Hoe vertel je een kind dat de dierentuin een leeuwin heeft doodgeschoten?

22 jun. 2018 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket

Zoals je weet werd er gisteren een leeuwin in de dierentuin doodgeschoten.

Ze was uit haar kooi ontsnapt. Gewoon naar buiten gewandeld eigenlijk.

Iemand van de verzorgers had de deur laten openstaan.

Verstrooid zijn heet dat en dat kan iedereen overkomen.

Een leeuwin is de mama leeuw. Maar deze leeuwin was pas twee jaar, dus nog niet

echt mama. Om zelf welpjes te hebben moet je iets ouder zijn.

Welpjes dat zijn de kleintjes van een leeuw en leeuwin, zoals in de Lion King.

Iedereen in de dierentuin heeft geprobeerd om de ontsnapte leeuwin te vangen.

Maar Rani, zo heette ze, was veel te snel en kon zich telkens verstoppen achter een boom.

Je moet altijd voorzichtig zijn met een leeuwin, je kan niet zomaar op haar afstappen, een leeuwin is een groot en sterk dier.

Soms helpt fluisteren of op een rustige manier vragen of ze terug naar haar kooi wil gaan, maar Rani was een dove leeuwin, dus hoorde ze niet wat er werd gevraagd.

Daarom heeft de dierentuin een dierenarts gebeld. Die is zo snel hij kon gekomen.

Iets te snel want hij was de batterijtjes voor het hoorapparaat van Rani thuis vergeten. Gelukkig had hij wel pijltjes mee om haar te verdoven. Zo'n pijltje steek je in een lange buis waar je dan zo hard als je kan op blaast. Pfffffffffffff tsjaka tsjaka.

Twee keer heeft de dierenarts geblazen, maar de pijltjes vlogen de verkeerde kant op. Bijna in het oog van een baby in een kinderwagen en net naast de billen van een jongen met een truitje van de Rode Duivels.

Ondertussen had Rani een treinwagon zien staan. Ze werd nieuwsgierig en wilde eens gaan kijken of die wagon ook kon rijden. Wat niet zo was. Het was er eentje zonder machinist, zoals in Harry Potter.

Uiteindelijk is de politie erbij gekomen omdat er paniek in de dierentuin was ontstaan. Rani had 's morgens geen ontbijt gekregen en iedereen dacht dat ze de mensen in de trein wilde opeten.

En toen heeft een agent gedaan wat hij moest doen. Driemaal geschoten.

Wat er in het hoofd van Rani omging op de laatste seconde van haar leven weet niemand.

Maar volgens een getuige had ze een Hakuna matata-blik in haar ogen.

 

RIP Rani 21 juni 2018

 

 

 

 

 

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.