Hoe Het Voornamelijk Niet Te Doen In Het Leven I

12 okt 2023 · 21 keer gelezen · 0 keer geliket

I Eline & Alexander

 

Ik werd geboren in het jaar 1992 . Ik herinner me natuurlijk niet wat er dat jaar allemaal gebeurd is & heb momenteel zelfs niet de intentie noch de zin om Google even te raadplegen . Ik weet dat de kernramp van Tsjernobyl niet zoveel jaar ervoor is gebeurd . Geen idee hoeveel jaar ,  niet de intentie noch de zin om Google te raadplegen .

Ik ben er zeker van dat die ramp niet ver van 92 verwijderd is omdat mijn inkijk in de geschiedenis van de mensheid nog niet zo slecht is , maar ben er honderd procent van overtuigd door het eerste vriendje van mijn eerste en tot nog toe enige partner in crime in het cohousen . Haar naam was Eline .

Zijn naam was Alexander , en hij had een misvormd rechterhandje . Ik weet nog de eerste keer dat ik zijn hand schudde , dat ik toen al iets vreemd opmerkte . Hij deed ook fel zijn best onderweg naar het Marrokkaanse restaurant waar we gingen eten voor mijn huisgenote haar verjaardag , om zijn hand te verbergen . Hij stak ze letterlijk in zijn mouw , alsof hij het te koud had begin Juli. Het vreemde is , hij kon niet anders als weten dat ik wist dat er iets niet klopte , want ik had zijn hand al geschud . En toch .

Toen ik tegenover hem zat op het terras van de zaak , leek het nog erger . Hij zat er eigenlijk zonder rechterhand . Ik heb er geen vragen over gesteld hij geneerde zich duidelijk al genoeg . Erg , dat je jezelf zo iets moet aanleren . Maar ik leef met een mentale psychische beperking die zie je niet . Ik heb geen recht van spreken . Ik weet niet welke blikken hij krijgt , of welke pesterijen hij als kind heeft meegemaakt . Ik ken de mijne wel , maar niet de zijne .

De reden waarom ik van het weinige jaarverschil tussen de kernramp en mijn geboorte overtuigd ben , is omdat hij niet zoveel ouder was als mij & hij was een kleine 8 maand na de kernramp geboren . Ik weet niet meer exact hoeveel jaren we schelen of wat zijn leeftijd toen of nu is & heb geen zin , noch de intentie om Facebook te raadplegen om zijn leeftijd te ontrafelen . Zijn moeder grapte blijkbaar vaak over de hand door de misvorming aan de kernramp te wijten & specifiek de radioactieve wolk die toen over gans Europa zou zijn getrokken . Als je goed hebt opgelet , weet je dat ze toen zwanger was van hem .

Door de radioactieve wolk zou er zelfs in delen van Europa roze sneeuw uit de lucht gevallen zijn als ik me niet vergis , ik denk in Polen of Wit-Rusland . Ik zeg wel liever Belarus . Belgische Wit-Russen horen dat ook liever . De hoofdstad is Minsk , buiten dat ik een liefde voor geschiedenis heb hield ik ook van Aardrijkskunde in het middelbaar , maar nét ietsje minder als van geschiedenis . Vandaar dat ik de hoofdstad nog ken . Ik ken denk ik nog steeds alle hoofdsteden van Europa door dat vak & het van buiten drammen in het middelbaar . Waar ik trouwens een bloedhekel aan had , van buiten leren . Stampvoetend rondjes rond de lompe eiken keukentafel doen in de Kruisboslaan te Baal , en terwijl de Franse basisvervoegingen liggen afratelen alsof je het alfabet opnieuw leert opzeggen .  

Ons onderwijs slaagt na jaar en dag nog steeds op geen zak , toen niet , nu niet . Ik weet dat , desondanks ik geen kinderen heb & mezelf wijs maak dat ik er geen wil . Er is geen ruimte voor individualiteit of focus op je talenten , nooit geweest . & welke Vlaams kind leert er nu bijvoorbeeld graag fucking Frans? Maar mij ga je niet horen zeggen dat Steiner scholen , waar zelfgroei , zelfontplooiing en individualiteit voorop staan zoveel beter zijn . Want Steinerschool-kinderen zijn vaak opvallend onzeker . Weet ik uit ervaring , er zijn er al enkele mijn revue gepasseerd . Altijd vrijzinnige ouders en veel vrijheid , na verloop des tijds weten ze gewoon niet meer wat ze echt willen omdat zoveel kon , dan zwerven ze a la Van Gogh van hier naar daar & zoeken ze naar iemand die het wel weet , voor zich vervolgens in vergissingen te storten . Kortom de onzekerheid blijft .

Maar wie ben ik eigenlijk als watervaleffect-kind ? ASO , TSO , BSO Ik was jaren onzeker . Want heb ‘maar’ een BSO-getuigschrift hotelschool . Stuff to think about politiek .

Jammer wel natuurlijk , dat mijn favoriete vakken net aardrijkskunde en geschiedenis waren . Want volgens mijn vader heb je aan de hogere school studies in geschiedenis of aardrijkskunde geen halve reet .

‘Zit gennen toekomst in , want ons Sabine hare vent is maar ne manager van de Quick in Kraainem en dieje hee dat gedaan ‘ .
        ⁃       Zei de man met het leercontractdiploma bakkerschool.


 Ik weet niet meer exact welke studie mijn tante haar man studeerde & ik ben niet van de intentie om mijn tante waar mijn vader zijn familie al jaren niet meer mee praat , noch mijn vader waar ik nu alweer drie jaar of langer niet meer praat te contacteren op facebook , & heb al helemaal die zin niet eerlijkheidshalve. Sinds ik niet meer met mijn vader praat , ben ik trouwens ook opvallend minder onzeker .

Ik weet dat van die roze sneeuw uit de radioactieve Tsjernobylwolk door een Wikipedia-pagina ooit gelezen te hebben , ik ben een wikipediafiel , zoals Nick Cave het zou noemen . Ik hou wel van halve waarheden en dergelijke . Behalve als ze uit de mond van mijn ex-vriendin kwamen . Ik zou kunnen zeggen in welke landen specifiek die sneeuw gevallen is , maar heb nu geen zin noch de intentie om die onvertrouwbare Wikipedia-pagina te gaan liggen opzoeken . Polen & Wit-Rusland grenzen aan elkaar , dus als het niet in een van de twee is , zal het wel in ze alle twee zijn geweest . & als het in andere landen was geweest , wel dat kan me voorlopig gestolen worden .

Hij had eigenlijk maar drie vingers . Alexander . Zijn duim , wijs & middelvinger . Alexander de krab had nog wel een leuke bijnaam geweest voor hem te koeioneren in zijn pubertijd . Alexander de krab , misschien had hij wel een goeie premier geweest ? In Maffia 2 hebben ze het op een gegeven moment over ‘Mikey the crab’ die hetzelfde probleem had , maar Mikey zie je nooit in dat spelletje noch zijn krabbenhandje . Alexander speelde gitaar , dus natuurlijk ook met die slechte hand . Hij was linkshandig , en speelde zoals een linkshandige gitarist . Kurt Cobain bijvoorbeeld was rechtshandig maar speelde op een linkshandige gitaar . Alex sloeg de snaren aan met zijn linkerhand & bediende de snaren met het rechterkrabbenhandje . Zoals een echte linkshandige gitarist . Hij had ook geen keuze , hij moest wel van zijn normale hand zijn sterke hand maken . Merkwaardig eigenlijk , ik denk eenieder kind kiest bij het leren schrijven welke hand hem het beste past . Ik denk dat Alexander sowieso met zijn krabbenhandje ook had kunnen schrijven , maar dan toch koos hij als kind voor de de andere linkerhand als sterke hand om zijn krabbenhandje niet veel meer in de kijker te zetten . Hij was er dus op zijn 5 of 6 jaar al mee bezig . Anders zijn . Vreemd zijn . & dat vooral niet te willen laten zien .

Dat had hij dan in ieder geval wel gelijk met Cobain , vreemd zijn . Hij verkleedde zich bijvoorbeeld graag als een meisje toen hij kind was & gedroeg zich bewust excentriek op jonge leeftijd voor aandacht te krijgen van zijn labiele moeder . Cobain wou zijn vreemdheid dan weer net wél laten zien , daar is dan weer een verschil tussen hem & Alexander . Verkleden als een meisje … Wat toch zeker toen vreemd was . De dag van vandaag kan alles , de gevolgen zien we later wel ! Waarschijnlijk geldt dit ‘alles kan’ wel niet voor waar mijn roots liggen anno 2023 . Misschien binnen 20 jaar wel , de kebab is er bijvoorbeeld nog hip . Cobain is in 67 geboren en in 94 gestorven . Hiervoor moet ik niet zijn Wikipedia-pagina raadplegen , heb in mijn edgy puberteit genoeg naar Nirvana geluisterd & vind hem nog steeds een icoon & 1 van mijn grootste persoonlijke helden dat ooit deze planeet heeft bewandeld . Iemand waar ik naar op kijk & nog steeds . Ik maakte ook ooit op Facebook de donkere grap de dag van mijn 28ste verjaardag ‘Fuck, ik heb het overleefd’ , omdat ik stiekem ergens wel bij de heuse 27 club wou horen , dat had nog wel bij mijn godgans leven vol klotezooi , onomkeerbare fouten en nest gepast . Maar daar zijn we dus voorbij . Ondertussen al vier jaar want ik zit hier als 31 -jarige op de iPad te tokkelen omdat ik vorige week mijn computerscherm richting club 27 heb geklopt . Cobain is geboren op 20 februari .

Ik ook . 20 februari 1992 .

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

12 okt 2023 · 21 keer gelezen · 0 keer geliket