Gwen Muylaert

Gebruikersnaam Gwen Muylaert

Teksten

Ziekteaangifte verandert vanaf 1 januari 2016

Ben je werknemer, zelfstandige of werkzoekende? Vanaf 1 januari 2016 verandert de wetgeving rond de ziekteaangifte. Dit heeft belangrijke gevolgen voor jou.   Wat is nieuw vanaf 1 januari 2016?   - Vanaf 1 januari 2016 is er een nieuw getuigschrift voor arbeidsongeschiktheid. Er zijn twee versies: een getuigschrift voor loontrekkenden (bedienden, arbeiders en werkzoekenden) en een getuigschrift voor zelfstandigen. - Je dokter moet niet alleen de begindatum van je ziekte op het getuigschrift invullen, maar ook de einddatum tot wanneer hij verwacht dat je ziek blijft. - Ons ziekenfonds mag je na de voorziene einddatum op het getuigschrift geen uitkering meer betalen. Blijf je toch langer ziek, dan moet je binnen 48 uur een nieuw getuigschrift met een nieuwe einddatum naar ons ziekenfonds sturen.   Wat moet je doen wanneer je ziek wordt en niet kan gaan werken?   1. Ben je werknemer? Breng dan onmiddellijk je werkgever op de hoogte. Anders ben je onwettig afwezig en is je werkgever niet verplicht om je loon door te betalen. Ben je werkzoekende? Breng dan je werkloosheidskas op de hoogte.   2. Neem een nieuw getuigschrift voor arbeidsongeschiktheid mee naar je behandelende arts. Download het getuigschrift hier of vraag het in een ziekenfondskantoor in je buurt.   3. Je behandelende arts schrijft op het getuigschrift de begin- en einddatum van je ziekte. Dat laatste is nieuw.   4. Stuur je getuigschrift voor arbeidsongeschiktheid met de post naar ons ziekenfonds. Zo weten wij dat je ziek bent en kunnen we je een uitkering betalen. Klik hier om te weten wanneer je het getuigschrift moet versturen.   5. De adviserend geneesheer van ons ziekenfonds onderzoekt je aangifte en stuurt je een brief met de precieze periode waarin je mogelijk recht hebt op een ziekte-uitkering.   6. Enkele dagen later krijg je een invulformulier waarmee ons ziekenfonds je recht op ziekte-uitkeringen onderzoekt. Vul dit formulier volledig in en stuur het ons zo snel mogelijk terug.   7. Op basis van deze informatie berekent en betaalt ons ziekenfonds je uitkering. De betaling van je uitkering stopt altijd op de einddatum van je ziekte.   Meer informatie?   - Wanneer moet je het getuigschrift naar ons ziekenfonds sturen? - Wat moet je doen wanneer je na je ziekte opnieuw gaat werken of stempelen? - Wat moet je doen als je langer ziek blijft dan de einddatum op je getuigschrift? - Wat als je ziek bent op 31 december 2015 en ziek blijft in 2016?

Gwen Muylaert
1 0

Ik ga op reis en ik neem mee...

Kies je deze zomer voor cultuur, natuur of avontuur? Heb je je reis al maanden geleden geboekt of ben je nog op zoek naar een zonnige lastminute? Laat je vakantie hoe dan ook niet verpesten door koorts, misselijkheid of een schaafwonde. Vertrek voorbereid op vakantie. Vraag tijdig je reisdocumenten aan en stel je persoonlijke reisapotheek samen.   Reisdocumenten   Kijk voor je vertrek na of je je ziekenfondsbijdrage betaald hebt. Zo kan je op de medische bijstand van onze alarmcentrale Mutas rekenen. Mutas is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar op het nummer +32 2 272 08 80. Sla het telefoonnummer op in je gsm en stop het Mutas-kaartje in je portefeuille. Heb je dringende medische verzorging nodig in het buitenland, bel dan naar Mutas.   Mutas verleent bijstand in alle landen van de wereld, maar voor sommige bestemmingen heb je speciale reisdocumenten nodig. Reis je binnen Europa, Australië of Macedonië? Vraag dan een Europese Ziekteverzekeringskaart (EZVK) aan bij ons ziekenfonds. Ga je naar Algerije, Bosnië-Herzegovina, Marokko, Montenegro, Servië, Tunesië of Turkije? Vraag dan minstens twee weken voor vertrek je speciale reisdocumenten aan.   Reisapotheek   Laat kleine kwaaltjes je vakantie niet verpesten en stel je eigen reisapotheek samen. Denk zeker aan een middel tegen pijn en koorts, ontsmettingsmiddel en pleisters, een middel tegen diarree en een middel tegen maagpijn. Ook zonnecrème, aftersun en zalf tegen insectenbeten en brandwonden mogen niet in je reisapotheek ontbreken. Vergeet ook je persoonlijke medicatie niet.   De precieze inhoud van je reisapotheek is afhankelijk van je bestemming, je reisgenoten en de manier waarop je reist. Bespreek met je arts of apotheker wat je het best allemaal meeneemt.   Myriam, 36 jaar:   “Vorige zomer ben ik met mijn twee kinderen naar de Kroatische kust gereisd. Zon, zee en kleine, gezellige stranden… De kinderen hebben zich geen moment verveeld, en voor mij was het ideaal om de batterijen weer op te laden na een jaar hard werken. Een zalige vakantie! Tot de jongste uitgegleden is op wat gladde stenen. Haar knie lag open. Dat was even schrikken. Ik had zelf wat EHBO-spullen mee, maar haar knie moest genaaid worden. Ter plaatse hebben we gelukkig snel een dokter gevonden. Eenmaal weer in België zijn de dokterskosten terugbetaald door het ziekenfonds. En mijn dochter? Die toonde vol trots haar litteken aan haar klasgenootjes.”

Gwen Muylaert
1 0

Weg met het papieren dossier (rode pen)

De scansoftware evolueert razendsnel. Daardoor is ook de digitalisering van het notariaat niet te stoppen. Gelukkig maar, want kiezen voor digitaal dossierbeheer is kiezen voor de toekomst. Steeds meer kantoren zien er de voordelen van in. Ook notaris Tom Bogaert uit Wilrijk is fan. Wij lieten ons in zijn knusse kantoorzetels zakken en vuurden enkele vragen op hem af.   Waarom bent u zo’n groot voorstander van digitaal dossierbeheer?   Bogaert: Digitaal dossierbeheer is mijn eerste grote liefde, en eerste liefdes vergeet je niet. Tien jaar geleden opende ik mijn eigen kantoor. Toen heb ik zonder aarzelen voluit voor digitalisering gekozen. Je bespaart er plaats, tijd en geld mee. Je moet wel gek zijn om nog uitsluitend op papieren dossiers te vertrouwen.   U kan niet meer zonder digitaal dossierbeheer?   Bogaert: Inderdaad. Als ik sommige van mijn collega’s tussen hun torenhoge stapels papieren dossiers zie zitten, dan breekt mijn hart. Brand, waterschade, diefstal… Stel je voor dat je al je dossiers in één klap kwijtraakt! Ik mag er niet aan denken.   Hoe werkt digitaal dossierbeheer in de praktijk?   Bogaert: In het begin waren we wat te braaf. Pas als het dossier afgehandeld was, scande de beheerder de belangrijkste documenten in. Intussen hebben we veel bijgeleerd. Digitalisering gebeurt nu al bij de opening van het dossier. Elk inkomend document wordt gescand, gecodeerd en toegewezen aan een digitaal dossier. We bewaren alle digitale dossiers op een eigen server, zodat ze ook heel makkelijk raadpleegbaar zijn.   Mogen alle papieren dossiers dan in de prullenmand?   Bogaert: Op termijn is dat zeker de bedoeling. Helaas zijn mijn medewerkers erg gehecht aan hun papieren dossiers. Ik heb dan ook besloten om de overgang van de papieren naar de digitale wereld in stappen door te voeren. Zo krijgt iedereen genoeg tijd om eraan te wennen. Bovendien kan het nooit kwaad om een back-up te hebben. Toch blijven digitale dossiers zonder twijfel mijn eerste keus.

Gwen Muylaert
0 0

Kameleon is koning

“Een broodje met kaas, alstublieft,” zeg je tegen de vrouw aan de andere kant van de toonbank. Hoewel de toonbank tot de nok gevuld is met broodjes met kaas, kijkt de vrouw je niet-begrijpend aan. Misschien heeft ze je niet verstaan. Het is tenslotte lawaaierig in de broodjeszaak. Dus herhaal je je bestelling, ditmaal luid en duidelijk. Daarbij wijs je bemoedigend naar de stapel broodjes achter de glazen wand. Het kan niet anders dan dat ze je nu begrepen heeft. Dan glimlacht de vrouw alsof ze net iets vies ingeslikt heeft, wijst eindelijk het broodje met kaas aan waar jij je zinnen op gezet hebt, en stamelt: “With cheese?”.   Opgelucht en verbluft haal je adem. Opgelucht, omdat het broodje intussen jouw richting uitkomt en je eindelijk kan afrekenen. Verbluft, omdat het je een raadsel is waarom de vrouw je Nederlandse bestelling in het Engels beantwoordt. Je bevindt je in centrum Brussel, een stad met twee officiële talen: Frans en Nederlands.   Het is niet de eerste keer dat je je in zo’n situatie bevindt. Je woont immers al je hele leven in Brussel. Je werkt, slaapt, eet, leeft in die stad. Je bent ook al je hele leven Nederlandstalig in Brussel. Dat betekent dat je bij elk contact met een onbekende een aartsmoeilijke beslissing moet nemen: in welke taal open je het gesprek? En, nog moeilijker: in welke taal antwoord je als iemand je in het Frans aanspreekt?   Of je het nu wil of niet, die taalkeuze maak je elke dag, verschillende keren per dag. Aan de kassa van de supermarkt, in de apotheek, op café of aan het loket van het treinstation. Je maakt een afweging die een risico inhoudt. Als je Frans spreekt, dan is de kans het grootst dat je begrepen wordt. Maar dan ontken je ook jezelf, je eigen identiteit en de hele Brusselse talenrijkdom. Als je Nederlands spreekt, dan bevestig je dat er meer dan één officiële taal in Brussel leeft. Je geeft je gesprekspartner de kans om Nederlands te oefenen als die dat wil, want je weet dat die nood er is. Maar je wordt ook meer dan eens raar bekeken.   Dus ben je een kameleon. De kleur van je huid past zich aan het exotische Brussel aan. Nederlands is dan wel de huid die je als gegoten zit, ook Frans en Engels zitten best comfortabel. In noodsituaties kan je huid zowaar Duits kleuren. In de milliseconde tussen de “bonjour” van je gesprekspartner en jouw reactie, doorloop je daarom onbewust je hoogst persoonlijke flowchart die bepaalt welke taal je zal spreken.   Je hebt één basisprincipe: klant is koning. De dienstverlener past zich aan. Naargelang de situatie ben jij klant of dienstverlener. Als een verdwaalde voorbijganger je naar de weg vraagt, dan spreek je de taal van de verdwaalde voorbijganger. Maar in het postkantoor vraag jij je velletje postzegels graag in het Nederlands. Ook de grootte van de organisatie waarmee je in contact komt beïnvloedt je taalkeuze. Tegen de bakker om de hoek spreek je Frans, maar tegen de medewerker van de MIVB spreek je Nederlands. Tot slot spelen ook de context, de gemeente waar je je bevindt, de vriendelijkheid van je gesprekspartner en je eigen humeur van het moment een rol. En dan kun je nog niet eens zelf altijd verklaren waarom je voor de ene of de andere taal kiest.   Je bent en blijft een kameleon. Je hebt de natuurlijke neiging om je aan je omgeving aan te passen, maar je aanpassen is niet altijd de beste keuze. Je moet hoe dan ook kleur bekennen. Soms beken je kleur zonder dat je het goed en wel beseft. Of soms mis je al eens wat pigment in je huid. Je bent een kameleon. Je bent zo trots op dat brede kleurenpalet van je huid, maar soms wou je dat je een doodgewone hagedis was.

Gwen Muylaert
1 0

Herschreven zinnen

p. 16: (1) de voorwaarden van een verzekering bij arbeidsongeschiktheid; een commissie die armoede bestrijdt; de dienst die de vrachtwagen begeleidt die het huisvuil ophaalt met een roltrommel om de gemeente net te houden (2) Neem een geldig paspoort mee.  p. 17: (1) In elke gemeente wonen vandaag de dag etnisch-culturele minderheden. De uitdaging is om die diversiteit een plaats te geven in het beleid van de gemeente. Hoe schrijft een gemeente zo'n beleid voor minderheden uit? Hoe bereikt een gemeente etnisch-culturele minderheden? Er is nood aan diversiteitsmanagement in de dienstverlening. De gemeente moet methodes ontwikkelen voor inspraak en participatie. Tot slot hebben allochtonen nood aan meer en aangepaste info over de gemeente waarin ze wonen. (2) Als je naamwoordstijl en nominalisering vermijdt, dan schrijf je leesbaarder. p. 18: (1) In de nieuw ingerichte straat plaatste het college van burgemeester en schepenen verkeersborden. Die verkeersborden weren vrachtwagens boven een bepaalde maximumlengte uit de straat. Ze zijn geplaatst op vraag van de bewoners en andere belanghebbenden. Als een te lange vrachtwagen schade veroorzaakt aan de straat, dan is hij aansprakelijk voor de schade. (2) Op 1 oktober voerde u onderhoudswerkzaamheden uit aan het fietspad in de Abdijlaan. Die werkzaamheden voldoen niet aan de contractvoorwaarden. p. 19: Pas deze tips voor een vlotte taal toe en scoor bij de lezer. p. 28: - Dit is waar ik in de eerste plaats voor kies. - Op dit moment voelt het bestuur er niets voor. - We doen er alles aan om dit te voorkomen. Toch zijn we niet verantwoordelijk voor de inhoud van de reclameboodschappen.

Gwen Muylaert
0 0

Vraag jij al naar het goedkoopste geneesmiddel?

Vraag jij al naar het goedkoopste geneesmiddel? Geneesmiddelen kunnen een flinke hap uit je budget nemen. Het goedkoopste geneesmiddel, dat is dezelfde kwaliteit tegen de laagste prijs. Niet alleen voor geneesmiddelen die de dokter voorschrijft, maar ook voor vrij verkrijgbare medicatie zoals pijnstillers, neusspray, ontsmettingsmiddel, geneesmiddelen tegen allergie... Durf zelf naar het goedkoopste geneesmiddel te vragen bij je apotheker. Je bespaart er heel wat mee. Op doktersvoorschrift of niet Geneesmiddelen zijn ofwel op voorschrift van de dokter ofwel vrij verkrijgbaar. Als de dokter medicatie voorschrijft, dan is hij/zij verplicht om een van de drie goedkoopste producten op de markt te kiezen. Als je bij de apotheker om een vrij verkrijgbaar middel vraagt, dan kiest de apotheker welk product hij/zij je geeft. Denk eraan dat jij ook zelf naar het goedkoopste middel kan vragen. Dat werkt net zo goed. Dezelfde kwaliteit tegen de laagste prijs Door goedkopere geneesmiddelen te kopen bespaar je op de prijs, maar niet op de kwaliteit. Goedkopere geneesmiddelen bevatten dezelfde werkzame bestanddelen als duurdere geneesmiddelen en werken dus even goed. De kwaliteit, de veiligheid en de werkzaamheid van elk geneesmiddel wordt grondig gecontroleerd. Duur of goedkoop, elk geneesmiddel dat in België verkocht wordt bij de apotheker is gecontroleerd en goedgekeurd. Zoek op en bespaar! Ook jij kan besparen op je pijnstillers, neusspray, ontsmettingsmiddel, geneesmiddelen tegen allergie… Wil je weten hoeveel? Het goedkoopste geneesmiddel kun je eenvoudig en snel zelf opzoeken. Surf naar onze website www.goedkoopstegeneesmiddel.be of download onze app “Goedkoopste Geneesmiddel”. Zo ben je altijd zeker van de juiste prijs. Vraag ernaar bij je apotheker. Vragen is besparen.   [Kaderstukje] Reisapotheek De vakantie staat voor de deur en jij vertrekt graag veilig en voorbereid op reis. Een reisapotheek meenemen is dan geen slecht idee. Kies ook bij de samenstelling van je reisapotheek altijd voor het goedkoopste geneesmiddel. Zo houd je geld over voor de leuke dingen op vakantie. Wij geven je hier een voorbeeld. Een volledige checklist vind je bij je apotheker. Geneesmiddel Ander merk Goedkoopste geneesmiddel Jouw voordeel Pijnstiller 3,24 euro 2,00 euro 1,24 euro Middel tegen diarree 8,31 euro 4,71 euro 3,60 euro Middel tegen allergie 5,21 euro 3,33 euro 1,88 euro Laxeermiddel 11,36 euro 9,09 euro 2,27 euro Neusspray 7,04 euro 5,59 euro 1,45 euro Brandwondenzalf 10,13 euro 5,85 euro 4,28 euro Ontsmettingsmiddel 5,20 euro 3,00 euro 2,20 euro Gel bij ontsteking 13,60 euro 11,80 euro 1,80 euro Totaal 64,09 45,37 18,72   Onze leden getuigen… Norbert Maes (75) uit Marke In het blaadje en de nieuwsbrieven van de Socialistische Mutualiteiten lees ik regelmatig dat je naar het goedkoopste geneesmiddel moet vragen. Ik ben Secretaris-Penningmeester van de Ouderenadviesraad van Kortrijk. Daar praten we ook vaak over goedkopere medicatie. Daarom heb ik er enkele jaren geleden voor het eerst met mijn huisdokter over gesproken. Zij zei dat goedkope geneesmiddelen evenwaardig zijn. Ik neem vijf soorten medicatie: tegen hartritmestoornissen, te hoge cholesterol, te hoge bloeddruk, maagklachten en suikerziekte. En inderdaad, ik ondervind zelf dat de goedkope medicatie juist hetzelfde effect heeft. Mijn huisapotheker kent mij ondertussen en weet dat ik in het goedkoopste geneesmiddel geïnteresseerd ben. Wanneer ik bijvoorbeeld verkouden ben, krijg ik automatisch de goedkoopste neusdruppels. Van sommige geneesmiddelen bestaat er nog geen goedkoop product, maar wanneer het kan, kies ik voor het goedkoopste. Ronald Ketsman (34) uit Zandbergen Van kleins af aan ben ik allergisch voor van alles en nog wat. Na jaren van intensieve behandelingen zijn die allergieën plots weggegaan, maar rond mijn 25ste doken ze even plots weer op. Onder een andere vorm deze keer, en het begon erger en erger te worden. Ik at een appel en mijn keel zwol op. Ik had altijd last van een lopende neus en gezwollen ogen. ’s Nachts deed ik geen oog dicht, omdat ik nauwelijks kon ademen. Ondertussen weet ik dat ik allergisch ben voor berkenpollen en verschillende soorten fruit, maar de oorzaak van de allergieën is nog altijd niet bekend. Ik ben altijd op zoek geweest naar een middel dat het draaglijk maakt, zodat ik ermee kan leven. Nu neem ik drie verschillende geneesmiddelen. Na die jarenlange zoektocht heb ik eindelijk een combinatie gevonden die werkt. Elk jaar bij het begin van de lente ga ik naar de dokter om mijn medicatie te bespreken. Vorig jaar stelde mijn huisarts voor om de goedkoopste variant voor te schrijven. In het begin was ik daar een beetje bang voor. Toen ik eindelijk een geneesmiddel gevonden had dat echt werkte, wou ik natuurlijk niet zomaar veranderen. De dokter verzekerde mij dat het middel dezelfde samenstelling had, en al snel merkte ik zelf dat het effect hetzelfde was. Het helpt, en dat is het belangrijkste. Wanneer ik een zware verkoudheid heb, neem ik soms een pijnstiller. Ik vraag bij de apotheker nooit naar een bepaald merk, maar ik leg uit wat mijn klachten zijn. Mijn apotheker geeft mij dan automatisch het goedkoopste middel. Ik vertrouw op mijn arts en apotheker en ben blij als zij mij het goedkoopste geneesmiddel geven.

Gwen Muylaert
1 0