Zangkunsten

9 dec. 2023 · 31 keer gelezen · 0 keer geliket

Het is 9 december op de kalender, de laatste maand van het jaar. De doos met de kerstspullen staat in de hoek van de woonkamer. Alleen de kerstboom staat en alle andere versieringen moeten nog opgehangen worden. Het ophangen van de versieringen gaat nog wel dagen duren, elke dag een stukje. De kerst kandelaar trapsgewijs mag niet ontbreken voor het raam in de woonkamer. Veranda helpt graag mee met het ophangen van de kerstversieringen wanneer haar ouders bezig zijn. Het begint al donker te worden, buiten is het een paar graden onder nul. Veranda van 5 jaar zit in de woonkamer tussen al haar Sinterklaas cadeautjes. Ze is nog altijd onder de indruk van haar vele en mooie cadeaus. De prullenbak puilt nog uit met veel verfrommeld sinterklaaspapier. Veranda wordt getrakteerd op een mok met warme chocolademelk. Ze zet de mok met chocolademelk en slagroom op de tafel naast de kerstboom. De kerstboom brandt en alle gekleurde lichtjes branden als kaarsen met uitstraling. Onder de kapstok staat nog een laarsje met een verdwaalde winterpeen. Veranda hoort veel gerommel vanaf het dak in de woonkamer en gaat snel bij de schoorsteen zitten. Het geluid komt van het besneeuwde dak van het huis waar de schoorsteen zich bevindt. De laatste tijd heeft ze zoveel mogelijk sinterklaasliedjes geoefend en luid meegezongen. Het gaat voorlopig ook niet meer uit haar hoofd. De liedjes zijn de laatste tijd erin geramd (zonder roe) in haar klas want elk kind zingt mee. Met speels gemak zingt ze nu sinterklaasliedjes onder de schoorsteen van ‘Zie ginds komt de stoomboot’ , ‘Zie de maan schijnt door de bomen’, ‘Sinterklaas kapoentje’ en het onvergetelijke ‘Wie komt er alle jaren’. Als ze klaar is begint ze gewoon weer opnieuw en weet van geen ophouden. Van spanning is bij haar geen sprake en zingt uit volle borst. Zelfs de lichtjes in de kerstboom sputteren tegen en beginnen te flikkeren. In groten getale valt de sneeuw op het dak en het wordt spiegelglad. De man op het dak kan zich nog net staande houden met al zijn cadeaus voor groot en klein. Hij krijgt het niet warm of koud van al haar vrolijke liedjes. Zijn geduld raakt op en kan het niet meer aanhoren. Op het dak is het ijzig stil maar Veranda zingt de pannen van het (gladde) dak. ‘Oh, kom maar eens kijken’, zingt ze al voor de zoveelste keer. Een zware en vooral geïrriteerde stem onderbreekt haar gezang tijdens haar favoriete Sinterklaasliedje. De stem komt vanaf het dak en laat de schoorsteen trillen tot in de huiskamer, ‘Veranda, ken je ook kerstliedjes’.

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

9 dec. 2023 · 31 keer gelezen · 0 keer geliket