Mandy

Gebruikersnaam Mandy

Teksten

Smakelijk!

“Ik zie graag dieren!” krijg ik vaak als reactie als ik mensen vertel dat ik fulltime vegetariër en parttime veganist ben. “Ik vind het milieu en ecologisch leven belangrijk! Ik ga zo veel mogelijk met de fiets.” Als ik vertel dat ik niet enkel omwille van het dierenleed ervoor kies om geen dieren te eten. Of hun producten te gebruiken.   Wist je dat de grootste oorzaak van de opwarming van de aarde, de veeteelt is, en niet het verkeer (land, zee, lucht)?   Ik respecteer de keuze van eenieder om wel nog vlees te eten. Leer te dragen. Met bont heb ik het moeilijker. En met (agora)wol ook. Of foie gras. Dit zijn pure luxeproducten, totaal overbodig maar wel een enorme bron van totaal nutteloos dierenleed. Niet dat er nuttig dierenleed bestaat. “Diervriendelijk vlees bestaat niet,” las ik eens op een sticker die ergens verloren op een lantaarnpaal plakte.   Ik veroordeel je niet als je ervoor kiest deze producten te gebruiken. Ik vind alleen wel dat je dan ook het lef mag hebben om de waarheid hierover te kennen. De beelden te bekijken van konijnen die bij volle bewustzijn kaalgeplukt worden (het gekrijs van zo’n konijn al eens gehoord?). De beelden van bloedende schapen omdat het scheren zo’n bandwerk is dat er met het dier geen rekening gehouden wordt. De beelden van ganzen die volgestouwd worden omdat mensen graag zieke lever eten. En de beelden van volle visnetten die uit zee gehaald worden. Daar zitten geen roze zalmfilets in, maar vooral “bijvangst”. Schildpadden, haaien, dolfijnen,… Kijk niet weg.   “In China eten ze hond!” zeggen (bijna-)alleseters met een gezicht vol afgrijzen. En “Ik eet geen lam, dat is veel te zielig, zo’n baby-dier!”   Ik denk aan de varkenshouderij waar we jaren geleden stiekem de varkensstal zijn ingelopen. Wij logeerden in het vakantiehuisje dat de varkenshouders als bijverdienste verhuurden. “Landbouwtoerisme,” heet dat. We hadden een idyllische tuin waarin een pony en twee snoezige siervarkens vrolijk liepen te scharrelen, samen met wat luxe-kippen. Het was een hete zomerdag. In België. De deur van iets dat op een gigantische schuur leek, stond open. “Verboden toegang,” waarschuwde een bordje. Dan moest de deur maar niet openstaan, toch? Met een klein hartje slopen we naar binnen. Het was redelijk donker en onze ogen moesten even wennen. Ik hoopte dat ik zou mogen ontdekken dat het allemaal nog wel meeviel.   Varkens. Varkens. En nog eens varkens. Op harde vloeren met gleuven om de mest af te voeren. De varkens waren vet. Zaten of lagen dicht op elkaar gepakt. Sommige lagen in hun eigen uitwerpselen, waren gewond geraakt, vertrappeld, konden niet meer recht. De blikken van de dieren die het dichtst bij de hekken stonden, kruisten meermaals de mijne en branden tot op de dag van vandaag nog op mijn netvliezen. Je moet dieren geen menselijke eigenschappen toe-eigenen. Maar lijden is universeel. Ik stak mijn hand uit en één van de dieren snuffelde er aan. Wist je dat varkens intelligenter zijn dan honden? Dat ze in staat zijn tot complexe emoties zoals empathie? Er leek geen einde te komen aan de gang en hoe verder we doorliepen, hoe donkerder en hoe erger het leed. De geluiden zijn gewoon niet te omschrijven met woorden.   Ik voelde me machteloos. Maakte grootse plannen in mijn hoofd. Maar ook ik was te laf om echt iets te ondernemen. Ik kwam niet verder dan wat over-en-weer gemail met de varkenshouder. Vond het wel chique dat hij de moeite nam te reageren op mijn verzuchtingen. En ik begreep zijn verhaal ook.   Ik zou schrijven. Mensen moesten lezen hoe het met deze varkens ging. Mijn toenmalige partner maakte foto’s. Die ging ik verspreiden.   In de plaats daarvan troostte ik me met de gedachte dat ik geen vlees eet. Dat ik niet rechtstreeks deelneem aan het dierenleed.   Honden zijn in China wat varkens voor de gemiddelde Belg zijn.   Een dier is een dier. Een levend wezen. Wie zijn wij om te oordelen welk leven belangrijk is en welk leven niet?   Een beetje meer respect en aandacht voor dierenwelzijn is geen overbodige luxe.        

Mandy
0 0

De typologische reeks en de menselijke blik

Zaal 2 – De typologische reeks en de menselijke blik   In de jaren 1990 kregen fotografen en beeldend kunstenaars genoeg van interessante mensen. Ze besloten om onbekende personen te gaan vastklikken op beeld. Hierbij kregen ze oog voor de gewone mens en zijn uniekheid. De menselijke waardig- en onwaardigheid en hun kwets- en onkwetsbaarheid. Kleine mensen werden vereeuwigd met een groot-formaat camera. Dankzij deze techniek kon de fotograaf elk rimpeltje, elk foutje en mooie en minder mooie details, genadeloos vastleggen. Alsof dat niet genoeg was, konden deze foto’s dan ook nog eens op groot formaat haarfijn afgedrukt worden.   In deze periode ontstonden portretten in zogenaamde typologische reeksen: series van min of meer gelijkvormige beelden op hetzelfde formaat. Het doet een beetje denken aan het spelletje “zoek de tien verschillen” waar kinderen zo dol op zijn. Maar dus ook volwassenen. Stiekem. De omgeving of interieur op de foto zijn soms met opzet gekozen door de fotograaf. Ze zijn vaak een knipoog naar het karakter van de vastgelegde personages.   Beeld 1: Rineke Dijkstra: Kolobrzeg, Polen, 26 juli 1992 Je ziet een foto van een tienermeisje in badpak. Ze ziet er wat eenzaam uit, achtergelaten bijna. Haar lange armen hangen wat ongemakkelijk langs haar lichaam. Haar benen staan bewust in een klassieke contrapposto. Dit laatste is eigenlijk gewoon een moeilijk woord voor: haar gewicht op één been en haar heupen en schouders een beetje onnatuurlijk tegendraads. Op die manier ziet ze er een “gemaakt” ontspannen uit. Haar blote voeten zijn bedekt met zand, zoals dat wel eens gebeurt als je op het strand loopt. Op blote voeten. De nadruk ligt op haar individualiteit en kwetsbaarheid. Het moet nogal een bijzonder beeld geweest zijn: haar tengere gestalte in contrast met de gigantische camera met statief in het zand bij de branding. Rineke Dijkstra nam haar tijd om de camera heel precies in te stellen, met haar hoofd onder een zwarte doek zoals fotografen dat in lang vervlogen tijden deden. Doet het schilderij je denken aan “De geboorte van Venus” van de Italiaan Sandro Botticelli uit 1628? Nee? Dat geeft niet.   2. Sergey Bratkov: Sasha, uit de serie “KIDS”, 2000 Courtesy Regina Gallery   Helemaal wat je verwacht van een kinderportret! Of niet. Er is weinig aandoenlijk of kwetsbaar aan dit modieus geklede meisje. Behalve dan de manier waarop ze onverschillig voor zich uitstaart en gezellig een sigaretje rookt. De badkamer – die beter eerst een grondige renovatie had ondergaan alvorens als decor te dienen – is geen voor de hand liggende locatie voor een mooi kinderportretje. Het meisje lijkt te volwassen voor haar leeftijd. Dat valt mee want het was precies de bedoeling van de Oekraïense fotograaf Sergey Bratkov toen hij deze reeks maakte. Hij maakte portretten van de kinderen van Russische ouders die hun kroost naar een modellenbureau hadden gebracht. De mannelijke en vrouwelijke Lolita-figuren moeten voldoen aan de verwachtingen van de volwassenen en hun dromen van een beter leven (rokend in groezelige badkamers).

Mandy
33 0

Monogamie herbekeken

Monogamie herbekeken Voel jij je ook in je eer gekrenkt als je partner je “bedriegt”? Gekwetst omdat je partner een ander net zo leuk, of misschien zelfs leuker vindt dan jou? Vind jij ook dat de slaapkamer is wat een liefdesrelatie onderscheidt van een vriendschapsrelatie? Dat we het bed horen te delen met maximum één partner (tegelijkertijd)? Dat wij liefst het alleenrecht hebben op het lichaam én de gedachten van onze geliefde?   Sta me dan alsjeblieft toe je mee te nemen en samen een ander licht te laten schijnen op monogamie en polyamorie.   Monogamie betekende vroeger trouwen met één persoon en ermee getrouwd blijven de rest van je leven. De meer gangbare, moderne definitie luidt (volgens Wikipedia): “De situatie van het aangaan van een verbinding uit liefde met één persoon. Wanneer iemand meerdere malen achtereenvolgens één (seksuele) partner tegelijkertijd heeft, dan wordt dit in de volksmond ook wel seriële monogamie genoemd.” Wikipedia definieert polyamorie als: een levenswijze waarin men open staat voor het hebben van meer dan één liefdesrelatie tegelijkertijd, waarbij ruimte is voor seksualiteit, op voorwaarde dat dit gebeurt in openheid en eerlijkheid en met medeweten en instemming van alle betrokkenen. Er wordt een groot belang gehecht aan ethiek en goede communicatie tussen partners en vaak ook met de partners van partners.”   Let op de woorden ‘situatie’ en ‘levenswijze’. Als ik vrienden hoor praten over hun lief, dan heb ik vaak het gevoel dat ze inderdaad in een ‘situatie’ zitten.   Zelf heb ik tien jaar een situatie gehad. Het was een leuke situatie, met ups en downs, zoals dat nu eenmaal gaat. Mensen zagen ons als het perfecte koppel en dus zag ik dat ook zo. Vanzelfsprekendheid is een dooddoener. En die krijg je als je je te veilig gaat voelen in een relatie. Je denkt “ik ben van straat!” en je gelooft dat, nu je hem of haar hart veroverd hebt, dat voor altijd is. Dat je er verder geen moeite meer moet voor doen. Je leunt lekker achterover in de zetel en kabbelt samen zelfgenoegzaam verder. Het bed, dat vergeet je.   Bedenk: veiligheid is een illusie. Je hebt geen controle over je partner. Hij of zij kan altijd verliefd worden op iemand anders.   Zich aangetrokken voelen tot iemand anders. En waar ligt voor jou de grens? Waarom vinden we het oké als onze beste vriendin nog andere vriendinnen heeft maar maken we er een drama van als ons lief anderen ook leuk vindt? Want geef toe: meestal hoeft hij of zij ons niet eens “lichamelijk” te bedriegen. Het denken aan iemand anders, beschouwen we vaak al als ontrouw. Zoals Esther Perel het erg mooi verwoordt: “…want de erotische huivering is zo intens dat de kus die je maar in gedachten geeft zo krachtig en betoverend kan zijn als uren daadwerkelijk vrijen.”   Dat brengt me bij het volgende punt. Waarom mag onze partner enkel ons leuk vinden? Heb je er al eens over nagedacht hoe dat komt? Hoe kinderlijk dat verlangen naar monogamie eigenlijk is? Het is namelijk een verlangen dat stamt uit onze kindertijd[1]. Als kind had je – als het goed was – de onvoorwaardelijke liefde van je ouders. Alles wat je deed was superfantatisch. Je stond bovendien altijd in het middelpunt van de belangstelling. Je ego werd gevoed. Groeide en groeide tot een bijna kwaadaardig gezwel. De geboorte van een broertje of zusje liet je even wankelen, zorgde voor een deukje in je ego. Jaren later zoek je in een ander wat je mist uit je kindertijd. Onvoorwaardelijke liefde voor jou “zoals je bent”. En het liefst ook alleen voor jou. Nu je zelf kan kiezen, is er geen plaats voor “broertjes” of “zusjes”.   Verder is monogamie een voorbijgestreefde begrip, in het leven geroepen om economische redenen. Zoals Esther Perel het in haar TED-talk treffend zegt: “Het was belangrijk dat een man wist welke kinderen van hem waren, zodat er later, bij zijn overlijden, geen discussie mogelijk was over voor wie de koeien nu waren.” De vrouw was economisch afhankelijk van haar man: zij bleef immers thuis voor de kinderen terwijl hij de kost ging verdienen.   Vind je het niet op zijn minst opmerkelijk dat vandaag bijna alles in overvloed kan? Dat er zoveel overconsumptie is? Alles mag beter en meer zijn behalve onze relaties. Terwijl liefde nu net een oneindige bron is waar in principe iedereen uit kan putten, moest ons ego niet zo in de weg staan.   Ik ben bevriend met een koppel dat al jaren polyamoreus leeft. Aanvankelijk waren ze monogaam. Zij voelde na tien jaar dat het niet helemaal klopte voor haar. Ze voelde zich regelmatig aangetrokken tot andere mannen terwijl de liefde voor haar man onveranderd bleef. Hun relatie ging niet slecht. Het kon alleen beter. Dus praatte ze er met hem over. De relatie werd in vraag gesteld. Daar is lef voor nodig. Het werd het begin van een nieuw hoofdstuk. Natuurlijk is dit niet zonder slag of stoot gegaan, maar ze besloten ervoor te gaan. Ze herschreven hun huwelijksbeloften en groeiden samen naar een rijkere manier van zijn   Wat zij aanhalen als de grote voordelen zijn: Je moet gewoon open praten met elkaar. Soms is dat moeilijk. Natuurlijk voelen we ons soms jaloers, maar dat is allemaal bespreekbaar. Alle gevoelens mogen er gewoon zijn. Op die manier leer je elkaar op een veel dieper niveau kennen. Je krijg continu een spiegel Soms zal je je bijvoorbeeld onzeker voelen: “Is zij mooier dan ik? Is ze leuker dan ik?” Door daar met je partner over te praten, zul je vaak merken dat die onzekerheid uit jezelf komt en dat het niet je partner is die de onzekerheid in jouw hart voedt. Je leert minder afhankelijk te zijn van de ander en meer vertrouwen te hebben. Hieruit kunnen we besluiten dat we veel ruimer gaan denken en onszelf veel ruimer kunnen ontwikkelen. We geven onszelf meer uitdaging.   Daar staat tegenover dat we regelmatig ook tijd nodig hebben om alleen te zijn. Om indrukken, ervaringen en gedachten te verwerken en ons weer op onszelf af te stellen.   Hoe zou je het vinden om je helemaal vrij te voelen? Om ook je partner die vrijheid te geven? Bang? Ben je nu niet bang dan? Bang dat hij je misschien bedriegt, dat al je vrienden het weten behalve jij? Ben je niet bang dat zij stiekem innige mails stuurt met een collega die ze elke dag ziet? Stel je je geen vragen als ze de hele avond op haar gsm zit te tokkelen? Af en toe glimlacht zonder dat ze het zelf beseft? Hoe veilig voel je je echt? Hoe zeker ben je van je relatie?   Het gaat er niet om of monogamie of polyamorie beter is. Geen van de beide is perfect. Hou gewoon voor ogen dat we allemaal vrije mensen zijn. We kunnen misschien allemaal op elkaar lijken maar tegelijkertijd zijn we ook erg verschillend. Begrip voor die verschillen en elkaar aanvaarden, dat is waar het in elke relatie om zou moeten draaien. Daarnaast moeten we de ander niet verantwoordelijk stellen voor ons eigen geluk. We kunnen en mogen van de ander niet verwachten dat hij tegelijkertijd ons beste maatje, een tijger in bed, een Jeroen Meus in de keuken en een supernanny is.                 [1] Volgens Esther Perel in het boek “Erotische intelligentie”.

Mandy
11 0

De Gouden Draak

Deze zomer (van Antwerpen) ging ik naar een toneelstuk kijken. De Gouden Draak, gebracht door De Roovers. Theaterzaal: Een braakliggend stuk grond, vlak aan het Centraal Station. Een onverwachte plek voor een onwerkelijk mooi stuk. Ik was een beetje vroeger en genoot met enkele vriendinnen van een glaasje cava onder het late avondlicht en Chinese lampions.   Het decor was niet meer dan een metalen kubus zonder bovenkant, te midden van een stuk stedelijke woestenij. Naarmate de schemering dieper werd, werd het licht dat uit de kubus scheen feller. Rook steeg op uit de schoorsteen van het Aziatische restaurant “De Gouden Draak”.   Vijf acteurs. Ruimschoots achttien personages. Vijf Aziaten die zich uit de naad werken in het keukentje van het restaurant. Eén van hen, de kleine Chinees, vergaat van de tandpijn. Kan niet naar de tandarts. Geen geld, geen papieren. Bestellingen vlammen rond hun oren, het tempo is hoog. Dan weer een oude man en zijn kleindochter. De mier en de krekel. De kleindochter en haar vriend. De dronken man en zijn ex. De donken man en de mier/handelaar. De handelaar en de Aziatische schone. De twee stewardessen. De kleine Chinees en de hallucinatie van zijn achtergebleven familie. Allemaal wonen ze in het appartementsgebouw met op het gelijkvloers, jawel, het Aziatische restaurant “De Gouden Draak”.   De acteurs waren tegelijkertijd verteller en personage. De scenes gingen naadloos in elkaar over. De vrouwelijke acteurs speelden doorgaans de mannelijke personages en omgekeerd. Het was echt een prestatie dat ze dit stuk zo gemaakt hebben dat het gemakkelijk te volgen was. Het dwong de kijker om flexibel te kijken. Buiten de lijntjes te denken.   Het stuk was vaak hilarisch. Vaker beklijvend. Origineel, luchtig en toch… Het kroop in mijn kleren. Tranen stroomden toen de oude man de krekel heel erg pijn deed. Toen de Chinees stierf. Toen…   Een besef. Waar maak ik me in godsnaam druk om? Heb ik niet àlles om gelukkig te zijn? Het werd stil in mijn hoofd terwijl mijn hart stilletjes weende. Schreide om zoveel verdriet in de wereld, zo veel pijn. Ik was de enige die deel uitmaakte van de staande ovatie. Vreemd.   Na afloop ging ik naar de acteurs, die gewoon aan de bar een biertje of cola dronken. Ik vertelde hen hoe mooi ik het stuk had gevonden. Hoe erg ik had genoten. Hoe hard het was binnengekomen ook. De man met de warme, gevoelige blik (Robby Cleiren, zo ontdekte ik achteraf) vond het duidelijk fijn dat ik dat even kwam delen.   Toen mijn vriendinnen hun laatste trein gingen halen, genoot ik nog even verder van mijn wit wijntje en de frisser geworden zomeravond. Het geluid van krekels zal nooit meer hetzelfde zijn.   Dit is wat ik wil gaan doen. Ik voel het in elk vezeltje. Een boodschap de wereld insturen. Hapklaar, verpakt met hier en daar een strikje humor. Ik wil inspireren. Mensen betoveren met woorden. De wereld een nog mooiere plaats maken. Iets betekenen.   Ik wil langere tijd op reis. Mijn blik verruimen. Schrijvend de wereld verkennen. Momenten vastleggen op papier. Het geheel van mijn leven aaneenrijgen tot een prachtig boek. Als de hondjes er niet meer zijn.   Ik neem alvast een voorproefje. Australië eind januari. Een maand. De liefde en mezelf achterna.   Maar ik wil langer. Ik wil meer.   Met schrijven begin ik alvast.   En met liefhebben, stop ik nooit.

Mandy
0 0

Appelflap

  Zo van die dagen. Druilerige regen. Stil verdriet in mijn hart. Mijn hoofd fluistert mijn hart bemoedigend toe: “Het is oké hoor, Hart van me. Natuurlijk doet dit pijn. Laat het maar pijn doen. Laat het me maar weten als je klaar bent om verder te gaan, dan neem ik je hand vast en wandelen we samen verder. Zal ik je helpen te schrijven? Te wenen op papier? Zal ik je een kopje thee zetten?”   Ik wil gewoon een beetje zijn. We gaan een eindje fietsen. Ondanks de regen. Om de regen. Ik wil voelen. Het verdriet als steken in mijn hart. Tranen branden in mijn zielenvijvers. Voélen. Voel ik echt pijn? Voel ik echt verdriet? Voel ik niet ook dankbaarheid? Dankbaarheid voor het moois dat ik heb mogen beleven, mogen voelen in elke vezel van mijn lijf? Geluk, zo intens dat het pijn doet? Liefde voor een man die nooit de mijne zal zijn en dat ook niet hoeft te zijn? Zo lang hij is, ben ik blij. Hij is te realistisch om zich te binden. Te wijs voor beloftes. Te nuchter voor Liefde. Te complex om met woorden of verstand te kunnen vatten. En hou ik echt zoveel van hem of ben ik gewoon verknocht aan het gevoel dat hij me geeft? Het gevoel dat ik lééf. Ik voel inspiratie borrelen in het diepste van mijn buik, in het diepste van mijn zijn.   We gaan een eindje fietsen. Ondanks de regen. Om de regen. En als beloning, een stop bij de bib voor nog wat inspirerende boeken. Over schrijven, over leven, over gebroken harten. En een stop bij de Panos voor een appelflap. Thuis een troostende kop thee met de zalig zoete appelflap en de zalvende muziek van Yndi Halda. De appelflap is veel te zoet. Héérlijk. Plakkerig. Vettig. Mijn tong maakt een sprongetje bij het gevoel van de dikke korrels suiker. De appeltjes maken hem net niet té zoet. Lekker. De smaak van troost. ’t Is allemaal zo erg nog niet.

Mandy
0 0

Te snel

Vanop de eerste rij keek ik toe hoe een oud koppel zijn entree maakte. Zij kwam wat schuw naar de balie. Waar dokter Madani zat? Enkele meters achter haar, als een hondje dat aan een onzichtbare leiband werd meegesleurd, volgde haar kromme, oude echtgenoot. Onhoorbaar kreunend en piepend. Een paar ton tijd rustte op zijn schouders. Terwijl zij de door mij uitgelegde route begon te volgen, draaide hij zich in slow motion om om haar te volgen. “Battery low,” dacht ik onwillekeurig. Sjokkend sleften ze door de gang.   Geruime tijd later kwam dokter Madani gehaast naar de balie. Meneer moest om kwart voor twee al in het algemeen ziekenhuis zijn voor een scan van zijn hersenen. Het was inmiddels kwart na twee gepasseerd.   Te tijd tikt trager voor oude mensen. Maar voor ons, jonge mensen, of jongere mensen, tikt hij snel.   Tesneltesneltesneltesnel!   Sociale media voor vluchtige “vriendschappen”. Online shops voor sneller winkelen. Snelle levering! Snelle service! Niet tevreden geld terug! Alles is zo tijdelijk. Alles vluchtig, inwisselbaar en vooral: snel! Prikkels van overal. Reclame zoemt langs onze hoofden, als zeurderige muggen in een zwoele zomernacht. Altijd honger naar meer. Niets doen is doodzonde, stilstaan nutteloos. Tenzij je gebroken benen hebt. Of een burn-out. Of een depressie. Die krijg je vroeg of laat heus wel. Sommigen noemen het een modeverschijnsel. Voor anderen is het de enige uitweg. De enige vlucht uit een drukker wordende maatschappij. Tijd is kostbaar. Voltijds werken! Een gezin ernaast en toch tijd voor qualitytime. Me-time en zelfontplooiing. Een bevredigend sociaal leven. Intussen blijven de prikkels zoemen. Onze smartphones opdringerig om aandacht vragen en wij er reflexmatig op reageren.   Te veel. Te snel.   Maar dus. Het oude koppeltje. Het was rustig aan het onthaal. En ik had wel met hen te doen. Dus belde ik voor hen naar het ziekenhuis met de vraag of ze mochten komen, ook al waren ze geruime tijd te laat. Het kon nog nog, maar dan moesten ze wel snel zijn. Een collega zou hen met het golfkarretje wel tot ginds rijden. Moeizaam kwam het oude meneertje recht – hij was intussen gaan zitten om zijn oude botten wat te laten rusten.   Zo schuifelden ze van het toneel en verdwenen achter het zware gordijn terwijl het leven verder raasde en de tijd hen voorbijstak.

Mandy
0 0

Appelflap

Appelflap Zo van die dagen. Druilerige regen. Stil verdriet in mijn hart. Mijn hoofd dat mijn hart bemoedigend toefluistert: “Het is oké hoor, lieve Hart van me. Natuurlijk doet dit pijn. Laat het maar pijndoen. Laat maar weten als je klaar bent om verder te gaan, dan neem ik je hand vast en wandelen we samen verder. Zal ik je helpen een beetje te schrijven? Een beetje te huilen op papier? Zal ik je een kopje thee zetten?” Ik wil gewoon een beetje zijn. We gaan een eindje fietsen. Ondanks de regen. Om de regen. Ik wil voelen. Het verdriet als steken in mijn hart. Tranen brandend in mijn zielenvijvers. Voélen. Voel ik echt pijn? Voel ik echt verdriet? Voel ik niet ook dankbaarheid? Dankbaarheid voor het moois dat ik heb mogen beleven, mogen voelen in elke vezel van mijn lijf? Geluk, zo intens dat het pijn doet? Liefde voor een man die nooit de mijne zal zijn en dat ook niet hoeft te zijn? Zo lang hij is, ben ik blij. Hij is te realistisch om zich te binden. Te wijs voor beloftes. Te nuchter voor Liefde. Te complex om met woorden of verstand te kunnen vatten. En hou ik echt zoveel van hem of ben ik gewoon verknocht op het gevoel dat ik krijg van hem. Door hem? Dat gevoel dat ik lééf. Dat ik inspiratie voel borrelen in het diepste van mijn buik, in het diepste van mijn zijn.   We gaan een eindje fietsen. Ondanks de regen. Om de regen. En als beloning, een stop bij de bib voor nog wat inspirerende boeken. Over schrijven, over leven, over gebroken harten. En een stop bij de Panos voor een appelflap. Thuis een troostende kop thee met de zalig zoete appelflap en de zalvende muziek van Yndi Halda. In feite is de appelflap veel te zoet. Héérlijk. Plakkerig. Vettig. Mijn tong maakt vrolijk een sprongetje bij het gevoel van de dikke korrels suiker. De appeltjes maken hem net niet té zoet toch niet. Ik glimlach. De smaak van troost. ’t Is allemaal zo erg nog niet.

Mandy
0 0

Brief ouders

Aan de ouders van de kinderen van School Het Klaverblad     Antwerpen, 2 mei 2016   Schoolreis Pairi Daiza op maandag, 9 mei 2016   Beste ouders   Zoals u intussen al weet, gaan wij volgende week maandag op schoolreis naar Pairi Daiza!   We zullen allerlei verschillende dieren bezoeken en we zullen ook kunnen genieten van een show waar dieren de hoofdrol in spelen. Het belooft een spannende en leerrijke dag te worden!   Om er een topreis van te kunnen maken, is het belangrijk dat we op tijd kunnen vertrekken aan de school. De bus komt ons om 8 uur oppikken. Omdat we nog de kans moeten hebben om te kijken of al onze kinderen aanwezig zijn, rekenen we graag op uw medewerking door om kwart voor acht stipt aanwezig te zijn.   Geef uw kind a.u.b. een kleine rugzak mee die hij of zij zelf kan dragen. Hierin kan u het lunchpakket, wat tussendoortjes en drankjes stoppen. Het is onze missie om onze kinderen gezond op te voeden. Daarom willen wij een beroep doen op u bij het maken van de rugzak van uw oogappel. U kan uw steentje bijdragen aan ons positieve imago van gezonde, groene school door enkel gezonde tussendoortjes mee te geven (zoals fruit en noten) en geen frisdrank (hiermee bedoelen we coca cola of andere limonades, appel- of ander fruitsap, mag uiteraard wel).   Voor het comfort van uw kind raden we aan om hem of haar speelkledij en stevige stapschoenen aan te trekken. Een zonnepet of regenjas, naargelang het weer, zijn zeker ook nuttig.   Om uw kleuter een leuke afsluiter van deze topdag te geven, kan het op school blijven slapen! Dit is uiteraard niet verplicht. Indien u ervoor kiest uw kind te laten slapen, denk er dan a.u.b. zeker ook aan een pyjama, handdoek en tandenborstel/tandpasta in te pakken!   We verwijzen graag naar onze brief van 25 april voor de meer uitgebreide informatie over het volledige programma. Om het u gemakkelijk te maken, kan u in bijlage een beknopte versie van het programma terugvinden.   Tot slot zouden wij u willen vragen om morgen 3 euro mee te geven aan uw kapoen als bijdrage in de kosten.   Alvast bedankt voor uw medewerking! We kijken ernaar uit om er met zijn allen één of twee onvergetelijk leuke dagen van te maken!     Met vriendelijke groeten,     Het leerkrachtenteam   Bijlage: Beknopt programma     Programma Maandag                   7.45 uur:         verzamelen aan de schoolpoort 8.00 uur:         vertrek 18.00 uur:       terug op school. U kan uw kind komen halen of hij of zij mag blijven slapen. 18.30 uur:       avondeten met verse frietjes! 19.15 uur:       pyjama’s aandoen voor een rustige nacht… na een leuke pyjamafuif! 20.30 uur:       tanden poetsen en bedtijd   Dinsdag 8.30 uur:         ontbijt (cornflakes met melk) 9.30 uur:         buitenspelen en groepsactiviteit 12.00 uur:       lunch (sandwich) 13.00 uur:       leuke en leerrijke tekenfilm over de dierenwereld 15.35 uur:       uw kan uw kleuter weer oppikken of hij/zij kan nog even uitblazen in de nabewaking    

Mandy
77 0