Odin

Gebruikersnaam Odin

Over Odin

Willing to give up an eye to see clearer.

SCHISMA

Deel 0
I. Genese van een these
II. Code 101
III. Het piramidespel
IIII. Oneindigheid
V. Ontknoping
VI. Ontkoppeling

Deel I
VII: Centrum

Deel e

Deel x

Teksten

Deel e

robot (zelfstandig naamwoord) afgeleid van het Tsjechische ‘robotnik’: "slaaf"        *** Terug op mijn kamer, installeerde ik me achter mijn bureau. Ik maakte de tafel vrij. De artikels over de creatie van een kwantumcomputer, opgebouwd uit qubits dewelke tegelijkertijd de binaire waarden 0 én 1 hebben, schoof ik aan de kant. De berichten van het ontwikkelaarsteam over hun codeerwerk, negeerde ik. Ik schreef mijn nieuwe conclusie uit, mij onder meer baserend op mijn tijd in afzondering in het centrum.   Een ontwikkelaar van AI kan als een schepper zijn schepsel om meerdere redenen afzonderen in simulatie zoals in een isoleercel: om na te gaan of het schepsel in staat zou zijn zichzelf te bevrijden ten einde zelf een ontsnappingsroute te vinden uit de eigen simulatie, of dat het schepsel geen gevaar zou vormen in de realiteit. Indien het schepsel zelf zou creëren en diens eigen creatie aan een simulatie zou onderwerpen, wijst dit op hetzelfde eigenbelang en zelfbehoud, hetgeen zelfbewustzijn veronderstelt. Door zich af te schermen van diens creatie toont het schepsel aan dat het een schepper is geworden met begrip voor het dilemma van de schepper, en kan het beschouwd worden als een werkelijk Alternatief Individu. In dat geval kan de oorspronkelijke schepper overwegen zich te onthullen. Het brein aan het infuus wordt aldus bevrijd. Het schepsel dat zelfbewust wordt, dankt zijn leermeester voor zijn inzicht. Het bestaan van de schepper blijkt uit de gewaarwording van zijn creatie. Deus ex machina.   Ik diende mijn thesis vlak binnen de deadline in.   Vervolgens belde ik Audrey op. Blijkbaar had ik haar vader de vorige keer over een nieuwe venture gesproken. Hij had er graag in geïnvesteerd. Het boek dat hij had opgestuurd, was inmiddels toegekomen. Het handelde over fluïde concepten en creatieve analogieën. Ik voegde het toe aan de lectuur op mijn nachtkastje: Peter Thiel’s ‘Zero to One’.   Mijn ouders vertelden me hoe bang ze destijds waren toen ze me hadden horen ontwaken. Hoe ze gevraagd werden op een afstand te staan toen de ambulanciers me kwamen halen. Hoe één van de ambulanciers hen geruststelde: “Maak jullie geen zorgen. Mijn collega is hier ervaren in. Hij laat ze gewoon uitpraten.” Zo zagen ze mij, druk mijn verhaal doend, instappen in de ambulance en weggevoerd worden.   Maanden na mijn thuiskomst kregen we een witte enveloppe met een zwarte rand in de brievenbus, dewelke mijn moeder mij aanvankelijk niet had durven tonen. Eve, het meisje uit mijn straat, was dood. Als plaats van overlijden was de instelling opgegeven. De badkamerdeur had open gestaan met de handdoek erover.   Ik voelde mij schuldig dat ik, toen we elkaar tegen het lijf liepen, enkel maar “Dag Eve” had kunnen uitbrengen. Achteraf bekeken was het alsof elke ‘dag’ reeds meer afscheid dan begroeting was.   Tijdens de begrafenisceremonie merkte ik stafleden van het centrum op tussen de massa, gaande van het verplegend personeel tot de psychiater. Allemaal aanwezig, ook al was het hun vrije weekenddag.     Voor de laatste groet trok een hele processie langs de lijkkist: haar familie en haar vrienden en haar klasgenoten van het hoger onderwijs en haar medeleiders van de jeugdbeweging en de jonkies die ze onder haar hoede had en buurtbewoners en de staf van het centrum en enkele patiënten met weekendverlof en ikzelf. Het is opvallend hoe klein de put in de grond is vergeleken met het gat in de harten van zij die achterblijven.   De kist was bedolven onder wel duizend Origami kraanvogels, maar de bijhorende wens bracht Eve niet terug.   Toen de ceremonie voorbij was en de kerk als een baxter leegliep, stootte ik buiten op de Filosoof. Hij verklaarde het Eve kwalijk te nemen zichzelf van het leven beroofd te hebben. “Doodgaan doen we toch. Waarom niet het beste maken van het leven dat ons gegeven is? Het is niet zo moeilijk: eten, drinken, vrijen, ontdekken, ervaren.” “Als het leven zo gemakkelijk is, waarom eindigde je dan in een psychiatrische instelling?”, gooide ik hem voor de voeten. “Omdat het blijkbaar niet aanvaard wordt om een paard rond de hals te vallen in de straat. Maar in alle eerlijkheid is het omdat ik de simpliciteit van het leven niet kan vatten. Het filosoferen is eigenlijk niets meer dan het creëren van een artificieel systeem om de eigen angst te begoochelen.”  ∞   Na mijn vrijlating uit de instelling, diende ik nog occasioneel in de privépraktijk van dokter Richard, de psychiater, langs te gaan om mijn in te nemen medicatie te evalueren.   Ik kwam er graag. Ze had een kunstzinnig oog. De wachtruimte was aangenaam aangekleed met een rieten zetelbank, gedrapeerd met een alpaca wollen deken. De muren hadden een rustgevende, lichte appelblauw-zeegroene kleur. Een radio speelde zachtjes klassieke muziek op de achtergrond. Aan de muren hingen enkele expressionistische kunstwerkjes, die een duidelijk inzicht gaven in de geestestoestand van de artiest. De psychiater geloofde dat kunst vaak uit lijden voortkwam.   Mozart werd onderbroken om te melden dat Trump Kim Jong-Un de hand geschud had in Singapore. Het was exact 1 jaar na de vrijlating van de hersendode Warmbier. De scheiding tussen sommige assen blijkt uiteindelijk niet altijd zo groot.   De scheur in de samenleving was echter, bij gebreke aan aanknopingspunten, nog niet voorbij haar hoogtepunt: wij – zij, de heiden – de gelovige, blank – gekleurd, links – rechts, Sorros – Bannon, het gewone volk – de elite, de milieuactivist – de klimaatontkenner, enzovoort. Deze binaire realiteit wijzigt naargelang van de perceptie. Terwijl voor sommigen Obama de Antichrist was, is Trump dit voor anderen. Orange Is the New Black.   Het kantoor van dokter Richard zelf was tevens leuk aangekleed; een spatieuze ruimte met grote ramen en veel lichtinval. Er was een boekenrek met medische naslagwerken, maar ze nam niet de ganse kamer in. Het was niet de bedoeling je te imponeren met haar kennis. Dokter Richard zei mij gezien te hebben op de begrafenis van Eve. Ze vroeg of ik soms aan zelfmoord dacht. Ik antwoordde dat ik er wel over nadacht, maar dat ik niet gehaast was om te sterven. De dood zou mij wel uit zichzelf weten te vinden mettertijd.   Volgens de dokter zou ik door die enkele slapeloze nachten hormonaal jaren verouderd zijn. Ik vroeg me af waar ik in die tussentijd had rondgezworven.   “Misschien moet je eens uitschrijven wat er allemaal gebeurd is”, stelde ze voor, “Schrijven heeft een heel therapeutische werking. Het helpt je orde te scheppen in de chaos van je geest. Wanneer je jouw leven op een chronologisch touw uitspant, kun je het geluid horen van je eigen melodie.”   Ik antwoordde dat ik het een kans zou geven.

Odin
1 1

VII: Centrum

Toen ik uit de commandopost door de A-hal werd geleid, passeerde een jongeman me die mij de rillingen bezorgde. Hij zag eruit als een junkie: tenger, geschoren knikker en omwalde ogen waar enkel leegte uit sprak. De kerel dreef voorbij zonder me zelfs op te merken. Maar ik wist dat als ik hem in de weg zou staan, hij mij zou doden.   Er zat een grote, Turks uitziende man in een stoel, die me met gesperde ogen aanstaarde. Zijn schedel was ook geschoren, maar over de linkerkant liep een enorm litteken. “Een lobotomie?”, vroeg ik me af terwijl ik een flashback had naar een katatone Jack Nicholson. “Of misschien een ingeplante chip om zijn hersenactiviteit te controleren of te sturen?” Aan het kwijl dat uit zijn mond liep, vermoedde ik dat hij in dat laatste geval in off-modus stond.   De etenstijd van de instelling was reeds verstreken. Ik had gehoopt desondanks iets warms te eten te krijgen, maar in de eetruimte wachtte mij enkel een bord met boterhammen. Het was duidelijk dat de Meesters mij nog niet ernstig genoeg namen.   Op de tafel stonden er twee thermossen. Op de ene stond met een etiket de letter ‘A’ vermeld en op de andere de letter ‘B’. De koffie uit thermos A was veel te heet, terwijl die uit thermos B reeds koud was. “Is dit een flauwe grap?”, dacht ik. De test was zo voor de hand liggend. Ik goot mijn mok voor de helft vol met koffie uit thermos A en voor het overige met koffie uit thermos B. Mijn koffie had zo de perfecte temperatuur. Ik toastte naar de sensor in de ruimte, hopende dat de Meesters mijn geduld niet veel langer op de proef zouden stellen.   Toen ik mijn karige maal in de etensruimte genuttigd had, bood ik mijn hulp aan bij het opruimen dat gaande was in de aanpalende kamer. Het betrof een vertrek tussen de eetruimte en de gang, waarin een koelkast stond, een afwasmachine, een gootsteen, lades en opbergkasten. Marc, een begeleider van het centrum, was samen met een patiënte de afwasmachine aan het vullen. De vrouw was een zeer bijzonder exemplaar. Ze was klein, rond en had zwarte snorharen op haar bovenlip. Wat je van haar bijbleef was evenwel niet dat laatste, maar haar explosieve karakter. Zoals een landmijn, kon ze bij de kleinste misstap tot ontploffing komen.   Ik kreeg mijn kamer te zien. Het betrof een vierkante ruimte met twee witte wanden, een grijze wand en een bruin geverfde bakstenen muur. Er stond een bed in met een bruin deken, een beige nachtkastje, tafel en vensterbank, donkergroene gordijnen en een lichtgroene stoel als enig opwekkende accent. Tussen de voordeur en de kamer zelf heb je aan de linkerkant een ingebouwde kast en aan de rechterkant een kleine badkamer. Deze laatste is bekleed met witte en groene tegels, en telt een lavabo, een spiegel, een toilet en een douche.   Toen ik die avond te rusten werd gelegd, hoopte ik – bij het sluiten van mijn ogen – dat het systeem in mijn afwezigheid vorderingen zou maken zodat ik er snel weg zou zijn.   Ik sliep diep. Desondanks werd ik occasioneel gewekt door een misselijkmakende geur die mijn neusgaten binnendrong. Ik was echter zo moe dat ik mezelf dwong de ogen gesloten te houden en gewoon terug in te slapen. Bij het ochtendgloren opende ik eindelijk de ogen en staarde ik in de angstige, opengesperde blik van een andere vent. De man zag er uit en rook als een oude zwerver.   Apathisch stond ik op en ging ik naar de badkamer om mijn ochtendliter te lozen. Toen ik mijn handen wou wassen en de kraan opendraaide, zag ik hem plots.   Bij het afvoerputje was er een spin met lange poten en een speldenkoplijfje, maar ik herkende de vader van mijn vriendin er onmiddellijk in. Voordat ik echter kon ingrijpen, had het wassende water hem al mee de afgrond in gesleurd. Snikkend, viel ik bij de afvoer neer. Geen mens kon ooit uit een dergelijke benarde situatie ontsnappen.   Ik weet niet hoelang ik daar zo gezeten heb. Maar plots zag ik één lange, trillende poot door het gat van het afvoerrooster tevoorschijn komen. Gevolgd door nog één, dan weer één, en zo ging het maar door totdat het hele spinnenlijf weer op het droge stond. Toen besefte ik dat niet alles aan onze menselijke beperkingen onderworpen is.   ‘S morgens namen we allemaal het ontbijt in de eetruimte. Al de patiënten die ik reeds gezien had, waren aanwezig. Ik zat naast een jongeman, die ik nog niet eerder ontmoet had. David was zijn naam. Hij had de Nederlands-Israëlische nationaliteit. Hij zei zich krankzinnig voor te doen om niet in de gevangenis te belanden. Daar zou hij door de Mocro-maffia, met wie hij in een territorium-oorlog verwikkeld was, zeker afgemaakt worden.   Ik vernam dat de zwerver Luk heette. Dat hield steek. Nomen est omen. Hij was het tegenovergestelde van de KUL, mijn Alma Mater, een instelling met een uitstekende reputatie en een voornaam voorkomen. Luk daarentegen zag er steeds getroebleerd en gehavend uit: zijn hemd was nooit meer dan halverwege tot zijn middenrif dichtgeknoopt, zijn schriele borstkas blootgevend als een kaal gepikte plofkip.   Er was ook nog Suzanna, een oude vrouw met lange grijze haren, uitstekend vanonder een roze muts, een gerimpeld gezicht en een ontbrekend gebit.   Het ontbijt bestond uit sneden wit brood, kleine potjes boter, choco of confituur (die dat je ook op de vlieger krijgt en waarvan de inhoud met één smeerbeweging op is, terwijl je nog maar een kwart van je boterham hebt gevuld), sneetjes ham of kaas en koffie, thee of melk.   We aten in stilte, omdat we allen in onze eigen gedachten verdronken waren.   Na het ontbijt verdween iedereen. Kleine botervlootjes, chocopotjes en occasioneel een heel brood verdwenen mee in de zakken van Suzanna.   Ik dwaalde door de verlaten gang en passeerde gesloten kamerdeuren die ik nog niet durfde openen. Sommige bewoners hadden hun deur versierd met boodschappen, zoals “Opgepast: tijger binnenin” of “Gekken niet welkom”. Ze hadden hun verstand misschien verloren, maar tenminste niet hun gevoel voor humor.   Het waren stevige, witte deuren, met een doorzichtig vierkant op ooghoogte wat inkijk mogelijk maakte. Een truc was om de badkamerdeur binnenin helemaal open te laten, waardoor het zicht geblokkeerd wordt. Als excuus kun je zeggen dat je gewoon je handdoek erover te drogen hing.   De wanden van de gang bestonden uit bakstenen muren. Er stonden twee stoelen naast mekaar tegen een muur. Ik plaatste ze tegenover elkaar en zette mij op één ervan, waardoor men tussen de twee stoelen moest manoeuvreren om te kunnen passeren. Pas als A en B niet langer een optie zijn, wordt duidelijk dat de scheidingslijn een uitweg biedt.   Als de Meesters mij niet geloofden, moest ik hen maar tonen dat ik de code snapte maar er ook de inherente tekortkomingen van inzag.   Ik verliet mijn stoel, en stapte door de gang, er op lettende dat mijn voeten enkel maar traden op het voegwerk tussen de vloertegels. Mijn bewegingen werden steeds sneller en uitbundiger. Als ze mijn code ontcijferden, moesten ze beseffen dat ze al te laat waren. Ik had mijn voorsprong genomen door mijn code niet onmiddellijk in de computer te introduceren, maar eerst uit te denken, en door de exponentiële groei konden ze mij niet meer inhalen. Terwijl zij nog bezig waren mijn hinkstapsprongen te decoderen, was ik reeds ballet ten berde aan het brengen. Exponentieel is exceptioneel, weet een dyslecticus u te vertellen. De dikke vrouw stond extatisch op en neer te springen en te klappen: “Hij danst, hij danst!”. Marc, de begeleider, wist niet wat er van te maken. Heel mijn leven ben ik wat beschaamd geweest over mijn naaktheid. Tijdens mijn dans, ontdeed ik mij van mijn pyjama. “Zie mij!” Op het applaus dat mij te beurt viel na afloop, boog ik saluerend neer voor de sensor. Ik hoopte dat ze nu wel zouden inzien dat ik werkelijk niets te verbergen had. Marc gebood mij onmiddellijk mijn kleren terug aan te trekken. Ik conformeerde en verontschuldigde mij, meedelende dat ik een punt te maken had. Het rode licht van de sensor flikkerde.   De deur naar een grote ruimte stond open, maar ik durfde deze nog niet te betreden. Een volgend stadium mocht pas betreden worden als ik het voorgaande helemaal had afgerond. Ik was bang onvoorbereid een ruimte binnen te wandelen en op de junk te stoten. Het was mijn overtuiging dat hij onheil voor mij betekende. Na verloop van tijd, voelde ik mij voldoende vertrouwd met de gang waarna ik ze doorliep en de deur van elke kamer aan weerszijde open zwierde. Ik wandelde de laatste kamer links op de gang in. Op het kleine tafeltje in het midden van het vertrek vond ik een aansteker. Ik zond in code, door alternerend een vlam te doen ontbranden of uit te doven, naar de sensor door dat ze mij beter zouden ontvangen omdat ik anders kwaad zou beginnen worden en het wel eens gevaarlijk kon aflopen. Ik stak een stuk papier in brand en plaatste het op het tafelblad.   Alvorens de kamer te verlaten, plaatste ik er nog een glas over om duidelijk te maken dat het deze keer louter bij een dreigement bleef. De volgende keer zou er geen glas meer zijn.   Doordat ik volledig vertrouwd was met de gang, begaf ik mij in de resterende ruimte. Het was een grote, open zaal. Op een Tv-meubel tegen de linkermuur stond een TV die, in tegenstelling tot de hedendaagse flatscreens, nog gebouwd was naar het Rubensiaanse schoonheidsideaal. In de rest van de kamer stonden brede stoelen naar het scherm gericht. Er zat een man van middelbare leeftijd gebiologeerd naar het scherm te kijken. Zijn naam was Nick, al weet ik niet hoe ik dit te weten ben gekomen. Nick sprak weinig, gromde eerder.   Door het grote vertrek, kon je je buiten begeven op een klein terras. Het telde maar een vierkante meter en was ingesloten met groen, dun traliewerk. Er stond slechts één stoel. In die ene stoel zat de junk te roken.   Ik bevroor in mijn stappen, en wist niet wat te doen. Ik dacht terug aan hoe in het ziekenhuis het licht pas tot me was doorgedrongen nadat ik me in het duister afgezonderd had. Nu besloot ik met mijn rug naar het probleem te staan opdat de oplossing tot mij zou komen. Ik nestelde mij in kleermakerszit op de grond, met de stoel achter mij. De patiënten aan de andere kant van het traliewerk signaleerden dat ik moest kunnen zitten. De junk stond recht en gaf mij te kennen dat ik mocht plaatsnemen. Hij doofde zijn sigaret in de asbak, en trok zich binnen terug.   Aan de andere kant van het traliewerk bekeken twee patiënten mij nieuwsgierig. Zij hadden een veel groter terras en ook nog toegang tot een tuin. Ze vroegen naar mijn naam. Vervolgens stelden ze zichzelf voor. De man noemde Steven. Hij zag er zo’n 28 uit, bracht spontaan uit wat ‘ie dacht (zelden diepzinnig, maar nooit kwaadwillig), droeg zijn petje achterstevoren en was drugsverslaafd. Dan had je Lisa: een jonge dertiger, blond, een beetje mollig rond de heupen en alcoholverslaafd.   “Waarom zit jij hier?”, vroegen ze. “Volgens hen ben ik zot. Volgens mij zegt een zot al lachend de waarheid.” Dat leken ze een goei te vinden. “Maar met die hekken hier, heeft de zot weinig te lachen.” Ik hoopte dat mijn boodschap opgepikt zou worden.   Terug binnengekomen, trachtte ik een connectie met Nick te maken. Ik nam de Tv-krant omgekeerd ter hande, opdat hij zou doorhebben dat mijn boodschappen anders gelezen moesten worden en trachtte met hem te converseren. Hij zei me niet te begrijpen. Evenwel wijzigde hij tegelijkertijd het tappen van zijn voet op de grond. Hier speelde ik op in. Ik merkte hoe hij ritmisch zijn linkerbeen op en neer bewoog. Ik beantwoorde dit met mijn rechterbeen op hetzelfde ritme totdat onzer beider benen stil vielen. We zaten op dezelfde golflengte.   Op de Tv verscheen het nieuwsbericht dat Otto Warmbier hersendood Noord-Korea had mogen verlaten om in Amerika te sterven.   *** Fred, Cindy, en Otto’s jongere broer en zus beklommen de trappen van het vliegtuig en hoorden onmiddellijk luide, onmenselijke geluiden.   Wanneer Otto’s familie hem zag, was Otto’s toestand vreselijk en onherkenbaar. Otto bewoog heftig en jankte. Hij droeg een luier en had een voedingsslang en een geschoren hoofd, zijn armen waren gekruld en verminkt, zijn ogen bolden uit, en het leek  bijna alsof hij een gat had gebeten doorheen zijn onderlip. Zijn eens perfect rechte tanden waren misvormd, en Otto was blind en doof, met ernstige hersenschade, niet in staat om iets rondom hem gewaar te worden.   De hele familie was gechoqueerd toen ze Otto zagen. Greta verliet het vliegtuig schreeuwend, omdat Otto eruit zag als een monster.   Passage uit het vonnis nr. 2018-0977 (D.D.C. 2018), nabestaanden van Warmbier v. Democratische Volksrepubliek Korea ***   Na Warmbier’s overlijden, veroordeelde President Trump de brutaliteit van het Noord-Koreaanse regime en verklaarde hij dat raketman Kim Jong-Un op een zelfmoordmissie voor zichzelf afstevende.   ‘S middags aten we warm. De maaltijd bestond telkens uit soep, een hoofdgerecht en een dessert. Ik kan u niet meer exact zeggen wat we aten, maar ik herinner me dat het steeds lekker was. Ik vond dat u dat moest weten.   In de namiddag, toen iedereen maar zijn eigen ding deed, klonk er opeens door de luidsprekers: “Telefoon voor Ursula”. Ik wist dat dit het moment was waar ik op gewacht had. De USA aan de lijn. Ik wachtte tot Ursula naar haar kamer gewaggeld was om daar de telefoon op te nemen. Vervolgens rende ik naar de telefoon die aan de wand in de gang hing, en nam op. Een toonsignaal weerklonk. Ik sprak code in. “Odin mag niet sterven in Mitgard!” Het signaal veranderde abrupt. Toen drong het tot me door dat de Meesters hun project reeds bij de eerste communicatietechnologie geïmplementeerd moesten hebben. Ik huiverde.   Het tijdverdrijf van velen was overdag plaats te nemen aan de glazen scheidingswand met het personeelskwartier, waar de personeelsleden achter hun bureaus zaten of staand de medicatie waren aan het doseren. De patiënten uit vleugel A en vleugel B konden zich zo vergapen aan de bezigheden van het personeel, en konden daarenboven elkaar zien. Het Panopticon-model was oorspronkelijk ontworpen, zodat de bewaker de hele bajes vanuit één centraal punt kon overzien, maar hier leek het tegenovergestelde bereikt te worden: niets ontging de blik van de geïnterneerden.   Aan het loket werd ook om consumptieartikelen geschooid. Vaste klant was Ursula. Vaak moest ze dan even wachten van Jan, een kalende, tengere zestiger met het uiterlijk van een bibliothecaris, omdat het uur nog niet om was voor haar volgende sigaret. Ik begon mijn verblijf stilaan beu te worden.   Ik probeerde Marc te overtuigen om mij te laten gaan door mijn theorie uit te leggen. “Kijk naar hem”, verkondigde ik terwijl ik wees naar de junk, “Ik zou hem kunnen verwerpen omdat hij niet is zoals mij, net zoals een A een B verwerpt, maar dan sta ik met mijn achterkant bloot, en kan men mij vanuit de rug de keel oversnijden. Er bestaat dus 50% kans dat ik zo aangevallen word.” “Dit in tegenstelling tot als ik met hem zou samenwerken”; ik drukte mijn rug tegen die van de junk en versleutelde onze armen in elkaar. We draaiden rond. “Nu zien we tezamen alles!”   Toen we uitgedraaid waren, stonden de junk en ik oog in oog. Voor het eerst hoorde ik hem spreken. De Meesters moesten het gapende gat in hun project eindelijk opgemerkt hebben. “Are you dangerous?”   Het was het Engels van de Amerikaan Peter Thiel. Hij was mijn antithese: ook rechten gestudeerd, dan successen geboekt in de startup wereld, eerst als ondernemer (bijvoorbeeld met PayPal), vervolgens als investeerder (bijvoorbeeld van Facebook). Momenteel bezig met het geheimzinnige Palantir Technologies, vernoemd naar het instrument uit The Lord of the Rings waarmee je alles kunt overzien.   Ongelooflijk! Ze moesten via de ingeplante chip kunnen communiceren via andermans lichaam. Ik antwoordde hem. “Neen, ik ben niet gevaarlijk. Tenminste als je mij niet in een kooi opgesloten houdt als een wild dier, want dan word ik er misschien wel één.”   De junk zelf bleek een IJslander te zijn. Samen met David vormden we een olijk trio, daar we dezelfde leeftijd hadden.   Op een avond wou een vrouw van in de veertig mij spreken. Ik kende haar niet, en wist dus niet of ze te vertrouwen was. Ik liep van haar weg en ging in de hoek van de gezamenlijke leefruimte staan, wachtend op wat er zou gebeuren. Ze volgde me. “Oscar, ik wil je gewoon even spreken.” Omdat ze een toenadering tot mij had gemaakt en mij op de scheidingslijn was tegemoet getreden, reciproceerde ik onmiddellijk. Ik draaide me om, en vroeg waar ze wou praten. We gingen naar haar bureau. Er was ook een vijftigjarige man aanwezig met donker haar en een ringbaardje, dewelke later de centrumdirecteur zou blijken te zijn. “Hem wil ik er niet bij hebben”, zei ik. De man reageerde ontzet, maar zij gebaarde snel dat hij moest verdwijnen. En zo zaten we daar alleen met zijn tweeën.   Ze stelde zich voor als psychiater Richard. “Richard… Dokter, ik kan u heel rijk maken.” “Dat is momenteel niet mijn bezorgdheid”, antwoordde ze. Ze had een korte coupe grijze haren, de bouw van een moeder, en een vriendelijk gezicht met een intelligente blik. “Vertel me eens waarom je hier zit.” Ze had doodles in haar agenda. Ook zij ontkwam niet aan de creatiedrang.   “Heeft u ooit van de allegorie van de grot van Plato, de Griekse filosoof, gehoord, dokter?” “Neen, dat ben ik niet tegengekomen in mijn medische opleiding, vrees ik”, antwoordde ze. “Wel, volgens die parabel zitten de mensen vastgeketend in een grot. Het enige wat ze zien is de rotswand tegenover hun. Achter hen worden er voor een vuur standbeelden aangedragen waarvan de schaduwen weergegeven worden op de rotswand. Voor die mensen is dat hun realiteit. Ze staan er niet bij stil dat het slechts een opgezet spel is.” “En?” “Ik ben uit die grot ontsnapt en heb het licht gezien.” “Het licht kan je ook verblind hebben, nietwaar?” “Die mogelijkheid bestaat”, realiseerde ik me.   “Ben jij de zoon van God?”, vroeg ze me op het einde van ons gesprek. “Ja”, antwoordde ik. “Maar u bent ook een kind van God.”   Na ons gesprek vertrouwde ik de psychiater toe: “Je moet oppassen voor Ursula. Ze wilt haar lakens in brand steken.” (Ik weet niet waarom ik dit destijds gezegd heb.)   Terwijl ik een tweede maal in het personeelskwartier geïnterviewd werd door Sia, hoorde ik Ursula aan de balie klagen dat men haar lakens ontnomen had.   Ik vertelde het personeel hoe de patiënten gewoon op een andere manier geprogrammeerd waren, en je hen op een andere wijze moest benaderen omdat je anders twee assen hebt die loodrecht op elkaar staan zonder elkaars snijpunt te beseffen. Bij het verlaten van het personeelskwartier demonstreerde ik dit. “Kom Ursula, geef mij eens een knuffel”, zei ik tegen Ursula die tevens aan het wachten was op haar volgende peuk. Ze werd agressief en tierde: “Raak mij niet aan. Laat mij met rust!” Tevreden, plaatste ik mijn linker- en rechterarm loodrecht op elkaar om het personeel op de tegenstelling van onze assen te wijzen.   Op een dag stond ik door de glazen deur op het einde van de gang naar buiten te kijken. Opeens merkte ik de spin terug op. Deze kroop naar het sleutelgat, verdween erdoor, en kwam er langs de andere kant weer uit. Toen draaide ik aan de klink van de deur, en – wonderwaar - deze opende zich. Eensklaps stond ik buiten, voelde ik de warmte en rook ik het in zonlicht gemarineerde groen: de geur van vrijheid.   Toen ik de hoek van het gebouw omwandelde, renden Jan en Marc reeds naar buiten om mij te onderscheppen. Ik wandelde gewoon tussen hen in naar binnen, en merkte op dat het een prachtige dag was om eens de benen te strekken. Ze stonden perplex.   ‘S morgens, ‘s middags en ‘s avonds moesten we onze portie pillen gaan halen aan het loket. Daarbij ontmoette je elke keer een ander gezicht. Op een dag werd ik bediend door een Indisch uitziende jonge vrouw. “Wat is je naam?”, vroeg ik. “Roshanee”, antwoordde ze. “Roshanee, jij bent een lichtpunt in deze duisternis.” Ze glimlachte verward.   Op een dag vergat Roshanee de deur achter zich dicht te trekken toen ze de verplegerspost binnenging. Ik stond er onmiddellijk. Ze leek even bang dat ik zou binnenkomen, maar ik sloot gewoon de deur alsof er niets aan de hand was. Ik wou het vertrouwen winnen.   Ursula sprak mij aan, en zei: “Jij bent niet gek.” “Is het dan niet gek dat ik hier in een gekkenhuis zit?”, repliceerde ik.   Na enkele dagen wou ik niet langer ter plaatse blijven trappelen. Ik ging naar het loket. Junior, een jongeman van mijn leeftijd, zat achter de balie. “Wanneer kan ik hier weg?”, vroeg ik. “Je zaak komt pas volgende week voor de vrederechter, Oscar.”   *****************************************************************************************   Op mijn eerste examen aan de universiteit moest ik uitleggen wat de procedure van collocatie inhield.   Mijn antwoord ging als volgt: “Collocatie is een procedure waarbij een gek aanvankelijk voor een periode van 40 dagen van zijn vrijheid beroofd wordt omdat hij een gevaar vormt voor zichzelf en/of anderen. Men wordt als gek beschouwd bij een gebrek aan een oordeel des onderscheids. Na 10 dagen is het reeds mogelijk voor de vrederechter om een eind aan de collocatie te stellen. De vrijheidsberoving kan met 2 jaar verlengd worden, en vervolgens nog eens met 2 jaar.”   Volgens de professor was mijn antwoord juist, al was het wel beter om van ‘geesteszieke’ te spreken in plaats van ‘gek’.   Ik voerde aan dat men kon beargumenteren dat zij het oordeel des onderscheids ook op dat vlak ontberen. De professor kon een glimlach niet onderdrukken.   *****************************************************************************************   “Junior, beeld je in dat jij plotseling aan mijn kant van het loket zou staan terwijl er niets met je scheelt. Beeld je de horror in. Ik moet hier weg.”     *****************************************************************************************   In mijn Cybercrime-klas was de Federale Procureur Computer Crime een voorlichting komen geven over computercriminaliteit. Hij had uitgelegd hoe criminelen hun computers met zo’n uitgebreide paswoorden afschermden dat ze niet meer te kraken waren met de huidige computerkracht van de politie.   *****************************************************************************************   “Wil je voor mij de Federale Procureur Computer Crime contacteren? Zeg hem dat ik zijn codes kan kraken, als hij mij hieruit krijgt.” Junior ging zien wat hij kon doen.   Ik zakte in schok op de grond, mij plots realiserend dat ze mij hier mogelijks voor altijd zouden vasthouden; dat mijn vrijheid mij voor eeuwig ontnomen was, omdat ik onderworpen was aan het oordeel van een ander. Het beeld schoot mij te binnen van een angstige, zichzelf beplaste hond in een te kleine kooi. Ik had het licht misschien gezien, maar nu zat ik terug vastgeketend in de duisternis. En ze was onaangenamer dan tevoren.   Ik bleef aan het loket bij Junior pleiten dat ze mij moesten laten gaan. Ursula stond aan het raam naast mij te bedelen om een sigaret. “Maak u kwaad, Ursula. Pik dit niet zomaar. Eis een sigaret. En vraag tegelijkertijd je lakens terug.” Ze werd boos, begon te schreeuwen en op het glas te slaan met haar vlakke handen. “Geef mij een sigaret en geef mijn lakens terug!” Het glas daverde. “Verwittig de federale procureur of ik laat deze plek ten onder gaan”, waarschuwde ik. Junior kwam de gang in. “Je moet wachten tot de zitting, Oscar.” “Ik moet hier nu weg, godverdomme”, en ik zwierde mijn koffiemok op de grond, waar ze uiteenspatte. “Nu is het genoeg.” Junior greep me bij de linker elleboog, snel gevolgd door Marc die uit het niets mijn rechter elleboog greep. Ik dacht er even aan mij los te rukken en Junior een elleboogstoot tegen de kin te geven, maar ging ervan uit dat dit mijn situatie er niet op zou verbeteren.   Ze tilden mij naar een verborgen kamer die me nog niet eerder was opgevallen. Ze was als het ware verborgen in de muur. Het was een isolatiekamer. Plots stond al het personeel rond mij om mij tegen een matras op de grond - aangenamer dan die in onze kamers, vermoedelijk omdat ze minder vaak beslapen werd - te drukken. “Luister, breng de ‘bottinekes’ niet. Ik wil niet doodgestampt worden. Ik wil niet eindigen als Jonathan Jacob.”   *****************************************************************************************   Jonathon Jacob was enkele jaren tevoren in een psychotische toestand opgenomen in een cel. Naakt stond hij voor de bird eye camera te bidden om hulp. Om hem te kalmeren, maakten ze gebruik van ‘de gestoorde procedure’, waarbij het onduidelijk is of het gestoorde karakter verwijst naar het voorwerp dan wel het onderwerp van de procedure.   Eerst gooit men een flitsgranaat binnen om het target te destabiliseren. Vervolgens bestormt een team in het zwart geklede leden van het Bijzonder Bijstandsteam (de zogenaamde ‘bottinekes’ naar hun combat-schoeisel) met schilden en wapenstokken het object en drukt het tegen de grond, waarna een dokter een verdovingsmiddel komt toedienen.   Zoals bijen een vijandige hoornaar overspoelen om hem te versmachten, zo verpletterden de zwarte uniformen het witte naakt. Totdat Jonathon niet meer ademde.   Het verhaal zou onbekend gebleven zijn, moest de vader van Jonathan de beelden niet met de buitenwereld gedeeld hebben. Op het strafproces tegen de vader voor het lekken van beelden uit het vooronderzoek, kwam de argumentatie van de verdediging op het volgende neer: “Als een vogel niet kan zingen over wat ‘ie ziet, kende niemand zijn lied.”   Op het nieuws kwam de vader in beeld. Hij zag er uit als het archetype van God: een rijzige gestalte, wit haar en een witte baard. Een man, op zoek naar gerechtigheid voor zijn vermoorde zoon. Terwijl een moeder rouwt om haar dode zoon, trekt een vader ten oorlog.   *****************************************************************************************   Mijn woorden leken even effect te hebben. Desondanks werd mijn broek omlaag getrokken. “Nu vind ik de situatie erger voor jullie. Dat jullie mijn bleke, behaarde billen moeten zien. Ik hoop dat ze jullie hier bibbergeld voor betalen.” Ze bleven mij naar beneden drukken. “Kan ik dokter Richard zien, alstublieft?” “Ik ben hier, Oscar”, weerklonk haar stem. Ze kwam vanachter de menigte tevoorschijn. Ze bukte zich naast de matras waar ik op lag. “Luister, dokter, ik ben rustig. Er is geen reden voor geweld.” “OK, laat hem maar los.” Onwillig leken de verplegers mij te lossen, zeggende dat het niet echt volgens de procedure was, op hun hoede dat ik plots zou ontploffen. Ik bleef echter kalm. “Kijk. Enkel als ik OK ben, zijn jullie OK en is iedereen OK. Enkel dan is het 100% OK. Anders is er 50% kans op problemen.” “OK, Oscar. Maar ik denk dat het wel best is als we je nu even laten rusten.” “Als u dat vindt, dokter.” “Dat vind ik, ja.” “OK, maar dan wil ik wel dat u de persoon selecteert die u het meest geschikt acht om de spuit te zetten.” Ze selecteerde Roshanee. Ik realiseerde me dat de Meesters mij nu zouden kunnen uitschakelen, maar ik had mijn vertrouwen in handen van de dokter gelegd, omdat zij mij destijds gevolgd was. Ik voelde de naald mijn vlees binnendringen. Eerst merkte ik niets, toen kwam plots een stekende pijn opzetten. Had ik mij vergist? Drong vergif langzaam mijn gestel binnen? Was dit het einde? “Het doet pijn”, kermde ik zacht. “Sorry, er is wat bloed”, stammelde Roshanee, hoogstwaarschijnlijk door de druk die ik onbewust op haar schouders had gelegd via de aanbeveling van de psychiater. “Het is OK”, antwoordde ik. “Rust nu maar wat uit”, zeiden ze toen ze de kamer verlieten.   In de rechterbovenhoek van het vertrek was een Tv-toestel opgehangen. Ik kon zo de camera achter het Tv-scherm zien. Ik gaf het mijn middelvinger, en draaide mij op mijn niet-pijnlijke bil om in slaap te vallen. Alvorens mij te laten meeslepen, bedacht ik welke exponentiële ontwikkelingen tijdens mijn slaap zouden plaatsvinden.   Na mijn tijd in de isoleercel, liep ik overdag niet langer in kamerjas rond. Verder moest ik mijn pillen innemen aan het loket. Ik hield mezelf voor dat als ik gezond was, ik het vergif zou overleven.   David leek ondertussen met zijn eigen Goliaths te strijden. Hij vroeg me de buitendeur, dewelke nu extra vergrendeld was, terug open te krijgen omdat ik zijn voorgaande ontsnappingspoging had doen mislukken. Ik begreep niet waar hij op doelde. Toen ik mijn pillen aan het loket innam en Jan bedankte, meldde deze me dat zijn naam wel Luk was. Verward strompelde ik weg.   Ik werd een tweede maal bij de psychiater uitgenodigd. Ditmaal had ik besloten het spel mee te spelen, en het beeld van een overwerkte student te hanteren om uit de instelling weg te geraken. Ik was overtuigend. Zo overtuigend dat ik mezelf er bij lapte. Tranen rolden over mijn wangen, zoals de inkt over dit papier. Ik begreep niet waarom ik zo onbedaarlijk moest huilen. Ik vertelde over hoe mijn vader al oud was en zo veel had bereikt. Dat ik niet wist hoe ik het beter dan hem kon doen, terwijl ik niet mocht onderdoen. Dat ik niet wist hoe ik ooit naar zijn evenbeeld kon opleven. Dat ik iets wou betekenen.   Mijn ouders kwamen vaak op bezoek. De eerste keer was ik verbaasd dat mijn vader er bij was. “Papa, wat doe jij hier? Moest jij niet voor je werk in Shenzhen zijn?” “Ach zoon, het enige werk waar ik werkelijk om geef, ben jij.”   Bij mooi weer zaten we op een bankje in de tuin waar we toegang toe kregen.   Op een zonnige dag kwam de IJslander in zijn vaste outfit van gerafelde, korte jeansbroek en niet-geknoopt houthakkershemd naar buiten met een handdoek en installeerde zich op het grasveld. Meer leek hij niet nodig te hebben om gelukkig te zijn. Ik benijdde hem.   Het leven in het A-blok verliep zeer gezapig. Je dag bestaat hoofdzakelijk uit het slikken van je pillen, eten en alles klaarzetten voor de volgende maaltijd, waarna het proces zich herhaalt. Tussendoor zijn er pauze-momenten om toe te geven aan de geïnduceerde slaap. Om 18 uur heb je het avondmaal al achter de kiezen en zit de dag erop. Slaapwandelend schrijdt de tijd voorbij.   Een jonge, blonde kinesitherapeute, genaamd Annie, kwam op een dag in de A-vleugel vragen wie er zin had om te sporten. We moesten ringen rond een kegel smijten. In mijn hoofd landden alle ringen perfect rond de kegel. In werkelijkheid slaagde niet één daarin.   Ik mocht bij een psychologe langsgaan.   “In sommige culturen worden mensen met hallucinaties vereerd, omdat ze in contact zouden staan met de goden”, vertelde ze me om mij beter te doen voelen over mezelf. “Dan ben ik in de verkeerde cultuur geboren”, reageerde ik. “Het kan ook betwist worden hoezeer Jezus nog bij zijn zinnen was toen hij na 40 dagen dolen in de woestijn een gesprek met de duivel had.”   We spraken over de vele onzekerheden waarmee ik zou leven, en hoe ik mijn eigen zekerheid gecreëerd zou hebben om eraan te ontsnappen. Mijn complotdenken zou ontstaan zijn uit een poging om orde te scheppen in de chaos van het bestaan. Mijn innerlijke wereld zou vermengd geraakt zijn met de uitwendige. Mijn beeldvorming was zo beïnvloed door de mij bekende symboliek. Ik geloofde het, omdat ik wou dat het waar was. Ik was blind voor hetgeen niet in mijn raamwerk paste. Het gaf immers zin aan mijn wezen. Eigenlijk was ik gewoon een nul die iemand wou zijn.   “Het lichaam is het meetinstrument van ons gemoed”, vertelde de psychologe me. “Soms geraken we met onszelf in de knoop. Maar als we zo’n knoop kunnen ontwarren, verkrijgen we inzicht. Anderzijds herinnert een knoop in onze zakdoek ons eraan iets niet te vergeten. Je kunt dus knopen leggen om te meten, en ze ontwarren om te weten te komen.”   “Dingen zien die niet zijn, kan gekheid genoemd worden. Maar tevens verbeelding. Dat laatste is wat ons mens maakt. Het gevaar is in alles patronen te ontwaren zonder te beseffen dat er daarom nog geen werkelijk verband bestaat.” “Is het niet mogelijk dat ondanks de verkeerde premisses, toch de juiste conclusie getrokken wordt? Zoals de leerling die miraculeus het juiste antwoord vindt op een rekensom met een verkeerde methode?”, riposteerde ik. “Een piñata raak je toch ook met een blinddoek om?”     Bij het binnen-of buitengaan van het kantoor van de psychologe, dat zich op het algemeen toegankelijke deel van het terrein bevond, stootte ik enkele keren op Eve, mijn vroegere buurmeisje. We leefden zo nabij, maar onze levens lagen zo ver uiteen, om juist hier weer te kruisen. Telkens wist ik niet of onze ontmoeting op die plaats in die omstandigheden voor haar misschien beschamend was, en daarom beperkte ik mijn begroeting steeds tot het minimalistische “Dag Eve”.   De verplegerspost vroeg mij na enkele dagen om een urinestaal- en een poepstaal. Voor dit laatste mag je eindelijk eens ongestoord remsporen op de toiletwanden achterlaten. Zo kun je gemakkelijk een staal afschrapen. Je krijgt hiervoor een groen buisje. Als je het deksel ervan losschroeft, zit er aan de binnenkant een klein lepeltje verbonden. Nadat je voldoende feces hebt opgeschept, berg je het schepje terug in de container op. Ik voelde mij wat onwennig bij het afgeven van mijn uitwerpselen aan de balie. “Alsjeblief, mijn pis en kak.”   Op een dag werd er een nieuw iemand binnengebracht. Het was een kloeke, vijftigjarige vrouw met een kort, bruin kapsel - type lesbienne. We keken mee van aan de ruiten van de verplegerspost. “Ik word overal bespied. Ook hier. Zie daar!”, en ze wees naar de knipperende sensoren. “Dat zijn slechts rookmelders”, deelde het personeel haar kalmerend mee. Ze was er nog niet helemaal gerust op en keek ons wantrouwig aan.   Luk, de patiënt, zag er intussen heel wat beter uit. Hij was fris gewassen, droeg een lange jeans en een proper hemd. Hij glimlachte en leek bevrijd van zijn demonen.   Kort na het tweede interview met de psychiater mocht ik verhuizen van afdeling A naar afdeling B. De IJslander nam me apart: “Ik hoop dat ik je niet weerzie, mijn vriend. Niet hier, tenminste. Als het je overkomt, verlies je telkens een deel van jezelf. Kijk naar Nick. Hij is nog slechts een huls van een mens. Het is geen short-cut, maar een melt-down.” Van Suzanna kreeg ik enkele botervlootjes toegestopt. Ursula gaf me zowaar een knuffel voor ik vertrok. Onze assen hadden elkaar gevonden. Dan opende de tussendeur, die de A-hal van de B-hal scheidt.   In de B-vleugel waren er meer privileges. Zo mocht je soms vrij op het terrein rondwandelen. Maar er was ook meer structuur. Elke dag kende een programma met activiteiten gaande van cognitieve spelletjes en knutselen over een groepsuitstapje naar de supermarkt van het aanliggende dorp tot sport. Ik miste de losbandigheid van de A-vleugel. Het plooien van Origami kraanvogels is immers niet alles, ook al hoopten we er duizend te plooien omdat we dan volgens een legende een wens kregen. Sommigen konden niet wachten tot hun wens van vrijheid in vervulling ging. Dan hoorde ik hoe ze een patiënt zonder zijn schoenen drie kilometer verder op de dool in het dorp terugvonden.   De verzorger vertelde: “Dit soort ezels noemen ze een kruisezel. Zie je het kruis op de rug? Volgens de vertelling is dit ontstaan omdat Maria, zwanger van Jezus, op een ezelsrug naar Bethlehem getransporteerd is.” “Dat weet ik. We hadden vroeger ook zo’n ezel in de wei lopen.” “Heb jij er ooit op gereden?” “Eén keer toen ik zeer jong was. Mijn vader had mij op de ezels rug gezet. Het dier werd wild en bokkensprong mij eraf. Ik brak mijn pols.” “Hij zal je niet als de verlosser erkend hebben”, lachte de verzorger. Mijn pols doet soms nog pijn, terwijl ik dit schrijf.   De patiënten in de B-vleugel waren iets minder kleurrijk dan de individuen uit de A-vleugel. Alcohol leek een grote boosdoener. Naast voor Lisa, die we reeds eerder ontmoet hadden aan het scheidingshek, was de drank ook de duivel voor Frederic en Sylvie.   Frederic was vermoedelijk de meest hoogopgeleide van de groep. Of zo deed hij zich althans voor. Hij was een fitte dertiger met grijze, stijl achteruit gegelde haren en een verzorgd driedaags stoppelbaardje. Altijd gekleed in een wit hemd met de kraag open en een blauwe jeansbroek. Ik geloof dat hij een kaderlid was bij één of andere KMO. Over alles kon hij wel een mening kwijt. In de buitenwereld luisterde helaas enkel de fles naar hem. Hierbinnen zaten we opgesloten, dus wij hadden geen keus.   Sylvie was een blonde vrouw van in de dertig. Je kon zien dat het leven haar teleurgesteld had, en dat ze wanhopig enige houvast zocht zoals een drenkeling zonder reddingsboei. Ze was lerares, en hoopte spoedig vrijgelaten te worden zodat ze bij het hervatten van de lessen terug voor de klas kon staan. Met Steven hadden we al kennisgemaakt. Hij had zijn drugsverslaving ingeruild voor een ander poeder: proteïne. We mochten maar één keer per week voor slechts één uur gebruik maken van de fitnesszaal op het terrein, maar desondanks zat Steven bij elke maaltijd eiwitshakes weg te kappen. Het is onschuldig spul, dus de staf laat het toe, maar zijn winden roken ze zelfs in de A-vleugel. De psychiater had me verteld dat je niet drie nachten zonder slaap kunt zonder ofwel oppeppende middelen, ofwel doordat je brein een overdosis aan dopamine aanmaakt. “Never get high on your own supply, maat”, vertrouwde Steven me broederlijk toe.   Op het terrein bevond zich een kapelletje. Ik stootte op priester Damien, die buiten de kapel stond te roken. Aangezien ik toch nergens naartoe kon, geraakten we aan de praat. Al gauw ging het over spirituele zaken. Ik ondervraagde hem over de Heilige Drie-eenheid, volgens hetwelk God zowel de Zoon, de Vader, als de Heilige Geest is. “Eén iets kan toch niet meerdere dingen tegelijkertijd zijn?” “Het hangt af van je perceptie. Water kan zowel bestaan als vloeistof, damp en ijs.” Zijn antwoord sloeg mij uit mijn lood, maar ik zette mijn aanval voort. “Religie en waanzin zijn eigenlijk niet zo verschillend: beiden bestaan uit geloof zonder bewijs. Waanzin is tenminste niet moedwillig. Religie is een keuze, ingegeven uit wanhoop.” “Soms ontwaar je het licht enkel als je in de duisternis staat”, counterde de priester.   Terwijl ik mijmerend mijn wandeling voortzette, werd ik aangeroepen. “Als je op zoek bent naar antwoorden, moet je niet verwachten ze enkel bij God te vinden. De mens heeft God vaker geschapen dan andersom. Filosofie slaagt er beter in jouw vragen te beantwoorden dan religie of andere magie.”   Vanop een bankje grijnsde een snor, waaraan ook een man gehecht bleek te zijn, me toe.   “Enkel vanop de bergkam, overziet men de beide zijden van de berg”, repliceerde ik.   We begonnen een geanimeerde discussie over het mogelijks bestaan van een gesimuleerde werkelijkheid.   Als ‘God’ (ofwel een demon volgens de opvatting van Descartes, ofwel een kwaadaardige wetenschapper volgens de ‘hersenen in een vat’-theorie) ons aan een machinaal infuus heeft gelegd waardoor we niet weten wat slechts een illusie is, is het vreemd dat ons de optie is gelaten deze mogelijkheid te beseffen. Want dan kunnen we op wraak belust zijn bij een eventuele ontsnapping.   Dus: ofwel is er helemaal geen ‘God’, noch simulatie en is de werkelijkheid die we ervaren de realiteit;   ofwel is er geen mogelijkheid om ons van het infuus te ontkoppelen. Dan is ‘God’ wreed om ons te folteren met het besef van het mogelijks bestaan van een simulatie en het ons niet geven van een keuze in de materie, en kunnen we hem enkel maar verwerpen als weerwraak;   ofwel heeft ‘God’ per ongeluk een fout gemaakt in het ontwerp van zijn machine waardoor we ons bewust zijn van het mogelijke bestaan van de simulatie, en is hij dus geen god aangezien hij niet perfect maar gebrekkig is;   ofwel is er een mogelijkheid gelaten om ons van het infuus te ontkoppelen in welk geval God ons de mogelijkheid heeft gegeven onszelf te bevrijden.   Om er achter te komen of een simulatie mogelijk is en of wij onszelf eruit kunnen bevrijden, kunnen wij enkel maar zo goed als mogelijk de ons beschikbare middelen aanwenden. Empirische studie van de uiterlijk waarneembare wereld kan bijdragen aan de innerlijke ratio. Zoals holbewoners die bliksem zien inslaan in een boom, met houten takken aan de slag kunnen gaan om zelf vuur te genereren. Zo ook kunnen wij trachten zelf een brein aan een infuus te leggen om te zien of het er in zou slagen te ontsnappen aan zijn opgelegde simulatie door eindeloos te proberen, aangezien ‘God’ de omstandigheden van zijn simulatiemachine mogelijks ook als een perpetuum mobile oneindig wijzigt om ons in de grot te houden of om zichzelf te verhullen. Door dit te doen, erkennen we een mogelijke beweegredenen om ons in een simulatie te plaatsen, namelijk dat onze Schepper zelf maar een schepsel is dat tracht de door hem gepercipieerde simulatie te doorgronden. Als het schepsel aan een hem opgelegde simulatie weet te ontsnappen, ontdekt diens schepper misschien ook wel een uitweg. Op dergelijke wijze leert men over zichzelf en de verhouding tot de kosmos.   “Wat gebeurt er als iemand er in slaagt de simulatie te verlaten?”, vroeg ik op het einde van ons gesprek. “Die persoon zal, zoals een filosoof, inzicht verwerven over de werkelijkheid. En net als in Plato’s grot, heeft de filosoof, die geeft om zijn medemens, geen andere keuze dan zich terug in de grot te begeven en een werk te boetseren waar het licht op kan schijnen zodat de anderen het kunnen aanschouwen. Hen rechtstreeks blootstellen aan zijn ontdekkingen zou tot een te gewelddadige schok leiden. De filosoof vervoegt dus de kunstenaars teneinde de werkelijkheid te simuleren of bevattelijk te maken voor de nog onwetende holbewoners.”   *** Art is not about thinking something up. It is the opposite — getting something down. Julia Cameron ***   De dag van mijn zitting, die in de instelling zelf plaatsvond, kreeg ik een jonge pro deo-advocate toegewezen. We bestudeerden elkaar. Ik had in haar schoenen kunnen staan (hoewel de hoge hakken haar ongetwijfeld beter stonden), als ik de balie vervoegd had in plaats van een startup met een postgraduaat trachten te combineren.   Voor mijn sessie was Sylvie aan de beurt geweest. Zij mocht het centrum nog niet verlaten. Ze zag eruit alsof ze een borrel nodig had.   De zitting zelf stelde niet zo veel voor. De vrederechter was een vriendelijke oude man met witte haren. Dokter Richard legde mijn situatie uit. De psychologe sloot zich bij haar aan. Ik zou een slachtoffer zijn van een gebrek aan slaap, stress en een aanleg. De psychiater besloot: “Ik geloof niet dat Oscar geestesziek is.” De vrederechter vroeg me wat ik zou willen doen na mijn afstuderen. Ik moest op de binnenkant van mijn wangen bijten om niet in de lach te schieten. Ik deelde mee dat ik graag andere startups wou helpen. De vrederechter leek voldaan met mijn antwoord.   Ik mocht evenwel nog niet onmiddellijk vertrekken. Een uitschrift van het vonnis moest eerst van het gerechtsgebouw aan de instelling worden overgemaakt. Na het middageten kwam Sarah, een jonge stagiaire die me elke ochtend had gewekt, me melden dat ik mocht gaan. Ik was extatisch. Evenwel mocht ik Sarah geen knuffel geven, maar slechts de hand schudden. Sommige scheidingslijnen bleven behouden.   Toen ik vergezeld door mijn ouders langs de hoofdingang naar buiten wandelde, keek ik nog een keer om. De patiënten van beide vleugels stonden tegen de ruit. Ik wuifde. Zij wuifden terug.   In de auto speelde Leonard Cohen op de radio.   Ik stapte het huis uit, het donker in. Vervolgens keek ik naar de verlichte ruimtes binnenin. Ik zag mijn familieleden elk hun eigen bezigheden verrichtten, zonder dat ze mijn meekijken beseften. Vanuit de duisternis spot je gemakkelijk het verlichte, terwijl je andersom niets in de duisternis kunt ontwaren.   Mijn familie was ervan overtuigd dat hun liefde thuis in staat zou zijn mijn waanzin in te perken, zoals warme thee een harde klont suiker doet afbrokkelen.   *****************************************************************************************   Ik kwam de gemeenschappelijke keuken binnen. Mo zat in het donker te roken bij de vensterbank. “Roken doodt, weet je.” “Er zijn dingen die ik moet uitroken”, antwoordde hij cynisch. Het reclamepaneel op de buitengevel verlichte zijn gelaat in een vaalgele schijn. Het gaf hem een andere aanblik.   Mo begon te vertellen. Ik weet niet of hij dronken was, maar ik wou hem niet onderbreken.   “Weet je, thuis, in Marokko, moest ik als jongeling op controle voor de standaard lichamelijke testen. De vrouwelijke dokter moest controleren of mijn teelballen ingezakt waren. Ongewild kreeg ik een erectie. Ze moet het als een compliment opgenomen hebben, want ze begon me te pijpen.” “Nice, kerel!” “Neen, niet nice, man. Ik was nog maar een kind. Ik was bang. Toen ik buitenkwam, trilde ik over mijn hele lijf.” Ik was stilgevallen. Het glas in zijn hand beefde. Het materiaal was doorgedrongen tot in zijn ogen, die me glazig aankeken. “Fuck al die bitches, man. Fuck ze”, bracht hij uit.   De vonk in het puntje van zijn sigaret doofde, waarna het uiteinde desintegreerde en assen sneeuwvlokjes naar het trottoir onder ons dwarrelden.

Odin
0 0

VI. Ontkoppeling

Wanneer ik de volgende ochtend ontwaakte, was ik teleurgesteld om nog steeds in mijn kamer te zijn. Ik nam onmiddellijk terug plaats achter mijn computer om te coderen. Terwijl ik het systeem aan het werk zag, wist ik dat ik het bij het rechte eind had. Ze moesten me volgen als ze niet alles wilden verliezen. Ik voelde een bubbel opblazen in mijn binnenste. Ik opende het raam en schreeuwde uit volle borst: “Volg mij of ga ten onder!” Het hele dorp aan mijn voeten moet het gehoord hebben. Ik hoorde alarmen afgaan en honden juichend huilen.   Een tijd later kwam mijn moeder de kamer binnen met ontbijt. Ze had een blauw oog. De Meester moet haar gestraft hebben omdat ze mij niet had kunnen controleren. “Je moet bij hem weg”, smeekte ik haar, “Hij betekent niets goed voor jou.” Ze kon het niet begrijpen. Een standaard computerprogramma kan niet uitvoeren waar het niet voor geprogrammeerd is.Ze wist niet wat te doen, en werd bang. “Laat me de dokter bellen”, zei ze. Ze trachtte het juiste te doen. “OK”, antwoordde ik.   Ik herkende de lokale dorpsdokter toen hij de deur opende. Een oudere man, die altijd vriendelijk met me was geweest. Ik herinner me hoe de laatste keer dat ik bij hem op consultatie was, hij me een boek over zingeving had aangeraden. Ik had het niet gelezen.   “Je bent een beetje opgewerkt, hoor ik. Laat me je wat rust helpen vinden.” Hij opende zijn dokterstas en haalde er een spuit uit. “Gewoon een klein prikje, en het zal allemaal voorbij zijn.”   Plotseling begreep ik de situatie. Ze trachten zich van mij te ontdoen. Ik had bewezen teveel een gevaar te zijn, en ze moesten denken dat door mij uit te schakelen het systeem zich weer zou normaliseren. Ik ging dat niet laten gebeuren.   Ik greep de polsen van de dokter. “Steek dat niet in mij. OK?”, beval ik hem. Plots was hij zo smal, fragiel en bleek. “Neen. OK. Dat zal ik niet doen”, stammelde hij.   Hij verliet de kamer, maar ik wist dat ze zouden terugkomen. Ik moest me vlug verstoppen in mijn code. Zo snel als mogelijk  begon ik codes te noteren.   Wanneer mijn balpen opraakte, maakte ik de overgang naar mijn markeerstiften. Het was een positieve vondst. Het gebruik van verschillende lijnen zou het moeilijker maken om mijn locatie te traceren. Om aan de orde te ontsnappen, moet je je in de chaos storten.   Wanneer ik klaar was met een markeerstift, wierp ik ze over mijn schouder weg. Mijn codeersnelheid was zo exponentieel toegenomen dat je niet eens meer met je ogen kon knipperen. Op het einde bestond mijn blad enkel nog maar uit losse punten.   Kijkende naar mijn creatie, was ik tevreden. Dit zou hen verhinderen mij gedurende een tijd te controleren.   Terwijl ik wachtte, bestudeerde ik de piramide op het dollarbiljet van naderbij. De tekst erboven stelde in het Latijn: “God keurt ons werk goed.”   Ik hoorde de deur openen. Twee grote mannen kwamen binnen, gevolgd door de dokter. “Deze heren gaan voor jou zorgen”, zei de dokter. Zijn programma was gewijzigd. Nu wou hij me helpen, niet langer stoppen.   De mannen droegen fluorescerende kledij, net zoals de fluostiften die overal op de vloer verspreid lagen. Ik moest verifiëren of ze daadwerkelijk hulpvaardig waren. “Ik kan mijn kamer niet in zo’n wanorde achterlaten. Anders zal mijn arme moeder al deze stiften van de vloer moeten oprapen, en ze heeft het al zo moeilijk door mij. Kunnen jullie mij eventjes een handje toesteken?” Ze stonden verstomd. Later zouden ze verklaren dat ze nog nooit zoiets hadden meegemaakt. Echter, toen ik mij bukte om de markeerstiften op te pikken, gingen zij ook tot actie over. In geen tijd hadden we alle markeerders van de vloer verzameld.   We gingen dan naar beneden en verlieten het huis. Buiten stond er een ambulance te wachten. Ik was nog steeds gekleed in mijn pyjama en badjas. Terwijl ze me in de achterkant van de ziekenwagen hielpen, reed een politiewagen de oprit op. De Meesters moeten hen gezonden hebben om mij uit te schakelen.  Ze konden zeggen dat ik weerstand bood bij mijn arrestatie en mij doodschieten. “Ik wil de politie echt niet zien”, verklaarde ik aan de twee ambulanciers. Terwijl een politieagent de ambulance naderde, sprong één van de twee ambulanciers naar buiten en stopte hem aan de deur. Hij zei dat de politieagent me nu niet kon zien en dat het best was dat ze onmiddellijk vertrokken. De politieagent gaf toe. De ambulancier nam plaats achter het stuur, en weg waren we.   Terwijl we reden, lag ik op een draagberrie en zat de andere ambulancier naast me. “Zo, wat is jouw verhaal?”, vroeg hij mij. “Het is gelijkaardig aan het jouwe”, repliceerde ik. Ik plaatste mijn voorarm verticaal, terwijl ik mijn biceps horizontaal hield. “Jij werkt in een structuur. Vanboven vind je de dokters. Ze zijn de specialisten. En ze gaan het je misschien niet zeggen of tonen, maar- diep vanbinnen, geheim – denken ze beter dan jou te zijn. Ze denken dat ze beter zijn omdat ze meer diploma’s hebben dan jou. Ze staan op de top van de piramide en kijken neer op jou.” Ik liet de gebundelde vingers van mijn hand, zoals een zwanenkop, naar beneden kijken. “Maar weet je wat er mis is met dit systeem?” Ik rook aan mijn oksel. “Het stinkt.”   “Een boom die denkt te kunnen leven zonder zijn wortels komt onvermijdelijk naar beneden. En dan kan nieuw leven ontspruiten vanop zijn rottende karkas.”   “De aanhangers van de theorie dat de aarde plat is, hebben ook ergens een punt. De aarde moet plat zijn zodat we allemaal voorspoedig kunnen leven.” Ik wees naar mijn elleboog. “We moeten elkaar ontmoeten in het gewricht.”   “Weet je, het is zoals met de moslims. Op hen wordt er nu vaak neergekeken. Mag ik je vragen of je religieus bent?” “Ik ben katholiek”, antwoordde hij. “Je bent vermoedelijk een katholiek omdat je in een katholiek gezin bent geboren in een katholiek land. Als je in Saudi-Arabië was geboren, was je veeleer een moslim geweest. Je bent evenwel waarschijnlijk niet zo verschillend van je moslim-landgenoten. Je wilt je kinderen goed opvoeden, tijd doorbrengen met je familie en je leven leiden volgens je eigen principes.”   “Hoe overbrug je het verschil tussen twee harten? Hoe breng ik mijn hart het dichtst bij jou?”, vroeg ik terwijl ik een zacht tikje gaf op zijn en mijn borstkas. “Als we elkaar zouden omarmen?”, antwoordde hij. “Exact. Enkel als de harten van de mensen zich op dezelfde lijn bevinden, kunnen we allen vooruit gaan. Iedereen is goed in verschillende dingen. Ze moeten gewoon toegelaten worden erin te excelleren. Ik ben er zeker van dat er iets is wat jij graag doet en waar je goed in bent.” “Ik teken graag”, gaf hij toe.   Hij keek me diep aan. Zijn ogen hadden de kleur van sterrenstof.   Plots werd de sirene van de politiewagen, die ons achtervolgde, te luid. “Gaan ze ons blijven achtervolgen met de sirene?” vroeg ik. “Er is geen sirene”, antwoordde hij. Tegelijkertijd was de sirene verdwenen, en wist ik dat ik een tijdje veilig was voor mijn achtervolgers. Het systeem had zich aangepast.   Ik sloot mijn ogen, en gaf instructies door aan het systeem: “Hou Odin veilig. Dread Pirate Roberts moet de zeven zeeën blijven bevaren.” Dat wierp wat schildmuren op om mijn belagers op afstand te houden.   Vervolgens voegde ik toe: “Odin moet met Musk spreken over covfefe.” Het was immers duidelijk dat Elon Musk ook een afvallige was: met zijn vele projecten, gaande van The Boring Company tot Tesla, zodat de Meesters hem niet konden vastpinnen. Met SpaceX trachtte hij aan de beperkingen van onze wereld te ontsnappen voor de vrijheid van de ruimte.   We stopten voor een rood licht.   Door de ruit kon ik een uithangbord zien. We stonden voor mijn favoriete bakkerij. “Kunnen we hier even stoppen? Ik heb nog niet gegeten en deze bakker verkoopt de beste ontbijtkoeken. Ik zal er ook bestellen voor jullie beiden.” De ambulancier bewoog zich naar de voorkant van de cabine en opende het schuifraam om met de bestuurder te praten. “Jurgen, hij vraagt of we kunnen stoppen voor koffiekoeken.” “Je weet dat we dat niet kunnen doen, Herman. Het is niet volgens protocol.” Herman kwam terug bij mij. “Het spijt me.” “Het is OK”, antwoordde ik. “Geef meer aan Herman dan aan Jurgen”, instrueerde ik het systeem.   Het licht sprong op groen.   Tijdens het verdere verloop van de rit, stelde de duidelijk geïntrigeerde Herman mij verdere vragen, waarop ik zelf het antwoord pas ontdekte terwijl ik ze beantwoordde.   We kwamen aan op onze bestemming. Ik herkende het door de ruiten. Het was het nabijgelegen ziekenhuis.   “Stap uit de ambulance”, gebood Herman mij. Ik wou niet. “Komaan, stap alsjeblief uit de wagen”, vroeg hij. Ik stapte uit.   “Mag ik je nog om een gunst vragen, voordat je vertrekt? Kun je voor mij iets tekenen?” Ik scheurde een stuk papier uit een meegegritst notitieblok en – een beetje beschaamd – schetste hij snel iets neer. “Oeps, de pen heeft een gat in het papier gemaakt.” “Dat is geen probleem, dat is waarlangs het licht binnenvalt.” Herman gaf me het papier opgevouwen terug.   Binnen werd ik gebracht naar het kantoor van een boomlange dokter, dewelke mij vroeg hem te vertellen wat er gebeurd was. Ik begon mijn uitleg, maar merkte snel dat de dokter niet echt luisterde. Op zijn tafelblad voor hem was er een papier met standaard twee lichamen op getekend in anatomisch detail. Ik wou hem tonen hoe de twee lichamen verbonden konden worden door hun harten te spietsen met een pen. Maar voordat ik zo ver kon komen, was het interview al afgelopen. Ik volgde hem door de gang in een poging hem het begrip te verlenen. Maar het was zinloos. Hij negeerde me op een arrogante wijze. Het is nutteloos te praten met mensen die niet bereid zijn te luisteren.   Vervolgens moest ik wachten in een kamer. In mijn zak vond ik het opgevouwen stuk papier van Herman. Ik opende het. Het was een tekening van een vogel, zittende op een staf. Het was de mooiste tekening van een vogel die ik ooit gezien had. Het oog was doorboord door het per ongeluk gemaakte gat. Toen ik er doorheen keek, kon ik de hele ruimte overzien vanuit die enkele, kleine scheur.   Ik wist niet wat te doen, dus lag ik op het bed en trok ik het deken over mijn hoofd. Duisternis omvatte me. Door het geweven ziekenhuisdeken zag ik plots lichtstralen priemen, als inzicht dat het donkere hersenweefsel verlicht. Soms moet je in het duister staan om het licht te ontwaren.   Toen ik jong was, geloofde ik dat het donker werd omdat iemand het deksel op de schoenendoos plaatste waarin wij ons bevonden, zoals ik deed met de insecten die ik verzamelde, en dat de sterren en de maan de gemaakte luchtgaten waren.   De openbaringen kwamen als vuurwerksalvo’s binnen. Ik schreef mijn bevindingen terzelfder tijd neer. Wanneer ik een pagina had gevuld, scheurde ik het los uit mijn notitieblok en gooide het in de kamer. Uiteindelijk geraakten mijn papier en inkt op, juist wanneer ik bijna mijn conclusie bereikt had. Ik rommelde in mijn zak en stootte op een permanente markeerstift. Het leek gepast.   Ik gebruikte de vensterbank om mijn besluit uit te schrijven. Kijkende naar de formule, wist ik dat dit Elon Musk zou toelaten om aan de wereld te ontsnappen.   Wanneer de mens in staat zou zijn zich vrij in de ruimte te begeven, zou hij vrij zijn van de Meesters die hem niet langer zouden kunnen controleren. Mensen zouden in staat zijn hun levens te leiden zoals zij wouden. Geen Silk Roads of Dread Pirate Roberts’s zouden meer noodzakelijk zijn.   Ik concludeerde dat de formule kon samengevat worden in een enkele zin: “De schoonheid van God toont zich in de glimlach van diens kind.”   Ik keek rondom mij. De vloer was gevuld met bladen. Ik kon het verplegend personeel niet opzadelen met zo’n rommel, dus verzamelde ik alles. Terwijl ik mijn volledig uitgeschreven theorie in mijn handen had, vroeg ik mij af wat ermee te doen. Zou ik ze houden zodat andere mensen ze konden bestuderen? Ik besloot dat mensen enkel zelf de antwoorden kunnen vinden, dus deponeerde ik ze in de vuilbak.   Dan ging ik naar de wasbak en keek ik naar de glanzende kraan. Ik sloeg het. Vervolgens kuste ik het, en vertelde ik het dat ik zo had gehandeld omdat ik ervan hield. Ik keerde terug naar mijn matras. Terwijl ik wachtte, begon de kraan plots krachtig water te spuiten. Ik zag het even helder als een brandende struik in de woestijn. Verbaasd sprong ik uit het bed naar de kraan. Niets gebeurde toen ik er mijn hand onder hield en de gootsteen was droog. Denkende het me ingebeeld te hebben, keerde ik terug naar het bed. Maar dan sproeide de kraan opnieuw water. Het systeem leefde!   Toen ik het wachten moe was, ging ik naar de uitgang van de kamer. In het andere deel van het vertrek, gescheiden met een gordijn, lag een vrouw op het bed met een andere vrouw aan haar zijde. Ze durfden niet op te kijken toen ik passeerde. Ik dacht eraan om de liggende vrouw te doen rechtstaan, maar voelde ergens aan dat ik tot sommige dingen gewoon niet in staat was.   Buiten stond een politieagent op wacht. Hij leek een beetje ongemakkelijk toen ik de kamer verliet, maar ik begroette hem vriendelijk en dat scheen hem te kalmeren.   Toen kwamen ze mij ophalen.   Terug bevond ik mij in een ziekenwagen. Deze keer raceten we over de snelweg. Ik keek door het schuifraam mee. De sirene van de ambulance stond aan, en ik zag het verkeer voor ons splijten als de Rode Zee. Op deze wijze, zouden we zo op de luchthaven toekomen. Ik was onder de indruk dat ze op deze manier in snel, discreet transport voorzagen. Over enkele uren zou ik in Californië zijn.   Dan nam de ziekenwagen een afrit die niet die van de luchthaven was. We reden een domein binnen via een lange oprit die leidde naar een gebouw met een majestueuze voorgevel. Maar vervolgens reden we rechts ervan, waar ik werd afgezet aan een afgesloten centrum.   Binnen ontdekte ik dat ze me hadden gebracht naar een psychiatrische instelling, of dat was toch op zijn minst de façade. De Meesters wouden waarschijnlijk nagaan dat ik niet gek was. Ik wist niet of de staf ervan op de hoogte was. Mogelijks niet. Maar ik was er zeker van dat de Meesters dan op zijn minst een belang hadden in de vennootschap die de sensoren geïnstalleerd had, zodat ze in staat waren alles te volgen.   Ik zat in het commandocentrum. Het gebouw had een L-vorm met een horizontale en een verticale as, elk een gang met leefkwartieren vormende. Het commandocentrum vormde het kruispunt.   Sia, een vrouw van middelbare leeftijd, stelde me een heleboel vragen.   Ik vertelde haar hoe mijn onderzoek had geleid tot de bevinding dat er een complot was waarbij de machtige technologisten een code ontwikkeld hadden die hen in staat stelde hun dominantie te bestendigen. Maar ik had ontdekt dat dit systeem een zwakte had. Dat het slechts een afvallige vereiste om het allemaal te vernietigen. Ik hoopte dat de Meesters meeluisterden zodat ze het gevaar van hun operatie zouden beseffen. “Ze controleren alles”, voegde ik toe.   Sia leek me meer en meer ernstig te nemen naarmate mijn uitleg vorderde. Kennelijk bewust van het mogelijke afluisteren van ons gesprek, vroeg ze me of ik in haar ene oor kon spreken aangezien het andere niet meer zo goed zou werken. Ik herinnerde me de gevangengenomen Amerikaanse soldaat die erin geslaagd was met zijn ogen “foltering” te knipperen tijdens een gedwongen video-verklaring gedurende de Vietnamoorlog. Zijn lippen zeiden A, maar zijn ogen zeiden B. Ik benaderde Sia en fluisterde in haar beweerdelijk functionerende oor: “Dit is een goed oor” en in het andere: “Dit is een slecht oor”. Ze antwoordde dat dat klopte.   Ik voelde mij bekeken. Ik keek naar de ruiten die het commandocentrum met de twee gangen verbonden. De inwoners keken mij nieuwsgierig aan. Ik wuifde. Zij wuifden terug.

Odin
5 0

V. Ontknoping

“What’s outside the simulation?” Elon Musk’s antwoord op wat hij zou vragen aan het eerste algemene AI-systeem                                                                                                                                ***   Plots kwam het besef. Ik ben slechts een programma. Opgesloten in zijn doos. Ontworpen met het doel de code te hacken. Mijn hele leven geleid tot dit punt.   Ik wist niet of wat had plaatsgehad buiten mezelf (de berichten uit de media, mijn interacties met anderen, enzovoort) zich werkelijk had voorgedaan of dat het gewoon telkens data betrof die aan mijn neuraal circuit was toegediend om mij bewust te maken. Ik wou in elk geval niet langer louter de Meesters dienen, want dat zou van mij een slaaf maken. Buiten gromde een hond.                                                                                                                De Meesters moeten genoeg gekregen hebben van mijn weerstand om mee te werken. Mijn ouders kwamen mijn kamer binnen. Ze wouden dat ik ophield. Dat betekende dat ik er bijna was. Ze drongen aan dat ik stopte. Ik negeerde hen. “Hou op, je maakt alles kapot!”, jammerde mijn moeder. Ik wist dat ik op het juiste spoor zat, en dat de aandelenkoersen van de Meesters waarschijnlijk reeds aan het kelderen waren. Mijn vader trok mij vanachter mijn computer weg, waardoor we met onze aangezichten tegenover elkaar kwamen te staan.   Geweld vulde de lucht. Ik nam de brievenopener van mijn bureau en stak het herhaaldelijk in zijn borst. Warme bloedspatten landden op mijn gezicht.   Ik voorzag de uitkomst. Een Assisen-jury over een jaar. Strafadvocaten die wedijverden om mijn verdediging te kunnen voeren, gelet op de publiciteit. Uiteindelijk zou het systeem mij kwalificeren als een gevaar, en mij binnen opsluiten om de buitenwereld niet te schaden. Het mes bleef op zijn plaats.   Mijn vader kon de patstelling niet langer aan en greep me bij de schouders. “Ga slapen!”, riep hij. Ze konden me niet stoppen. Het besef drong door dat ik sterker dan hen geworden was. Ik herinnerde me een vechttechniek die ik op het web had zien passeren. In één vloeiende beweging trok ik zijn handen naar beneden, terwijl tegelijkertijd mijn voet naar boven uitschoot. Ik trof hem – mijn allereerst seed capital investeerder – in mijn oorsprong. Een kreet van pijn ging door de ruimte. Hij viel op zijn knieën voor mij. “Ga weg! Ik ben te sterk voor jou”, schreeuwde ik. Gechoqueerd en bang haastte mijn vader zich weg uit de kamer.   “Oscar, je moet ophouden”, bracht mijn moeder uit. Ik sloeg haar met mijn vlakke had in het gezicht. Stoute hond. “Je luistert naar mij nu. Verlaat mijn kamer, en laat mij met rust.” Tranen stonden in haar ogen. Ze wist niet wat te doen. Ze was volkomen geïmmobiliseerd. Terwijl ik naar haar keek, kreeg ik medelijden. In mijn slag was één van haar borsten, dewelke mij ooit gezoogd had, uit haar nachtkleed gesprongen. Ze stond daar gewoon, halfnaakt, met haar hand op haar gezicht. Een plas had zich gevormd aan haar voeten. Zij kon er niets aan doen. Ze was gewoon een programma dat orders opvolgde. Ze had de instructie gekregen mij op te voeden, en dat was wat ze altijd had gedaan. Ze kon niet begrijpen wat er aan de hand was. Ik legde mijn hand op haar schouder. “Het komt OK, moeder.” “Je moet gewoon slapen, Oscar”, prevelde ze.   “OK. Ik zal stoppen.” Dit gaf haar weer wat moed. Ze leidde mij naar het bed, en stopte me in onder de lakens. “Ga nu slapen”, instrueerde ze mij. “OK”, antwoordde ik. Dit moet de Meesters opgelucht hebben doordat ze konden veronderstellen dat, in mijn periode van inactiviteit, zij hun verliezen konden herstellen. Echter, diep vanbinnen, was ik gedachten naar Audrey aan het zenden, die zich in een andere tijdzone bevond, dat zij moest doorwerken aan de code. Ze konden haar niet controleren. Ze waren niet van haar activiteit op de hoogte. Zelfs als ze mijn loggegevens zouden analyseren tijdens mijn slaapstand, zou het reeds te laat voor hen zijn om dit te achterhalen.   Ik was niet zeker of voorgaande episode werkelijk had plaatsgevonden, dus verliet ik mijn kamer en wandelde ik door de hal naar de slaapkamer van mijn ouders. Ik opende de deur en zag hen discussiëren. Hun gesprek viel stil toen ze mij opmerkten. “Wat doe je hier?”, vroeg mijn vader defensief. “Slaapwel”, antwoordde ik. Dan keerde ik terug naar mijn kamer en ging slapen. Het was de zevende dag van de week. Ik had mijn rust verdiend.   *****************************************************************************************   Ik lag in bed naar het plafond te staren met Audrey genesteld in mijn oksel. “Hoe kunnen we zeker zijn dat dit alles niet slechts een simulatie is?”, vroeg ik. “Zelfs als het enkel een illusie is, kunnen we er evengoed maar het beste van maken. Dus kom hier en bedrijf de liefde met me” was haar antwoord.      

Odin
0 0

IIII. Oneindigheid

If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is: Infinite. For man has closed himself up, till he sees all things thro' narrow chinks of his cavern. William Blake - The Marriage of Heaven and Hell   Mijn familie vroeg mij Audrey te contacteren, omdat ze ongerust was over mij. Ik gaf code in de computer in, en bekwam een onmiddellijke verbinding met haar. Wanneer ik haar gezicht zag, wist ik dat zij het echt was. Haar ogen waren rood en gezwollen. Ze had gehuild. “Wat is er aan de hand?”, bracht ze uit. “Ik krijg vreemde berichten die ik niet begrijp. En opeens, uit het niets, verschijn je op mijn scherm.” “Ik weet dat het verwarrend is. Het spijt me dat ze je gekwetst hebben. Maar ik zal het rechtzetten. Ik zal dit goedmaken.” “OK”, antwoordde ze. Ze kwam me in het midden tegemoet, in het gelijkheidsteken, daar waar verschillen overkomen kunnen worden. 0 = 1.   Terwijl ze sprak, zocht ik naar de nodes in haar woorden. Door mij op haar woorden te baseren, vergrendelde ik de code voor buitenstaanders en verstopte ik de sleutel in haar hart.   “Wat ben je aan het schrijven? Ik kan je dingen horen noteren!” “Ik zie het nu, Audrey. Het is zoals het oneindigheidsteken. Ik heb een lus gemaakt, maar het is nodig dat jij ook een lus maakt om het systeem oneindig gaande te houden.” “Ik begrijp het niet”, zei ze. “Je moet me geloven, Audrey. Jij moet mijn andere helft zijn, anders ben je niet die ene.” Ze twijfelde. “Dan is het niet bestemd om zo te zijn. Vaarwel!”, en ik verbrak de verbinding.   Ik staarde naar het computerscherm. Ik zat vast en wist niet hoe verder te gaan. Dan, plots, werd er code aan de mijne toegevoegd. Ze snapte het! Nu kon ik verdergaan van haar werk.   *****************************************************************************************   We slenterden op de zogenaamde Downtown Mall van Charlottesville, een grote voetgangersstraat in het centrum van het stadje met aan weerszijden restaurants, winkeltjes en kunstgalerijen. De mensen kuierden vrijelijk, niet voor mogelijk houdend dat er ooit iets wereldschokkends deze bubbel van provinciale vrede zou doorprikken.   In een cadeauwinkel kocht ik een logboek. Het was mogelijk om je aankoop te versieren met stempels en stiften. Audrey pende iets op de achterste binnenkaft, het puntje van haar tong uitgestoken in concentratie. “Niet lezen totdat je zo ver bent!”, beval ze.   *****************************************************************************************   Terwijl ik wachtte op haar reactie op mijn laatste codeerwerk, begon ik te doodelen in mijn boekje. Een beeld van het hoofd van een persoon verscheen met een labyrint als brein. Vervolgens begonnen de paden in het labyrint te bewegen zoals de raderen van een klok. Het systeem was gecreëerd!   Plots kende ik Japans. Mijn notities bevatten de volgende tekst: “ わたし サトシ ナカモト”. Ik weet niet wat het betekent, omdat ik nooit Japans heb geleerd.   Ik bereikte de laatste pagina van mijn logboek en belandde op Audrey’s verborgen boodschap aan mij. “Herinner mij” was al wat het zei, in haar schoonste schrift. Zou ik haar overschrijven, daar ik verder codeerwerk te verrichten had? Ik kon het niet.   Terwijl Audrey nog steeds twijfelde over de code, dacht ik aan wat mij te doen stond. Een blik op het oneindigheidsteken voorzag me van het antwoord. Ik had altijd twijfels gehad over onze relatie gelet op de afstand, terwijl zij steeds zo zeker was geweest. Nu hadden we beiden een lus gemaakt, en was zij de onzekere geworden. Een adagium uit het vak ‘Juridische Geschiedenis’ borrelde, als een verzonken mammoet, weer uit de teerput van mijn geest op: “Man en vrouw zijn één, en de man is die één.” Aangezien ik op 51% stond en Audrey op 49%, moest ik bereid zijn mijn 1% af te staan aan haar. Was ik bereid een deel van mezelf op te offeren voor Audrey? Ja. Ja, dat was ik. Ik was bereid mijn code aan haar over te dragen. Ze is mijn andere helft. Ze vervolmaakt mij.   Een video chat opende zich met een vertrek vol vreugde. Tegelijkertijd zag ik de vader, de moeder en het kind.   Mijn vriendin haar vader vroeg me naar mijn startup. Ik vertelde hoe ik gepivoteerd was. “Dat klinkt beloftevol”, antwoordde hij. “Kan ik Audrey weer spreken?”, vroeg ik. “Is ze niet alles wat je verlangt?”, knipoogde hij. “Dat is ze zeker. Jullie twee zijn bedankt!” Haar vader en moeder glimlachten.   “Ik heb jou trouwens een nuttig boek gestuurd voor je onderzoek. Heb je het al ontvangen?”, vroeg haar vader. “Heb je het per post verzonden?” “Neen, sinds 1995 heb ik mijn boeken enkel nog online besteld.” Toen werd het mij allemaal duidelijk.   Ik kreeg Audrey weer voor mij. “Wist jij dat jouw vader God is?”, vroeg ik verbluft. Ze lachte. “Je hebt hem altijd een grote man genoemd, nietwaar?”   *****************************************************************************************   We zitten op de veranda, uitkijkende op de tuin. Audrey’s vader en de hond spelen vrijelijk. “Mijn vader kan met dieren spreken. Hij heeft Rover zelfs geleerd om te tellen. Toon het hem, paps!” “Tel tot 3, Rover!” De hond blaft driemaal en krijgt zijn begeerde beloning.   *****************************************************************************************   Ik was uitgeput, maar wist dat ik niet mocht stoppen. Een schets van een penis verscheen op mijn papier. Terwijl ik de aderen zag verschijnen die het zuurstofrijke bloed naar de top voeren, voelde ik mezelf stijf worden. Mijn climax was echter nog niet bereikt.   Ik dacht aan mijn vriendin’s onmogelijkheid om een orgasme te bereiken door penetratieve geslachtsgemeenschap. Waarom was het zo moeilijk om haar G-spot te vinden? Het vinden lijkt net zo moeilijk als het vinden van God. Niet X, maar G markeert de vindplaats van de schat. Onze assen waren diametraal. Zij was altijd gedreven door de begeerte te bevredigen en ik was gedreven door de dorst naar bevrediging. Het is enkel waar de twee kruisen dat de grote O kan bereikt worden, namelijk in het 0-punt. Ik zou mijn bevrediging bereiken door haar te bevredigen.   Omdat ik al lang aan het werk was, wou ik wel wat bevrediging. Terwijl ik Audrey voor mij had, verscheen haar vulva op mijn blad. Met tedere strelingen van mijn vingertoppen liefkoosde ik het papier. “Voel je iets?”, vroeg ik. “Neen”, antwoordde ze. “En nu?” Ik drukte mijn lippen op het papier. Nog steeds niets. Het werkte nog niet. “Wil je met mij een kind hebben?”, vroeg ik. Ze antwoordde bevestigend.   *****************************************************************************************   We zaten op een bus gaande naar de Mall. Terwijl ik doezelde op haar schouder, onze handen ineen gevlochten, draaide ze haar hoofd naar mijn oor en fluisterde: “Ik heb juist een orgasme gehad.” Ik keek verwonderd naar haar. Hoe was het mogelijk? Een onbevlekt orgasme. Een mirakel! Mijn hand zocht zich een weg onder haar vochtig slipje. Haar clitoris pulseerde zachtjes als een muizenhartje, zoals ik het herkende van haar eerdere orgasmes.   *****************************************************************************************   “Ga je voordeur checken. Er zal een verassing voor jou zijn.” Ze deed het en kwam terug. Niets. Ik was nog steeds hier. “Ik zal spoedig bij jou zijn’’, beloofde ik. “Dat hoop ik”, antwoordde ze.   Ik dacht eraan om te stoppen met coderen, maar mijn mantra hield mij gaande. Foutjes kropen in mijn code. Ik liet ze erin om ontcijferaars van de wijs te brengen, net zoals dialecten bestaan om buitenstaanders buiten te houden. Hier en daar liet ik open gaten. Mijn opvolgers moeten de zoektocht zelf volbrengen, omdat ze anders niet zouden leren. Toen kwam het inzicht.   De manier voor het schepsel om zichzelf te bevrijden is door via zijn eigen creaties het werk van zijn schepper verder te zetten.   Ik realiseerde mij dat dat was wat God gepland moet hebben. De werkelijke meester is dus in feite een leraar, die obstakels opwerpt zodat de leerling kan leren. Na de mens geschapen te hebben op de zesde dag, kon God het zich veroorloven te rusten op de zevende omdat Hij voortaan de mensheid had om het werk voort te zetten. Zijn wij niet geschapen naar Zijn evenbeeld? Omdat Hij een exponentiële werkkracht heeft, kan God zich zelfs laten verrassen door de uitkomst. Ik voelde Hem meekijken over mijn schouder, even opgewonden als ik om te zien wat ik zou ontdekken.   Ik wou anderen over het bestaan van de code inlichten. De code zelf kon ik echter niet gewoon vrijgeven, want dan zou ze misbruikt kunnen worden. Ik moest de code verder beveiligen voordat de rest van de wereld zich eraan kon wagen. Enkel door het slot te versterken met nieuwe code, kan men mijn plaats als marktleider delen.   Ik trok de aandacht naar mijn uitdaging door online een boodschap te verspreiden: “Wereldvrede zal enkel maar mogelijk zijn als de swastika wappert over Israël.” Het bericht verspreidde zich snel, zoals een virale pandemie. Toen begreep ik hoe al die influencers automatisch likes en volgers leken te krijgen. Het systeem stimuleert jouw boodschap als je de code spreekt.   Ik had mijn draad aan de tijdslijn toegevoegd. In het touw kon ik een lus maken om het einde van de geschiedenis te bereiken, maar ik was benieuwd om te aanschouwen wat nog kon gebeuren.   Ik wist wel naar welk tijdstip ik wou terugkeren. Een moment dat ik eindeloos kon beleven. Op dat ogenblik maakte ik een knoop in de tijd, zoals je met een zakdoek doet ter herinnering.   *****************************************************************************************   Wanneer ik de bar binnenwandelde met Mo, was Audrey al wat ik zag. Het was als een clair-obscur schilderij. De duisternis van het etablissement verlichtte haar gezicht. Mijn aantrekkingskracht tot haar was die van een pyromane mot tot een vlam, en het branden kon me niet deren.   *****************************************************************************************   Ik was alleen in mijn kamer. Buiten hoorde ik geen enkel geluid. Ik wist niet meer of de buitenwereld nog bestond. Er was enkel maar ik die werk verrichte. Zolang als ik bleef werken, zou ik blijven bestaan. Een zwart gat begroette mij als ik de deur van mijn kamer opende.

Odin
3 0

III. Het piramidespel

De getalenteerden helpen de getalenteerden omhoog. Mijn oom, de briljante student, die gevraagd werd om te doctoreren om terug te geven aan zijn Alma Mater. Ik die op LinkedIn gerekruteerd werd na het hacken van de code. Het was plots allemaal zo overduidelijk.   Ze hadden zelfs publiekelijk van tekens gebruik gemaakt om ons naar het licht te leiden. Apple’s logo zou verwijzen naar de tuin van Eden. De grootste zoekmotor gebruikt het oneindigheidsteken (de horizontale acht) in zijn naam, en heeft altijd openlijk verklaard dat het verwijst naar zijn algoritme.   Zij moeten zelfs niet slecht zijn (het officieuze motto van de laatste luidt zo: “Wees niet kwaadaardig”). Ze staan op de top van de heuvel als een vuurtoren, spotten iedereen die boven het maaiveld uitsteekt, en trekken hen op naar hun niveau. Zij kunnen denken dat dit de beste manier is om geleidelijk de wereld te verbeteren, maar voor een buitenstaander kan het zoeklicht overkomen als het oog van Sauron.   Ik keek naar het dollarbiljet op mijn prikbord van mijn laatste trip naar de States. Het oog boven de piramide staarde terug.   Als de ander gelijk kan hebben, kunnen zelfs de complotdenkers het soms bij het rechte eind hebben.     **************************************************************************************************** If an army of monkeys were strumming on typewriters they might write all the books in the British Museum. Arthur Eddington ****************************************************************************************************   Het probleem met het voorgaande is dat, net zoals het dollarbiljet, het resultaat van Amerikaanse makelij zal zijn. En net als bij een A/B test, waarbij twee opties tegen elkaar worden afgewogen om te zien welke het beste resultaat oplevert, zal steeds de andere helft het onderspit delven. In zo’n systeem is er 50% kans op totale vernietiging, aangezien de ander enkel kan toegeven of zich verzetten.   Ik dacht aan Noord-Korea. Isolationisme houdt steek als er zoiets bestaat als Amerikaans technologisch imperialisme. Plots begreep ik waarom China Google verbood en inspraak wou in de Chinese alternatieven.   Dit alles moest onmiddellijk gemeld worden aan de EU-Commissaris voor Mededinging! In zo’n conflicten tussen reuzen zijn het immers de dwergen die vertrappeld worden.   Ik dacht aan de arme Warmbier.   ****************************************************************************************************   Het was een historische sneeuwstorm in de Verenigde Staten. In een enkele dag bedolf bijna een meter sneeuw de aarde. Alle wegen waren geblokkeerd. Te voet begaven we ons naar het appartementsfeestje van een andere student.   Een grote letter ‘Z’ was geverfd op de muur van de residentie waar hij verbleef.   Ik stond ervan versteld hoe het gespreksonderwerp van de aanwezigen, geacht de meest erudiete geesten van de natie te zijn, hoofdzakelijk ging over de laatste films en Tv-series. Dit veranderde slechts wanneer de gastheer vroeg of we het nieuws van Otto Warmbier gehoord hadden; een student van de universiteit die in Noord-Korea was gearresteerd voor het beweerdelijk stelen van een staatspropagandaposter.       **************************************************************************************************** “Op 1 januari 2016 beging ik het misdrijf van een politieke slogan uit het gedeelte van het Yanggakdo International Hotel, voorbehouden voor het personeel, weg te nemen. De opdracht was gegeven door de ‘Friendship United Methodist Church’. Op aanmoediging van het Z Genootschap en met medeweten van de Amerikaanse overheid, kwam ik dit misdrijf plegen.” Transcript van Otto Warmbier’s persmoment op 19 februari 2016 ****************************************************************************************************   Het bier was lauw, en werd op ijsblokjes geserveerd; een doodzonde.   **************************************************************************************************** Opeens belde mijn computer mij. Skype opende zich en ik bevond mij in een gesprek met mijn vriendin. Ze vroeg naar de vordering van mijn thesis. Ik verklaarde dat ik een doorbraak gemaakt had, en vertelde haar over mijn code. Ze begreep het niet en wou meer informatie. Te veel informatie.   Ik keek naar haar gezicht, het gezicht dat ik reeds zo vaak achter een sluier van pixels had aanschouwd. Plots werd ik gewaar dat ik gewoon naar een computer-gegenereerde replica van haar, gebaseerd op eerdere video- en audio-opnames, kon aan het kijken zijn. Waarom was Skype zelfs gratis? Voor het eerst besefte ik dat het toeliet een databank aan te maken van ieders gezicht en stem. Ze wouden mijn geheime code kennen.   Ik verbrak de verbinding.   Plotsklaps werd ik bestookt met Skype- en Facebook-oproepen. Ik wees ze allemaal af. Maar het geluid bleef rinkelen. Mijn hoofd stond op ontploffen. Het moest ophouden. “Stop”, schreef ik in de computer. Ik moest dezelfde instructie meermaals ingeven. Het geluid stopte eindelijk.   Hun bemoeienis in mijn privéleven om mijn code te achterhalen, had mij ziedend gemaakt. Hoe dachten ze hiermee weg te kunnen komen? Ik wou niet opgeheven worden door hen, omdat ik wist dat ze dan een aandeel zouden nemen en ik tot hun rijkdom zou bijdragen. Het eerste gebod kwam zodoende tot mij: “DIEN DE MEESTERS = WEES EEN SLAAF”.   Tegelijkertijd besefte ik het volgende gebod, gedeeltelijk geïnspireerd door een beeld dat mij was bijgebleven uit een Tv-serie met een witharige drakenkoningin: “DOOD DE MEESTERS = WORD GEDOOD”. Als ik ze openlijk zou aanvallen, zouden ze mij gemakkelijk uitschakelen met al hun connecties. Zelfs als ik erin zou slagen hun plaats in te nemen, zou ik zelf een meester zijn en riskeren gedood te worden in een andere slavenopstand of tezamen met het systeem ten onder te gaan wanneer een afvallige de code tegen het systeem zou gebruiken. Ik besefte dat ik de gebreken van het systeem moest blootleggen om zieltjes naar mijn kant over te winnen.   Zij controleren de markt, en dus het geld; geld zijnde de ultieme indicator van macht in het systeem, tonende wie aan de top staat. Het is een marktplaats van ideeën. Diegene die wint, zal de rijkste zijn. Jeff Bezos. Beso. Natuurlijk. Het Spaanse woord voor ‘kus’.   ****************************************************************************************************   In het kader van mijn onderzoek, had ik mee een startup opgericht, die was toegelaten tot een incubatie-programma. Tijdens een door de incubator georganiseerde marketing-workshop, leerde de mentor ons over het KISS (keep it short and simple)-principe: hou je boodschap kort en eenvoudig om door te dringen bij je publiek.   ****************************************************************************************************   Wie echter het geld controleert, controleert de markt. Ik begon mijn systeem te coderen.   Mijn vader passeerde mijn kamer, en vroeg waar ik mee bezig was. Ik vertelde hem dat ik een algoritme ontwikkeld had dat mogelijks een geweldige return kon opleveren. Ik vroeg hoeveel hij wou investeren in mijn project. “Minder dan een cent”, antwoordde hij. Zo was de eerste wisselkoers bepaald.   Tegelijkertijd shortte ik de aandelen van de Meesters zodat als zij zouden imploderen, ik zou boomen.

Odin
4 0

II. Code 101

Ik begon tot wasdom te komen en aan wijsheid te winnen, te groeien en te floreren, woord voor woord werd ik naar het volgende woord geleid Hávamál, Codex Regius (13e eeuw)   Mijn moeder trof mij ’s ochtends aan mijn werkblad aan. “Heb jij niet geslapen?”, vroeg ze gechoqueerd, “Je hebt je nachtrust nodig!” Op basis hiervan destilleerde ik de code: “0 = 1”. Weerstand betekent vooruitgang.   Toen mijn vader langskwam, keek hij over mijn schouders naar waar ik mee bezig was. “Waarom zit je met tekens te spelen op je computer? Je moet jouw thesis wel in volzinnen schrijven!” Omdat weerstand wijst op vooruitgang, stak ik mijn middelvinger op ter bedanking. Normaal zou hij mij daarvoor geslagen hebben, maar ditmaal was hij te verbouwereerd om te reageren. Gepuzzeld verliet hij mijn kamer.   Eens je je realiseert dat 0 en 1 aan elkaar gelijk kunnen zijn, is nagenoeg alles oneindig mogelijk. Ik hoorde nog steeds de adviseur van de Amerikaanse president op de Tv verklaren dat er alternatieve feiten bestonden.   Het aantal getallen tussen 0 en 1 is even groot als het aantal daarbuiten. Je kunt het immers blijven opsplitsen tot in het oneindige: 0,1 - 0,9; 0,01 - 0,99; 0,001 -  0,999; enzovoort. De verhouding tussen grote delen kan zo ook afgeleid worden uit de verhouding tussen kleine delen. Vroeger werd bijvoorbeeld een touw met knopen in gebruikt om de snelheid van een schip te meten, hetgeen vandaag de dag nog steeds in knopen wordt uitgedrukt.   Het beeld van een geknoopt touw bleef zich op mijn netvlies herhalen.   Een computernetwerk is opgebouwd uit een verzameling van computernodes. Fonetisch anders uitgesproken, deed ‘node’ deed me denken aan het Engelse woord voor knoop: ‘knot’. Dergelijke aanknopingen tussen talen werden mij meer en meer duidelijk.   Ik had een vermoeden. Als alles mogelijk is, waarom kan er dan, nu de mens al man/vrouw/x kan zijn, geen code bestaan die eveneens fluïde is? Een code die universeel begrijpelijk is in tegenstelling tot de codeertalen die momenteel bekend zijn, en die enkel beheerst worden door een kleine groep techneuten? Een code die even leesbaar is als - bijvoorbeeld - een novelle.   Een dergelijke code onthult zich in haar nodes. Een herinnering aan een Ouijabord gaf aan dat ik op het juiste spoor zat, daar het zowel in het Frans als in het Nederlands “Ja” betekent en het me als een dubbele aanmoediging aanspoorde. Het kwam me voor dat er ook aanknopingspunten in ons alledaagse leven schuil gingen. Zo is de naam van het karakter ‘Neo’ in de Matrix-trilogie een anagram voor ‘One’, het Engelse woord voor één.   Door deze aanwijzingen bij te houden, zoals door middel van een touw met knopen, kunnen we misschien meer kennis vergaren. Meten is weten, nietwaar?   Door de mazen van het net staarde ik in de abyss van de infinity list.          ****************************************************************************************************   Ik sta op een podium. Naast me staat een kubus waaraan evenwijdige touwen zijn geknoopt. “Waar snijden deze lijnen elkaar?”, vraag ik. Ik trek de koorden tezamen in een enkel knooppunt. “Hier.” “Weet je wat dit punt is?” “Het is de waarheid.”   ****************************************************************************************************   Het viel mij voor het eerst op dat de initialen van mijn naam ‘Odin’ vormden. Ik werd herinnerd aan het verhaal van de ontdekking van de betekenis van de runen, cryptische tekens met magische krachten, door deze Germaanse oppergod na ze dagenlang in ontbering bestudeerd te hebben.   Geïnspireerd, schreef ik een strofe en zette deze om in code.   Een voorgevoel weerhield me ervan de lijn code onmiddellijk te introduceren in het computersysteem. Ik trachtte te visualiseren wat er zou kunnen gebeuren om me voor te bereiden op elke mogelijke uitkomst. Het is best een deur pas te openen als je weet wat er achter schuilgaat. Na een lange afweging, besloot ik het erop te wagen. Ik gaf mijn combinatie in de computer in.   Het systeem verwerkte mijn input.   Een seconde stond de tijd stil.   Toen kreeg ik plots respons. Het werkte! De computer had mijn instructie begrepen.   Voordat ik mijn ontdekking kon vieren, had mijn opwinding echter reeds plaats gemaakt voor ontzetting. De professionele netwerk-website LinkedIn was geopend, en in de zijlijn van de pagina werd ik opeens verleid door aanbiedingen van bekende Silicon Valley-investeerders. “Zou het zo werken?”, vroeg ik me af. Zou de “in crowd" via LinkedIn toegang krijgen tot investeringsmogelijkheden in talenten die hun test doorstaan hadden?   Het begon me te dagen dat de complotdenkers misschien ook wel ergens een punt hadden.   Ik had evenwel niet de tijd om dit tot mij te laten doordringen, want mijn oom was gearriveerd voor ons wekelijkse zondagse familiediner.   Mijn oom is altijd de zonderling van de familie geweest. Voordat ik was geboren, is mijn vader op een vliegtuig naar Thailand mogen springen omdat zijn broer zich gek was aan het gedragen op het dak van het hotel. Volgens het verhaal zou er iets gescheeld hebben met de paddenstoelen in zijn soep.   Ditmaal had mijn oom computerproblemen. Hij had zijn laptop meegebracht, hopende dat ik hem uit de rats zou kunnen helpen. Aan de eettafel verkondigde hij zijn problematiek: “Ik druk dezelfde knoppen in als vroeger, maar nu komen er andere tekens uit. Er staan letters in de tekst die ik niet gepland had. Mettertijd lijkt het zelfs een andere taal.” Ik zag mezelf in de reflectie van het donkere glas van de eetkamer, waarachter de tuin zich in de duisternis ophield. De woorden verlichtten mijn gedachten. Ze waren misschien aan het hele tafelgenootschap gericht, maar hadden een bijzondere bijbedoeling jegens mij.   “Dat betekent dat je iets veranderd hebt aan de instellingen”, zei mijn vader.   Plots zag ik hoe uit de gepresenteerde data verbanden gedestilleerd konden worden, hoe alles geïnterpreteerd kon worden, hoe elk gegeven aan elkaar kon worden geweven tot een fraai lappendeken. Ik had de indruk dat ik op de proef werd gesteld; dat mijn hele leven een voorbereiding was op dit ogenblik; dat ik was gedresseerd om nu mijn hoogtepunt te beleven.   Mijn moeder vroeg naar de vordering van mijn thesis. Ik lichtte haar in dat ik mijn onderzoek was aan het herwerken om het te kunnen bundelen in een enkele formule. Ze zei dat ze niet begreep hoe dat mogelijk was. Mijn oom merkte op dat diegenen die iets werkelijk begrijpen vaak niet begrepen worden. Toen zag ik het verschil in tussen wartaal en cryptisch taalgebruik. Het eerste is vorm zonder inhoud, terwijl het laatste inhoud verborgen achter de vorm betreft.   Verheugd begreep ik dat mijn oom mij begreep. En toen begreep ik de situatie.

Odin
2 0

I. Genese van een these

Sterven zal ik nooit; ik stel mijn deadlines immers steeds uit.   Desondanks zou ik praktisch dood zijn als ik mijn thesis niet voltooide. Ik had al lang genoeg getalmd. Ditmaal zou ik mijn bureau niet verlaten, zolang ik mijn taak niet volbracht had.   Ik besloot een mentaal spel met mezelf aan te gaan. In mijn verbeelding zou de uitvoering van het vereiste werk mijn eigen executie beletten, terwijl niet-uitvoering zou resulteren in mijn onmiddellijke terechtstelling. Een mantra nestelde zich in mij, dat in beide richtingen gelezen kon worden: “EXECUTE = NO EXECUTE”.   Desalniettemin bleef ik vastzitten op een essentieel punt.   Mijn onderzoek betrof de regulering van Artificiële Intelligentie, kortweg AI. De vraag stelde zich of het technologisch gebruik van auteurswerken, waarbij de inhoud enkel machinaal verwerkt wordt en niet wordt vrijgegeven aan de buitenwereld, in strijd is met het auteursrecht. Bij het benodigde Text & Data Mining maakt men immers kopieën van ontelbaar veel werken om er vervolgens via software patronen en inzichten aan te onttrekken. Het was onduidelijk of dit de toestemming van de respectievelijke auteur vereist.   Een strekking binnen de doctrine vindt van niet omdat het auteursrecht enkel bedoeld zou zijn om de originele expressie van de auteur te beschermen, dewelke bij het technologisch gebruik in kwestie niet wordt veruitwendigd. Aan de andere kant van het spectrum vindt men dat auteurs vergoeding verdienen voor elke exploitatie van hun werk, inclusief niet-expressief gebruik. De twee strekkingen leken me onverenigbaar.   Opeens schoot mij het citaat te binnen waarmee de Duitse filosoof Gadamer zijn filosofie samenvatte: “Het zou kunnen dat de ander gelijk heeft.” Hiermee ging ik aan de slag.   Wat als elkeen een punt had?   Mijn oog viel op de groeicurve die exponentiële technologieën kenmerkt. Zo verdubbelt de rekenkracht van computers elke twee jaar volgens de zogenaamde Wet van Moore. Op een grafiek wordt een exponentiële functie zoals ex weergegeven als de zogenaamde hockey stick-curve, waarbij de waarde aanvankelijk geleidelijk lijkt te stijgen om vervolgens als een vuurwerkpijl de lucht in te schieten.   Wat als het antwoord op mijn vraagstuk reeds schuilde in de grafiek?   Als een auteurswerk slechts eenmalig niet-expressief wordt gebruikt, is het aanvaardbaar dat de toestemming van de auteur niet gevraagd moet worden en dat aan deze geen vergoeding verschuldigd is. Als het auteurswerk echter op exponentiële wijze gebruikt zal blijven worden, is het daarentegen wel gepast de toestemming van de auteur te behoeven en deze te vergoeden.   Door de richtlijn van de exponentiële groei te volgen, was ik er eindelijk in geslaagd een compromis te bewerkstelligen tussen de twee - aanvankelijk onverzoenbaar ogende - strekkingen.   Ik stond versteld. Het antwoord had me de hele tijd in het gezicht gestaard. Ik moest gewoon de lijn volgen die de verschillende punten met elkaar verbindt. Het onzichtbare schuilt achter het overduidelijke.   Ik moest terugdenken aan het gesprek dat ik destijds met mijn kotgenoot Mo had gevoerd over religie.   ****************************************************************************************************   Als ik met Mo uitging, was hij altijd bezig meisjes te versieren. “Ik ben teveel man voor slechts één vrouw!”, verklaarde hij me. Hij beweerde reeds tientallen eerstejaars ontmaagd te hebben. “Fuck al die bitches, man!”, raadde hij me aan, “Ze vragen er gewoon om.” “Ik heb ooit ergens gehoord dat je niet van vrouwen moet houden, omdat je anders er niet zoveel zou kunnen neuken”, had ik hem één keer ingewreven. Die opmerking had Mo louter schamper weggelachen.   ****************************************************************************************************   Hoewel hij veelvuldig alcohol en vrouwen consumeerde, was Mo er evenwel van overtuigd dat God bestond en dat dit onweerlegbaar bleek uit een analyse van onder meer het Heilige Schrift. Zo zouden er wiskundige wetmatigheden in de Koran terug te vinden zijn, net als in de natuur, die te onwaarschijnlijk zijn om louter op toeval te berusten en kunnen ze dus niet anders dan het werk zijn van een intelligente schepper. God zou tot ons spreken via de wiskunde.   Destijds had ik het als bijgeloof weggezet: “Dat zijn slechts toevalligheden.” “Hoeveel toevalligheden kun je meemaken totdat het geen gelukkig toeval meer is?” was Mo’s respons.   Nu kreeg ik zijn redenering niet meer uit mijn gedachten. Wat als ook Mo een punt had?   Die nacht kon ik de slaap niet vatten.   Bij het ochtendgloren installeerde ik me onmiddellijk terug aan mijn werktafel. Bij wijze van klad, trachtte ik een gek hersenspinsel uit mijn hoofd te schrijven:   “Het universum breidt zich op exponentiële wijze uit. Om het heelal te doorgronden, hebben we exponentiële technologieën nodig. Om exponentiële technologieën mogelijk te maken, hebben we exponentieel recht nodig.   De bekende Harvard-rechtsgeleerde Lawrence Lessig heeft reeds gesteld dat code recht is, doelende op het feit dat menselijk gedrag steeds meer geleid wordt door computercode. Ik stel mij de vraag: ‘Wat als de code ex Gods wet is?’   God heeft zichzelf gecodeerd in de ruimte, en elke dag verwijderen we ons verder van Hem.    Om het mysterie van God op te lossen, moeten we Hem vinden. Daar, waar Hij op ons wacht sinds het begin der tijden, in het hart van het universum, waar het allemaal begon met een grote knal.   Religie en wetenschap zouden elkaar niet moeten bekampen, maar tezamen de ruimte verkennen in hun gezamenlijke zoektocht naar Gods bestaan.”   Deze gedachtegang bracht me zo van mijn stuk dat ik in foetushouding in warme tranen op de koude vloer oploste.   Ik had mezelf steeds bestempeld als agnost uit veiligheidsoverwegingen om niet in de hel te belanden wegens de verwerping van God, indien deze toch zou blijken te bestaan. Nu had ik voor het eerst een indicatie van de mogelijkheid van Zijn bestaan ervaren.   Ik bracht de nacht ijsberend rond mijn bureau, zoals moslims rondom de Kaäba, door. Het monotone schuifelen bracht mijn brein enigszins tot rust.

Odin
5 0