Lezen

De hoed

Ik draag een hoed.  Soms een echte Stetson maar meestal een volledig uit leder gemaakte Australian bush hat. Ik draag ze om twee redenen, ik vind het mooi en het beschermt me tegen drie zaken: de zon,  de regen en mensen aan de schoolpoort met een paraplu. En over deze egocentrische soort zou ik het even willen hebben. De regen valt als een waterval naar beneden als ik op een woensdagmiddag de schoolpoort nader. Er staan al heel wat ouders en grootouders te wachten tot de bel gaat, het overgrote deel van hen schuilend onder zo’n gekleurde halve bol. Vele kleuren en motieven zijn aanwezig, bolletjes motief, blauwe met kikkers, koetjesmotief maar de meeste met reclame erop voor één of ander bedrijf. Er zijn er zelfs van gekende, dure, kledingsmerken. Zelfs met dit snertweer kunnen ze het pochen niet laten, de steeds opgedirkte vrouwen, naarstig ronddraaiend en speurend opdat iedereen hun teveel betaalde regenbescherming zou opmerken. Als ze bij die egoïstische bewegingen mensen doen wegduiken, pijn doen of regenjasjes beschadigen kan hen niet deren. Neen hoor, het komt niet in hun verwaterde en niet communicerende hersencellen op dat door het niets ontziend wapen in hun handen ze vijf maal meer plaats innemen op onze aardbol, en de ander dragers naast hen idem dito ! Als de bel gaat en de schoolpoort openzwaait breekt de hel pas goed los. Een nietsontziende paraplu dragende massa probeert zich door de 4 meter brede opening te wurmen met alle au’s en godverdomme’s van dien. Boze en pijnlijke gezichten, geluid van scheurend textiel en verhitte discussies voor de ogen van de kinderen die netjes staan te wachten in de gietende regen met hun regenjasjes aan. Een mens vraagt zich af wie hier het goede voorbeeld geeft! Als de meesten de schoolplaats verlaten hebben begeef ik me met mijn kinderen richting zebrapad waar ik zie hoe zelfs de gemachtigd opzichter niet ontsnapt aan de staatsgreep der baleinen en dit onder het toeziend oog van een agent. Nu moet die laatste van mij niemand arresteren voor onopzettelijke slagen en verwondingen of voor verboden wapenbezit maar een opmerking zou misschien toch wel op zijn plaats zijn. Terug thuis en ontdaan van alle natte kledij ben ik opgelucht dat ik geen deel uit maak van die kudde imbecielen. Ik heb respect voor de ogen en kledij van mijn medemensen. Ik draag een hoed.

Hans Roofthooft
44 0

Het is zover

Geroezemoes achter de coulissen. Er staat iets te gebeuren. “Zou het? Is het vandaag?” Juffrouw pepermunt roept iedereen streng tot de orde “Laten we rustig blijven en vooral niet panikeren.” Juffrouw grijs kijkt angstig rond en piept “ik vrees voor mijn leven!”. Jo de jogger wipt zenuwachtig van het ene op het andere been. Lady Blink kijkt verveeld en zucht theatraal. Plotseling wordt het muisstil. Meneer De Bruin komt achter het gordijn tevoorschijn. “Ahum, Ahum” schraapt hij zijn keel, “Mag ik jullie aandacht?” “Na raadpleging van HET boek, heb ik het genoegen aan te kondigen dat vandaag, donderdag 29 oktober, het moment is aangebroken.” “Wat gaat er gebeuren?” “Moet ik mij zorgen maken?” “Is mijn rol uitgespeeld?” De woorden vliegen in paniek door de lucht en dwarrelen doorheen de ruimte.“Ding. Dong.” Abrupt verstommen de stemmen. De kokette dame en deftige man zijn in een ingewikkeld gesprek verwikkeld en nemen een koude windvlaag mee binnen. Een rilling gaat over de ruggen heen. Gelaten wachten ze af.“Aha, de nieuw lading is gearriveerd” zegt de dame enthousiast, “Garry, die taak is voor jou”. De keurige man doet zijn vest uit en stroopt zijn mouwen op. De eerste doos gaat open en vervolgens de tweede. Iedereen kijkt met ingehouden adem toe. Dan is het tijd voor het podium. Juffrouw grijs verdwijnt wegens passé. Juffrouw pepermunt moet genoegen nemen met een kleinere rol. Jo de Jogger blijft waar hij is. Lady Blits schittert zoals altijd. Naast haar ligt de nieuwe steracteur. Oogluikend kijkt ze toe: wie is die nieuwkomer?“Ding. Dong.” Een jonge, hippe man komt binnen en wijst resoluut de nieuwkomer aan. De nieuwkomer, Mister Blink, heeft slecht geslapen. Aarzelend doet hij zijn linker oog open, vervolgens zijn rechteroog. In de spiegel ziet hij zichzelf zittend op de brede neus van de hippe man. Hij voelt zich helemaal niet lekker. Hij heeft plankenkoorts.

Sarah Luyten
0 0

Tegengas bieden tegen ozon

Erik van Hee                                                                                                                     ADRES ADRES tegengas bieden tegen ozon                                                                                   27/10/2015 te Mollegem Beste Erik, Wat heb jij nodig om een goed leven te leiden? Minder stress? Meer vrije tijd? Lees hieronder waarom je de auto af en toe beter thuis laat. Gezonde lucht is allesbehalve het enige argument…     1) “mijn gezondheid”   Fietsen/wandelen = soepelder lijf = minder stress = minder hoofdpijn en rugpijn   Wanneer je met de auto of een motor rijdt, produceer je schadelijke stoffen zoals CO, CO2 en NO. Voeg daar een vleugje zon aan toe en je krijgt ozon in de lucht. Minder ozon inademen houdt je longen gezond en voorkomt vocht in de longen. Ozon inademen zorgt voor lichamelijke reacties die op astma doen lijken: piepende geluiden bij het inademen en kortademigheid. We zien dat er meer en meer mensen lijden aan deze ademhalingsklachten. Minder ozon produceren kan er voor zorgen dat mensen met ademhalingsklachten buiten kunnen komen zonder dat ze ergere symptomen ontwikkelen. Ozon tast ook het centraal zenuwstelsel aan. Minder ozon betekent onrechtstreeks minder hoofdpijn. De fiets nemen of te voet gaan, haalt je uit de zittende positie in de auto. Bewegen zorgt voor een soepelder lijf, minder rugklachten, hoofdpijn en een frissere kop zonder zorgen. Het zonnetje zal in de toekomst alleen maar meer gaan schijnen en wil je deze stralen niet op het gezicht voelen als je fietst?   2) “mijn kinderen” Fietsen/wandelen = gezonde kinderen + meer veiligheid op de baan   Wist je dat kinderen gevoeliger zijn voor ozon? Zij zullen dan ook het meest profiteren van gezonde lucht. Bovendien wil je voor je kind een veilige plek op aarde. En wat is veiliger dan minder auto’s op de weg? Minder verkeersdoden?   3) “geld en tijd om te doen wat ik graag doe” Fietsen= een pak meer geld op je rekening en minder tijdsverlies door file’s   Op de Vlaamse wegen staat er 168 kilometer file op een werkdag. Een auto is toch gemakkelijk hé? Maar als je de auto inruilt voor een (elektrische) fiets, bespaar je gemiddeld 3000 euro alleen al aan minder benzine en het krijgen van een fietsvergoeding. Meer geld om uit te geven aan wat je zelf leuk vindt. Ah maar gingen ze de fille’s niet aanpakken in België? Het wegennet anders uitbouwen zal de file’s niet wegnemen. Ook olieprijzen gaan niet dalen in de toekomst. Als je gaat voor wat je écht wilt is die fiets misschien toch wel aanlokkelijk?   Zelf wil ik voor heel Mollegem geven waar hij of zij recht op heeft en dat is gezonde lucht. Om de gezondheidsnormen voor Mollegem te behalen, moet het aantal gemotoriseerde voertuigen dalen. Anders moeten we maatregelen nemen. Zowel voor de particulieren als de industrie. In bijlage vindt je meer concrete tips over wat je kan doen tegen ozon. Vriendelijke groeten Lieselotte Daems

lieselotte
1 0