Voor de politiehervormingen toen zat de politieambtenaar tussen hamer en aanbeeld, tussen de veranderende samenleving en een overheid in hun Torens.Toen reageerden ze zo,de jaren 80tig
Die keer op de Rozenveldplaats.
Midden de nacht strompelde ik van het Astrid plein gekomen richting grote markt.
Een laag bij de grondse auto reed langzaam naast mij.
Uit het omlaagdraaide venster Klonk
PASKE !!!
Heel duidelijk wat voor iedere Belg betekende stil blijven staan paske afgeven en wachten tot de heren ambtenaren het raampje terug opendraaiden en dat in alle weersomstandigheden.
Lang moest ik niet wachten.
Een paar meter verder werd ik weer gesommeerd mijn paske te tonen.
Na het vijfde spelletje gaf ik mijn paske af met de woorden"hou het ik kom het morgen wel halen".
Ogenblikkelijk stormden te twee flikken het autootje uit en bevalen me mee te komen iets wat ik spijtig genoeg niet kon weigeren.
In hun burootje moest ik me naakt uitkleden en moest ik wat van hun zever aanhoren.
En toen mocht ik naar huis.
Naar mijn bedstede.
In Borgerhout.
Ik kwam van de dageraadplaats richting Plantinlei ik was in een toen nogal modische broek gekleed gekleurd met dikke strepen.
Een pyjamabroek.
Zeiden mijn vrienden.
Toen werd ik aangehouden twee straalbezopen flikken strompelden uit hun combi.
Ze wilden mijn paske controleren.
En ze vonden iets.
Op hun computer stond aanhouden.
K'moest mee.
K'had mijn kijk en luistergeld niet betaald.
K'mocht direct gaan.
foto gallery verf ed
https://www.2dehands.be/q/verf+ed+/
Rond 1995 heb ik dat werk gemaakt. Ik noem het "altaar der culturen."
Links ziet men een tv, onze gemeenschappelijke identiteit valt van het - silicium - glas - zand.
De gemeenschappelijke informatiebronnen zijn verdwenen.
De wijzen van vroeger opgevolgd door radio en uiteindelijk als laatste de tv die een ongeveer gemeenschappelijke boodschap uitdragen is niet meer.
De informatie is versplinterd.
Rechts ziet men een gietijzeren kandelaar daar in een mensenhoofd in papier. Stukken teksten. Krantenpapier "De encyclopedische mens".
Gietijzer = nationalisten
Kandelaar = religie
In het midden staat de hedendaagse mens. Opgesloten. "de encyclopedische mens".
Dit deel is gemaakt van een reclame voor lippenstift.
Regeneratie Kosmetik
In de dubbele wand gaan luchtbellen in het water de hoogte in.
In die dubbel - transparantie - plexiglas zit diezelfde "encyclopedische mens".
Het geheel staat op dunne platen, glas = chips = zand = silicium.
Het geheel steunt op een gietijzeren pilaar = industriële cultuur.
De gietijzeren plaat staat op de grond = landbouwcultuur.
HET ALTAAR DER CULTUREN.
Ik woonde toen in de Aalmoezenierstraat in Antwerpen. De jaren 90 tig.