aandacht hè? Alles draait om geld meneer, en zeker bij de Kerk van Johannes de Koper. En daarom mag ik u — alleen vandaag — een uniek aanbod doen. Mag ik u vragen meneer, wat gebeurt er als u doodgaat?”


—“Eh… niets?”


—“Precies. En is dat niet erg weinig? En wat betaalt u daarvoor? Alles bij elkaar? Kist, koffie, cake, en zo?”


—“Tja, dat zou ik zo niet kunnen zeggen, maar—“


—“Wat het ook is, het is teveel, meneer, u krijgt er immers niets voor terug, toch? De Kerk van Johannes de Koper biedt u éénmalig een leven na de dood, op maat! En dat voor maar twaalfhonderd euro.”


—“Twaalfhonderd euro is wel heel veel geld!”


—“Het is veel geld, maar daar krijgt u dan ook wel héél veel voor terug.”


—“Hmmm, zoals?”


—“Onze belangrijkste toegevoegde waarde is natuurlijk een gegarandeerde plaatsing in het hiernamaals van uw keuze, ongeacht uw zonden.”


—“O?”


—“Ja, de Kerk van Johannes de Koper is erkend door, en werkt samen met alle grote wereldreligies.”


—“Oh, oké, en verder?”


—“Afhankelijk van uw basis-levensovertuiging hebben we allerlei leuke extra's. Voor boeddhisten hebben we bijvoorbeeld een volautomatische wasstraat voor bevlekte karma’s. Neigt u naar het katholieke, dan kunt u deelnemen aan gratis weekendtrips naar weeshuizen, waar alles onder de pet blijft. Bent u joods dan kunnen we u een mooie korting aanbieden op reizen naar Jeruzalem inclusief klaagmuur én gratis rechtshulp bij elke aangifte die u doet wegens antisemitisme van mensen die een ander mening hebben dan u. Voor hindoe—“


—“Ik ben van huis uit gereformeerd.”


—“Ach, dat is sneu.”


—“Niets?”


—“Nee, onze organisatie heeft nog niets kunnen bedenken waar we gereformeerden blij mee kunnen maken. Ja, vrede op aarde, maar dat druist tegen alle andere godsdiensten in, dus dat hebben we er niet doorgekregen.”


—“Jammer.”


—“Wat ik wel voor u kan regelen is dat u, eenmaal de pijp uit, wordt geregistreerd als moslim. U hoeft er zelf helemaal niets voor te doen, maar u krijgt dan als het zover is, dezelfde extra's als de meest fanatieke jihadist.”


—“U bedoelt… Ja? Meent u dat?”


—“Geen probleem. U bent dan wel ietsje duurder uit, totaal tweeduizend euro, maar als u die nu niet heeft kunt u gebruik maken van onze aantrekkelijke financieringsregeling; twaalf maandelijkse termijnen van tweehonderd euro, met een contante aanbetaling van driehonderd.”


—“Nou, dat lijkt me wel wat. Toch? Ik bedoel, maagden en alles? Niet?”


—“Een uitstekende keuze, meneer! Ik raad u wel aan iets meer op uw gezondheid te letten, zodat u nog enigszins fit bent als u dood gaat. Dan heeft u er nog veel meer plezier van.”


—“O, ja, da’s wel een goeie —“


—“En ik moet u waarschuwen, als u ten tijde van uw overlijden een betalingsachterstand heeft, komt u uiteraard in de hel.”


—“Ja, nee, dat snap ik. Dat is niet meer dan redelijk. Ik voel er wel wat voor hoor. Wacht, ik zal even mijn portemonnee pakken voor die aanbetaling. Hè, ik heb er echt zin in. Momentje hoor.”

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

28 jun. 2017 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket