Lezen

Say No to 'Love Actually'

Liefste lezers, met de kerstdagen die voor de deur (en wie weet, onder de maretak) staan, moeten de meesten onder jullie op zoek gaan naar activiteiten om de gaatjes op te vullen tussen de (al dan niet zwaar alcoholische) familiefeestjes, en bijbehorende maag-en darmklachten! Dus dacht ik, een blogberichtje om jullie volle magen te compenseren met volle gedachten! Je kent het vaste patroon van een kerstvakantie: ettelijke kerstmaaltijden, familiereünies, en als er een dagje geen familiebezoek op het menu staat, laten we onze darmen rusten voor een gezellige kerstfilm op tv. Liefste dames (en eigenlijk ook heren), als net je hart gebroken werd door een of andere hufter (sorry voor het taalgebruik maar ik HOU van dit woord! Het is zo heerlijk arrogant dat ik het elke dag zou kunnen zeggen: hufter, hufter, hufter, hufter,…), dan is je tv aanzetten het ALLERLAATSTE wat je moet doen! De media geilt er precies op dat er op elk moment van de dag minstens één zender een kerstromcom moet uitzenden, en laat dat net hetgene zijn dat we echt niet nodig hebben!Kerst is meestal een moment om te delen met familie en geliefden, en als dat laatste nu juist weggevallen is, maakt het Kerstmis en Nieuwjaar des te moeilijker. Ook voor mij is deze periode eerder een dal dan een piek (en geen piek op de kerstboom, maar een emotionele piek). En dan heb je écht geen zin om te kijken naar films over koppeltjes die op een (iets té) perfecte manier het geluk vinden! DUS!!! Een goede raad als je deze (hopefully-soon-to-be-over) eindejaarsdagen wil overleven heb ik voor jullie één gouden tip: kijk eens naar iets anders. Thriller, Horror, Oorlogsdrama, zelfs Mythbusters volstaat om je humeur op te vrolijken!Ik ben bijvoorbeeld op kerstavond met mijn vader naar de cinema gegaan. Mijn vader en ik zijn voor het eerst sinds 12 jaar alletwee single op Kerstmis, en dat moest gevierd worden!De film die we gekozen hebben was ‘Bridge of Spies’ met Tom Hanks a.k.a. die van Forrest Gump (zonder box of chocolates weliswaar, én dertig jaar later). De film ging over de koude oorlog, en hoe een ruil van gevangenen werd verwezenlijkt door een simpele advocaat (onze Tom dus) uit Manhattan. Helemaal niet romantisch dus, maar wel één van de beste films die ik ooit gezien heb.    Tom Hanks not being romantic! Om eerlijk te zijn, kon ik me geen betere kerstavond voorstellen dan deze. Dus als je je eenzaam voelt of je wil niet weer huilen voor de tv omdat de mensen uit die kutfilm er gelukkiger uitzien dan jij, haal nog eens die Saw-films uit de kast (of bekijk oude Hitchcock films en doe eens wat cultuur op), en zet die emotionele knop maar eens op ‘angst’ in plaats van ‘verdriet’, ik beloof je dat het helpt! Prettige feesten iedereen!

The bachelorette
0 0

niet kijken

Had je ooit het gevoel gehad alsof iets naar je keek of iets aanwezig was, maar je zag niets? Of je hoorde geluiden, maar iedereen zei dat je het je inbeeld? Ja? Dan begreep je me. Het was avond en ik zat beneden in de woonkamer een horrorfilm te kijken. Het was net een spannend stuk, toen mijn moeder 'Stevie!' riep, waardoor ik de lucht insprong van schrik. Zuchtend zette ik de film op pauze en ging naar haar toe in de keuken. 'Wat is er?' vroeg ik. 'Wij zijn voor de rest van de avond weg. Vrienden hebben je vader en mij uitgenodigd om naar een restaurant te gaan,' zei mijn moeder. 'Oké, veel plezier.' 'Wel op tijd gaan slapen, hè.' 'Ja, ja. Ga nu maar.' Even later hoorde ik de deur toegaan en waren ze weg. Ik zette de film weer op en keek verder. Toen de film gedaan was, moest ik maar eens gaan slapen, want het was al laat. Ik wandelde op mijn hoede naar boven en had het gevoel dat er iets naar me keek. Toen ik achter me keek, leek het alsof iets wit net wegdook uit mijn zicht. Ik haalde mijn schouders op. Het zal vast door die horrorfilm komen dat ik het me nu inbeeld. Doe niet zo kinderachtig Stevie. Er gaat niets gebeuren. Ik stapte mijn kamer in en wou mijn deur dicht doen, toen ik een gezicht voor me zag. Ik knipperde met mijn ogen en weg was het gezicht. Ik begon nu langzaam gek te worden. Misschien moest ik wat minder horrorfilms kijken. Dat was een goed idee. Ik sprong in mijn bed en deed mijn licht uit. Ik sloot mijn ogen en probeerde te slapen. Midden in de nacht werd ik wakker. Ik keek op mijn klok en zag dat het middernacht was. Mijn hand lag half uit het bed, dus trok ik hem er snel in. Nu was ik veilig. Wanneer mijn hand uit mijn bed lag, kon een monster het pakken, maar wanneer het in mijn bed lag, mochten monsters het niet pakken. Dat was gewoon een regel, maar noem me maar gek. Ik hoorde een vreemd geluid. Daardoor zou ik vast wakker geworden zijn. Misschien waren mijn ouders thuis gekomen? Ik luisterde beter. Dat konden mijn ouders niet zijn. Zou zouden nooit zo een knarsend en schrapend geluid maken. Bovendien wisten ze dat ik lag te slapen en zouden ze nooit zoveel lawaai maken. Het was trouwens ook nog maar middernacht en dat betekende dat ze nooit om dat uur thuis zouden komen, wanneer ze met vrienden hadden afgesproken. Misschien een inbreker? Nee, ik had alles op slot gedaan. Het was onmogelijk voor inbrekers om binnen te geraken. We hadden ook een rottweiler en die viel aan wanneer er vreemde mensen kwamen. Het zal dus waarschijnlijk de hond wel zijn. Gerustgesteld viel ik in slaap. Een uur later werd ik wakker. Het was heel donker in mijn kamer en het geluid was er nog steeds. Ik hoorde dat het geluid vanuit mijn kamer kwam, maar ik zag niets. Kwam het nu vanonder mijn bed. Ik deed mijn licht en schoof een beetje naar de rand van mijn bed. Wat zou onze hond, Boris, nu onder mijn bed doen? Ik ging op mijn buik leggen en boog me over de rand van het bed. 'Wat doe jij hier, Boris?' vroeg ik, terwijl ik mijn hoofd zo bracht, zodat ik onder het bed kon kijken. 'Wat ik zag, was niet Boris. Een wezen lag onder mijn bed met zijn lange nagels in de vloer te krassen, waardoor het krassend geluid ontstond. Ik gilde, waardoor het wezen opkeek. Volledig zwarte ogen keken me aan. Het was een kaal monster met een groene huid. Het opende zijn mond, waardoor rijen scherpe tanden tevoorschijn kwamen. Het krijste en begon naar me toe te kruipen. Snel kroop ik terug mijn bed in, maar mijn hand kwam per ongeluk over de bedrand, waardoor het monster mijn hand kon grijpen. Het monster trok me van het bed en sloeg met zijn klauwen in mijn lichaam. Het monster klauwde mijn ogen uit mijn gezicht. De duisternis nam het van me over tot even later mijn hart stopte met kloppen, omdat het monster het eruit had getrokken.

kaydee staes
0 0

niet lachen

Ik ging naar mijn kamer en legde me op bed. Ik pakte mijn computer en ging naar mijn facebook. Ik had enkele meldingen en scrolde wat door mijn berichten. Opeens zag ik een grappig filmpje en klikte erop. Na het filmpje, keek ik naar de reacties, tot mijn blik bleef hangen op een reactie, waarin een foto stond. Ik las de foto en had door dat het een kettingbrief was. Ik geloofde niet in die onzin, maar je kon nooit weten. Ik wou stoppen met lezen, maar mijn nieuwsgierigheid won en ik las verder. Mijn ogen bleven hangen bij enkele zinnen.Zet dit bericht binnen 2 minuten in twintig reacties, anders zal je sterven. Wanneer je dit niet doet, zal er om 23u59 een meisje in je kamer staan, die je zal vermoorden. Ik geloofde het niet en sloot mijn facebook af. Ik kon de gedachte echter niet uit mijn hoofd bannen. Ik besloot op wattpad nog wat verhalen te lezen, om het uit mijn hoofd te krijgen. Terwijl ik las, kwam de gedachte steeds terug dat het meisje mijn kamer zou inkomen. Waarom had ik het nu niet gewoon in twintig reacties gezet? Oké, rustig Lexi. Je hebt al eerder kettingbrieven gelezen en er is nooit iets gebeurd. Zet het uit je hoofd. Nu zal er weer niets gebeuren.Die gedachte herhaalde ik steeds opnieuw en opnieuw in mijn hoofd, maar de angst bleef. Ik wou slapen, maar ik wou ook wakker blijven om te kijken of het meisje echt zou komen of niet. Ik draaide me om naar de wekker op mijn nachtkastje en bleef het uur in het oog houden. 23u57Naarmate de seconden verder verstreken, nam mijn angst toe en voelde ik mijn hart sneller kloppen. Het zweet brak me uit van de angst en mijn ogen speurden de kamer rond. Mijn ogen dwaalde weer naar de wekker. Nog twee seconden en dan zal ik weten of ze verschijnt of niet. Niets te zien in mijn kamer. Ik keek weer naar de wekker en zag dat ze normaal al vijf seconden geleden moest verschenen zijn. Ik slaakte een opgeluchte zucht. Het was misschien belachelijk, maar ik was echt bang dat ik mijn ouders niet meer kon zien. Dat ik nu zou sterven en zij niet zouden weten hoe het kwam. Er zouden geen sporen van inbraak of misdadigers zijn. De angst was al afgenomen, maar opeens stond mijn haartjes op mijn huid overeind. Daarom keek ik weer op en zag dat in de hoek van mijn kamer een meisje stond. Mijn hartslag versnelde weer. Ze was toch verschenen! Het meisje zweefde op me af. Haar lange zwarte haren hingen voor haar gezicht, maar ik kon een glimp opvangen van haar ogen, die volledig wit waren en waaruit bloed droop als tranen. Haar huid was lijkbleek en haar mond was vertrokken tot een wrede grijns. In haar linkerhand had ze een bruine, versleten teddybeer, waaruit vulling kwam, vast en in haar rechterhand hield ze een mes vast. Ze zweefde naar me toe en hief het mes op. Ik wou gillen, maar was verstijfd van angst en kon niets uitbrengen, behalve een zachte piep. Ik wou me verzetten, maar bleef verstijfd van angst liggen, tot het meisje me bereikt had en het mes in mijn hart stak. Het laatste wat ik zag was dat het het meisje meteen verdween, nadat ze het mes in mijn hart had gestoken en er terug uit had getrokken. Daarna werd alles zwart en stopte ik met ademen en bezweek mijn hart.Nu ben ik ook een geest, die mensen vermoord, als ze hetzelfde doen wat ik toen gedaan had. Wanneer je dat bericht niet deelt, zal je mij ontmoeten en meteen daarna net zoals mij eindigen.

kaydee staes
6 0

verboden liefde

's Morgens werd Anna gewekt door een van haar bedienden dat op de deur klopte. Ja, het klopt ze was rijk en had dus veel bedienden maar niet alles was mooi aan het rijke leven. Het waren de jaren 70, maar haar ouders waren nog ouderwets. Ze moest van haar ouders met een rijke jongeman trouwen, maar daar had zij geen zin in. Alle jongens van haar leeftijd en die rijk waren, waren echte snobs. Ze werden te veel verwend, dachten dat ze alles kregen wat ze wilden, waren arrogant en egoïstisch. Met zo'n jongen zou ze nooit trouwen. Telkens als ze tegen haar ouders inging en zei dat ze niet met een rijke jongen wou trouwen, hoorde ze steeds hetzelfde: 'Je moet blij zijn dat we je nog laten kiezen met welke jongen je trouwt. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat hij rijk moet zijn.'   Kiezen noemden ze het. Als ze echt mocht kiezen was ze dit leventje al lang geleden ontvlucht, maar ze zat opgesloten in dit leven dankzij haar ouders. Opnieuw werd er op haar deur geklopt en zei Marian: 'Opstaan, Anna. Het is vandaag een belangrijke dag en je moet je nog klaarmaken.'   Marian was haar lievelings bediende om een simpele reden: Marian behandelde haar beter dan haar eigen moeder. 'Ja, Marian. Ik kom er zo aan,' zei Anna met een zucht. Je vraagt je misschien af wat iedereen de belangrijke dag noemt. Nou eigenlijk is er niet belangrijks voor haar aan. Ze moet vandaag gewoon naar een feest ter ere van valentijn. Alleen de rijke mensen van de elite zijn er en dus vinden haar ouders het de geschikte plaats om een kandidaat om mee te trouwen te vinden. Ze kroop uit haar bed en liet Marian binnen. Ze gingen meteen aan de slag. Ze deed een rode jurk met bolletjes aan en Marian deed haar haar.  Daarna werd haar make-up gedaan en was ze klaar. Ze ging naar beneden en ontbeet. Daarna moest ze nog een paar minuutjes wachten tot haar chauffeur kwam. Ze kon zelf met de auto rijden, want ze was achttien en werd bijna negentien, maar haar ouders lieten het haar niet toe. Ze vonden dat rijke mensen niet met de auto moesten rijden en een chauffeur nodig hadden. Even later hoorden ze het toeteren van de auto en ging naar buiten. Voor haar deur stond een witte rolls royce silver shadow, de typische auto waar de rijkste mensen mee werden vervoerd door hun chauffeur.  Ze stapte in en ging naar het feest. Haar ouders zouden later op het feest toekomen dan zij, maar ze had er geen probleem mee. Ze stapte uit de auto en ging de feestzaal binnen. Er kwamen jongens naar haar toe en vroegen of ze met hen wou dansen, maar ze wees ze af. Ze ging aan de kant op een bankje zitten en keek toe, terwijl de rest dansten of praatten. Opeens werd haar aandacht getrokken door een jongen. Hij zag er anders uit dan de rest. Alle jongens droegen een pak, maar hij had een zwarte jeansbroek, met een wit T-shirt en een zwarte leren jas aan. Hij keek haar kant uit en kwam naar haar toe. Ze ging rechtstaan en hij kwam voor haar tot stilstand.   'Ik heb je hier nog nooit gezien,' zei ze.  'Dat komt omdat ik voor het eerst op een feestje zoals dit kom,' zei hij.  'Dat is aan je te zien. Alle jongens hier dragen een pak en jij valt duidelijk uit de toon.'  'Jij valt ook uit de toon. Alle meisjes hier zijn aan het dansen en jij zit hier gewoon.'   'Ik hou niet van dansen.'  'Iedereen houd van dansen.'   'Ik niet.'  'Waarom niet?'  'Ik haat deze feestjes.'  'Dat verklaart een hoop. Wat is je naam?'  'Anne.'  'Ik ben Tom. Aangenaam kennis te maken.'  'Insgelijks.'  'Aangezien je deze feestjes haat, zullen we dan maar ergens anders naartoe gaan?'  'Ik ken je niet eens.'  'Blijf je dan liever op dit feestje?'  'Nee, alles is beter dan hier, maar mijn ouders vermoorden me als ze er achter komen dat ik niet op dit feestje ben.'  'Hoe kunnen ze je vermoorden als ze niet weten waar je bent?'  'Klopt, laten we gaan.'  Hij pakte haar hand en ze gingen er vandoor.   'Ik weet nog een ander feestje zijn en ik kan je verzekeren dat je dan wel wilt dansen,' zei hij.  Ze wandelden verder en gingen een steegje in.   'Is het feest in een steeg?' vroeg ze.  'Nee, in een kelder van het café. De ingang van de kelder bevindt zich in dit steegje,' antwoordde hij.  Ze kwamen bij luiken aan en hij opende de luiken, waarna hij haar voorliet om naar binnen te gaan. Ze gingen een donkere trap af en ze struikelde, maar hij ving haar op. Ze gingen weer verder en ze bleef steeds maar twijfelen of ze een goede beslissing had genomen door naar hier te komen of niet. Ze kwamen bij een deur en hij deed die open terwijl hij zei: 'Welkom in het paradijs.'   Ze gingen naar binnen en kwamen in een massa mensen, die aan het dansen waren, terecht. Het ging er hier heel anders aan toe dan de feestjes die ze gewoon was. Hier was veel betere muziek en ze begon te dansen. Ze danste de massa in en Tom kwam lachend achter haar aan.  'Ik zei toch dat het hier beter was?' vroeg hij.  Ze knikte en lachte verder. Er gingen maanden voorbij en ze sprak in het geheim met Tom af. Soms praatten ze gewoon met elkaar, maar ze gingen ook vaak naar dansclubs, zoals die op de dag dat ze elkaar hebben leren kennen. Ze kreeg het gevoel dat ze op hem verliefd werd, maar verzweeg het. Op een dag waren ze in een café en praatten ze met elkaar, toen hij opeens zei: 'Ik moet je iet opbiechten, Anna.'  'Wat?'  'Ik ben geen rijke jongen. Ik kwam toen op dat feestje, omdat ik was binnengeglipt. Ik wou het wel eerder zeggen, maar was bang dat ik je dan weg zou jagen.'  'Waarom zou je me wegjagen? Ik ben juist blij dat ik weg kan vluchtten van mijn rijke leven dat ik zo haat. En ik had wel al iets in de gaten, want je gedroeg je naders dan alle rijke jongens die ik ken.'  Hij pakte haar handen en zei: 'Dan kan ik eindelijk mijn gevoelens voor jou vertellen.'  Ze trok haar handen los en zei: 'Nee.'  'Waarom niet?' Hij keek gekwetst.  'Ik moet van mijn ouders trouwen met een rijke jongen en daar kan ik niet onderuit.'  'Vlucht dan.'  'Waar naartoe?'   'Een ander land.'  'Alleen?'  'Nee, samen met mij.'  'Oké, ik ga naar huis, pak mijn spullen en dan vluchtten we vanavond. Ik kom je ophalen met mijn auto.'   'Oké, we spreken af aan dit café.'  Ze betaalden hun drankjes en Anna vertrok naar huis. Thuis liep ze te piekeren over hoe ze hier moest wegkomen. Ze begon haar spullen in te pakken en besloot zich daar later zorgen om te maken. Tegen de avond was ze klaar met inpakken en ging ze naar de garage. Ze liep naar haar rode Maserati en laadde haar spullen in. Ze ging in de auto zitten en startte hem op.  'Waar ga je naartoe?' vroeg haar vader, die binnenkwam.  'Ik heb op dat feest een jongen leren kennen en heb een afspraakje met hem.'  'Oké, ik ben blij dat je eindelijk een rijke jongen hebt gekozen.'  Ze knikte en verliet de garage. Ze reed naar het café en zag Tom daar op haar wachten. Hij laadde ook zijn spullen in en ging naast haar zitten.  'Ben je er klaar voor, om dit alles achter te laten?' vroeg hij.  'Ja, ik wil hier heel graag weg.'  Hij knikte en ze gaf gas. Ze lieten België achter zich en gingen op weg naar Schotland. Daar zouden haar ouders haar nooit zoeken. Ze staken de Franse grens over, want ze zouden vanuit Spanje de boot nemen naar Engeland en zo naar Schotland gaan. Maar het liep verkeerd af. In Spanje hadden ze een auto ongeluk en Tom had het niet overleefd. Toen ze uit het ziekenhuis kwam, besloot ze om Tom nooit te vergeten. Een jaar ging voorbij en het was weer Valentijn. Anna woonde ondertussen in Schotland, omdat ze de reis doorgezet had. Ze had er voor gezorgd dat Tom begraven werd in Schotland en zat nu bij zijn graf. Op de markt had ze een raap gekocht, waarin ze een gezicht maakte en een kaars inzette. Daarna legde ze de raap op zijn graf en zat er in stilte bij. Na vier uur, toen het kaarsje uit was gegaan, ging ze weer naar huis. En zo herdacht ze Tom elke dag op Valentijn door een raap met een gezicht en een kaarsje erin op zijn graf te leggen en pas naar huis te gaan als het kaarsje was gedoofd.

kaydee staes
0 0
Tip

Traditie.

    Daar staat ze weer, met schort en plakkerig haar. Kalkoen in de oven, check. Groenten al dente, check Aardappelroosjes klaar op de bakplaat, check. Elk jaar dezelfde vernedering, nooit is het goed, nooit wordt ze geprezen voor haar moeite. De tafel is feestelijk gedekt, alle trends op voorhand uitgeplozen, dit jaar alles in het wit met fris groen op tafel. Sober, maar elegant, stijlvol zoals het een vrouw van de wereld betaamt maar niet te gewaagd want dat kunnen haar schoonouders niet smaken. Het feest zal al beginnen als ze de deur open doet. Haar schoonmoeder zal haar blik traag over haar lichaam laten glijden en een afkeurend knikje zal haar bevestigen dat die jurk echt te strak, te kort, te groen, te... gewoon niet is. Ze zal slikken en blijven glimlachen terwijl ze de jassen aanneemt. De tafel zal te kleurloos zijn, wist ze niet dat het kleur was dit jaar? Uiteraard is de kalkoen niet gaar genoeg, de aardappelroosjes te licht van kleur, man wat had ze er genoeg van. Voor de oven laat ze zich op het krukje zakken en ziet zichzelf weerspiegeld in het ovenvenster. Een rooie kop met plakhaar en een veeg saus op haar wang. Dit ben ik niet, ik het rebelse meisje van vroeger sta hier godverdomme een kerstdiner in elkaar te flansen. En voor wie? Resoluut staat ze op, een glimlach speelt om haar lippen, haar ogen sprankelen vuurwerk als ze met een ruk het tafelkleed onder de borden vandaan trekt. Een verhelderend lawaai gaat een kalme stilte vooraf. Ze hoort nog net de deurbel als ze de achterdeur achter zich dichtrekt en de koele avond instapt.     (c) hanneke, tekst en beeld.

Miss Blue Sky.
9 0

KLEINKINDEREN, ZE ZIJN OM OP TE VRETEN!

“Sssschttt Nana! Stil, bompa doedoe.” Het wijsvingertje, van mijn tweejarig kleindochtertje, wordt tegen het middelste van haar mondje gedrukt. “Ssscht !” Zij kijkt me een beetje verwonderd aan. Ze begrijpt niet goed dat haar speelkameraadje nu op de sofa ligt te snurken. Zij dribbelt tot naast de sofa en drukt haar lipjes op bompa zijn oor. Manlief opent een oog en Valentina schatert het uit. “Bompake wakker?” “Stilletjes zijn schattebolleke, bompa moet nog veel rusten, bompa is nog een beetje ziek.” Zij denkt diep na, danst huppelend naar haar speelgoedvoorraad en grist hier haar lievelingspop Kabouter Plop uit. “Bompa Plopje  hebbe?” Zij duwt de kabouterpop tegen bompa zijn neus. Als bompa niet onmiddellijk recht springt, sleurt ze hier nog alle speelgoedjes achteraan. Ze bouwt een speelgoedtoren op manlief zijn buik. “Bompa speel?” “Schatteke, laat bompa eventjes met rust.” Manlief revalideert nog van een redelijk ernstige operatie en moet nog enkele pijnstillende pilletjes innemen waarvan hij serieus ‘slaap- gedrogeerd’ blijkt te worden. Valentina huppelt van de ene op de andere voet. Bompa ronkt door alles door. Als laatste optie duwt ze haar fopspeen en het voor haar onmisbaar bloemetje- slaapdekentje tegen zijn gesloten ogen. Bompa snurkt. Eventjes is zij uit haar lood geslagen, bekijkt mij met een lichte frons op haar voorhoofdje, maar dan licht haar gezichtje op. Haar vingertjes gaan heen en weer. “Bompake kiele kiele doen?” “Schatje laat bompa nu eventjes slapen!” “Oei bompa ziek, ssscht Nana, bompa nog doe-doe!” De kleine meid is echter niet te stuiten. Ze kijkt om zich heen, trippelt rond de salontafel  en bedekt manlief helemaal van kop tot teen met de kussens van de andere sofa’s.  Haar lachje klatert door de living als bompa plots :”kiekeboe kleine schat” zegt. Dat is het sein om al haar prentenboeken  aan te slepen. “Bompa boek lese?” Als manlief zich rechtzet, klautert ze zonder aarzelen naast hem, opent een boek en wijst met haar vingertje naar Winnie de Pooh. “Ikke niet schoteke zitte, bompa ziek.” Ze sleurt haar fopspeen uit manlief zijn handen, propt hem in haar mondje, duwt haar lievelingsdekentje tegen haar oortjes en drukt haar hoofdje tegen bompa aan.  Terwijl bompa klaarwakker is, vallen Valentina’s oogjes bijna dicht. Daar zitten ze dan, Bompa en kleindochter, vanaf de geboorte twee handen op één buik.

Sim
0 0

Met Coco naar Cambodja

  Op de eerste dag schiep God zichzelf en op de tweede dag was ik een mol. Ik wroette door de grond, groef mijn eigen gangen en genoot. Sappige regenwormen, engerlingen, joeg naar hartelust op wijfjes met een zachte pels.   Er was toen niet één mensengedrocht, geen ene homo sapiens die kloeg, over molshopen, geen enkel wezen dat gazonzorgen, een zitmaaier had.   Op de derde dag was alles bevrucht, baande ik me een weg omhoog en bij toeval zat hij op de plaats waar ik het daglicht zocht. Hij vloekte, schiep die dag de reetkevers, de aambeien en voor de kinderen als troost aardbeien en kersen.   Op de vierde dag was hij pisnijdig, werd ik een mens en schiep hij met de restjes van zijn meesterbrein de vreemde medemens.   Er zaten toen veel gaten in de tijd, het was al gauw een eeuwigheidje later, de vijfde dag van een december en ik staarde hen aan, een massa, een wereld, door mijn fruitbokaleglazen.   Veel minder dan in mijn mollentijd schuwde ik het wereldlicht en ik wilde ik ging, zoals van plan, gewoon naar de Fuckatlon. Kijken meten afwegen en weten wat ik 's nachts verwerken zou, dacht weer aan mezelf, kocht een zwarte penispels. Ik dacht aan hem toen ik ze zag. Capoten in een glitterdoosje met de smaak van aambeien.   Content met mijn nieuwe fallushoes keerde ik huiswaarts en daar aangekomen zag ik Doesjka in het achterhuis. Schaars gekleed, haar smarttelefoon in de hand. Dat "jawel, het internet, de wifi werkten en de thermostaat kapot moest zijn".   Doesjka had de meute ook gezien en Pietje van Pittem, de groenselkweker was er bij geweest. Ze had hem herkend de klootzak, hij die haar Moldavische ouders koude winters lang spruiten, miljoenen van die groene schetebollen had doen trekken tegen een paar schamele centen.   Ze zei dat haar lijf brandde, ze furieus was, jarig ook, vandaag zestien, dat haar vliesje spande. Ik moest glimlachen. Zo lichtgelovig ben ik niet en zette vastberaden de pan op het vuur, "om die reetkevers te braden, vers van de markt!"   "Morgen komt ie," stelde ik haar gerust, "in een ommedraai ben je er van verlost. Echt!"   "Je redt je wel, morgenvroeg vertrek ik," ging ik verder, "a holiday in Cambodia, met bobonne en Coco", want ik had het aan bobonnetje beloofd, op haar sterfbed, om haar as samen met die van Coco te verstrooien in Kampot, in een koele branding, of had ze Kampenhout willen zeggen en was haar laatste adem net iets te kort geweest?   Kampot! Het ware dan maar zo. Het ochtendgloren van dag zeven brak aan en het kwaad van dag zes was intussen al geschied. In de verte zag ik geen zee, wel het dartelste rood, op de vensterbank in het achterhuis, groeiend aan dat ene plantje.   Aardbeien; ik strompelde naar de pick-up, viel over de lege flessen lambiek en redde de naald uit de benepen cirkel waarin ze de ganse nacht was blijven draaien: Fresh Food for Rotting Vegetables, released by Cherry Red Records en mijn katerpoten schoven het vinyl voorzichtig in de hoes.       uit de reeks  'Reizen met Robby'

Bernd Vanderbilt
0 0