Meneer fazant

9 mrt. 2021 · 7 keer gelezen · 0 keer geliket

Wanneer ik die ochtend het schuifraam naar de tuin open, hoor ik hem.
Zijn geluid is scherp genoeg om hoorbaar te zijn tot in onze keuken, zelfs zonder hoorapparaten.
Ik sta daar aan het raam te luisteren met een tas thee in mijn handen.
De fazant is terug.
Toen we hier net kwamen wonen in de Erpse velden logeerden hij en zijn gezin in de weide naast ons.
Tot er twee jaar later een storm kwam.
De  boom in de weide naast ons viel om en de woonst van het fazantengezin werd vernield

Sindsdien hebben we geen fazant meer gehoord of gezien in de buurt van onze woning.
Ik ben zo dankbaar dat ik hem nog kan horen.
Maar ik heb hem nog niet ontmoet of gezien.

 
Tijdens mijn dagelijkse wandelrondje in de buurt kom ik opnieuw een fazant tegen.
Hij loopt tussen de dennenbomen samen met een andere mannetjes fazant

Eén van de twee fazantenheren steekt zijn kop fier de lucht in en luistert aandachtig.
Zou hij mij ook horen?
En ik moet lachen.
Want ik heb onbewust mijn goede oor ook richting de fazant gedraaid om hem zo goed mogelijk te horen. 
Mijn houding lijkt onbewust verdacht veel op die van mijn gevederde vriend.

De voorbije maanden ben ik me beginnen aanpassen en heb ik al wat 'trucjes' geleerd om nog zo goed mogelijk te horen.
Zoals dat onbewust draaien met mijn goede oor, nadenken over waar ik zit aan de tafel of mensen aankijken wanneer ze praten.
Ik merk ook vaak dat ik onbewust wijs naar mijn oor wanneer ik iets niet gehoord heb.
Het blijft altijd een beetje behelpen, zoeken.

 
En nu sta ik daar tussen de velden fazantig te wezen en te lachen.
De gebroeders fazanten schrikken op en haasten zich ervandoor.
Voor ik het weet zijn ze weg.
Maar ze hebben mijn dag gemaakt.
Eens thuisgekomen teken ik meneer fazant of het kleine beetje fazant in mezelf.
Het is maar hoe je het bekijkt.

 

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

9 mrt. 2021 · 7 keer gelezen · 0 keer geliket