Die dag op Krubbo

11 jul. 2021 · 28 keer gelezen · 2 keer geliket

“Astriebo, waar ben je?”
“Hier, Zdragjebo, achter het smukdra.”
“Waarom verstop je je daar? Ben je bang van iets?”
“Neen, wat is er op Krubbo  om bang van te zijn? Ik speel enkel een spelletje met je. Het smukdra is ideaal om te verdwijnen en toch lijkt het totaal transparant.”
“Kom nu maar achter dat scherm vandaan, ik praat liever met zichtbare wezens.”
Dat smukdra-ding is wel geinig,  als je achter het scherm staat ben je totaal onzichtbaar. Astriebo houdt vol dat het van een andere planeet afkomstig is, maar hij weet niet dewelke. Keuze zat, want naast de blauwe, die het verst  van ons verwijderd is, heb je de rooie, de melkwitte en nog een twintigtal andere gevaarten in de ruimte, die net als Krubbo de naam planeet meekregen. 
De oudere Krubbonoren beweren dat onze lichtjarenverre oorsprong zou te vinden zijn op het minuscule blauwe bolletje.
“Weet jij naar hoeveel planeten wij kunnen reizen, Astriebo?”
“Neen, geen idee maar die groene, Waldbrow, daar wil ik met jou wel eens op vakantie.”
“Dat kan, met de Holostar. Die reist naar vijf planeten.  De andere zijn te ver verwijderd.”
“Zdragjebo, jij weet zoveel.  Als je op school een spreekbeurt moet geven over een onbekende bezoeker aan onze planeet. Wat zou je hem vertellen?”
“Dan zou ik beginnen met Noz, de grote vuurbol, die Krubbo verlicht en verwarmt.  Verder zou ik spreken over de bevolking die in ronde metaalachtige sferen woont die ingedeeld zijn in een soort honingraten. Elke bewoner heeft zo een eigen kleine ruimte waarin hij slaapt en eet.  Uit een kraantje, gekoppeld aan een buizenstelsel komt een krachtig brouwsel.  Daar voeden wij ons mee. In een ruimte in het midden van de bol komen familieleden en vrienden samen om te praten of spelletjes te spelen.”
“Heb jij een favoriet spelletje, Zdragjebo?”
“Zeker, dat is ‘Mens erger je niet’, maar ik zou aan de bezoeker ook nog zeggen dat er naast de individuele bollen nog grotere bollen zijn waarin bijvoorbeeld onze school is ondergebracht  of waar allerlei groepsactiviteiten doorgaan.”
“Ga je hem ook iets vertellen over Oerkabbo,  die grote vlakte waar dingen uit de ruimte vallen en waar wij op woensdagnamiddag dikwijls gaan spelen?”
“Misschien houden we dat beter geheim. Wie weet waar een vreemdeling zoal op uit is? Mijn broer heeft eergisteren een rood stuk metaal gevonden met als opschrift: ‘Tesla Roadster’. Hij gaat het naar het museum brengen.”
“Bedoel je dat museum waar ook die gouden plaat wordt getoond met die rare geluiden?”
“Precies. Naar het schijnt zijn die geluiden wezens die praten.  Er staat ergens ‘Akkadisch tot Zweeds’ op vermeld. Dat zouden talen zijn.”
“Is er tussen dat gebrabbel ook iets dat de Krubbonoren verstaan?”
“Er is één passage die wij allemaal vlot verstaan: ‘Hartelijke groeten aan iedereen’.”

(English version: see Bedtime.com)

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

11 jul. 2021 · 28 keer gelezen · 2 keer geliket