Na de Tweede Wereldoorlog werden er afspraken gemaakt. De SOCIALISTEN hielden de arbeiders kalm, daarvoor kregen ze regelmatig wat snoepjes toegeworpen door de ijverige baasjes van de LIBERALEN.
DE CHRISTENEN kregen cultuur en opvoeding. In die oorlog gingen zeer veel mannen, vooral jonge mannen, dood. Er was een tekort aan onderwijzers. Daarom werden nonnen en paters uit de kloosters gehaald. Wat voor sommigen een probleem was, want ze waren net het klooster ingetrokken om zich uit de samenleving terug te trekken. Een reden om zich terug te treken uit de samenleving was omdat ze worstelden met rare gevoelens, zoals dromen over seks met kinderen.
foto VERF ED barcelona sagrada familia
FOTO GALLERY verf ed
https://www.2dehands.be/q/verf+ed+/
Rond 1995 heb ik dat werk gemaakt. Ik noem het "altaar der culturen."
Links ziet men een tv, onze gemeenschappelijke identiteit valt van het - silicium - glas - zand.
De gemeenschappelijke informatiebronnen zijn verdwenen.
De wijzen van vroeger opgevolgd door radio en uiteindelijk als laatste de tv die een ongeveer gemeenschappelijke boodschap uitdragen is niet meer.
De informatie is versplinterd.
Rechts ziet men een gietijzeren kandelaar daar in een mensenhoofd in papier. Stukken teksten. Krantenpapier "De encyclopedische mens".
Gietijzer = nationalisten
Kandelaar = religie
In het midden staat de hedendaagse mens. Opgesloten. "de encyclopedische mens".
Dit deel is gemaakt van een reclame voor lippenstift.
Regeneratie Kosmetik
In de dubbele wand gaan luchtbellen in het water de hoogte in.
In die dubbel - transparantie - plexiglas zit diezelfde "encyclopedische mens".
Het geheel staat op dunne platen, glas = chips = zand = silicium.
Het geheel steunt op een gietijzeren pilaar = industriële cultuur.
De gietijzeren plaat staat op de grond = landbouwcultuur.
HET ALTAAR DER CULTUREN.
Ik woonde toen in de Aalmoezenierstraat in Antwerpen. De jaren 90 tig.