Teksten

Koelkastverhaal #3

Voldaan plaatste hij de toespijs terug in de koelkast. Elk potje en vlootje had daar zijn eigen “parkeerplaats” die netjes met plakband was afgebakend, en was voorzien van een relevant Dymo-label. Opeens meende hij het getokkel van een ukelele te horen, besefte dat het inbeelding moest zijn en staarde een tijdlang met opengesperde ogen voor zich uit, zonder één keer zijn ogen te sluiten. Tot op de dag van vandaag kan hij nog steeds niet zeggen waarom hij vervolgens deed wat hij deed. Hij trok het label ‘vegetarische spread, 150g’ van het bovenste schap, propte het in zijn linkerneusgat en ging op zoek naar zijn oude ukelele. In een vorig leven had hij die eens fluogroen geschilderd tijdens een bad trip op paddo’s. Hij rende als een bezetene de zoldertrap op, terwijl verdrongen herinneringen aan gouden jaren hem overspoelden als een tsunami die door geen enkel oceanisch instituut was voorspeld.     Na lang zoeken vond hij in een grote, oude doos met opschrift ‘I heART the 60s’ zijn zelfgemaakte abstracte schilderijen, de ukelele (niet fluogroen maar fluopurper, merkte hij op) en een dagboek van meer dan dertig jaar oud. In dat dagboek, herinnerde hij zich plots, stond alle waarheid van het universum. Het ontlokte hem een gelukzalige huilbui. Hij begon te bladeren. Orde en chaos werden gelijktijdig geboren, las hij en mijmerde over het exacte moment dat de poorten van zijn bewustzijn zich hadden geopend.     “Zouden de kip en het ei ook gelijktijdig geboren kunnen zijn?” vroeg hij plots luidop, geïnspireerd. Hij sloeg het boek dicht en verliet het huis. Hoog tijd om een nieuwe dealer te vinden.  

Jelle Spruyt
2 0

Opleiding

Communicatiebeheer

Publicaties

https://www.shopmybooks.com/BE/nl/book/jelle-spruyt-9/zonde-van-het-vleesbrood-paperback-1