Lezen

Op het einde is het allemaal 0.00000000

Er was eens een man. Sirar...die zoveel gebeurtenissen meemaakte en van alles op zijn kerfstok had, dat het de moeite waard was om dit op schrift te stellen en er een boek aan te weiden, tenminste dat vond zijn broer. Toevallig had ik die dag  niets om handen en stelde voor om dit varkentje eens te wassen. Zo gezegd zo gedaan, dacht deze onnozele hals. Agatha Christie presteerde het zelfs om op 3 dagen tijd het boek ‘absent in the spring’ in elkaar te flansen dus, moest het mij toch kunnen lukken om op 1 maand tijd een levensrelaas neer te pennen. Onozele hals…inderdaad, nooit nagedacht over wat het schrijven van een boek inhoudt en dus kwam mijn naiviteit me weer eens goed van pas. Vooraleer ik besefte dat er heel wat meer tijd in ging kruipen, kon en wilde ik niet meer terugkrabbelen. Mijn idee, dat het een haalbaar plan zou zijn om dit klusje te klaren op één maand tijd, verdween al vlug als sneeuw voor de zon. Als ik uiteindelijk deze opdracht serieus neem en start met het boekenkarwei, kom ik na het lezen van het boek van Renate Dorrestein,” Het geheim van de schrijver”  al snel tot de conclusie dat ik een bepaald patroon dien te volgen om het boek in vorm te gieten. Deze goede raad krijg ik ook van mijn zee-vriendin Mathilda, een vrouw met wie ik regelmatig afspreek aan onze Belgische kust. Niet iedereen is een natuurtalent zoals Agatha Christie... Potverdorie! Had ik het maar gelaten bij mijn eerste idee om het intuïtief te schrijven, hop hop ... mijn gedachten proberen te volgen en zo snel mogelijk alles op mijn computerke neer te rammen. Dat plan om eens een boek in één maand  tijd neer te zetten bewaar ik dus voor een andere keer, dat zweer ik! Natuurtalent of niet. Het zal een uitdaging worden en misschien een heel klein boekje, maar laten we dat vel nog niet verkopen vooraleer deze beer in de boekhandel ligt. Aan deze ‘beer’ had ik al vele maanden werk gehad om alle interviews en gesprekken te plaatsen en te rangschikken maar ik kreeg er gewoonweg geen lijn in gebracht. Na het lezen van Renate’s boek, met heel goeie tips en raadgevingen realiseerde ik mij dat dit een klote-karwei ging worden. Toch had ik er nog steeds zin in om het boek te schrijven maar….het lukte me voor geen meter.  s’ Nachts echter kreeg ik een briljant idee, tenminste, dat leek me die ochtend toch en ik belde naar Mathilda om af te spreken voor een koffieklets in mijn appartement, dan kon ik meteen om haar goede raad vragen.

lutlavki
0 0

E-bike

  Februari 2016 gaat de geschiedenis in al een van de natste sinds de weerswaarnemingen. Tot zover de correcte weergave van Frank Deboosere. Ik werk niet bij het KMI of Een; voor het kijkpubliek. Mijn manier van verslaggeven zal bijgevolg enigszins anders gekleurd zijn, laat staan, klinken;   ‘Dat grijze kl…weer hangt me danig de strot uit. Als je het mij vraagt moet God er eens een goede loodgieter bij roepen. Na al die jaren en de zure regen zullen de rubberen afsluitstukken aan vernieuwing toe zijn. Als een van onze kranen zo zou lekken hadden we waarschijnlijk al lang gepanikeerd hebben. Zou God ook een rekening krijgen van de Pidpa?   Geachte mijnheer God,   Uw verbruik is de 200 miljoen kubieke liter ruimschoots overstegen. Het spijt ons u mede te delen dat door dit meerverbruik uw tussentijdse facturen gaan stijgen. Binnenkort volgt ook de afrekening voor het jaar 2015. Indien u die niet onmiddellijk kunt betalen, stellen wij voor met een van onze assistenten een spreidingsplan te bespreken.   Hoogachtend   Maar mensen zijn soepel. Af en toe krijgen we een bleekgele bol te zien, die we dan de zon noemen. Vanaf dat hemellichaam de kans krijgt onze hormonen te beïnvloeden, stijgt de serotonine in onze hersenen en beginnen we te dromen. Niet alleen van de zon in mijn geval, maar om er ook optimaal te kunnen van genieten, zonder het slachtoffer te worden van allerlei rugkwalen. Ik had het al helemaal uitgedokterd; ik schaf mezelf een E-bike aan. Dat is iets anders dan de benenwagen en ik geraak er verder en vlugger mee. Geen uitlaatgassen, géén verzekering en een goed alternatief om meer uithoudingsvermogen bij elkaar te sprokkelen. Wind noch steile hellingen zouden me weerhouden, alleen…. de prijs. Prijzen van 3000 euro en meer joegen mijn echtgenoot de kast op….en dat is dan weer niet goed voor de huiselijke harmonie en zijn nekproblemen. Ik had me er al min of meer bij neergelegd om mijn schoenen verder te verslijten, tot ik eergisteren de Rupelkrant in de bus kreeg. Ongeïnteresseerd begon ik er in te bladeren tot op bladzijde 2. Er stond ITEK Magazijnverkoop 19-20-21 februari met kortingen tot 70%. En inderdaad de prijzen zijn meer dan redelijk. Het dichtstbijzijnd filiaal was voor ons te Aarschot. Op kousenvoeten liep ik naar mijn half trouwboekje met de krant in de hand. Met een verleidelijk timbre in de stem: ‘Zoet kijk eens… dat kan misschien interessant zijn om eens een kijkje te gaan nemen.’ Met nadruk op het kijkje. Mijn echtgenoot kijkt me met een wantrouwige blik aan, maar glimlacht. Ik denk bij mezelf: ‘Kalm blijven niet puchen.’ Hij nam de autosleutels vast en ik dacht: ‘Yesssss’ Drie kwartier later stonden we in een enorm magazijn met allerlei fietsen van klein tot groot, van sportief tot gezapig. Een vriendelijk man kwam informeren of hij ons van dienst kon zijn.  Eerste vragen:  ‘ Wat zoekt u en aan welk budget had u gedacht?’ Ondertussen had ik mijn oog al laten vallen op een e-fiets die me qua kleur al beviel. Tijdens de besprekingen schoven we stilletjes op tot we voor een bruin-bronzen fiets stonden. Iets in mezelf zei: ‘Dat wordt hem.’ Ik reed ermee, mijn man reed ermee en… we reden ermee weg. Zogezegd, maar niet zo snel gedaan omdat ons hondje een Golden Retriever in de auto zat. Laten brengen koste al snel 50 euro dus gingen we toch proberen de fiets in onze auto te krijgen. Bovendien had ik voor dat geld bijna en fietstas. De fiets werd onmiddellijk op mijn maat in orde gemaakt en ik begon te neuzen tussen de fietstassen. Als ex-werknemer bij BPost wist ik perfect aan welke eisen deze dienden te voldoen. En ja, ik vond de ideale tas; zonder prijs, naam of nummer. ‘Een toonzaalmodel.’ dacht ik. Bij navraag; één van de duurdere modellen (64), afgeprijsd en met een bod, kreeg ik de fietszak mee voor 45euro. De kleur van de fiets stond de modale mens niet aan en werd goedkoper verkocht. Dit wil 2 dingen zeggen; de mensen hebben geen smaak of er is bij mij een hoek af. Veiligheidshalve hou ik het op het laatste. De koning te rijk gingen we met onze nieuwe aanwinst naar buiten dankzij het bekwaam, goedlachs en vriendelijk personeel; Frank, Bram en Kim die spontaan hielpen om een e-fiets en een Golden Retriever in onze Peugeot 508 te krijgen. De fiets en de auto zijn nog heel en de Golden heeft er geen trauma aan overgehouden. Dankzij de mensen van ITEK.

Fanny Vercammen
0 0

ooit voor we vegetarisch aten ik nam uw apartement als locatie om de mijne niet te verraden verder was alles in mijn appartement

Het schijnt dat ze bijna haar linkerarm was kwijtgeraakt bij een busongeluk in Turkije. Haar moeder zei toen ze naast haar knielde op het bebloedde asfalt dat rook naar verbrande rubber: “ Denk aan leuke dingen, aan lekker zonnen op een strand of zo.” Ze dacht op dat moment enkel aan alleen zijn. Sterven, dat doe je als anderen even niet opletten. Ze zong een liedje van The Beatles en hoopte dat haar moeder zweeg, wegkeek en losliet. Allez ga weg, laat me toch gaan, maar haar moeder hield haar andere hand vast. Jaren later dacht ze zelfs niet meer na over de dood. Het was een geruststelling dat je kon gaan zonder paniek ook al bloedt je ergens dood midden op de asfalt. Er was een reden waarom ze nog bestond. Ze zag dat de mens in de toekomst overbodig zou worden en veel mensen waren nu al getekend door zinloosheid. Ze besloot van al de bullshit van mindfulness en leven in het nu achter zich te laten en ten strijde te trekken als een vorm van toekomstheler. Want zo was haar motto: als je alles was kwijt geraakt zelf een stukje van jezelf, dan bezat je nog steeds de toekomst. Ze vestigde zich in het centrum van Brussel in een klein appartementje op het tweede verdiep met zicht op een Marrokaanse visboer. Iedereen die de stad doorkruiste en op zoek was naar zingeving of zichzelf belandde wel eens op haar appartementje. Zo leefde ze een tijdje samen met filmstudenten van de filmschool hogerop in de straat, een illegale Iranier die daarvoor 9 jaar op straat had geleefd, een groep zelfverklaarde spirituele meiden die haar meesleurden van de ene ashram naar een ander zuiveringsritueel, met een Portugese Indiër die elke ochtend zijn haren borstelde die hij al sinds zijn geboorte niet meer had geknipt. Iedereen was welkom en bij het eten ontstonden vaak bijzondere conversaties. Soms waren de gerechten zelf al boeiend gespreksvoer, want als je bij haar woonde had je maar één verplichting, je kookte voor iedereen en je deed samen de afwas. Francescu, de Portugese Indiër, vertelde ooit uitgebreid hoe je, als je dan toch eens kip eet, de kip driemaal moest masseren. Eenmaal boven het gasvuur waar je overgebleven pluimpjes mee wegschroeide. Een tweede keer masseerde je de kip zachtjes met olijfolie vol kurkuma, gember en fijngestampte kruiden en een derde keer ging je dieper in de spiertjes met look en aleppopepertjes. En dan liet je dat beestje een nachtje rusten. De kip was dagen nadien nog deel van sappige gesprekken. “Wat was er eerst? Het ei of de gemasseerde kip?”Oooh zo flauw, zeg, behalve de kip die smaakt! Op een dag kwam één van haar vriendinnen af met een queeste. Ze moest en zou naar Palestina gaan. Spelletjes spelen met kinderen die getekend waren door wat zich rondom hen afspeelde. We waren allen in de ban van die kinderen een beter beeld te geven voor de toekomst. “Kijk naar Ieper of naar Dresden, daar merkt deze generatie toch niets meer van?”. “We laten ze dromen van een betere toekomst; hoe hun stad er in de toekomst kan uitzien.” Kaat, die met het plan was komen aandraven, was een creatieve miljoenpoot, ze zag zichzelf al performen tussen vallend puin en gruis. We maakten een voorbereidend filmpje in een achterbuurt van Brussel waar het vuil van jaren illegaal storten de allure had van een slagveld. Daar maakte ze een dansje met een weggesmeten yucca alsof het een palmboom was. In een galerijtje overtuigden ze kunstminnend Brussel van te investeren in de toekomst van de kinderen van Palestina.   Niet veel later vertrokken ze, ze dan bedoel ik een drietal maar Kaat was er dan niet bij.   Kaatje, wat ben ik blij dat je gegaan bent! We eten nu gezonder, en denken aan de toekomst van je kinderen en ooit schrijven we meer dan toneel. Opdat alle kinderen op weg naar Brussel zo’n thuis vinden.    

lucia Rozenkin
17 0

Fiche klinkt als visje

De desbetreffende fiche ligt hier voor mijn neus, smekend om mijn aandacht.   Maar de gedachten dwalen af, naar de magische onderwaterwereld. De visjesthuis. Van Kopenhagen tot strandwandelingen met de zilte geur op de achtergrond en de gure wind op de voorgrond, van Ariël naar snorkelen eindigend met een roodverbrande rug.   Vissenvel dat flikkert in de zonneschijn, bijna lichtgevend. Alsof honderden ongrijpbare diamantjes willen spelen. Nieuwsgierige blikken op je werpen en je besnuffelen, als ze dat al kunnen, alsof het hondjes zijn. Je ziet ze, met hun getuite lipjes sabbelend aan het koraal.   Lipjes van een blikje dat je opentrekt om de geur te bevrijden. Blikjes eveneens terug te vinden op de bodem. Visje, pas jij daarin?   Die geur van dode, lege ogen die me aanstaren vanop een bedje van ijsschaafsel terwijl bloed verdund met smeltwater stroomt door een geultje naar ergens uit het zicht. De geur van omega 3. Van zware metalen die desondanks toch zo licht door het water glijden.   Zwemmen als de ultieme vrijheid. Zwemmen onder water tot je in de verte alleen nog maar blauw ziet. Alle tinten blauw, van zo felblauw dichtbij dat het pijn aan je ogen doet tot zo donker blauw dat het bijna zwart is.   Plotseling als uit het niets verstrikt raken in een net, opgehesen worden en voorgoed afscheid moet nemen van die blauwe thuis.   Snakkend naar zuurstof, levend ‘gekuist’. Alsof de dood ooit properder maakt.   "Het mooiste graf is het zeemansgraf", zo sprak de schipper.   Alsof er iets mis is met het bordje van de visser, begraven onder een witte wijnsausje.   Een schelle "lunchpauze!" onderbreekt mijn gedachten. Opzij met het visje. Vrijdag fichedag. Geen honger, wel bedankt.

Marjo
0 0

Scout's Honour

I will jump at the throat of love and sink my teeth in deep. I will crash you against the Universe until you merge with it and all I will see in the sky will be you and you and you: every constellation the extension of a limb. I will use blunt force and coffee to keep you in bed, and pin your lungs to the ceiling so your ribs can rise and rise again so my sun can breathe and breathe again. I will boil down the hours between us and drink them on a sullen morning soaked with rain: the sweat that rolls off your back in the night, be it nightmares or my thighs - and how different are they really? - that make it pour. I will drag you out by your tongue and my knees will follow until they bleed. It will be destruction. It will be Ragnarok. And it will be beautiful. I see the end of us flicker through the ribbons you are cut in by poorly shut blinds and passing cars’ lights like a carrousel or a flip book. You dizzy me most when you lie still, like you are now, and that must be part of the reason why I want to move you. I will do nothing gently, no deity was ever gentle in creating, in destroying. I will push you and pull you until I can stand still and balance on the hours spent screaming and throwing plates into collarbones and at the edges of my hips. I will paint ourselves new lives with the blood that is cut loose from my lips by teeth that are not yours. When I at last, tear all of the stars out of my sky and hand you back your skin I will not cry. I will stand in the vast blackness of an empty galaxy after we have sunk and smile at the contrast. We will have been so grand for so long I will find solace in being small in someone else’s hands. I will not let this love die slowly and suffering, I will not bind needles to my fingers and gently caress you until you are raw and open and my kiss can sow nothing but salt. I will lay this love on the train tracks. I will do nothing gently. I have not loved you gently, I will not leave you gently. I am a creator. I will end things just so I know that they can begin again.

bgoof
0 0