Over SilkeGeerts

Ik heb een warhoofd. Gedachtenkronkels. Best wel veel trouwens. En moet die dingen soms (on)gestructureerd ergens kwijt. Hoe weet ik nog niet precies. De rode draad heb ik nog niet gevonden. Je mag me helpen, als je wil. <3

Teksten

Ze komt niet terug, maar toch gelukkige verjaardag.

๐•†๐•ง๐•–๐•ฃ ๐••๐•’๐•ฅ ๐•ซ๐•– ๐•–๐•”๐•™๐•ฅ ๐•Ÿ๐•š๐•–๐•ฅ ๐•ฅ๐•–๐•ฃ๐•ฆ๐•˜๐•œ๐• ๐•ž๐•ฅ. ๐”ผ๐•Ÿ ๐•ฅ๐•š๐•›๐•• ๐•’๐•๐•ค ๐•œ๐•๐• ๐•Ÿ๐•ฅ๐•–๐•ฃ๐•ค ๐•’๐•’๐•Ÿ ๐•›๐•– ๐•™๐•’๐•Ÿ๐••๐•–๐•Ÿ ๐•ก๐•๐•’๐•œ๐•ฅ ๐•ซ๐• ๐•’๐•๐•ค '๐•ฅ ๐•ซ๐•’๐•Ÿ๐•• ๐•ง๐•’๐•Ÿ ๐•†๐• ๐•ค๐•ฅ๐•–๐•Ÿ๐••๐•–. ๐”ธ๐•๐•ฅ๐•™๐•’๐•Ÿ๐•ค, ๐••๐•’๐•ฅ ๐•ซ๐• ๐•ฆ ๐•š๐•œ ๐•จ๐•š๐•๐•๐•–๐•Ÿ. ๐•„๐•’๐•’๐•ฃ ๐•ฅ๐•š๐•›๐•• ๐•š๐•ค ๐•˜๐•–๐•จ๐• ๐• ๐•Ÿ ๐••๐•ฆ๐•š๐•Ÿ๐•ซ๐•’๐•Ÿ๐•• ๐••๐•’๐•ฅ ๐•จ๐•–๐•˜๐•ง๐•๐•š๐•–๐•˜๐•ฅ... ๐•–๐•Ÿ ๐•Ÿ๐•š๐•–๐•ฅ ๐•ž๐•–๐•–๐•ฃ ๐•ฅ๐•–๐•ฃ๐•ฆ๐•˜๐•œ๐• ๐•ž๐•ฅ.Herinneringen van toen. Naar dat wat was en nooit meer terugkomt in de echte vorm. Alleen maar beelden van toen, en ondertussen zijn ze allemaal al wel eens gebruikt voor een verhaal of een gedachtekronkel. Herinneringen zijn ervaringen die zinken in 't slib van de emoties en daaruit destilleren we een beeld dat onveranderd blijft voor een hele lange tijd. ย Dus dat wel. Dat is wel tijdloos. Het is ons wel gegund om zo'n beeld in onze hersenpan vast te houden. Alsof alles er nog is wat ooit was. Ons voor de gek houdend tot we met de poten op de grond en een deksel tegen onze neus teruggebracht worden naar de realiteit. Een realiteit waar de tijd niet stilstaat en rusteloos door tik-takt alsof ie een trein moet halen. Alsof ie op de vlucht is voor iets wat hem achterna zit. En wijโ€ฆ wij zijn zo gek om mee te gaan. Rennen. Haasten. SNEL! Omdat het moet? Of omdat we klaarblijkelijk het gevoel hebben dat het hoort?ย Ja, het meeste uit de tijd halen. Ik ben zo. Maximaal. Volle gas. Ik ben ook zo'n gek en behoor tot de club. Omdat ik anders een gevoel van verlies heb dat niet nuttig gebruikt werd. Zoals zand van de duinen in Zeeland die door je vingers glipt. Terwijl we eigenlijk het natte zand van Oostende of Blankenberge willen waarbij tijd in minuten en uren als klonters aan onze vingers blijft plakkenโ€ฆ tot we het afspoelen in de zee om onze kleren niet vuil te maken. Hypocriet.Maar de tijd komt niet terug. Dat wat was komt niet terug. Alles wat is geweest, is geweest. Weg!Die verjaardag vieren we ieder jaar. En al krijgt het gemis ieder jaar een zachter plekje, het besef dat ze รฉcht niet meer terugkomt wordt groter.ย Leef. Doe. Ren mee met de tijd als je dat wil. Ont-moet als je er behoefte aan hebt. Maar geniet. Laat het zand eens op de handen. Laat de tijd eens voorbij rennen als je er zin in hebt.Want ik ben hier nog. En zij niet meer.Gelukkige verjaardag zus. ๐Ÿ’ซ

SilkeGeerts
22 3

Over angst voor vuurpijlen, brandend van terechte beschuldigingen. En het willen wisselen van de verdediging, want de huidige is moe.

Voor wie begrijpen wil, Het lijkt me echt verschrikkelijk... met me samen zijn. Als stel bedoel ik dan. Misschien ook wel als gewone kennis of vriendin... Het lijkt me vreselijk om met me samen te zijn: iemand die niet kan praten, dichtklapt wanneer terechte beschuldigende, bekritiserende woorden mijn kant op sprinten. Woorden die ieder afzonderlijk drie keer zo luid in mijn hoofd schreeuwen, door elkaar. En sommige woorden zoals "ALTIJD" krijgen altijd de bovenhand. Ze domineren de resumรฉ van de monoloog waarop reageren - voor mij - onmogelijk is. ย Want ik kom niet zo snel tot een reactie. Tijdens het vuren van die woorden ben ik in overleg met mezelf en word ik opdringerig onderbroken door die brandende vuurpijlen. Ik kan niets anders dan mijn ogen sluiten, accepteren wat op me af komt in de hoop dat misschien รฉรฉn vuurpijl me mist.ย Maar die anderen hebben me al geraakt. Wegwandelen zonder schrammetje is geen optie meer. Grote ogen vol onbegrip voel ik op me gericht en het enige wat ik wil is de tijd terugdraaien. "Hรฉ is prima joh, niets aan de hand.", en dus doen of de neus bloedt. Wegstoppen in dat plekje ver weg met die andere woordenbommen. Ja, ook deze kan er nog wel bij. Niks aan de hand man (en kop in het zand).ย Ja, het moet echt ellendig zijn om met mij samen te leven in 'n huis waarin kennelijk door mij verwacht wordt dat er op de tippen van de tenen gelopen wordt. En waarbij het klaarblijkelijk zo is dat ik de mening van de ander niet accepteer en ze wegwuif als achterlijk, absurd en bezopen... omdat het me zo beter zou uitkomen. Dat herkenbare, terugkerende patroon door de jaren heen wordt steeds vatbaarder voor een intens beschaamd gevoel. Si, correct, GENAU... het moet echt gruwelijk zijn om samen met me doorheen de dagen te wandelen. Ik, die oog heeft voor de abstracte dingen en daar dan over gaat malen en tobben. Over een stemming of een sfeer, en dan het overweldigende gevoel aan prikkels die al mijn aandacht opeisen alsof ik geen keuze heb. Die toffe mensen die voor m'n neus iets doormaken... die worden als niet-relevant gecategoriseerd in mijn brein, zo blijkt. Lees: wegwuiven en geen aandacht geven. "Ah, het is onbewust, dan is het niet erg.", werd mij wel eens gezegd. Gevolgd door een geforceerde begripvolle knik. Weet je wat ik wil? Ik wil zeggen hoe het met me gaat gaat, schreeuwen wat er door me heen gaat. Prikkels loslaten, helicopteren boven de situatie om er dan een mooie mind-map-analyse van te maken. Ik wil de tijd stopzetten, de handdoek in de ring gooien. De witte vlag wapperen en een time-out vragen aan de arbiter. Of een wissel van de verdediging... want de huidige is moe. Je kent mij, toch? Het enige - laffe - waartoe ik in staat ben is jou in mijn armen sluiten en vergeten wat te vergeten is. Achter me laten wat voorbij is, want dat is een fluitje van een cent, kinderspel en zo gepiept.ย Laat me niet los, als het u belieft. Ik. ย  ย  ps: die foto? Die nam ik ooit eens in รฉรฉn van de verlaten straten van Vieux Nice. Deze foto achter een bestoft etalageraam. Zo'n foto waarvan je weet dat de fotograaf er meer bij bedoelde dan wat de foto eerst laat zien. Die foto vond ik hier wel bij passen.

SilkeGeerts
115 1

"Ik wil op een dag van iemand houden, zoals die vrouwen in reclames houden van hun yoghurt.", dat zei ik... 't meisje dat toen (nog) geen yoghurtmeisje was.

't Boek kaarten werd alweer door elkaar geschud en 'Patience' werd nรณg maar eens gespeeld. Door mij dan, want mezelf bezighouden is de boodschap. En vooral de zenuwachtigheid onderdrukken (achteraf gebleken). Een Duvel werd nog eens ingeschonken: 'Doe mij er ook nog maar eentje'. Gevolgd door een actie van deze man die ik nu mijn lief mag noemen. Een actie die ik niet verwacht had en waar ik uiteraard een kortsluiting van in mijn hoofd kreeg: "Massive error in the brain". Nรฉรฉ dit mocht ik niet laten schieten, dus ik glimlachte maar deed niets anders dan kaarten leggen op de keukentafel, met de Duvel binnen handbereik. Met naast me de man, die ik toen nog niet mijn lief mocht noemen.5 voor 12 was het (in diverse interpretaties de waarheid), ten tijde van de corona-avondklok. Zijn spullen werden genomen en nog steeds met enige kortsluiting volgde ik zijn bewegingen tot aan de voordeur. Ik moest het er toch op wagen en met enig gevoel van moeiteloosheid landde dan toch datgene wat al enige tijd in de lucht hing. In mijn geromantiseerde herinneringen galmde het geluid van de 's-Gravenvoerense klokken door de Rue du Sacristain en werd het moment, stipt middernacht, abrupt verbroken om snel naar huis te gaan (voor hem dan, ik was thuis). Die man, die ik toen misschien nog net niet of net wel mijn lief mocht noemen.Dagen nadien gingen als een trein die te lang van de rails was geweest. Elk moment voelde nieuw en leuk en tof en spannend. But don't be fooled... dit hebben we natuurlijk al eerder meegemaakt. De veiligheidsriem werd goed vastgemaakt en met een argwanende 'engel' op mijn schouder volgde ik ieder moment.ย  Dit kan niet. Dit overkomt me niet. Er wordt te veel gelachen en er is te veel verliefdheid. Je weet wel, dat smoor zijn! Dit is te goed om waar te zijn en dit gaat 'm niet worden. Maar die man, die ik vanaf toen wรฉl mijn lief mocht noemen, duwde alle weifeling bij me weg. Iedere keer opnieuw als mijn hand zijn hand raakte, en ik de dag mocht starten met hem aan 'mijn' keukentafel. De aarzeling gaf het op... 6 maanden later (binnen 3 nachten, but who's counting) en de twijfel is foetsie (of schuilt die om het hoekje?).Wat ik wil zeggen is dat die man, die ik nog steeds mijn lief mag noemen, 't dekseltje op mijn potteke is. Een hardwerkende toffe pee met gevoel voor humor, verdriet en begrip. En zoonlief? Die vindt hem leuk omdat hij een loods heeft, mรฉt daarin een 'clark' (= heftruck voor de bouw-ondeskundige zoals ik).Ken je die vrouwen in yoghurtreclames, smoorverliefd op hun potje yoghurt? Nou... als je me zoekt... ik ben aan de yoghurt.

SilkeGeerts
20 0

โ€™t Benul dat iedere dag er maar 1 keer is en daar heb je โ€™t verstand van een kind voor nodig en pasta pesto slierten.

๐—ฉ๐—ฒ๐—ฟ๐—ต๐—ฎ๐—ฎ๐—น ๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ '๐˜ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ป๐˜‚๐—น ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐—ถ๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ด ๐—ฒ๐—ฟ ๐—บ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐Ÿญ ๐—ธ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ถ๐˜€ ๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐—ฑ๐—ผ๐—ผ๐—ฑ๐—ด๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜€๐—ฒ๐—ป ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐—ฒ๐—ฟ๐—ด ๐—ถ๐˜€ ๐˜„๐—ฎ๐—ป๐˜ ๐—ฒ๐—ฟ ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป ๐—ป๐—ผ๐—ด ๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜€๐—ฒ๐—ป (๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐—ต๐—ฒ๐—ฏ ๐—ท๐—ฒ '๐˜ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ฑ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฏ๐—ถ๐—ท๐—ป๐—ฎ-๐Ÿฒ-๐—ท๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ด๐—ฒ ๐˜„๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ป๐—ผ๐—ฑ๐—ถ๐—ด ๐—ฒ๐—ป ๐—ฝ๐—ฎ๐˜€๐˜๐—ฎ ๐—ฝ๐—ฒ๐˜€๐˜๐—ผ ๐˜€๐—น๐—ถ๐—ฒ๐—ฟ๐˜๐—ฒ๐—ป).๐˜Œ๐˜ฏ '๐˜ฏ ๐˜ง๐˜ฐ๐˜ต๐˜ฐ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฏ ๐˜ป๐˜ถ๐˜ด, ๐˜ป๐˜ฐ ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฅ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฐ๐˜ถ๐˜ฅ ๐˜ฎ๐˜ฐ๐˜ค๐˜ฉ๐˜ต ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ธ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ. ๐˜”๐˜ข๐˜ข๐˜ณ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ญ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ญ ๐˜จ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฅ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜จ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฑ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ต ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜จ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ต ๐˜ฎ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ต ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฏ... ๐˜ป๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ง๐˜ด ๐˜ธ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜”๐˜ณ. ๐˜‰๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ป ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ฑ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ฆ ๐˜ท๐˜ข๐˜ญ๐˜ต ๐˜ต๐˜ช๐˜ซ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ด ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ณ๐˜ข๐˜ด๐˜ด๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ๐˜ด๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ป๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฌ ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ด ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜‹๐˜ถ๐˜ช๐˜ต๐˜ด๐˜ญ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฅ (๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ง๐˜ต ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ต ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ต๐˜ฐ๐˜ถ๐˜ณ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฉ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ฑ ๐˜ข๐˜ฃ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฆ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ต)."Waarom zijn jullie groter dan mij?", mijn zoon Julien aan de eettafel gisteren met een sliert pasta pesto uit zijn bek. Balancerend op รฉรฉn been, te groot voor de kinderkruk en te klein voor de grote-mensen-stoel... dus dan accepteer je als moeder het 'gehannes' aan tafel. "Omdat wij ouder zijn dan jou", wordt het snelle antwoord.Ik zie dat de uitdrukking in Julien zijn ogen nogal vragend lijkt dus ik vul aan. "Ja, ooit waren wij ook zo'n kindje zoals jij." Hij begrijpt het, lijkt het, dus ga ik verder "... en onze ouders waren ook kindjes ooit". Julien gooit zijn handen in de lucht (nรฉt niet met de pasta pesto slierten). "oooh en dat gaat zo de hele aarde door en oude mensen gaan dan dood?". Ja, oude mensen gaan dan dood, en zieke mensen ook. En helaas soms ook mensen die er niet voor gekozen hebben, zoals door een autobotsing. Er wordt verder gegeten, half zittend op de stoel.Komiek... "Dat gaat zo de hele aarde door: geboren worden, je leven, nieuw leven geven, doodgaan". Ofwel.... we zijn allemaal een nieuw begin, en daarmee zijn we dus zelf in staat om iets nieuws op de wereld te zetten.De dag werd gisteren afgesloten met knuffelmomentjes met zoonlief en lieflief en de laatste minuten voor bedtijd met m'n zoon in m'n armen in een donkere kamer. En alsof hij mijn gedachtes kan lezen zegt hij de woorden "Maar mama is niet erg hรฉ dat mensen doodgaan, want er zijn nog altijd heel veel andere mensen."We hollen maar door met nieuwe technologieรซn, met verlengen van ons leven, met forceren, met ongelukkig zijn of tรฉ gelukkig zijn. Met geloven en genieten, met onrust en depressie. We rennen al zeurend rond over onzekerheden en pronken over zekerheden. Als een kip zonder kop op zoek naar zoveel mogelijk ervaringen om in de rugzak te stoppen... We zijn netjes, misschien te netjes, in het omgaan met mensen die slecht voor ons zijn, want weet je 'opvoeding' en 'waardes &amp; normen' enzo..En waar 't mij eigenlijk om gaat in dit vertelsel: iedere dag komt maar 1 keer, en daar is eigenlijk best wel goed over nagedacht.

SilkeGeerts
14 2

Euthanasie. En de bloemenvorming op haar huid

1 maart 2015 vs. 1 maart 2021. Bijna zes jaar geleden. Om stipt 15:00 op de eerste maart schreef ik opย www.marijkegeerts.beย de woorden: โ€˜Marijkeโ€ฆ Men zussieโ€ฆ Voor altijd in mijn hart!โ€™. Totaal niet wetende wat de toekomst me zes jaar later zou brengen en totaal niet beseffend โ€“ op dat moment โ€“ dat de woorden โ€˜voor altijdโ€™ voor mij een andere betekenis hadden dan voor haar, mโ€™n zus. Excuseer mijn onnavolgbare gedachtekronkel. โ€˜T is snel neergepend want het moet uit mijn systeem en af mijn schouders. Ik moet vertellen wat er op mijn hart ligt, elke twijfel, elke gemiste kans. Elke niet gestelde vraag. Die eerste maart tweeduizendvijftien. Onbeschrijflijkโ€ฆ Ik word wakker zoals een normale ochtend en ineens komt dat besef achter โ€™t hoekske kijken. Zoals Julien, mijn zoon, soms achter de deur staat om me te doen verschieten (ich shrik mich sjtief, zoals ze dat dan in Voeren zeggen โ€“ mijn huidige habitat na een leven van zoektochten en verplaatsingen). Dus dat besef komt om โ€™t hoekske loeren, niet zoals Julien om te lachen of te zwanzen; nee, โ€˜serious businessโ€™ dit! Zoโ€™n besef waarvan de haren rechtop gaan staan. Zoโ€™n besef waarvan je kippenvel krijgt. Het besef dat toen, die ochtend van 1 maart, luid en duidelijk zei โ€œVandaag is de dag dat Marijke de laatste keer haar ogen opent. Vandaag is de laatste dag dat je zus een nieuwe dag zal starten. Vandaag is de dag dat je een laatste keer met je zus kan babbelen.โ€ En wat doe je dan, hartstikke zwanger op dat moment? Je gaat naar de bakker. Want het is zondag. En je ontbijt, want dat gebeurt nu eenmaal. Met een zachtgekookt eitje (4 minuten). En je bent stil, want het is een situatie waarin we ons niet thuis voelen. โ€˜Voor altijdโ€ฆโ€™ Ik zou een boek kunnen schrijven over de periode vรณรณr en nรก 1 maart 2015. Ik zou een hoofdstuk besteden aan 1 maart zelf. Zelfs na zes jaar voel ik nog exact hoe alles ging. Hoe we met het gezin buiten stonden bij Coda. Hoe we ieder om toer nog even op audiรซntie bij Marijke mochten, niet wetende wat die laatste woorden waren tegen de ander. Zoโ€™n beetje geforceerd was dat. Niet helemaal beseffen wat er gebeurde. Of โ€™t niet accepterenโ€ฆ Het niet wรญllen accepteren misschien? Bij mij was het eerder ontkennen van de ernst van de situatie, daar ben ik goed in. Vooral als ik daarmee mโ€™n eigen emoties de baas kan blijven. Dus ik heb dat moment niet met de volle 100% benul beleefd, dat is wat ik wil zeggen. En dat vind ik jammer. Nu, bedoel ik dan, niet toen. Want toen was het gewoon een gesprek zoals ervoor. Zoals die dagen ervoor. Marijke woonde in Coda hospice, in alle warmte van de lieve mensen daar. Coda: een โ€˜bijna thuis huisโ€™ met een huiselijke warme sfeer. Ik wijk van de rode draad af, die rode draad die er niet is. Weet je nog? Dat andere verhaal? Ik wijk af. Het moet februari 2015 geweest zijn. Met de nichten en neef gingen we een hapje eten bij Danny Vanderhoven in Lanaken. Aan dรฉ โ€˜chefโ€™s tableโ€™ zaten we. Marijke ook. En een handgedraaide dame blanche voor Julie, mijn nicht. Ook 2 babyโ€™s in de buik (niet in dezelfde buik), nog onbekend voor de rest, wel bekend voor Marijke โ€“ zo bleek achteraf! En daar ga ik weer van het padje afโ€ฆ Dus het was februari 2015, heerlijk eten en Marijke kwam die avond naar mijn toenmalige woonplaats in Margraten (NL). Marijke bij me in bed, zoals we dat vroeger deden. Ze voelde zich niet lekker de dag erna en werd met de auto naar huis gebracht zodat ze niet met de trein moest. Zou ze toen al geweten hebben dat dรกt de laatste autorit van Margraten naar Schoten was? Ik was er zelf niet mee bezig, ik kreeg een appje dat ze thuis was en dat haar chauffeur een Schotense koffiekoek voor me zou meenemen. Voor mij, dat hoopje ellende, dat toen met 3 koortsblazen, verstopte neus en migraine op de zetel lag. Met een berg papieren zakdoeken om me heen. โ€œLaat je zakdoeken niet rondslingerenโ€, appte ze nog. Dus abrupt stond ik op om snel de zakdoeken in een soort van vuilbak te doen (een emmer die toevallig in de buurt stond). Het moet een paar dagen later geweest zijn dat ik bericht kreeg dat ze naar spoed was gebracht. De details zijn me altijd onbekend gebleven, beschermen van โ€˜het kleine zusjeโ€™? De pijn was te hevig en de weken nadien gingen razendsnel en tergend traag voorbij. Razendsnel omdat ik niet volgde wat er gebeurde. Tergend traag omdat ik niet wist wat er gebeurde, en dan word ik ongeduldig, nog steeds. En dat ervaar ik dan als hinderlijk. Zo denk ik erover als ik terugdenk aan toen. Volgende halte voor haar was Coda. โ€œWe naderen de eindhalte van dit traject. Gelieve de tram te verlaten.โ€ Ik pakte mijn boeltje in Margraten en ging met een zwangere buik richting Schoten in Mr. Beetle. Logeerde dagenlang op het bedje in de kamer van Marijke. Ik werkte er vanaf mijn laptop, haalde koffie in het verplegingshuisje. Ik ging eens wandelen of ging naar Schoten. Hoe hard ik ook mijn best doe op dit moment, vroeg in de ochtend, het lukt me niet om de details boven water te halen. Rouwen is herinneringen anders leren vasthouden. Laten we โ€™t daarop houden. Dat moment dat ze nog een avond en nacht naar huis mocht. Daar denk ik nu aan. Vrienden over de vloer en pizza. De inhoud van de gesprekken zijn me ontgaan, wel is me de gezelligheid bijgebleven. Zou ze toen beseft hebben dat het de laatste keer was? Iedereen ging huiswaarts, de laatste keer dat ze de oprit van het huis waar Marijke woont afliepen terwijl Marijke er nog was. โ€˜s-Ochtends de laatste rit van Schoten naar Coda, voor haar. Die mooie jurk van King Louie aan de kast in haar kamer, de geurstokjes van Rituals op het kastje naast het bed. De bruine schoenen voor bij de jurk, die ze uiteindelijk niet heeft kunnen aandoen vanwege het opzwellen van de voeten. Dat laatste heeft ze nooit geweten. โ€œMarijke, het einde komt in zicht, binnen een paar dagen zal je vertrekken.โ€ De dokter. En met zoโ€™n eenvoud werd zondag 1 maart geprikt. Alsof er simpelweg een afspraak werd gemaakt. Verontwaardigd was ik over de manier waarop met โ€“ een voor mij ogenschijnlijke โ€“ koelte de datum werd geprikt. โ€œZondag ok?โ€, โ€œJa primaโ€. Zo is het waarschijnlijk niet gegaan, zo is het wel bijgebleven. Het regelen van de begrafenis โ€“ op 7 maart โ€“ deed ze zelf, met een beetje hulp. Van muziek tot tekst. Tot locatie (parochiezaal naast de chiro). Marijke regelde het wel. Mijn omgeving, vrienden, kennissen die me wilden steunen; ik irriteerde me eraan, je weet wel hoe ik ben, toch? Laat me met rust en laad me met rust. โ€œโ€˜T is ok. Liever zo, dan dat ik een telefoontje krijg dat ze onder een auto is terechtgekomen.โ€ Dat vertelde ik dan, en ook die zin heeft deze week een extra dimensie gekregen na het overlijden van Loes, een 7-jarige, in het Schotense verkeer. #voorloes. En dan nog een 2-jarige die zomaar het leven losliet zonder enige waarschuwing op het tuinterras bij zijn oma en opa. Baby James, ik ken je niet maar ik denk aan je. Dus voor mij, Silke, was het ok en is het nog steeds ok. Het was een oke-ige omstandigheid om zo mijn enige zus te moeten laten gaan. Mijn hand op haar arm, mijn papa naast me, mijn mama tegenover me, Johan erbij, Dorre, en anderen in gedachten. Teddy โ€“ voor mijn ongeboren zoon โ€“ onder haar arm. Een spuit en een diepe ademhaling, beetje snurkend. Ik weet nog dat ik daar even om moest glimlachen. Nog een spuit en een zucht. Stilte. Klaar. Finito. Gepiept. Schluss damit. Verleden tijd. En dan de bloemenvorming op haar huid. โ€œWas het dat?โ€ Dit wordt te lang hier en ik snak naar thee. Zit ik hier op mijn telefoon dit neer te tikken met tranen in de ogen. Zes jaar later. Julien heeft een logeerpartijtje met zijn schoolvriendje Yves. โ€œIk ben bangโ€, hoorde ik Julien zeggen. โ€œMaar ik ben bij je, en ik kan karate!โ€, fluisterde Yves terug. En zo gaan de dagen gewoon verder. Hoe fucked up is dit? โ€œIk ben doodโ€, zegt de รฉรฉn. โ€œHoe kรณm je er in godsnaam bij?โ€, zegt de ander. En hij gaat naast de รฉรฉn zitten, legt hem uit wat hij wรฉl is, slaat zijn armen om hem heen, streelt hem, wiegt hem, slingert hem in het rond, valt met hem op de grond โ€“ schaterlachend, probeert zich los te wringen, schreeuwtโ€ฆ alles aan hem doet pijn. Want niets is zรณ ingewikkeld als niet dood zijn. Niet van mijn penTranen wegvegen. Een geforceerde glimlach. Klaar. Finito. Gepiept. Schluss damit. Verleden tijd. En de bloemenvorming op haar huid vereeuwigd in mijn gedachten.

SilkeGeerts
13 1