Positief reisadvies voor India

29 okt. 2014 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket

Positief reisadvies voor India: 

DE TIEN GEBODEN

1. Gij zult niet opvallen  

Neem (liefst onbewust) een aantal van de plaatselijke gewoonten over, kwestie van te integreren, dus camoufleren, dus minder op te vallen. In India betekent dat ondermeer: 

- met je hoofd bijna nee schudden (alsof je zou tonen "allez dan, tis goe voor ene keer") wanneer je eigenlijk gewoon 'ja' bedoelt.

- bij het drinken van een fles water giet je het water in je mond zonder de opening van de fles met je lippen aan te raken.

- je voedsel zo vaak mogelijk met je handen opeten (NVDR: Joachim bedoelt eigenlijk één hand en alsjeblieft je rechter)

2. Loof de Heer (maakt niet uit welke)

Vraagt iemand naar je religie? Kies er gewoon 1 uit: Christen, Moslim of desnoods Jehova, maar begin niet te lullen over atheïsme. Het is alsof je het Belgisch federaal systeem zou proberen uitleggen aan een Chinees in het Duits. 

3. Vermijd overbodige ongemakken

Ga je voor een lange busrit? Laat dan op je GSM een herinnering, genaamd 'rugzak', 15 minuten voor de geplande aankomsttijd afgaan om het bewuste voorwerp zeker niet te vergeten. Gaat de man in de zetel voor je even weg voor een plaspauze, draai dan ongemerkt zijn zetel wat naar voren, kwestie van wat meer beenruimte te scheppen voor jezelf.

4. Verwacht steeds het onverwachte

Zelfs als je denkt in alle rust op het strand te liggen kan je wakker worden met een aap op je gezicht, een schijtende (doch nog steeds heilige) koe naast je, en mogelijk passeren er een paar zatte locals die lachend (!) een zeil versleuren met daarop open en bloot de lijken van 2 pas verdronken Indiërs. Dat er 5 minuten later een andere zatlap trots een 2de duim aan zijn rechterhand komt tonen, maakt de onvoorspelbaarheid alleen maar groter.

5. Gij zult nooit onder je bed kijken  

Zoek nooit naar ongewenste levensvormen in je kamer. Wat niet weet, niet deert.

6. Wees nooit bevreesd  

Voel je niet te snel bedreigd! Zelfs niet als je alleen in een afgelegen automaat geld afhaalt en er 15 Indiers binnenglippen om je hand te schudden, mee te kijken naar het computerscherm en vooral te profiteren van de gratis airco.  

7. Wees geeeeeeeeedddddddddduuuuuuuuullllllllllllllllllllllllllddddddddddddiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiggggggggg en adem door je mond  

Met een beetje pech sta je met je zweetsleffers en bagage 4 uur aan een stuk recht in een belachelijk volle trein. Met een beetje extra pech word je verdrukt richting een 170cm lage doorgang en sta je het langste uur van je leven in de deuropening van de wereldwijd gerenommeerde, door Unesco beschermde Indische treintoiletten. Nadat je beseft dat een uur je adem inhouden net iets te lang is, word je spontaan jaloers op de 2 zwarte, geurwerende tenten naast je en de moslima's die zich eronder verschuilen. Allah Akbar! Hun man gunde hen zelfs geen oogluikje! Ik kook vanbinnen, maar zie het oogluikend aan (komaan, deze woordspeling schreef zichzelf).   

8. Wees mild ten opzichte van schrijffouten

De lieve Indiers bedoelen het immers beter dan het klinkt:

- French Fried (nee, ze willen echt geen Fransman frituren)

- Chess omelet ( de Gary Kasparov onder de eieren)

- T-shirt van Iran Maiden (de bekende Perzische Heavy Metalband)

Jackem Stood (rechtstreeks overgeschreven van mijn paspoort en geef toe: het klinkt beter dan het origineel)

9. Gij zult ten allen tijden flexibel zijn

 

Het moet gezegd: India is hemel en hel, slow motion en fast forward EN dit volgens mij meest diverse land ter wereld (qua cultuur, religie, hiërarchie en natuur) is tevens

zowel middeleeuws als hypermodern         

                     kreupele naast straatkind naast mangoboer naast IT-specialist                    

krot naast shopping center                                                                                                                                                                        Gladiator naast The Matrix

                                                       

                                         en ik ertussen als kameleon.

Als je denkt tegen meer dan de helft van bovenstaande geboden te zullen zondigen...

10. Blijf hier weg en geniet ten volle van Belgie

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

29 okt. 2014 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket