Gatenkous

7 nov 2024 · 31 keer gelezen · 0 keer geliket

Jaren terug zorgde een paar van mijn sokken weleens voor echtelijke discussie. Nou ja, voor zover je een welles-nietesgeprek een discussie kunt noemen, of zelfs nog maar een gesprek.
Ze hadden fijne horizontale streepjes in roze en groen, of daar had ik toch mijn leven op verwed. Maar neen: roze bleek rood, en groen zou in de realiteit grijs zijn geweest. In haar realiteit, dus. Ik weet niet of alsnog te bewijzen valt wie het destijds bij het rechte eind mag hebben gehad. De wetenschap staat voor niets.

Ooit is medisch vastgesteld dat mijn kleurenzicht niet helemaal oké is. Bleek dat ik geen cijfers kon herkennen in veelkleurig gestipte prenten. Vooral als daar, je raadt het, veel rode en groene confetti tussen zat.
Maar mag dat dan mijn realiteit niet zijn, durf ik ook vandaag nog op te werpen? Waarom zou ik die moeten opgeven? Het is al erg genoeg dat ik die kousen niet meer heb. Ik vond ze leuk, zo roze en groen. Maar ja, op een dag vallen er gaten in de werkelijkheid. De echte, en hoe je ze ziet.

 

 

© Marc Terreur, Sint-Niklaas, 5 november 2024

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

7 nov 2024 · 31 keer gelezen · 0 keer geliket