Lezen

FRANKY

Franky kon zich nog precies herinneren waar en hoe hij op het idee was gekomen. Het was in 2008, het rampjaar bij uitstek in zijn persoonlijke top-10. Diane had hem na 18 jaar verlaten voor dezelfde reden dat hij enkele maanden later tevens ontslagen zou worden bij een havenbedrijf in Antwerpen : zijn drankzucht. Slechts enkele weken voor zijn ontslag, was hij nog uitgenodigd op een feest van het bedrijf dat zijn 25e jaar vierde en waarvan de cijfers nog steeds elk jaar stegen. En het moet gezegd : ze hadden kosten noch moeite gespaard ! Hun hele magazijn en enorme buitenparking leek wel één groot pretpark voor jong en oud. Springkastelen, ritjes op scooters met 3 wielen op een parcours, kleiduifschieten, en nog zoveel meer. En wat meer was : je kon geen tien stappen zetten voor je aan het volgende drankstalletje kwam, alles gratis natuurlijk. Maar voor veel uitgenodigde klanten (en het personeel natuurlijk) was de container ongetwijfeld de plaats waar ze hun meeste tijd doorbrachten. Het was een knalrode 40 foot container, omgebouwd tot een heuse bar. En het leuke eraan was : daar kon je enkel terecht voor cocktails die allen de naam droegen van machines die werden gebruikt op hun werf of magazijn. Zo kon je onder andere een 20’er bestellen of een 40’er (de grootte van de containers), een kraan, een grijper, een bobcat, een reacher, een heftruck, enzovoort. En de inhoud ervan bleef steeds geheim, zodat niemand wist wat ze precies dronken. Over één ding waren ze het wel eens : ze waren allemaal even verrukkelijk ! Vanzelfsprekend werd elke klant (niet de werknemers in dit geval) veilig thuis gebracht – indien gewenst – door de aanwezige colonne van ‘Responsible Young Drivers’. Ondanks het feit dat Franky na het vertrek van Diane een steeds grotere afnemer werd van zowat alle alcohol verkrijgbaar in grootwarenhuizen, was hij er van overtuigd dat hij sowieso wel veilig zou thuis geraken. Helaas voor Franky (en aardig wat andere personeelsleden én klanten !) stond het feest op die zaterdagmiddag ‘geseind’. Het leverde hem precies een afstand op van 250 meter, een boete van € 1500,- en een maand rijverbod. En enkele weken en verwittigingen van zijn ploegbaas later, viel het finale verdict. Gelukkig werd hij wel netjes uitbetaald (anciënniteit inbegrepen), zodat hij toch weer enkele weken verder kon, op zoek naar een nieuwe baan. En op een avond enkele dagen na zijn ontslag, onder het genot van een ‘single malt’ (dat kon er nu wel even af !), begon zijn idee te rijpen. Hij zou natuurlijk wel zijn bank moeten aanspreken, maar dit idee moest hen toch kunnen overtuigen ! De volgende ochtend zat Franky al vroeg achter zijn Dell laptop, surfend van site naar site. Naast hem lagen er reeds talloze papieren, vol geschreven met sites, telefoonnummers, e-mailadressen en namen. Hij zou zijn dag volledig spenderen aan het klaarmaken van een dossier met foto’s, daar hij de volgende dag reeds een afspraak had met de filiaalhouder van zijn bank. Gelukkig had Pierre Verdonck tijd in de voormiddag, want Franky wilde niet het risico lopen dat zijn drankadem roet in het eten zou gooien. Oh, hij wist precies wat hij wilde…het was als een droom die zou uitkomen. Maar Pierre stond niet bekend als de makkelijkste man om leningen toe te staan in deze tijden. Toen zijn dossier eindelijk klaar was, schonk hij zich een flinke whisky in en toastte op de uitslag van morgen ! De volgende dag, rond het middaguur, verliet Franky zijn filiaal met de glimlach van een kind dat zonet een speelgoedwinkel had mogen plunderen ! Hij voelde zich groots : hij zou een zelfstandige worden ! Niet enkel had hij de goedkeuring op zak, maar het enthousiasme van Pierre Verdonck was minstens even belangrijk : eindelijk had hij iemand kunnen overtuigen van zijn ideeën en gevoelens. Dat moest als vanzelfsprekend gevierd worden in café “Het schutterke”, waar hij vriend aan huis was. Terwijl hij de deur van het café nog sloot, riep hij luidkeels : “Tournée Générale !”, wat hem de gebruikelijke grapjes opleverde van “De lotto gewonnen, Franky ?”, “Ha, ga je eindelijk eens opnieuw aan de slag ?”, “Nieuwe vriendin, maat ?”. Natuurlijk kon Franky zijn mond niet houden tegen de 4 mannen die samen met hem aan de toog hingen. En man, wat voelde hij zich goed toen hij enkele uren later, met gelukwensen overladen, het café verliet. Het voelde ook enigszins aan als een vrijgezellenavond, daar hij van plan was om een rem te zetten op zijn dranklust ! En morgen…morgen zou hij pas echt aan het werk gaan !   Surfend op de sites, had hij zijn oog laten vallen op het nieuwe model van de Peugeot Boxer met een interieurvolume van 17 m3 ! Natuurlijk moest de garage zelf enkele aanpassingen doen, maar voor het interieur zou hij zelf zorgen, samen met zijn vriend Filip. En terwijl hij daarop wachtte, werd het tijd om de drankkaart samen te stellen. Vanzelfsprekend kon die steeds uitgebreid worden, maar er moest begonnen worden met een basis. En ook daarvoor had Franky een idee, zo simpel dat het opnieuw leuk werd. Zijn cocktails zouden namen krijgen…eigennamen dus. En dat niet alleen : hij zou denken aan jong en oud. Het idee was als volgt : de jongensnamen waren mét alcohol, de meisjesnamen zonder. En om te vermijden dat zijn cliënteel een kat in een zak zou kopen, had hij het volgende bedacht : het percentage alcohol zou oplopen, naarmate het alfabet. Bijvoorbeeld zou je wel enkele “Adams” naar binnen kunnen kieperen zonder problemen, maar één “Zapato” zou voldoende zijn om André Hazes opnieuw uit het dodenrijk te laten opstaan ! En, net als op het feest, moesten de ingrediënten onbekend blijven ! Franky kon niet wachten tot zijn wagen geleverd werd (ongeveer 2 maanden had men hem gezegd) en hij aan de slag kon gaan. Pierre Verdonck had hem geholpen met het noodzakelijke papierwerk en wat of hoe hij iets moest aanpakken om met de wet in orde te zijn. Peugeot hield woord en de grote Boxer werd inderdaad geleverd binnen de afgesproken tijd. De interne installatiewerken met Filip duurden ook minder lang dan verwacht. De Boxer was, zoals gevraagd, pekzwart met op de zijkant, in sierlijke vuurrode letters : FRANKY. Peter (‘De kale’) was een artist op de computer en zorgde al snel voor de nodige flyers en naamkaartjes met alle nodige informatie. De dagen gingen voorbij en inmiddels was Franky begonnen met het maken – en vanzelfsprekend – voorproeven van zijn cocktails en voorzag ze daarna van een naam, daarin bijgestaan door Filip en Peter. Ze hadden inmiddels ook 40 precies dezelfde flessen aangekocht, die perfect pasten in de ijzeren houders die Filip had gemonteerd. Franky vond het geen zicht hebben dat de etiketten van de flessen moesten worden gescheurd, waarna de meeste mensen de betreffende inhoud toch zouden herkennen aan de vorm ervan. Trouwens, dat leek ook de beste oplossing, zodat niemand zou weten uit wat zijn ‘speciale ingrediënten’ bestonden ! Dat wisten zelfs zijn makkers niet, die elke cocktail nuttigden en over ieder uitgeschonken glas meer dan enthousiast waren ! Natuurlijk waren er cocktails bij die enigszins proefden naar hun bekende originele broertjes, zoals een  ‘Michael’ (Manhattan), een ‘Olivier’ (Bloody Mary), of een ‘Xander’ (White Russian) of de ‘Zapato’ (Zombie). Maar geen van allen smaakten precies als hun bekendere evenknieën, daar zorgden de ‘speciale ingrediënten’ wel voor. Het waren net de cocktails zonder alcohol die het moeilijkst te maken waren of een naam te geven. Maar zolang Franky voldoende  (op voorhand gepeld) fruit bij had, slaagde hij er steeds in kinderen of – meestal - vrouwelijke klanten te voorzien van het gewenste. Vanzelfsprekend werd er altijd gedronken uit originele glazen, steeds voorzien van een ‘F’. En alles was ingeladen en had zijn vaste plaats : de 7-delige shaker, de rietjes, de mixer, de stamper, de zeef, enzovoort. De verschillende soorten glazen hadden allemaal hun plaats zonder de mogelijkheid te vallen of breken en zowat 30 van de 40 aangekochte flessen waren vol… ‘Franky’ kon van start gaan ! Het was inmiddels midden december geworden, dus stilaan gingen de kerstmarkten open : de gelegenheid om er meteen in te vliegen ! Franky zorgde ervoor dat er steeds voldoende oesters aanwezig waren, daar hij er telkens één gratis serveerde bij het gevraagde drankje. En het liep meteen als een trein ! Peter vermeldde dagelijks op de site waar ‘Franky’ te vinden was en de flyers hadden hun naam niet gestolen : ze vlogen de deur uit ! Want ook dat was een optie : bij een bedrijfs- of familiefeest kon je ‘Franky’ de boel laten opluisteren. Zelf dronk hij nog wel eens een borreltje, maar enkel wanneer de camionette opnieuw in zijn garage stond en de voorbereidingen voor de volgende dag klaar waren ! En hoewel zijn prijzen niet aan de lage kant waren (variërend tussen ongeveer € 5,- voor een alcoholvrije drank tot € 25,- voor een ‘Zapato’), liep het storm en kon Franky de afbetalingen tot Pierre’s genoegen makkelijk aan. Hij gebruikte dan ook enkel goede merken en leverde prima service, glimlach altijd inclusief. Het enige dat hem soms zorgen baarde, waren de speciale ingrediënten. Er was niet zo makkelijk aan te komen en net die gaven zijn cocktails die extra ‘touch’, zo geliefd bij alle klanten ! Het gebeurde  tijdens een familiefeest in Knokke. Er leken aardig wat genodigden te zijn en de cocktails vlogen zijn camionette uit ! De familie die het evenement organiseerde, Van Hove-Maras, zou alle kosten op zich nemen. En plots stond ze daar : Eva, een nichtje van de familie naar eigen zeggen. Ze bestelde een ‘Quentin”, wat een behoorlijk zware cocktail was ! Maar toen Franky hem serveerde, bleef ze bij hem staan. Eva was ongeveer 1.65 m., erg slank en ogen om in te verzuipen ! Ze had kort zwart haar met blonde meches. En doordat ze zoveel lachte, kreeg Franky regelmatig een blik op haar prachtig gebit met spierwitte tanden. Hij moest het toegeven : ze was prachtig ! “Ben jij van hier in de buurt ?”, vroeg ze. “Niet echt, ik ben afkomstig uit het Antwerpse.” “Werkelijk ?” Eva straalde ! “Ik woon zelf in Berchem en ben naar hier gekomen met de trein. Kan jij me straks een lift geven ?”  Thans was het de beurt aan Franky om zich te verheugen. “Ja, natuurlijk…maar hou het wel stil hier, want anders kan ik in problemen komen met de verzekering. Omdat ik single ben, ben ik niet verzekerd voor verwondingen aan derden in mijn wagen.” “Komt in orde”, lachte Eva hem toe en keerde opnieuw naar het feestgedruis. Er waren inmiddels alweer 2 bestellingen geplaatst, maar toch bleef hij even kijken naar de erotische bewegingen van Eva’s heupen, benen en kont ! “Ja, zegt U maar”, sprak hij tenslotte en het werk was alweer in volle gang !   Franky had het precies allemaal netjes bijgehouden en was zelf verbaasd over het bedrag dat hij die dag had verdiend : € 3.150,- en dat op één dag ! De heer des huizes kwam zelf met hem afrekenen en gaf er nog een fikse bonus bij van € 150,- vanwege ‘de geweldige service en de fantastische cocktails’ ! Terwijl Franky de boel aan het opkuisen was, kwam Eva, tot zijn groot plezier, nog even langs. “Hey, ik ga stilaan afscheid nemen van iedereen en wacht dan op je achter de hoek. Is dat oké ?” Franky vond het meer dan ‘oké’. Hij zei Eva dat hij nog een tiental minuten werk had en dan zou vertrekken. Een kwartiertje later zag hij inderdaad Eva hem staan op te wachten achter de hoek. Ze stapte meteen in en, begeleid door ’S &M’ van Metallica, zetten ze het uurtje rijden naar Antwerpen in. “Hoe kom jij toch aan de recepten voor die geweldige drankjes ?” Nu was Franky niet gek op het woord ‘drankje’ als het verwees naar zijn verkoopwaar : het waren cocktails, niet meer, maar zeker niet minder. Hij besloot het er echter bij te laten. Het was inmiddels al een tijdje geleden dat hij nog in contact was geweest met zo’n mooie vrouw als Eva en wou de stemming niet doen omslaan. “Ach ja, het is een kwestie van blijven proberen, proeven, toevoegen, enzovoort. Je kan het wat vergelijken met een chef in een restaurant, steeds op zoek naar nieuwe en verfrissende gerechten.” “Nou, wat mij betreft heb je je eerste Michelin-ster binnen dan”, lachte ze. Wat zijn nou bijvoorbeeld de ingrediënten van zo’n ‘Quentin’ ?” “Ha ha, nice try”, reageerde Franky. “maar dat blijft het geheim van de chef, natuurlijk !” “Is er dan niemand die weet wat er precies in de cocktails zit, behalve jij ?” “Nee”, zei Franky. “We hebben ze wel uitgeprobeerd met enkele maten, maar wat juist de ingrediënten zijn per cocktail, zit enkel in mijn hoofd.” “Dus als er iets met jou moest gebeuren, is het afgelopen met ‘Franky’…letterlijk en figuurlijk ?” “Mja”, moest hij toeven, “maar dat zal nog niet voor meteen zijn. Nou ja, dat hoop ik toch !” Ze hadden de Expressweg genomen tussen Knokke en Antwerpen en reden nu net de ring op. “Hey luister eens, Eva. Ik woon op de Linkeroever, wat nu de eerste afslag is. Heb je zin om er nog eentje mee te gaan drinken bij mij thuis ? En die zijn vanzelfsprekend voor rekening van de baas !” Eva twijfelde even. Ten slotte kende ze Franky nog maar net. Aan de andere kant, er zat niemand op haar te wachten, hij zag er leuk uit en zijn drankjes waren formidabel. “Goh ja, waarom niet ?” Franky lachte en nam de afrit om daarna de laatste straten te nemen tot aan het strand van St.Anneke waar hij aan de overkant een huis had. Toen hij zijn camionette parkeerde, keek Eva vol verbazing naar het huis. “Nou nou, die business schijnt enorm op te leveren. Geen zin in een partner ?” Franky lachte alweer, stapte uit, maar negeerde de vraag. “Oké, moet nog even alles wegzetten en dan kom ik eraan. Door die deur kom je in de hall en op de eerste verdieping is de woonkamer. Ga maar al door.” “Hoezo, alles wegzetten ? En mijn cocktail dan”, vroeg Eva, gespeeld sip kijkend. “Maar mevrouw, voor speciale klanten heb ik speciale drankjes. Nee serieus, heb dezelfde flessen ook boven staan, dus je zal niets tekort komen”, antwoordde hij knipogend. En inderdaad…ze kwam niets tekort ! Na nog 2 ‘Quentins’ zaten ze reeds te kussen in de woonkamer en de derde werd meegenomen naar de slaapkamer… 3 uur later schrok Eva plots wakker. Franky was verdwenen uit bed. “Franky !”, riep ze, maar haar roep bleef onbeantwoord. Ze stapte naakt uit bed en trippelde als een muis zo stil door de ganse eerste verdieping…maar geen sein van Franky. Eva liep de trap af en riep nogmaals zijn naam, met hetzelfde resultaat…of beter : het gebrek eraan ! Toen hoorde ze plots een geluid achter een deur. Ze opende de deur en zag een trap die ongetwijfeld leidde naar de kelder. “Franky !”, riep ze nogmaals en nu had ze meer geluk. “Ja hier, kom maar”, reageerde hij. Voorzichtig liep ze de trap af en vroeg zich af of ze niet beter een T-shirt van hem had aangetrokken. Ze zette haar voet van de onderste trap op de grond en zag, vlak voor haar, alweer een deur. Ze opende ze en liep naar binnen. Haar ogen werden schoteltjes : dit had ze nog nooit gezien ! Voor haar stond een soort van eettafel, gans in hout. Maar je kon het evengoed vergelijken met een enorm grote vleesplank, vanwege de diepe geulen aan de zijkanten en het grote gat in de linkerhoek om het sap weg te laten lopen of op te vangen. Ze hoorde iets achter haar en Eva draaide zich net op tijd rond haar as, om daar Franky te zien staan, ook naakt, behalve dan een wel erg vuile (bebloede ?) slagersvoorschoot rond zijn lichaam. Haar hersenen registreerden echter iets te laat het kapmes dat naar beneden suisde en haar mooie hoofdje in tweeën spleet. Franky nam haar voorzichtig op en legde haar meteen op de zelfgemaakte slagerstafel. Het bloed liep via de geulen naar het gat, waar het werd opgevangen in 2 grote emmers. Later zou het nog gezeefd en gezuiverd worden. En natuurlijk flink gekruid ! Want die samenstelling maakte zijn cocktails als…verslavend ! Inmiddels ging Franky verder met het opensnijden van Eva’s lichaam, om de voornaamste organen zoals maag en nieren te verwijderen. Ook de hersenen werden zoveel mogelijk verwijderd. Franky stond ervan versteld welk een verfijnde hapjes hij zijn cliënteel reeds had kunnen voorzetten, gemaakt van deze organen. Ook het hart was natuurlijk bruikbaar. Onder het werk door, bedacht Franky hoe makkelijk het feitelijk allemaal ging. Eerst de ploegbaas die hem had ontslagen op de werf en als vermist was opgegeven (Franky had zelfs nooit bezoek of een telefoontje van de politie gekregen) en nu Eva, die alleen woonde op haar appartementje in Berchem en wiens ouders waren omgekomen bij een onfortuinlijk vliegtuigongeval. Ook zij zou niet meteen gemist worden en zo ja…niemand zou haar ooit kunnen linken aan de eigenaar van de cocktailbar. Toch prettig wat je zo allemaal te weten kan komen op een autotocht van één uurtje. Ach, de ploegbaas was niet eens moeilijker geweest. Hij had hem gewoon opgewacht in een stille straat achter de hoek van het café, waar die elke donderdagavond ging kaarten. Franky had een platte band gefaket en om wat hulp gevraagd. Een snelle slag met een hamer en hop…de camionette in. Je zou er trouwens verbaasd over zijn, hoe makkelijk is het om ‘s nachts een plastic zak te begraven, diep in het bos van St.Anneke ! Ach, natuurlijk zouden ze hem ooit wel op het spoor raken, maar dan, bedacht Franky, was hij al lang verdwenen met de noorderzon…naar het zuiden weliswaar ! Franky ging aan de slag met het bloed, daar dit toch steeds het belangrijkste ingrediënt bleef van elke cocktail die hij maakte…alleen kwam hij er veel langer mee toe, daar er niet teveel aan mocht toegevoegd worden. Het gaf gewoon elke cocktail zijn eigen stevige punch mee ! Zowat 4 liter bloed van Eva werd ingevroren…1 liter hield hij reeds opzij in zijn eigen fles in de ijskast. Zo, wat zijn cocktails – met bijbehorende hapjes van het huis – betrof, kon hij er nu weer ongeveer een maand of 3 tegen. Tegen die tijd zou het zomer zijn en wachtte hem zon, zee, strand…en verloren gelopen kinderen of verdwaalde toeristen. Ja ja, ‘Franky’ was een lang en voorspoedig leven beschoren !      

Paul Smeyers
0 0

Gelukkig

Gelukkig. Er is niets gebeurd. Het voelt alsof ik door een trein ben platgewalst. Het begon nochtans als een doodgewone ochtend op een doordeweekse dag.   6u30. De wekker gaat. Vermanend schakel ik over op snooze. Laat me nog even soezen, dat gelukzalige ogenblik tussen slapen en waken, waarin de minuten uren lijken en de dingen zoveel milder gestemd zijn.   6u40. Onherroepelijk tijd om op te staan. Het licht in de badkamer schijnt ongemeen hard in mijn slaperige ogen. Wanneer ik een blik in de spiegel waag, besef ik met tegenzin dat er opnieuw heel wat opsmukwerk aan te pas zal komen. Hoe ouder ik word, des te meer zalfjes, eyeliner en mascara er in mijn kast staan. Ik kan me haast niet meer inbeelden dat ik – toen Lara pas geboren was – zomaar zonder make-up het huis uit durfde komen. Ik begreep gewoon niet waar andere jonge moeders de energie vandaan haalden om er zo piekfijn en fris uit te zien. Ik herinner me de eerste keer dat ik het over mijn hart kreeg om Lara onder de hoede van mijn moeder achter te laten en naar de kapster te gaan, na zes maanden onafgebroken borstvoeding geven, luiers verversen en nachtenlang “Beertje Knuffeltje” zingen. De confrontatie met de bleke zombie, die me vanuit de kappersspiegel hologig aanstaarde, drukte me met mijn neus op de feiten. Niet elke kersverse moeder ziet er zonder het nodige plamuurwerk even stralend uit.   7u05. Ik sluip op mijn tenen de trap af om het slapende huis niet te wekken. Dat halfuurtje ochtendlijke eenzaamheid is me heilig. Het authentieke geknars als de koffiemachine de bonen maalt, het aroma van warmte en gezelligheid, het nonchalant bladeren doorheen mijn favoriete tijdschrift… Niets moet en alles kan, althans gedurende het kwartier dat ik mijn ontbijt naar binnen werk.   7u20. Ik hoor gestommel in de kamer van kleine Lou. Duimen maar dat hij het nog even rekt en ik niet gedwongen word om mijn vaste ochtendroutine te doorbreken. Ik snijd een appel in vier gelijke stukken en verdeel ze over het Cars- en het Prinsessendoosje. Vergoeilijkend schud ik mijn hoofd omwille van mijn geconditioneerde kroost. Ongemerkt is het ons leven binnen geslopen, ook al hadden we ons voorgenomen immuun te zijn voor stereotiepen. Misschien heeft het zich na al die jaren vertoeven in de consumptiemaatschappij wel stiekem vastgehecht in onze genen en is de jeugd van tegenwoordig sowieso gedoemd om zich te laten hersenspoelen door genderspecifieke merchandising.   7u30. Ik luister of ik het knarsende rolluik van onze slaapkamer hoor. Zo niet, weet ik dat Wouter zich nog maar eens heeft overslapen of ‘onbewust’ zijn wekker heeft afgeduwd. Ik zucht, maar net op dat ogenblik klinkt het verlossende geratel van een tegensputterend rolluik. Het zal niet het enige in huis zijn wat tegenstribbelt deze ochtend, weet ik uit ervaring.   7u50. Lara en Lou zitten aangekleed aan tafel. Ze smikkelen van hun stukje chocolade en Lou werkt in spoedtempo zijn dubbele portie toast, peperkoek en sojayoghurt naar binnen. Ik sta er dagelijks van versteld hoeveel eten er in zo’n klein buikje kan verdwijnen. Lara verorbert haar geroosterde boterham op de gebruikelijke manier. Langzaam knabbelend, terwijl ze alle potten en attributen op de keukentafel één voor één bepotelt en er torens of trappen mee bouwt. “Lara, doe eens een beetje voort”, hoor ik mezelf voor de tiende keer vragen. Haar wijsvinger schrijdt net statig de trap af, van de bokaal met speculoospasta op de blikken doos met peperkoek, en blijft verstoord in de lucht hangen. Ik krijg een portie dodelijke blik toegediend maar ze doet wat ik vraag.   8u20. Televisie uit, schoenen aan, plassen, jassen… Elke dag hetzelfde liedje, elke keer dezelfde protesten. Vreemd genoeg heeft zelfs vervelende routine iets vertrouwds, als een oude teddybeer waar je geen afscheid van kunt nemen, ondanks dat je er te groot voor geworden bent. Inwendig glimlach ik wanneer Lou van onder zijn lange wimpers vernietigend naar de kapstok kijkt, alsof zijn jas en muts de vijand zijn en hij ze met één van zijn gewapende blikken liquideren kan. Lara wipt aan de achterdeur ongeduldig van haar ene been op het andere. “Gaan we met de fiets, mama?” Ik werp een snelle blik op de klok. “Ja, goed. Doe maar.”   8u35. “Tot aan de paaltjes, niet verder”, instrueer ik, terwijl Lara alvast voorop fietst. Lou heeft het te druk met om zich heen kijken en botst bijna tegen een geparkeerde wagen op. “Lou, kijk toch eens uit, jongen. Als je fietst, moet je voor je kijken en op de baan letten.” Het lijkt zo’n zin die ik beter als standaardringtone van mijn gsm zou instellen. Lara staat ons achter de hoek bij de paaltjes braafjes op te wachten. Wat is ze toch een verstandige meid. En wat wordt ze al groot. Het overkomt me soms, dat ik opeens in één oogopslag opmerk hoe ze veranderd is. Dan lijkt ze zoveel wijzer dan haar jaren en knijpt er een vuist rond mijn hart om toch maar vat te kunnen krijgen op de tijd en hoe vlug hij ons ontglipt. Intussen hebben we haar bijgebeend – of liever gefietst. In de verte achter ons hoor ik een auto naderbij komen. Ik vermaan Lou om rechts naast me te komen rijden, tegen de stoeprand aan. Lara gebaar ik voor me te komen rijden. We zijn bijna aan de afslag naar school. Net wanneer de auto ons voorbij wil steken, bereiken we de hoek. “Naar links”, zeg ik, verstrooid met mijn arm naar de rechterkant wijzend. Lara, die voor me rijdt en dus mijn uitgestoken arm niet ziet, aarzelt even en draait dan haar stuur naar links. Ik gil, mijn fout te laat beseffend. De banden van de auto piepen, net als Lara’s remmen, wanneer ze net op tijd haar fiets omgooit in de juiste richting. De auto blijft nog even staan, met draaiende motor. Door het zijraampje zie ik hoe de bestuurder, een vrouw van middelbare leeftijd, me een afkeurende blik toewerpt en met haar wijsvinger tegen haar bril tikt. Met bloedrood hoofd steek ik verontschuldigend mijn hand op en gebaar Lara en Lou verder te fietsen op het voetpad.     8u40. De bel gaat. Ik plant een snelle zoen op Lara’s wang en druk haar net iets langer dan op andere ochtenden tegen me aan. Lou krijgt ook een kus en slentert op zijn gebruikelijke ‘ik-heb-alle-tijd-van-de-wereld’-tempo naar de rij achteraan de speelplaats. Lara werpt me nog snel een kushandje toe en verdwijnt in het klaslokaal.   8u45. Gelukkig. Er is niets gebeurd. Het voelt alsof ik door een trein ben platgewalst.

Elfi Vandenabeele
21 0

The Belgarian Connection

Bulgarije, terra incognita binnen de Europese Unie. En onbekend is onbemind. Dus tijd om te ontginnen, moet ik een onbewolkt moment gedacht hebben. En zie, naast de befaamde Lactobacillus Bulgaricus (yoghurt!) valt er heel wat te ontdekken in Bulgarije. Zo huisvest Sofia Stalinistische draken, is het museumdorp Melnik omringd door piramiden en kleurt de Zwarte Zee hemelsblauw. Spartacus was een opstandige Bulgaar, Christo is een kunstzinnige Bulgaar, en voetbalheld Stoichkov vooral een behaarde Bulgaar. Wat ons meteen naadloos brengt bij de meest gespotte damestrend: het fenomeen van de epilatie. Wicked Weasel (www.wickedweasel.com) scheert duidelijk hoge toppen aan de Bulgaarse Rivièra (en dat 378 km lang). Verder knikken deze Zuid-Oost-Europese Slaven neen, maar schudden ze ja. Wat soms verwarrend is. In het bijzonder wanneer een monnik in het klooster van Rila je vraagt of je getrouwd bent. “Njed? – Da. – Njed!” Dan maar gescheiden in de kribbe. Bulgaren drinken ook graag op je gezondheid. En vooral vaak. Een hittegolf valt daar best te blussen met kuipen Stella, soms aan een halve euro. Surrealistisch. Net als de paradijselijke onschuld van Sinemorets, een apollinisch mekka aan de Turkse grens. Puur. Natuur. Exclusief (Engelsen). Hier zou je ongetwijfeld 100 jaar kunnen worden. But then again, wat is er nu leuk aan je eigen gat niet meer kunnen afvegen? Waarbij ik het toiletmanagement graag op de hoogte breng van het feit dat een fax naar Darmstadt soms meer dan één vel kan beslaan. Maar gelukkig vallen deze ongemakken in het niet bij het zien van de verborgen schat van Europa (Sofia, 35 Dospat, 4e verdieping, 2 keer bellen). Tot slot, vragen jullie zich ongetwijfeld af of ook reclame er het mooie weer maakt? Hangt af van hoe je het bekijkt. Billboards zoals deze voor anijsspiritus Mastika Peshtera vullen het straatbeeld. Is het plat? Goedkoop? Burlesk? Of deden de reclamejongens gewoon inspiratie op bij het weerpraatje van Sabine, ons favoriete balkon voor de Balkan?

The Knight Writer
0 0

Mishka het kleine blauwe draakje

Heel lang geleden in een land hier ver vandaan toen draken nog bestonden werd een blauwe babydraak geboren. Zijn ouders gaven hem de naam Mishka wat beer in het russisch betekent. Mishka werd geliefd door zijn 6 broers en zussen maar hij was soms zo koppig en wou niet luisteren naar zijn ouders.   Ze leefden hoog in een berg in een inham . De ouders tekenden een lijn die de kinderen niet mochten oversteken of ze vielen naar beneden recht in de handen van de mensen. Mishka was 10 jaar oud toen hij voor het eerst de lijn voorbij ging. Die keer gebeurde er niks omdat zijn ouders het op tijd zagen.   10 jaar later probeerde hij het opnieuw toen zijn ouders op jacht waren. Hij stapte over de lijn en viel naar beneden. Wanneer hij terug bij bewustzijn kwam zat ik gevangen in een grote houten kooi. Jaren gingen voorbij en hij groeide en groeide.   Nadat hij al bijna 80 jaar gevangen zat voelde hij iets in zijn keel, een soort kriebel die niet wegging. Hij hoestte en hoestte wel 2 dagen lang. De mensen kwamen niet te dicht, alleen maar om hem eten te geven.   Toen hij tijdens de derde dag begon te hoesten kwam er een beetje rook uit zijn mond. Hij dacht bij zichzelf dit is mijn kans. Hij probeerde en probeerde en opeens lukte het om een vuurbal te maken zodat de kooi brak. Hij vloog weg en zette een paar huizen in brand uit wraak dat de mensen hem zo lang gevangenhielden.   Mishka vloog voor dagen maar hij vond de berg niet terug. Na weken zoeken viel hij in slzzp in het bos. Toen hij wakker werd keek hij omhoog en zag hij de berg die hij al zo lang aan het zoeken was. Hij vloog omhoog en al snel zag hij de inham waar hij woonde. Toen hij in de inham stapte werd hij aangevallen door een andere blauwe draak, hij was ouder dan Mishka. De draak vroeg waarom hij in de inham kwam en Mishka vertelde dat dit zijn thuis was 80 jaar geleden.de andere draak stopte met vechten en begon te huilen. Hij omhelsde Mishka en vertelde dat hij ooit een broer had die van de berg was gevallen. Ze konden hem niet vinden dus dachten ze dat hij dood was.   Mishka was eindelijk terug thuis en had geleerd dat zijn ouders gelijk hadden en hij had moeten luisteren.   Het einde

ellentjezz
0 0

diep geplooid

Ik ben in Canada geweest. In Thailand. In Guinée-Conakry. In Noorwegen en de Faeröer Eilanden. In de Stationsstraat in Peer ben ik nooit geraakt, dat moet ik toegeven. Toch heeft de wereld geen geheimen meer voor mij. Ik ken haar door en door. Ik geloof haar tot in haar diepste plooien. Elke rimpeling, elke oneffenheid, elke ademtocht: ik weet wat ik eraan heb en wat ik kan verwachten. Een windvlaag zal over zeventien seconden die zilverberk doen sidderen, let op mijn woorden. Bladeren zullen straatstenen bedekken, buren zullen vloeken. Ik vergeef je je kwetsbaarheid. Je tranen. Die keer dat je mij betrapte met dat andere meisje. Je bent zo mooi, ik zweer het je. Je bent de enige die mij kent. Die ik toelaat mij te kennen. Je bent mijn eeuwige rotonde, mijn verkeersdrempel, mijn verkeerd geplaatste wegomlegging. Ze mogen zeggen wat ze willen, maar zonder jou zou ik hier niet zijn. Neen, ik zou een garagebox huren in de Stationsstraat in Peer. Ik zou er onze wagen parkeren en wassen met zeep. Het vuile water zou ik in het rioolputje gieten, daar zijn rioolputjes voor. Ik heb je nooit een rozentuin beloofd, maar kijk, onze tuin staat er prachtig bij. We hebben meidoorn, esdoorn, schietwilg en knotwilg. Ons gras is wild en ontembaar. Drie grasmachines hebben we al kapot gemaaid. Onze leverancier wrijft in zijn vettige handen. Zijn ogen blinken als we zijn kiezelparking oprijden. Hij maakt een Senseo en grijpt blindelings naar een bestelbon. Hij kent jouw naam, niet de mijne. Zijn balpen doet het werk terwijl hij naar je borsten staart. Zijn neus verraadt een onfortuinlijke bokscarrière. Mijn vuisten jeuken. Ik sla hem finaal naar de diepste plooien van ons vlakke land. In de toonzaal hangt een bosmaaier van Stihl. Dat bakje zal de klus wel klaren. We tekenen voor ontvangst en rijden de avond in. De wind zal ons leiden.

Maarten Verhelst
0 1

De eekhoorn die een beer wilde worden

"Later wil ik een beer worden", zei een kleine eekhoorn op een dag tegen zijn moeder. Ze keek verschrikt op: "Geen sprake van! Generaties lang zijn wij al eekhoorns. Jij zult dezelfde weg bewandelen als je voorvaderen."De eekhoorn draaide zich om en pikte een traantje weg. Sinds hij in het bos die beer ontmoette, had hij van niets anders meer durven dromen. Hij weigerde om zijn droom zomaar op te geven. "Dan maar zonder steun van mijn ouders", dacht hij, "Als ik het hard genoeg wil dan kom ik er wel!"Toen de tijd rijp was, zocht de eekhoorn een berenkolonie op. Aanvankelijk was het met bibberende handjes en schuifelende voetjes, maar hij deed zijn uiterste best om erbij te horen.De beren zagen dat en namen hem op alsof hij altijd al een van hen was geweest. Ze hadden het niet anders gewild, want de liefde en toewijding van die kleine eekhoorn hadden ze geen seconde willen missen.Hij begon zonder morren aan de vele opdrachten die je moet vervullen om een beer te kunnen worden. Zijn moed, toewijding en doorzettingsvermogen riepen verwondering op in berenmiddens.Zijn proeftijd rondde hij succesvol af en al snel mocht onze kleine vriend mee op jacht. Al doende leert men. Die eerste vissen waren een zware bevalling. De eekhoorn klampte zich vast aan hun vinnen en werd door het water geschud en geslingerd. "Amai... dit zijn precies wilde stieren", dacht hij bij zichzelf.De beren die hem aan de kant van de oever nauwgezet in het oog hielden, kwamen niet meer bij van het lachen. Maar ze zagen dat die kleine eekhoorn het niet ging opgeven. Daarom leerden ze hem de kneepjes van het vak en stilaan spieste hij steeds meer vissen aan zijn tak.Hij leerde nauwgezet zijn klauwen veilen, draaien met zijn staartje, wiegen met zijn heupen en schudden met zijn kop zoals die kolossen verderop.Bruine beren, grijze beren, ijsberen en hun familie uit alle hoeken van de wereld, kwamen samen om het te vieren toen hij glansrijk slaagde. Je zal het wellicht niet geloven, maar toch was deze eekhoorn stilaan in een echte beer veranderd. "Een beer van een eekhoorn", giechelden zijn broeders.Hij was vervuld van trots toen hij na al die tijd terug voor zijn geboortehuisje stond. Moeder eekhoorn viel achterover toen ze hem zag. Ze trok grote ogen. "Jij? Een beer? Ik had het nooit gedacht", zei ze met haar mond wagenwijd open.Hoewel ze het stiekem moeilijk had met het feit dat hij geen eekhoorn meer wilde zijn, was ze toch trots op haar kleine kereltje. "Als beer kan je vast en zeker de wereld aan!", zei ze.Intussen lijkt het wel alsof ze die woorden al lang vergeten is. Het is nochtans niet meer dan enkele maanden geleden.De beer voelt zich kleiner dan ooit. Helemaal alleen zit hij omhoog te kijken vanuit een diep gat. Maandenlang heeft hij gezocht naar een leuke taak om te vervullen. Een doel. Maar in plaats van zich te amuseren, sukkelde hij tijdens een van zijn omzwervingen in dit gat. Hij kan geen kant op. Met zijn scherpe berenklauwen zoekt hij naar een houwvast, maar de losse kiezels doen hem terug naar beneden glijden.Het landschap buiten wordt elke dag nog mooier. Vrolijke lentekleuren wekken de wereld uit zijn winterslaap. De beer kijkt omhoog en ziet het tafereel deels voor zich afspelen. Deelnemen kan hij niet. Treurig zit hij in de put die hij zelf niet meer kan uitgraven.   Flashbacks uit zijn kindertijd spelen zich voor zijn ogen af. Toen was hij nog een eekhoorn, een wezen in wording. Hij heeft heimwee, maar beseft dat heimwee niet meer dan een vals gevoel is dat hem alleen maar deprimeert. Toch voelt hij heimwee.De andere eekhoorns spelen vrolijk zonder hem verder. Hij is hen letterlijk ontgroeid. Niet dat hij ze mist, die andere eekhoorns. Ze waren tof om mee te spelen, maar daar bleef het dan bij. Het was een onschuldig leven in een prachtig bos vol jonge twijgjes. Hier en daar sneuvelden er een paar, dat komt er altijd bij kijken.Het zijn de beren. Hartverscheurende taferelen maakte hij mee toen hij daar vertrok. Hij is er nog steeds niet helemaal over. Hij is ze nog niet ontwend. Dat maakt het net pijnlijker. "Zouden de beren er ook zo over denken", vraagt hij zich soms af. "Zouden zij mij zo sterk missen als ik hen?"Als hij in een plas water kijkt, ziet hij het evenbeeld van zijn vrienden en lijkt alles even oké. Maar een antwoord krijgt hij niet.

S. Gielis
0 0

Vitamientjes

"At least I'm dry on vitamins." Oscar & the Wolf. Ze kunnen het toch zo goed uiten. Altijd interessant gevonden, die link tussen hoe artiesten zich gedragen voor een camera en daarnaast. Of Jan Paternoster in De Slimste Mens: 'Ik weet niet of ik het moet zeggen (...), maar ik was mijn gat met mijn hand.' Of de vermelding van 'joints' in een ietwat intellectueel TV-programma. Ja. Die grote kloof tussen het leven van de lezers van Brusselmans, Helsen of Verhulst en dan, natuurlijk: zijzelf. Of het nu rockers of schrijvers zijn, ons tv-scherm is altijd weer die verwrongen weergave van een realiteit waarin we ons dagelijks omsingeld voelen door intense, verborgen, ja, bijna ontvlambare emoties. Want waarover schrijven we eigenlijk? Juist. Over die zaken waarover liever niet gepraat wordt. Die ene vibe die we maar al te graag uit de weg gaan.'Hij is een gevoelige ziel. Kan er moeilijk tegen als we bollen nemen in zijn bijzijn.' 'Wat een gelukzak. Geen enkele neiging whatsoever?' Eigenlijk ben ik best wel jaloers. Jij die zomaar je vitamientjes kan pakken als was het je dagelijkse portie suiker. Lichtjes depressief? Vitamine numero uno. Zin in een feestje? Vitamine numero due. Zorgen die je wilt vergeten? Er is tegenwoordig wel een vitamientje voor vanalles en nog wat. Mag ik even eerlijk zeggen: fuck you. Ja, ik ben jaloers. Want terwijl ik hier zit te zwanzen over mijn dagelijkse probleempjes die een dieper, ja pijnlijk dieper, niveau van existentialisme raken, kan jij gewoon alles wegspoelen met vloeibare. Maar hey, "at least I'm not on vitamins". Mijn geluk kan niet op.      

Mongoose
0 1

Klimaatverandering is een feit. Wat nu?

Ook dit jaar hoop ik op een witte kerst. Ik hou van de knerpende sneeuw onder mijn voeten. Ik hou van de fijne, breekbare sneeuw op de takken, van de kristallen op geparkeerde auto’s, van de wittewolkjesadem. Als het sneeuwt, stuif ik warm ingeduffeld naar buiten.   Helaas, we zijn december en het is nog niet koud geweest. De 21e eeuw is vijftien jaren ver en daarvan waren er veertien de warmste ooit gemeten. De klimaatverandering is een feit.    “Lange tijd leek het te volstaan om groen te zijn. Vandaag beseffen steeds meer mensen dat het niet zo simpel is,” begint Anneleen Kenis. Ze is onderzoeker en een vooruitstrevend ecologisch denker aan de KUL. Ik ontmoet haar voor een kritisch gesprek in een Leuvense koffiebar met uitzicht op de Dijle.   Goede voornemens   “Kunnen we de klimaatverandering een halt toe roepen door ons gedrag te wijzigen?,” vraag ik. Want de 1 procent rijksten stoot per persoon 175 keer meer co2 uit dan de armste 10 procent. En Daar voel ik me toch wel schuldig over.   De 21e eeuw is vijftien jaren ver en daarvan waren er veertien  de warmste ooit gemeten.   Voel je de morele druk om je gedrag aan te passen? Je verkleint jouw ecologische voetafdruk door je gedrag aan te passen. Je weet wel: die vijf minuten fietsen naar de bakker en 1 dag per week geen vlees op tafel.   Ik eet bio, omdat dat gezonder is. Ik heb geen auto, omdat het duur en vervuilend is. Ik drink geen flessenwater, omdat ... absurd gewoon. Ik gebruik groene energie omdat ik dit vanzelfsprekend vind. Maar ik koop graag kleren. En mijn toilet werkt op drinkwater. “Heb ik dan gefaald?” vraag ik terwijl ik van mijn thee nip, “Of mag ik ervan uitgaan dat alle beetjes helpen?”   Sensibiliseren is prutsen in de marge   “Natuurlijk hebben individuele inspanningen een impact,” stelt Anneleen Kenis, “maar ik stel me vragen bij de beperkingen ervan. De klimaatverandering is het gevolg van het maatschappelijk en economisch systeem waarin we leven. Door je te concentreren op individueel consumptiegedrag zeg je eigenlijk impliciet dat de grondoorzaak van de klimaatverandering de optelsom is van individuele keuzes. Het is een excuus voor overheden en grote vervuilers om geen structurele problemen door te voeren. “    “Trouwens,” voegt ze eraan toe, “Als het waar is dat er een grote klimaatramp zit aan te komen dan verwacht je toch van de overheid dat ze serieuze maatregelen neemt? Nu beperkt ze zich tot sensibiliseren. Dat is prutsen in de marge. Het probleem met sensibiliserende campagnes is dat ze geen overtuigingskracht hebben.”   Onze individuele inspanningen zijn een excuus voor overheden en grote vervuilers om geen structurele problemen door te voeren.   Ik vraag of sensibilisering dan enkel zin heeft als er daarnaast ook gesleuteld wordt aan de structuren van het kapitalisme. Ze knikt: ”Kijk naar de anti-rookcampagnes. Er is maar echt verandering gekomen, ook in het bewustzijn van mensen, nadat het verboden werd om te roken in openbare gebouwen. Door die maatregel gaf de overheid aan het serieus was, en dat had veel meer effect dan jarenlang sensibiliseren.”   Nood aan ballen en visie   Daarom is de uitkomst van de klimaattop in Parijs zo cruciaal, besef ik. Voor het eerst sinds Kopenhagen in 2009 is een nieuwe dynamiek voelbaar. Er is hard gewerkt. Maar er zijn veel belangrijke knopen door te hakken. Er is behoefte aan concrete maatregelen om de mooie belofte van een maximale temperatuurstijging van 2°C te realiseren. En daar knelt het schoentje volgens mij. Zodra er strikte voorwaarden of geldbedragen aan gebonden worden, kribbelen overheden terug.   Zodra er strikte voorwaarden of geldbedragen aan gebonden worden, kribbelen overheden terug.   We besluiten dat het belangrijk is om druk uit te oefenen. We moeten overheden en bedrijven duidelijk maken dat we de maatschappelijke en economische structuren in vraag stellen. “Vandaag hebben we het al lang niet meer over de vraag hoe we klimaatverandering kunnen tegenhouden. Het gaat er nu om catastrofale klimaatverandering zoveel mogelijk te vermijden”.   Dus wens ik onder de kerstboom een pakje in gerecycleerd papier en neem ik me alvast voor om volgende jaar op elke klimaatmars aanwezig te zijn. Wat zijn jouw goede voornemens?  

Sarava
1 0

Website AvantGarden

AvantGarden is een tuinaannemersbedrijf, opgericht door twee tuinarchitecten in 1980. Hun focus ligt op projecten voor (welgestelde) particulieren of projectontwikkelaars op zoek naar een partner voor de groeninrichting van kantoren, parken of openbare gebouwen. Volta maakt voor AvantGarden een nieuwe website die meer leads oplevert. Het grafische concept steunt vooral op grote beelden van vorige realisaties.   Homepage Elke tuin is anders. De ene is een lusthof. Elke kronkel in het pad leidt naar nieuwe, onverwachte plekken. De andere een Oosters heiligdom: een zentuin waarin u, aan het einde van de dag, opgelucht ademhaalt. Weer een andere? Een knap staaltje architectuur. De grandeur van weleer in de perfecte snit van hagen, perken en gazon.   Elke tuin is uniek. Daarvan maakt AvantGarden een erezaak, al sinds 1980. Een stadstuin, een villapark, een groendak voor het kantoor? Wij zien de droom en doen hem uitkomen.   En u? Welke tuin ziet u in uw gedachten? Particulieren De ideale tuin is een luxe, perfect afgestemd op u. Het is een plek om te ontspannen en te ontsnappen. Een plek die, als het goed is, een stukje droom in werkelijkheid is. AvantGarden maakt van uw tuin een plaatje dat klopt. Dat doen we aan de hand van uw beschrijving van de ideale tuin én een grondige blik op de omgeving. Wat past bij uw woning? Wat verwacht u van uw tuin? En welke kant wil de natuur zelf op? Milieubewust ontwerpen Een tuin ontwerpen betekent: een compromis zoeken tussen architectuur en natuur. AvantGarden vindt het best mogelijke evenwicht en werkt met duurzame materialen. Zo gaat uw tuin een lang, natuurlijk leven tegemoet.   Grondig werk van aan de start AvantGarden is een tuinaannemer én een studiebureau. Uw tuin krijgt dus vorm vanuit een grondig vooronderzoek en met oog voor de kleinste details. Het resultaat? De tuin van uw dromen, perfect uitgevoerd.   Waarom werken met AvantGarden? 'Maatwerk' is geen maat voor niets bij AvantGarden. Elke tuin is uniek, elk ontwerp vergt zijn eigen aanpak. We maken op voorhand goede afspraken. Zo weet u op elk moment waar u aan toe bent. Al onze medewerkers zijn specialisten in hun vak. Ze volgen bijscholingen om u het beste van zichzelf te blijven geven. En ze werken met perfect onderhouden, up-to-date materiaal. Topkwaliteit gaat niet alleen over het eindresultaat. Dat ziet u voor, tijdens én na onze samenwerking. Projectontwikkelaars De meerwaarde van groen hoeft geen betoog. De kleinste binnenplaats in een bedrijf houdt werknemers gemotiveerd. Mensen gaan sneller zitten in publieke ruimtes met wat groen. In elk groot bouwproject is een plaats voor groeninrichting. Tenminste: als die oog heeft voor de eigenheid van de plek en de noden van haar gebruikers.   Elk detail uitgekiend AvantGarden is zowel tuinaannemer als studiebureau. Dat bespaart u een stap in de uitvoering van uw project. Van voorstudie tot nazorg werkt u samen met één partner: een team met meer dan dertig jaar ervaring, oog voor detail en een hart voor groen.   Duurzaam natuurlijk Groeninrichting met respect voor de natuur: voor AvantGarden is dat evident. Daarom werken we met ecologisch verantwoorde materialen en technieken.   Waarom werken met AvantGarden? Publieke ruimte moet functioneel zijn, maar ook mooi. In elk project zoeken – en vinden! – wij de juiste balans. Al onze medewerkers zijn specialisten in hun vak. Ze volgen bijscholingen om u het beste van zichzelf te blijven geven. En ze werken met perfect onderhouden, up-to-date materiaal. Uw tijd is heilig. De onze ook. We werken elk project af binnen de afgesproken deadline. Topkwaliteit gaat niet alleen over het eindresultaat. Dat ziet u voor, tijdens én na onze samenwerking.  

Eleonore
0 0