Koningsvisser

7 nov. 2023 · 23 keer gelezen · 0 keer geliket

Met zijn kleurrijke vederdracht in aanvalsmodus snijdt een mannetjesvogel door het troebele vijverwater. Het onderwaterleven houdt voor luttele seconden hun kieuwen stevig dicht. Een robuuste kop met vinnige ogen komt vliegensvlug boven. Met enkele slagen van zijn blauwe stevige vleugels spat hij de laatste druppels water van zich af en blijft even ter plaatse hangen. Uit zijn snavel bungelt een minuscuul visje. Zijn pienter lijkende ogen speuren de omgeving af. Zijn kopje beweegt heen en weer totdat hij opvliegt naar de laaghangende takken die de vijver deels verborgen houden. 'Spits, spats,' met enkele welgemikte slagen tegen een dunne tak slaat hij het visje te pletter. In drie slokken is het opgepeuzeld. 'Hup', daar gaat hij opnieuw het water in. Met een formidabele duik 'vliegt' hij haast door het water. Deze handelingen voert hij wel een twintigtal keer uit. Vanop een afstandje, verscholen in de takkenwal, observeert een van tak naar tak springend roodborstje hongerig elke actie van de ijsvogel. Vogels communiceren, op hun manier.

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

7 nov. 2023 · 23 keer gelezen · 0 keer geliket