XavierRoelens

Over XavierRoelens

Xavier Roelens (Rekkem, 1976) zag vele auteurs debuteren als coördinator van SchrijversAcademie, de Vlaamse schrijfopleiding voor gevorderden. Sinds kort helpt hij vanuit Folio de literaire, culturele en erfgoedtijdschriften om sterker te worden.

Zelf debuteerde hij, na een korte carrière in het slammilieu, in 2007 met 'er is een spookrijder gesignaleerd'. Zijn ecologisch geïnspireerde bundel 'Stormen, olielekken, motetten' (2012) werd door de jury van de Herman de Coninckprijs tot de vijf beste Vlaamse bundels van dat jaar gerekend. Voor 'Onze kinderjaren' (2018) vroeg hij aan 365 mensen naar hun vroegste herinnering als kind en maakte daar 77 gedichten mee. Ook deze bundel werd genomineerd, deze keer voor de Grote Poëzieprijs.

Zijn werk is tien talen vertaald, waaronder het Engels, Frans, Russisch, Pools en Kroatisch.

Opleiding

Germaanse Talen, Schrijfdocentenopleiding

Publicaties

Drie dichtbundels: Er is een spookrijder gesignaleerd (2007), Stormen, olielekken, motetten (2012), Onze kinderjaren (2018)

Prijzen

Premie driejaarlijkse prijs voor de Letterkunde van de provincie West-Vlaanderen (2011), nominatie Herman De Coninckprijs (2013), derde prijs Poëziewedstrijd Oostende (2016), nominatie De Grote Poëzieprijs (2019).