Teksten

Dissociatieve amnesie

Misschien ligt het op jullie lippen, Dat de Israelische Palestijnse conflicten, Vervullen een oud en bekend citaat, Wat gij niet wilt dat u geschiedt, Doe dat ook een ander niet, Zeker wanneer de geschiedenis zich herhaalt. Wij worden herhaaldelijk en terecht, Herinnert aan de afschuw van de menselijkheid, Van de 80 jaar geleden afgesloten genocide, Op een volk dat werd uitgeroeid met pesticiden. Hun ontmenselijking, hun vervolging, Gedenigreerd en gedesintegreerd, Wensen wij niemand aan, al dat menselijk leed, Wij zijn getuigen geweest van de dehumanisering.  Bang waren zij en tot vandaag blijven zij, Want hun angst is duidelijk lang niet voorbij, Herinnerd worden aan hun slachtpartij, Met onderhuidse inkt en gele sterren in hun laden, Het blijft nog iedereen verbazen, Hoe hun aardse gezellen, Deze horror konden navertellen.  Daarom blijft iedereen stom verbaasd, Als dit getroffen volk hun aangedane leed herhaald,  Het nabootsen van hun vernietiging, Op onschuldigen wezens zonder verdediging,  Bezwaren en kritieken correctief weerleggen, Terwijl wij hen naar hun trauma's wijzen, Dat zij zich schuldig maken aan gelijke slachtpartijen, Onschuldigen kinderen met massa's af te knallen, Om de daders en soldaten doeltreffend te doen vallen.  Wat deze schrijver bedoelde, Door met zijn woorden te laten voelen, Is niet de goedgelovige of het volk te appelleren, Maar de ultra orthodoxe en de machthebbers te corrigeren, Een beeld te geven van hun beulen die zij gewetenloos kopiëren, Zodat zij zouden schrikken van hun daden, Want wij denken met hartzeer dat zij in amnesie baden.   Maar met welke politieke druk heeft doen beslissen,  Om een schrijver zijn expressie naar hun zin te doen schikken, Dit is een schande en precedent voor een ieder die vrij zou willen spreken, Dit voelt als chantage om ons aan ons historisch aandeel te doen herinneren.  Europa zou op haar achterste poten moeten staan, Maar de antagonist weet als geen ander, Dat onze schuld nog jaren blijft hangen, Om voorzichtig met onze mening om te gaan.  Maar het tij is aan het keren, Als zij dit maar beseffen en niet weren, Europa, een méli-mélo aan diversiteit, Die hun houding en keuzes niet delen, Want zij vernietigen hun geloofwaardigheid.  Hoe harder u aan de vrijheid toornt, Hoe sneller het in uw gezicht terugkomt.  Laten wij weer terug leren samen te leven,  Want dat lijkt vandaag een uitzonderlijk privilege.  Silex  Nieuwgierigheid in verschilligheid.   

Silex
0 1

Eren boven het leven

Lieve dochters, schattige kroost, Ik kan me als vader niet inbeelden,  Ik kan mij nog minder inleven,  Om een vader te zijn, Die zijn eer prevaleert,  Boven uw eigen welzijn.  Wat gaat er door mijn hoofd,  Als ik u vanaf uw geboorte,  U een gelukkig leven heb beloofd,  En toch ervoor kies,  Om vanaf uw tiener jaren,  Uw leven volledig te bepalen.  Laat ik een conflictueuze daad proberen,  Om mij te laten meeslepen,  In het hoofd van een vader’s eer zonder geweten:  “Het is tijd dat jij een hoofddoek gaat dragen, Want hier in huis kan ik een hoer niet verdragen. En je hoeft ook niet meer alleen naar buiten, Waar elke ongelovige jongen jouw zou nafluiten, En wat zou de ganse familie niet zeggen,  Dat mijn dochter zich gedraagt als een kechse.  Je blijft maar elke dag binnen, Zoals alle vroomse gezinnen, Om je zonde te bezinnen.  En een vrouw mag niet studeren, Want deze duivelse maatschappij,  Wil jouw gedachten bekeren.  Als je mij durf te vragen om naar een feestje te gaan, Dan verzeker ik jou dat ik je hardhandig zal slaan.  Ge moet naar de huiselijk mannen luisteren, Uw vader, uw ooms en uw broer hebben de wijsheid, Om de vrouwen te laten gehoorzamen en te schikken, Kinderen baren en het eten klaarmaken is uw dagelijkse plechtigheid.  Lieve dochter u bent nu dertien jaar, Er staat een oude man voor uw klaar,  Het huwelijk is zonder uw toestemming voltrokken,  Want papieren heeft hij nodig om naar Europa te komen. Mocht u toch nog kiezen voor uw eigen mening, En de eer van de familie schenden, Dan zal ik gewetenloos mij tot God wenden, Om u te doden met zijn goedkeuring.” Deze inleving was een zeer pijnlijke oefening, Om als vader zijn twee nazaten quasi te vervloeken,  Uit eer, uit imago, bang wat de ander zou denken,  En zich zo los te maken van ouderlijk liefdeszin.  Zouden deze vaders niks hebben geleerd,  Van hun moeders met hun natuurlijke genegenheid,  Die hen met zoveel liefde hebben geëerd,  Zij beseffen zich niet te onteren aan hun eigenheid.    Silex Is gekant tegen eerwraak en zeker in naam van geloof en imago.      Illustratie: Father love by Archana

Silex
0 1

Barstend nieuws

U zult zeker juichen van geluk,  Want volksdemocratie is terug,  Ik heb zojuist op het nieuws vernomen, Dat onze klachten zijn doorgedrongen, Dat politici zich terugtrekken van zelfverrijking,  Voor hun eigen voordelen niet mogen stemmen, Maar het referendum zal hun lonen bepalen.  Inbegrepen hun pensioenen en extralegalen.  Een andere aardverschuiving in het parlement, Een eervolle buiging naar ons als mens, Om wetsvoorstellen die gemaakt worden, Ter goedkeuring bij het volk moeten komen,  Geschreven in, voor iedereen begrijpelijk taal, Dan pas leeft de wet voor ons allemaal.  Nee, nee wij zijn nog niet klaar, Uit hun hoge hoeden halen onze tovenaars, De subsidie potjes als ideologisch wapen,  Om aan gunst en censuur te geraken,  Deze bevoegdheid wordt hen heden ontnomen, Zodat kunst en cultuur zich vrij kan ontplooien,  En aan politieke satire in overvloed kan bezondigen.  Wat betreft het ministerie van onderwijs, Zal de doorgedreven benauwde ideologie,  Plaats maken voor educatieve objectiviteit,  En de kindergeesten toegang te geven tot filosofie. Zodat het kritisch denken, het in vraag stellen, Van despoten, hun demagogieën en uitspraken,  Niet meer klakkeloos geslikt en gepikt worden,  Maar waar machthebbers zich voor moeten verantwoorden. Geen ministers noch ideologie mogen het ministerie nog betreden, ZIj zullen vervangen worden door een breed spectrum aan diversiteit, Van leerkrachten, burgers, experts en ervaringsdeskundigen, Zij zijn nu de waakhonden van onze kroost’s onderwijzende vrijheid.  Ik weet het het is lang, blijf er nog even bij met uw aandacht,  Want ik zal verder verslag geven over de ontbinding van de macht. Wat betreft de moedwillige constructie van onze schijndemocratie, Door onder andere onze media doelbewust te dirigeren,  Naar gunst en censuur en dat schaamteloos laten normaliseren,  Wij het kutvolk eisen de decapitatie van deze maniacale supervisie. De politieke mandaten zijn afgeschaft, was niet meer te tellen, Vooral in de privé waar zij feitelijk niets hebben te zoeken,  Want hun plaats is in het parlement waar zij horen te vertoeven,  Omdat de indruk die zij scheppen, is dat zij te veel vrije tijd hebben. Het zou de politieke eerlijkheid erg doen bevorderen, Dat de regering geen aandeelhouder nog mag worden, Van privé bedrijven als Proximus of bpost,  Van hun verdoken inkomsten te worden verlost, Om in plaats van belastingen te heffen en dividenden te innen, Zullen zij het geld maar ergens anders moeten vinden. En de geniepige fiscalisten en hun duivelse constructies, Niet bewonderen maar vervolgen in de kamer van correcties.  Want hoe kan deze regeringsformatie het lef halen, Om met trots hun besparingsplannen voor te dragen, Als de rijksten hun fair share nauwelijks betalen,  Het volk gaat op schattenjacht om geld op te halen.  Als laatste de bouwpromotoren en lobbyisten, De werkelijk architecten en aannemers van onze wetten,  Die politici vangen met aas in hun gouden netten,  Worden genationaliseerd en vervangen door ambtelijke specialisten.  Voila, dit was onze grote lands hervorming,  Democratie heeft vanaf nu een sterke fundering,  Waar de werkelijke machthebbers,  De burgers zijn, de feitelijk bevelhebbers,  Beschermd door scherpe checks and balances.  Silex  Op een houten kistje staat te redeneren. 

Silex
5 0

Vlaamse inburgeringscircus

Goedemorgen en welkom bij deze ongewenste cursus, Wij beginnen vandaag aan de Flaamse inburgeringscircus. Wij mikken echt op totale assimilatie, Wij noemen dat op zijn Flaams, integratie.   Hoofdstuk een, betreft de vlaamse taal, Wij begrijpen al niks van ons eigen kabaal, Dus ik stel voor om dit hoofdstuk te laten schieten, Want zelfs van West-Vlaams kunnen wij niet genieten. Wat betreft de communicatie en het gepraat, Niet te positief in de toon maar meer gezaag,  En tijdens een wederzijds gesprek elkaar akkoord te geven,  Om uiteindelijk zelf een andere beslissing te nemen.    Hoofdstuk twee, de gezichtsuitdrukking, Wij in vlaanderen zoeken met elkaar verbinding, Door chagrijnig te kijken en wantrouwig te lijken,  Elkaar vaag te begroeten en oogcontact te mijden.  En zet zeker geen grijns op uw gezicht, Anders verklaren zij u zot en sturen u naar een gesticht.    Hoofdstuk drie, Op het werk is het vrij eenvoudig,  Vergadering worden in de wandelgangen gehouden,  Bevoegdheden worden opzij geschoven, En niemand is eindverantwoordelijk.  Dus wees nooit een held op de werkplek,  Harder werkers worden beschouwd als gek,  Anders moeten jouw collega’s een nieuw tempo aanleren,  En dan komt jouw eigen vakbond je op de vingers tikken. Hoofdstuk vier, het gedrag in het verkeer,  Hoort agressieve te zijn met een anarchistische sfeer, De vuistregel is dat niemand deugt op de weg,  U neemt altijd voorrang en de rest heeft gewoon pech,  In vlaanderen rijden wij alleen Audi, Benz of BMW,  Lager dan dat en uw buurman belt het OCMW,  Als een voetganger het gekke idee heeft om oversteken,  Moet hij eerst wachten dat alle auto's passeren.  Goed dat was het voor vandaag en hoop dat u hebt bijgeleerd,  De basis integratie van het vlaamse in u brein is ingegraveerd,  En volgende week beginnen wij aan hoofdstuk vijf,  Het gaat over hoogstaanden oer culinaire vlaamse recepten,  Geschreven voor 1831, namelijk de echte frieten en kroketten.     Silex  Kietelt de ballen van de Flaming.    Illustratie: Gustav Corbet, ‘Self Portrait (The Desperate Man)’, c. 1843–45

Silex
3 0

Flaamse boerka

Gaat de ernst aan u voorbij,  Misschien amnesie maakt u blij,  Maar stemmen vanuit angstige emoties,  Doet u onvrijwillig en dwangmatig kiezen, Voor partijen met onverdraagzame ambities.  Dit bewijst hoe berekend zij gezaaid hebben,  Om ons, volks zieltjes, met de sikkel te oogsten. Wanneer de klauwen van de Vlaamse Leeuw,  Kunst en cultuur vast heeft in haar greep,  Haar zodanig dichtknijpt tot gunst en censuur, Verboten worden, ironie, parodie of zelfs caricatuur,  En de smaak van uw vrijheid ernstig verzuurd.  Met hun handen op de centen potten,  Besluiten zijn willens en wetens,  Met uw intelligentie te spotten, De patrons van de conformisten ketens.  Zij bepalen de toon, het ritme en de dans,  Die u mag exhibitioneren maar wel binnen hun rang,  Schapenhoeders van hun eigen geknede ontologie,  De klauw van de Flaamse leeuw rond uw keel komt tot actie, Om uw zelfbeschikking en vrije gedachten te nijpen,  Zodra de stemmen van uw opstand hun ideologie bedreigen.  U wordt getemd door ideologische dressuur,  Kunst en cultuur onderhevig aan legaal censuur, Deze openbare schending dooft ons multicultureel vuur. U zou deze Machiavellistische hersenschimmen nooit accepteren, Gedacht, geschreven, gedrukt en gekaft  veertig jaar geleden, Als George Orwell’s oeuvre u ongetwijfeld zou aanspreken, Maar toch blijven de Patrons hardnekkig uiteendrijving propageren.  Getuigen van juistheid, verbindend en hoopvol ben ik gestadig geweest,  Door belangstelling in de anderen en met redelijkheid van geest,  Mijn kwetsbare twijfel te laten prevaleren boven dat van mijn angst,  Zodat mijn bestaande inzichten, andermans leed en leef opvangt,  Aangekleed met eervolle medailles van levens pijn,  Ik, een gedecoreerde dissident, in opstand en in stem,  Gedecideerd, reik mijn hartgrondige compassie toe,  Om u los te krijgen uit de klauwen van dit Flaamse gedachtegoed.  Silex  

Silex
0 0

De pillen dokter

Kevin is mijn dealer, Mijn snoepjes verdeler, Mijn spiritueel healer, Mijn thuis apotheker.   Kevin is kind aan huis, Hij legt het poëtisch uit,   Ik heb Amf, ik heb Pep,  Een brouwsel van pret, Crack is trouwens back,   Ik heb ook weed, De softie van speed,   Versgebakken Spacecake,  Van eigen kweek,   Ibuprofen en Dafalgan, Voor de zeurende man,   Ik heb penicilline, En morphine, Ook allerlei allergieën, In de aanbieding.   Zetpillen zijn weer in, Die glijden er makkelijk in,    Ik heb Sossa en puur Sneeuw,  Ik heb Drone en Tante G,    Ik heb Meth ook Crystal,  En Molly in geval,    Ik heb Keta en,  Doktersvoorschriften van mijn pa,    Ik heb cocaïne en Betadine, Heroïne en de nodige elastieken,   Je kan trippen op LSDee, Paddo’s of truffels en nog meer,   XTC, Jaagt je op de kast, Lachgas, Voor de sombere gast,    Methadon Voor je zonde, Quetiapine Voor het onvoorziene,   Nieuw op de markt Flaka,  Is echte shit, pure braka,   Motilium voor je mond, En Imodium voor je kont.    Is je hoofd een grote soep, Een spuitje clozapine in je poep,    Ik heb mood fixers, En Brain mixers,   Ik heb Benzo's en Pam’s, Legt een olifant lam.   Ik heb ook accesoires, Bongs, pijpen en grinders, Spuiten en lepels, Waterpijpen, vloeitjes en filters, Aluminium folie en oogdruppels, Zipzakjes en proefbuisjes, Spiegeltjes en weegschalen, En gebruikte kredietkaarten.   Kevin kan alles missen, Roken en Prikken, Snuiven en likken,  En ook slikken, Met Kevin kan je altijd trippen.    Silex 

Silex
2 0

Tom & Co op belevingsreis

Er ligt aan de balie van werkelijkheid, Een reisarrangement voor u klaar, Geen luxe of all-in, maar Xtreem was uw eis, Zoals beloofd een inlevende belevenis vol gevaar.  Wij droppen u in het midden oosten, Samen met u ultrarechtse cohorten,  Om nauwkeuriger te zijn, de stad Aleppo,  Bereid u maar voor, dit wordt uw levens show. Een wandeling van zeventien uur,  Onder 39 graden zonnig vuur, Tot aan de grens van Turkije, De grensbewaking zien te ontwijken, Anders krijg u een lange rondleiding,  In de Turkse cellen, met als optie mishandeling. De reis is amper begonnen en brengt nog vele verrassingen, Pak uw biezen, uw oversteek geld en vergeet de beschavingen,  Van Kilis tot Bodrum, 1.122 kilometer aan perikelen en bedreigingen, U zult toch stevige schoenen moeten kopen,  Anders eindigt u mokkend, op uw sokken te lopen. Halfweg zult u door de turkse woestijnen meanderen, Moeilijk parcour, op en af, u zult veel moeten laveren,  Zo nu en dan het warme zand in uw gezicht te wroeten, Wanneer vermoeidheid en uitzichtloosheid u komt bezoeken, Met wat druppels brood en water kruimels moet u het doen,  Onderweg stille lotgenoten voor eeuwig zonnebadend op het zand, Geven u een reden om verder te lopen tot aan de rand, Want er wacht op het strand de oversteek boot en uw rantsoen.  Een vlot zal voor u klaar staan,  Met honderden samengeperst, Om de overgang te begaan, Hopend voor de koude Kerst. U wordt ontvangen door de hostessen, De passeurs die hun geldhonger lesten. De golven van de Middellandse zee, Zijn verraderlijk  en nemen je mee, Van de honderden lotgenoten, Velen zijn vergaan zo heeft de Dood besloten, Hoe Xtreem deze reis ook mag zijn, U weet terug te keren naar uw familie en uw welzijn.  Met het uitzicht op het vaste land,  Wordt u bevangen door angst, u bent bang,  Want het territorium waar u straks beland,  Zijn de grenzen en landen van de balkan.  Eindbestemming het dorpje Durrës, aan de kust van Albanië,  Raakt u met bibberende benen de grond en zakt door uw knieën,  Om het zand en de schelpjes te voelen met uw gerimpelde handen,  Uw gezicht straalt vol ongeloof, naar boven kijkend om uw God te bedanken.  Het ergste lijkt achter de rug, maar deze belevenis blijft aan u kleven,  De dure reis, de harde realiteit, ook hebt u alles in Aleppo opgegeven,  Nog 2000 kilometer aan voetafdrukken te gaan en zes landen te ondergaan,  Om opgevangen te worden door intolerante mensen die aan hun grens staan. Dit was het reisprogramma ter land, ter zee en in de lucht,  Voor sommige met onverdraagzame meningen simpelweg een klucht,  Als zij u te pakken krijgen, in de vlieger naar Aleppo op de terugvlucht, Wat de oplossing zou mogen zijn, hier of daar, u blijft op de vlucht.  Wat nemen jullie mee uit deze reis, beste politici, Jullie hebben deze journey beleefd innerlijk en in reality,  Het zou uw inlevingsvermogen toch hebben verrijkt,  Zodat uw ontmenselijking van gelukszoekers u ten zeerste spijt. Silex  De minister van inlevingsvermogen.   Schilderij: van Michelle Kondrich

Silex
14 1

De Overmorgen van morgen

Mijn lieve dochters, mijn superhelden,  Soms voelt een dag als de dag des oordeel.  Al onze zekerheden vervagen en verdwijnen,  Onze gerieflijkheden staan te kwarren en te kwijnen,  Met vermoeide geest, zorgen en menige onbeantwoorde vragen,  Mogen wij toch deze gemoedsbewegingen leren trotseren en accepteren,  Want onontkoombaar, staan zij op jouw pad des levens.  En wees gerust al schijnen anderen, ganse dag luchthartig rond te lopen,  Zij ook, leiden een lijdensweg gelijkluidend aan dat van iedereen.    Om jouw lasten te kunnen dragen, verdragen en het liefst wegdragen, Beschouw ze als een verandering, een onaangename verandering, Alles verandert, herhaaldelijk en altijd in een andere vorm,  En op de meest ongepaste momenten waar je voor de zoveelste keer roept,  Waarom nu, waarom ik? zoals ook ieder luchthartig rondlopend mens het uitschreeuwt, Onthoud dat morgen er anders uit zal zien dan vandaag,  En dat het “anders” van vandaag, overmorgen weerom anders toeschijnt.   Het is de constante permutatie van last tot lust en lust tot last die je perspectief geeft,  Zou hoop een reden tot bestaan hebben als uitzichtloosheid nooit had bestaan,  Zou troost levensvatbaar zijn zonder verdriet,  En woede zonder zachtmoedigheid,  Tweelingen uit eensluidende buik van moeder des levens,  Zij steunen elkaar onvoorwaardelijk, hoe verschillend zij van elkaar ook mogen zijn. Dus trek een grijns op je gezicht als vandaag de dag van last is,  Want je weet dat morgen je van de lust zal mogen proeven,  Om evenzeer te weten dat morgen, overmorgen zal herscheppen.    Silex -  Schilderij: Homage to L'incertitude du Poète by Colin Palethorpe

Silex
0 0