Lezen

Polders van Kruibeke als model voor getijdenpark (BLAUW)

Het aantal geregistreerde overstromingen nemen per decennium toe. Zowel in België als in de rest van de wereld. Tussen 1970 en 2012 maakten overstromingen wereldwijd 44% uit van de geregistreerde rampen. Rampen die, emotioneel en economisch, een hoge tol eisen. Het bedenken van nieuwe methodes om het stijgende water meester te blijven, is daardoor een continue proces. Na de zware overstromingen van 1977 ontstond, op initatief van Koning Boudewijn, het Sigmaplan. Het Sigmaplan werkt aan een veilig, natuurlijk en economisch aantrekkelijk Scheldegebied. Dit gebeurt door middel van het aanleggen van overstromingsgebieden. De "Polders van Kruibeke” is het 13de en laatste gebied dat kadert in het oorspronkelijke Sigmaplan.   Hoe werkt een „gecontroleerd overstromingsgebied”? Wanneer springtij samenvalt met gevaarlijk stormtij, wordt hier een top van de stormgolf tijdelijk geborgen. Op het moment dat het water in de rivier weer voldoende gedaald is, stroomt het opgevangen water weer weg naar de Schelde. De „Polders van Kruibeke” verlaagt de kans op overstromingen met factor 5. Studiebureau Antea Group leverde een masterplan voor alle maatregelen die nodig zijn voor de bouw en het beheer van het gebied. Het plan omvatte onder andere het verplaatsen van pijpleidingen, de aanleg van dijken en maatregelen voor natuuromvorming. Daarnaast ondersteunde het studiebureau de Vlaamse Overheid en bouwheer Waterwegen en Zeekanaal bij het verkrijgen van de noodzakelijke milieu- en bouwvergunningen. De "Polders van Kruibeke” staat model voor toekomstige projecten in de Scheldevallei. Het combineert, voor het eerst in Vlaanderen, veiligheid én natuur én duurzame recreatie in één gebied. Om inspiratie hiervoor op te doen, werd over de grenzen gekeken. Bij Nederland en Engeland. Binnen deze samenwerking werd vooral kennis rond bezoekersonthaal in getijdenparken uitgewisseld. Daardoor is het gebied niet alleen een wapen in de strijd tegen overstromingen. Het is een natuurgebied waarin wandel- en fietstoeristen hun hart kunnen ophalen.     De officiële inhuldiging gebeurde op 3 oktober 2015 door Vlaams minister Ben Weyts. 

Alexandra
0 0

In harnas en lans naar de burgerbar

In harnas en lans naar de burgerbar   De zon brandt aan de horizon. In de verte hoor ik een lieflijk vogeltje fluiten. Het stof waait op. Met mijn opgepoetst harnas en gewapend met mijn lans stap ik de trendy burgerbar binnen. Ik hoor mijn hart kloppen, vraag me af met welk gevoel ik het strijdtoneel vanavond zal verlaten. Verslagen of triomfantelijk. Het antwoord ken ik al. Ik zie mijn vriendinnen zitten aan een tafeltje in de hoek. Alle drie mama, net als ik. Mama's die, hoop ik telkens, net zoals ik onzeker zijn. Die soms met hun handen in het haar zitten. Zich afvragen of ze pedagogisch correct bezig zijn wanneer ze hun nachtbrakertje mee in bed nemen. Die zo uitgeput zijn na de avondrush en dan de ganse avond in de zetel plakken. Die al lang blij zijn als ze om de twee dagen de kids in bad krijgen. Maar neen hoor. Deze jonge deernen kunnen elke situatie de baas. Na een leuke, actieve avond met de kids slagen ze erin de was en de plas te doen. De kinderen gaan elke dag in bad en als het moet zelfs twee maal. Je kan immers nooit hygiënisch genoeg zijn. En 's avonds zijn die mama's hyper sociaal. Neen, de kinderen zijn een absolute verrijking. Geen ‘problems in paradise’ voor deze mama's.   Met dit gevoel begin ik aan mijn kort uitje met mijn vriendinnen. Kort, want om 22.00 uur wil ik graag naar huis. Je weet namelijk nooit wat de nacht brengt met mijn twee lieve meisjes.  Ik stap op hen af, gewapend tegen wat komt. Welke kritiek hebben ze vandaag voor mij in petto? Terwijl het enige wat ik wil, is een beetje empathie, steun, begrip. Iets wat mij het gevoel geeft: je bent niet alleen. Mijn oog valt op Heidi met wallen onder haar ogen van hier tot in Timboektoe. Tja, dat komt ervan als je te laat gaat slapen met klein bengels in huis. Tanja ziet er ook maar slordig uit met een melkvlek op haar hemdje. En Sofie vertelt even later over haar koppige peuter die stampvoetend op de vloer van de buurtwinkel lag te blèten Zouden zij het dan toch soms ook moeilijk hebben? Zijn ze soms ook onzeker? Zouden zij ook een harnas dragen? Ik besluit mijn lans op te bergen, maar mijn harnas hou ik toch nog even aan. Voorlopig toch.

Ine Herten
0 0

VAN EEN MUG EEN OLIFANT MAKEN

We zetten onze tenten op in Les Saintes Maries- de- la- Mer, in het midden van de Rhone Delta. De Camargues, het land van de witte paarden, de stiertjes, de manades, de flamingo’s en de muggen.  De enige twee vliegen die wij van Barcelonette, tegen hun zin geïmporteerd hebben, verlaten zoemend onze auto en caravan. Volledig gefrustreerd verkennen zij hun nieuwe leefgebied op zoek naar hun eigen identiteit. Zij voelen zich hier helemaal niet thuis. Het is duidelijk onze fout dat zij tegen hun wil naar deze warmere oorden versast werden. Geen moment komt het in hun op, dat zij eigenlijk niets, maar dan ook totaal niets in onze auto en onze caravan te zoeken hadden. Onmiddellijk beginnen ze aan de indoctrinatie van de plaatselijke insectenbevolking. Het is de ultieme kweekbodem om muggen tegen de plaatselijke toerist op te zetten. Deze laatste luisteren ademloos naar de opruiende taal van de twee oproerkraaiers. Terreur, zij willen terreur, bloed willen ze zien, veel bloed! Vooral die twee chocoladebruine globetrotters zullen het moeten ontgelden. De onderontwikkelde muskieten willen wel samen met die twee radicalen een plan ten uitvoer brengen. Zonder dat je ze ziet, zonder dat je ze hoort zullen ze terreur zaaien. Onder het aanroepen van hun ‘muggenallah’ worden zelfmoordcommando’s bij valavond naar de kleine caravan gestuurd. Daar zitten de twee naar citronella en Deet geurende vakantiegangers met een glaasje wijn van de laatste avondzon te genieten. Niets kan de terreurmuggen echter tegenhouden. Ze zijn intussen immuun voor al die rare geurtjes. Het gekke is dat je die mini Camargues- muggentjes inderdaad niet ziet, noch hoort, noch voelt.  Echte Vlaamse muggen hoor je al op afstand in de slaapkamer komen aanzoemen en vervolgens begint de muggenachtervolging. Als je het licht aansteekt, verschuilen zij zich snel achter kasten en tussen spleten.  Eens de jacht gestaakt wordt en je de eerste slaapsnurk geproduceerd hebt, komen zij met een hoge zoemfrequentie opnieuw je nachtrust verstoren. Vervolgens wachten zij tot het moment wanneer jij werkelijk in dromenland bent en storten zich dan op al je niet bedekte lichaamsdelen. De volgende morgen kan je die, met je eigen bloed volgezogen vrouwtjesmuskieten, loom op je behang zien zitten uitrusten. Beng, mep, rode plekken op je maagdelijk witte behang en rode bulten op je lichaam. Maar wel met de voldoening dat je het terrorisme de muggenkop ingedrukt hebt. Dat is wat een echte muggen zouden moeten doen, maar deze imitatie terroristen vallen laf aan, zonder waarschuwing. Ze storten zich, als kamikazepiloten, op het malse toeristenvlees. De muskietenartillerie heeft twee nieuwe doelwitten aangewezen gekregen. Een bloedtankstation voor de voortzetting van de irritante insectenbende en voortplanten zullen ze. Massaal.  Het is een ongelijke strijd, je kan niet met een kanon op een mug schieten. Zelfs de antimuggen- spray en de verdampende antimuggen tabletten kunnen ’s nachts geen terreuraanslag verijdelen. De twee Barcelonette vliegen wrijven in hun pootjes als ze ’s morgens de twee slaapdronken zongebruinde vakantiegangers, volledig onder de beten uit de caravan zien strompelen. De twee vliegenimams zitten achter een struik en lachen in hun vuistje als ze zien hoe de jeuk de twee overvalt. De bulten zitten overal, op de enkels, onder de armen en op de kaken. ’s Morgens is er op je rug en billen een stip naar stiptekening ontstaan.  Gelieve de kleine rode bolletjes te volgen en je zal een tekening van een terreurvlag kunnen zien! Bij manlief hebben ze op zijn hoofd in zijn kleine kale plekje een rood opzwellende graancirkel gestoken. Hoe harder je krabt, hoe meer de muggenbeten groeien. Het lijken net jeukende kerstomaten. Aanstippen met een insectenbeet- pen, inwrijven met zalf voor na de beet of gewoon de bulten keer op keer openkrabben, niets helpt tegen de branderige, stekende jeuk. Er zit niets anders op dan bij de plaatselijke apotheek een nieuw antimuggen- middel te kopen, eentje dat nog wel werkt tegen die Camargues krengen. Wij willen niet muggenziften, maar genoeg is genoeg! De volgende namiddag ontstaat er door de hitte een gigantisch onweer. Uren plenst het water uit de bliksemde en grollende lucht. Terwijl we voor de caravan, op het grondzeil, met onze voeten tot aan onze enkels in het water staan, kan ik maar aan één ding denken: “Ik hoop dat de musquito- terroristen allemaal verzopen zijn!”   Sim,      Les Saintes Maries- de- la- Mer              13 juni 2015  

Sim
31 0

PAISAJE LUNAR (HET MAANLANDSCHAP)

In de toeristische gids over Tenerife staat dat de wandeling naar het Paisaja Lunar, de mooiste wandeling van het eiland is, met kers op de taart een adembenemend natuurverschijnsel een maanlandschap. Wij beseffen na jaren rondreizen en gidsen lezen, dat iedereen de toerist wil lokken met een scheet in een fles en zijn bezienswaardigheden opklopt tot mirakelniveau,maar al sinds 2004 hebben wij toch deze wandeling in ons achterhoofd. De kleine huurautootjes en de weg er naar toe, lieten ons steeds weer afhaken.. Dit jaar echter hebben wij een grotere en wat solidere auto en trekken wij samen met onze stoute schoenen tevens ons wandelbottines aan. Wij rijden eerst naar het hoogste dorp van Tenerife en slaan vol moed de bosweg in.  Een 7 km lange onverharde weg, vol putten en stenen leidt naar de parkeerplaats waar de hoogte wandeling begint.  Manlief stuurt de auto tussen de kuilen, lavastenen en langs afgronden stapvoets tot aan de parking. Met onze wandelstokken duwen wij ons anderhalf uur door het lavagrind langs een pad met afwisselende vergezichten.  Dan komen wij aan een plek waar 5000 jaar geleden de vulkaanuitbarstingen een speciaal mooi fenomeen heeft doen ontstaan.  Mooi, de Canaries mogen er trots op zijn. Terwijl wij met het zicht op de puntige rotsen picknicken, bedenk ik hoeveel mensen ik al naar de maan heb willen schieten. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat deze plek nog veel te mooi is voor alle terroristen, fundamentalisten en moordenaars. Als al onze gevangenissen overvol zitten en men beslist om hen toch richting maan te lanceren, dan stel ik vanaf nu mijn veto. Voor mijn part mogen ze rechtstreeks naar hun eigen beloofde hemel..recht naar hun eigen God. Ik kan me als atheïst moeilijk voorstellen hoe dat dan allemaal in het werk zou gaan, maar als je er in gelooft zal het helemaal niet onaangenaam zijn om ineens naar Allah, Mohammed, God de Vader, Jezus Christus, Jahweh, Boeddha of  Ganesh te gaan. Al eeuwen ontvangen deze “goden” uitgemoorde Moslims, Christenen of vergaste joden. Jaarlijks kloppen er duizenden aan met de vraag om in een betere kaste opnieuw naar de aarde te mogen. Zitten die goden dan ergens in het heelal rond  een ronde tafel, statistieken bij te houden of een soort om ter meeste te spelen ? Wat gebeurt er in de komkommertijd, als er geen grote oorlogen meer uitgevochten worden. Zitten ze zich dan op een wolk te vervelen, als er nu en dan nog maar alleen een verbrande heks, een vergiftigde paus, een paar vermoorde kinderen aankloppen ? Lachen zij  sarcastisch als er een van de laagste kaste verhongerde paria aanklopt met de vraag om als maharadja terug te kunnen ? Ja nu en dan komt er een grote vis, zoals een Bin Laden, maar geef nu toe, zonder het Amerikaanse duwtje in de rug, zat ook deze liever met zijn kont in het woestijnzand in plaats van in het Allah paradijs. Spreken deze goden dan een gezamenlijk strategie af om hun quota wat op te krikken ? Heuh wat zullen we weer eens  doen ? Een aardbeving links of rechts, of wat denken jullie van een vulkaanuitbarsting, of nog leuker een tsunami over een eiland sturen ook goed om wat zieltjes naar boven te krijgen. Een grote epidemie is ook niet slecht, of weten jullie wat, we kunnen de salafisten wat tegen de sjiieten en de soennieten uitspelen. Waar kunnen we nog een oorlogje uitlokken, in  Oekraïne misschien? Wat vinden jullie het plezants, als ze daar beneden denken dat het de natuur is of de mens zelf die elkaar uitroeit ? Wie beslist er dan daarboven, wie naar de hemel en wie naar de hel moet, want geef toe wij krijgen langs de gelovige hoek wel heel tegenstrijdige meningen. Als er bij de Christenen iemand zelfmoord pleegt, dan is dit een grote zonde en mag die niet aan de rijstpap beginnen. Als bij de moslims daarentegen, een zelfmoordterrorist zichzelf en een aantal spijtige slachtoffers opblaast, wordt hij direct als held, met open armen en benen door duizenden maagden in de Allah hemel ontvangen. Je moet het maar begrijpen ! Terwijl ik aan mijn sandwich knabbel en naar het besneeuwde topje van de Teide staar, bedenk ik dat wij onze hemel en hel hier op aarde krijgen en niet in een voor mij fictief hiernamaals. De hemel is als je gezond bent, als je een fantastisch lief hebt, je  kinderen en kleinkinderen zonder te grote problemen door het leven huppelen en als je soms het gevoel hebt dat je lichaam gaat openbarsten van geluk. Dat is de hemel. De hel krijg je, als je als homo of transgender levenslang tegen onverdraagzaamheid moet opboksen. Als je als atheïst of anders gelovige, probleemloos door medemensen als “niet gelovige honden” afgeslacht wordt. Als je partner van je wegglijdt door kanker, dementie of Alzheimer. Als geliefden door een ongeval of een operatie zonder afscheid van je weggerukt worden of als je je eigen kinderen moet overleven. Dat is de hel. Ja, ja  ik hoor jullie al denken, waar blijft nu dat plezante verhaal ? Wel het leuke is, dat wij eindelijk na al die jaren het Paisaje Lunar gezien hebben en na anderhalf uur dalen probleemloos onze geparkeerde auto terugvinden. Wij vervolgens zonder platte banden de hobbelige weg door het lavalandschap overleven. Ik voel me gloeien van geluk en ben  trots op manlief zijn rijkunst. Wat later zitten wij,in het stralende zonnetje, op een terrasje in het hoogste bergdorp van Tenerife, Vilaflor van een lekker koel pintje te genieten. Als we in ons huurhuisje aankomen en ik mijn laptop open, plopt er een prachtige foto van onze kleindochter en een mailtje van onze kleinzoon binnen.  Dat is geluk, dat is de hemel !                  

Sim
131 0

Tijd voor creativiteit

Wat doet jouw kind in het  weekend? Boodschappen doen. Hollen van sportclub naar muziekles. Tv-kijken. Een spelletje spelen op de tablet. Of mocht het languit op de buik aan de slag met Pritt, met plakband en schaar. Vreemde wezens knippen en scheuren. Hele avonturen beleven … Tijd om te experimenteren.  We hebben dat nodig. De technologische ontwikkeling zorgde voor een stroomversnelling.  Alles gaat snel. Altijd. Waar je ook bent.   Dat heeft een enorme impact op het dagelijks leven. Is er nog tijd voor kritisch denken, om te focussen op dat ene idee? Is er nog ruimte om de motivatie te laten kiemen, om het doorzettingsvermogen te laten groeien. Ruimte om tot een lumineus idee te komen of … te falen? Want om creatief en vernieuwend te zijn, moet je fouten durven maken. Hoe kan het ook anders als je onbetreden paden bewandelt? Tijd om te experimenteren.  Los van alle verwachtingen. Los van normen. Los van van etiketten als autisme of ADHD. “Hij heeft veel fantasie,” hoor ik op school. Ook dat klinkt soms als een vies woord. Zelf vind ik dat creativiteit nogal ondergewaardeerd wordt op school. Creativiteit hoort niet enkel thuis in kunst met de grote K. In alle domeinen van het leven is er nood aan creatieve oplossingen. En dus ook op de schoolbanken. Liefst niet als een vak apart maar als een sausje over alles heen. Het zijn juist ons kritisch denken en onze  experimenteerzin die de wereld maken tot wat hij is. Er is creativiteit nodig om vooruitgang te creëren. Om een antwoord te bieden op grote uitdagingen. En die zijn er: we botsen op de grenzen van het kapitalisme, van de democratie, van het klimaat. Maar kinderen groeien op in een alsmaar strikter gedoe van scholen en buitenschoolse activiteiten. Zonder tijd om buiten de lijntjes te kleuren. Dat is gevaarlijk. Toch? Creativiteit houdt risico in, onzekerheid, verandering en misschien wel conflict. En vooral… het kan niet gequoteerd. Maar creativiteit is ook leuk en opwindend. Verrassend. Het is de belofte die ik proef als ik mijn vijfjarige zoon begluur op zaterdagochtend. Druk bezig met schaar en papier. Een oplossing bedenkend voor zijn probleem.

Sarava
1 0

Speaker's Corner

Things always seem bigger when you’re a kid, they say. And I agree; with one exception - always the exception - of outer space. When I was young, I used to think those stars were painted on a canvas, that hung behind our own sky, stretched on enormous splints and wrapping itself around our entire world. Splatters of purple and orange, random littering of white specks and a Pollockian way with some reds and yellows whenever a meteor shower would pass. Like a three year old finger-painting. And every night I thought little men and women would tug the curtain behind our stage a little further on, so the spectators might know we had arrived at a different scene, another day. It was a most wonderful feeling: as if with each night, all the lines from the previous script were erased and I could write a new one in my dreams overnight. I felt free as my characters stepped up on the stage, barefoot onto the bendy and young wooden planks, still at liberty to improvise in between the dialogues. They danced and laughed like there was no audience, which is exactly why it was entertaining. And every day I buzzed with what my night had dreamt up for the day to come, anxious to see it played out. I was unaware of the absence of my mother’s love, for in my younger days, under the painted starry sky that inched further on down, I had Ursa major as a mother. And I could wallow in her soft tan fur that caught the starlight. I was a child of nebulas and constellations and I could giggle and laugh and I could roll around and wrap myself in the black warmth of the Universe that seemed sticky beyond belief. I loved those days when I felt it close in all over me, when I was small enough for it to coat me just up to my fingertips. I felt the big bear’s claws around me, as I just - just - fit into the crevice of her chest. And then I grew up.  And I learned and I opened my eyes to the galaxies behind the galaxies and the words behind the words and the stars behind the eyes. And I got a script, and a strict director called Adulthood, which I despised the minute he walked in. And suddenly, I noticed the floorboards creak, and I noticed the stains and the hollowed out areas in the wood where I used to stand. Just like that, I felt like I was acting. Acting another part than my own. And it felt awful, because mother bear’s protective claws couldn’t reach around me anymore, for she had become the smallest thing in the sky right then. I rebelled in the darkness of the wings, whispering in the ears of my costars to start a revolution. In my case, the riot consisted of bringing on another player, from another company, and sneaking him into the coulisses, trying to get him on stage. It was you that took the challenge on, that dragged out a soapbox that made awful scratching noises on the flawed wooden floor. While looking Adulthood right in the eye, you put it in the middle of the stage. Your feet stepping on made an echoing sound that resonated in my bones. The breath you drew seemed eons long. The speech that followed, loud voice and rhetorics that would put Demosthenes to shame, was nothing less than a revolutionary call to arms.

bgoof
0 0

Crime passionnel

Why is it that kissing someone in the rain is universally acknowledged as romantic? Why is holding hands at sunset considered to be more beautiful than doing it at any other point in time? Why is it dubbed ‘caring’ when someone hands you their jacket, only to be miserably cold themselves? Why is it always 2am that makes us think about someone? Why is seeing each other in your dreams deemed better or more heartfelt than seeing each other for real? I would rather not get horrible wet hair sitting in between all the places we should be touching. The cold and wet would just make the kiss all wrong, rain running down our faces and sticking our eyelashes together. But I don’t want the rain to do it. It has no place to think it can do what we could do too, with nothing but the resonance of synced heartbeats. I’d rather kiss your warm and lazy lips awake and know they are still able to move with mine, even when the brain behind it was still but barely conscious. I liked knowing that kissing me was almost an instinct.  I’d rather be opening a bottle of wine at sunset, and only have our bodies touch through sipping from it’s neck right after the other’s lips had kissed it, or through the accidental brush of fingers over and under each other when we would pass it along. I’d rather let our souls entwine than our hands. We’d establish that by talking nonsense till the sun went down, sitting completely independently so we left room for our smoky breaths to dance with each other in the middle. I’d rather have you warm than for you to give me your jacket, because when I curl into your chest I want to be able to melt into your bones, like butter in a pan, and vaporise. I’d rather think of you as I take my coffee at 4pm, or when I see the sun come up onto a building in the morning, its perfection reminding me of your face. I’d rather not sit up at 2am, awake and lonely, and be obligated to think of you because the world is dark in the absence of alternatives. I’d rather have you right beside me than dream of you. Because it is the imperfection of reality I crave. I want the bits of your cheeks that you didn’t shave properly, because you were lazy or you were afraid you’d cut yourself since your hands were shaking with the thought of meeting me. I want the lines that start at the corners of your eyes because you spent your early mornings thinking about me and trying to squeeze your eyes together, hoping you’d juice my image out of them. I would rather have you with your hair in your face and the scars on your back than the way you appear in my dreams. I can never quite recollect the way your veins feel under my fingertips or the way your muscles move under my nails when I’m dreaming, all imperfect. I say we revolt against romance, and we create moments that will put it to shame for feeling superior to everyday life. Give me reality. Give me imperfection. Give me life.

bgoof
0 0

The Constitution of Heartbreak

No one tells you how it tastes, do they? No one tells you how bitter regret grabs your tongue at the back of your throat when you walk the streets at 3 in the morning. No one explains why it is the loneliest you’ll ever feel as you walk away from another person you would never love, but you had tried for a few hours. No one tells you why you'll do it again tomorrow. No one tells you how startling the paradox is: that everyone who walks the streets at this time of day isn’t there because they particularly want to be, and that although you populate the kerbs with like-minded spirits, it only seems to make everyone even more pathetic. Everyone looks at each other and thinks one thing: ‘I don’t want to end up like that.’ It’s a street full of tragedy. You realise you are reduced to someone a younger-you would have defined as exactly that. You’re shivering although it’s not colder out there than inside yourself. You’re only thinking of taking a shower and of taking these goddamn heels off that are killing your feet; but you’ll have to wait until you get home because there’s probably glass on the sidewalk. Traffic lights change for no one in particular, and in the strange changing coloured lights you can see someone walking in the shop windows. You look at her and she looks at you, and you imagine you must come out from behind her, because the person staring back surely isn’t you. Your eyes never looked that sad, your brow never frowned that way, your lips were never swollen like hers. No, she must be a brief companion through the night, a fellow traveler walking beside you and blocking your image. She couldn’t possibly be you. You promptly decide against using mascara from now on, because the way it has painted the colour of this girl’s soul onto her cheeks so visibly, like it branded her, is too violent to watch. Because yours isn’t as black yet, is it? You put your hands against the cold glass and she does too and it grabs you in the middle of your spine and squeezes. You study your new face and when you start feeling sick with the realisation it was you all along, you blame the alcohol and leave. You leave to find new arms or a bed that will warm you up to yourself again, hands of a human or the kiss of the bottle. You walk home past other addicts and thieves, and snicker at how well you fit their description and figure this too should be a felony. That would make the bad neon lighting and the cigarette buds that coughed out their last burning breath less intriguing, maybe. Or no, perhaps, it would even make it sweeter: because it makes you feel dangerous when you decide to commit the crime. It quenches the thirst for rebellion.  Breaking the law would be almost as satisfying, I think, as breaking hearts.

bgoof
0 0

Iemand vraagt waarom

“Het was vandaag een goede dag, want het had erger gekund”, zegt iemand. “Ja”, zegt iemand.“Zonder man voel ik mij geen vrouw”, zegt iemand anders. “Dan ben je jezelf nog niet tegen gekomen”, zegt nog iemand anders.   Een vrouw met kroezelhaar wordt wakker en vraagt wat hij net gezegd heeft. Hij herhaalt dat van dat snot. Zij kuist dat snot af en zegt “dankjewel”. Hij kijkt haar aan. Zij kijkt weg. Hij blijft haar aankijken. Zelfs al fluitend blijft hij haar aankijken.   Hij fluit een laaiende sirene na. Of, ik denk toch dat hij dat doet. Er was een politiewagen onze tram voorbij geflitst. Daarom denk ik toch dat hij dat doet, de man met het kroezelhaar. Net daarvoor had hij tegen een slapende vrouw gezegd dat haar kind met kroezelhaar snot had hangen. Al fluitend blijft hij haar aankijken. Deze tram, deze stad vol allene mensen grijpt mij van binnen uit naar de keel.   Een vrouw in kleurrijke gewaden zit te dicht bij me. Het heeft niets met haar te maken. En ik vind de kleuren die ze draagt wel mooi. Ze zit enkel te dicht bij me. Een jongeman met zijn haar in een kuif naar rechts gestreken, draait zijn hoofd naar links. Zo blijft hij een tijdje zitten. Een man met een aktetas zegt dat hij vandaag de neiging heeft om achteruit te vallen. Hij zegt het zomaar luidop in tram 81. Niemand weet tegen wie hij het zegt. Wie hier iets op dient te reageren. En wat juist.   Een vrouw met een roze Iphone praat erg snel. Ze zweert dat ze iemand anders het volgende gaat zeggen, en wel snel: “Ben jij aan het liegen? Weet je, mij moet je niets wijsmaken. Dat ik dat met javel moet kuisen… zal het gaan. Jij wil gewoon echt problemen veroorzaken”. Ergens is iemand het zwarte schaap. En ergens staat een bus onaangeroerd javel. Een Spaanse toeriste die gisteren Brugge bezocht, zegt dat ze alleen zegt wat ze denkt. Dat moet dan veel zijn, denk ik, maar zeg het niet. Een vrouw met een boek op haar schoot stopt niet met praten. Sommige gesprekken zouden moeten gewist kunnen worden.   Anderen dan weer bewaard. Iemand vertelt dat ze in een Worddocument het woord ‘thuisvoelen’ schreef. En dat ze het volgens ‘autocorrect’ verkeerd geschreven had op die manier. Het zouden twee aparte woorden moeten zijn. En volgens haar slechts één. Ze vindt thuisvoelen veel mooier zo. Ik ook. Een gladgeschoren dertiger belt naar huis, zegt ‘koekoek’ en dat hij later thuis zal zijn dan gepland. Iemand vraagt waarom. Een vrouw met kort bruin haar zegt nerveus in de telefoon “Ook al ben je bang, toon het niet aan de kat die in de boom klom en er niet meer uit wil. Dat zou projectie zijn. Ken je dat, projectie?” Blijf rustig. Ik kom er aan”. Ik stap de tram uit en blijf rustig. Iemand heeft mij eens geleerd niet te lopen, maar te wandelen over een zebrapad, herinner ik me onvermoed. De sluitende tramdeuren piepen. Ik hoor nog iemand van binnen uit zeggen dat ze van zodra ze kan, ze de ruimte zal gaan klaarzetten. Die zin had ik niet willen missen. Twee blinde mannen wensen elkaar goed thuis.   Het was vandaag een goede dag. Niet om van achterover te vallen, maar gewoon, goed. Al moet ik af en toe mijn keel eens schrapen. En de ruimte, kijk omhoog, kijk maar. De ruimte staat klaar.

Jill Marchant
0 1

Oe ist?

​​​​ Tekst huidige pagina: http://www.west-vlaanderen.be/kwaliteit/welzijn_/suïcide/Paginas/default.aspx   Oe ist?​Ook gehoord hoe Mieke Dumont je na een nieuwsuitzending op Focus-WTV vroeg 'Oe ist'? Daarmee gaf ze als ambassadeur de aftrap van de provinciale campagne 'Oe ist?'.Bekijk hieronder de filmpjes en deel de boodschap met familie en vrienden.Soms voel je je minder in je vel, maak je een mindere periode door of  word je geconfronteerd met een probleem. Toegeven dat je leven niet perfect loopt, is daarbij niet altijd makkelijk.  "Oe ist?": de vraag is een gewoonte.  Is het antwoord "Goed!" dat niet ook te veel?    Wist je dat: - Eén vrouw op negen borstkanker krijgt voor ze 75 jaar wordt?- Eén op vier Vlamingen in de loop van zijn of haar leven te kampen heeft met ernstige psychische problemen?- Er in Vlaanderen per dag gemiddeld 3 zelfdodingen voorkomen?- In België jaarlijks 8810 nieuwe gevallen van prostaatkanker opgetekend worden?- Eén op vijf leerlingen in Vlaanderen last heeft van pesterijen?- Eén of vijf Belgen niet tevreden is over zijn gezondheid?- Eén op vijf Belgen aangeeft slaapproblemen te hebben?- …Ook het gezin, vrienden of collega's, dragen de gevolgen.  De zorg voor elkaar is een zaak van iedereen.  Zorg start met praten en luisteren naar elkaar.  Met deze Oe ist? campagne willen we jou daarbij helpen.  Onze wegwijzer geeft je tips en toont je waar professionele hulp te vinden is.  Tips voor een goeie babbel:Durf praten.We praten te weinig over wat ons echt bezighoudt.  Toch is het goed om je gedachten te delen met anderen.  Praten lucht op.  Iemand die jouw probleem met een andere bril bekijkt kan wonderen doen.Je hoeft geen expert te zijn om te praten over wat je bezighoudt. We geven je een paar tips:   Luister. Een goeie babbel vraagt een goeie luisteraar. Je hoeft geen expert te zijn om te horen wat de ander echt bezighoudt.   Nu nood aan een gesprek? Hulp nodig? Je voelt je minder in je vel?  Je hebt net iets vreselijks meegemaakt? Of je ziet het helemaal niet meer zitten? Wacht niet om er over te praten.  Wees meteen eerlijk en open tegen jezelf en de ander. Vrienden of familie zien soms oplossingen die jij niet ziet.Wil je liever praten met iemand die wat verder van je af staat?   Bij Tele-Onthaal kan je terecht met al je vragen en problemen.  Je hoeft je niet bekend te maken.  Bellen kan 24/24 naar tel. 106.   De Zelfmoordlijn, 1813 is een gratis en anoniem noodnummer dat je dag en nacht kan bellen, ook in het weekend.

Peter Velle
0 0