ni_petit

Gebruikersnaam ni_petit

Website https://www.passipetit.be

Over ni_petit

Nikki Petit (°23/12/1972)
Poëzie & haiku.

Lid van Dichterscollectief Deinze.
Co-presentator bij de maandelijkse Poëtische Rode Avond op Radio Tequila, stadsradio Deinze. 

Teksten

Zonevreemd

  we plannen het in tussen de autosnelweg, het windmolenpark  en de 5G-mast   de coördinaten van dit woonproject worden niet vrijgegeven ieder GPS-systeem stort er zich in het ijle wie daar te vinden is, wil niet gevonden worden naar wat daar te vinden is, is geen mens op zoek   voorts dulden we niets dat kan suggereren  dat  menselijk leven er überhaupt mogelijk is geen drogende was of tapijten op de minuscule terrasjes geen zonneluifels, hier hangt van nature al schaduw genoeg   wie tapijten en was binnen laat drogen, is aansprakelijk voor alle opstijgende, insijpelende en andere vochtproblemen voor meldingen rekenen we op omliggende, ontevreden buren  hieronder geven we alvast het nummer van de kliklijn mee   op meldingen van ongedierte wordt niet ingegaan dat ze daar beestjes zien, wil nog niet zeggen dat die er ook zijn als meer dan de helft van de bewoners, in het Nederlands, klaagt doen we onaangekondigde huisbezoeken, niet thuis = niet pluis   in de gemeenschappelijke tuin geldt een strikt barbecueverbod we kleuren die zone als hangplek voor onze pubers  aan zondagsrust is daar geen nood, met die enkelbanden raken ze niet ver, laat staan vermoeid   waterkranen en stopcontacten worden buiten niet voorzien ze gaan maar naar de carwash, waar ze toch al zwartwerken straatverlichting wordt functioneel en niet te verdragen fel LED zo verzekeren we ons van een spontane avondklok   we begraven het tussen de autosnelweg, een windmolenpark  en een 5G-mast   bloemen noch kransen        

ni_petit
5 0

Egyptisch katoen

Het begon met twee lengtes baksteenslag en een herstelperiode van vijf dagen. Intussen volbrengt ze, zonder verpinken, drie maal per week vijfentwintig baantjes in het plaatselijke zwembad. Dat doet iets met een mens.  Na zo’n zwemsessie, waant ze zich niets minder dan een Olympiër. Een bovennatuurlijke kalmte daalt op haar neer en begeleidt haar naar huis, ongeacht welke verblijdende taak haar daar wacht, als ze het geluk heeft dat het er maar één is.  Door niets of niemand laat ze zich nog op stang jagen, denkt ze hardop, nog helemaal in de roes van het zwemmen. Terug thuis worstelt ze met de twintig identieke katers die haar beletten haar dekbed in fris gewassen Egyptisch katoen te stoppen. De scherpe nagelsporen in de dure stof negeert ze stoïcijns - dat krijg je dus, als farao's dieren een goddelijke status verlenen. Ja Toet, draai je maar om in je sarcofaag. Onverstoorbaar schudt ze het dekbed tot er zich een geëffend bed ontvouwt, een vijfsterrenhotel waardig. Haar krachtige, Olympische slag zegeviert en de twintig ellendelingen stuiven de kamer uit, de ogen opengesperd, oren plat tegen de kop. De overige huishoudelijke taken worden vrolijk vergeten of glashard genegeerd en voldaan nestelt ze zich op de sofa. Links van haar ligt de kater bedrieglijk beminnelijk in zijn mand, zijn overige negentien persoonlijkheden meesterlijk achter de geraffineerde blik verborgen.  “Ha”, denkt ze, “ha kattenkop, daar heb je niet van terug”, zij het iets minder overtuigd dan ze zelf zou willen. Het mag dan een pluizige dictator zijn die om zich heen kijkt alsof hij ieder moment een stoet bedienden verwacht, toch kruidt hij ook haar anders wat flauwe leven.  Synchroon met de ondergaande zon, zakt de overwinningsroes in als een soufflé. Van de medaillewinnares blijft maar weinig meer over op dit eenzame uur van de dag. Zelfbewust kirt ze vruchteloos wat verzoenend tegen haar huisgenoot. Hij trakteert haar op de obligate hoeveelheid volstrekt ongenaakbare blikken en strekt tergend traag de achterpoten, één voor één. Wanneer ze zuchtend het licht uitknipt, springt hij op kousenvoeten van de sofa en volgt haar zwierende kamerjaspanden de kamer uit.    Nog voor ze hem ziet, hoort ze hem met een zachte plof op het bed landen. “Ik wist het wel”, fluistert de winnares in haar.    De ogen tot spleetjes geknepen, zet de kater spinnend zijn nagels in het Egyptisch katoen. Als je niet beter wist, zou je denken dat hij lacht. 

ni_petit
0 0

Opleiding

Poëzieatelier Brugge

De dichters, Wisper Gent 

Publicaties

Drijfjacht en Hotel California gepubliceerd bij Het Gezeefde Gedicht (mei 2024)

Festijn gepubliceerd bij Ballustrada, Zeeuws Literair Tijdschrift (december 2023)

Onmiskenbaar rood, eervolle vermelding Poëziewedstrijd Stad Ronse (2023)

Rechtsaf aan Hamburg Süd, gepubliceerd in het Tijdschrift voor Zeeuwse Literatuur, De Baaierd (januari 2024)

Muurvast, gepubliceerd bij De Schaal van Digther (januari 2024)

Teddybeer, opgenomen in Poëzie in het donker (© 2023 Gerard Rozenboom, Sappemeer)

Eervolle vermelding en publicatie van Lood, in de Poemtata gelegenheidsbundel van de wedstrijd Door Kale Bomen Bladeren (september 2023).

Publicatie van Kiefers Eed en 4 haiku's gepubliceerd in Schuld en Vrede (© 2023 Hans Marijnissen, Eindhoven)

Gedicht Tussenpozen gepubliceerd bij Het Gezeefde Gedicht  (jul-aug 2023)

In februari 2023 werden gedichten Pootjebaden in Lieslaarzen en Springen door vierkanten, gepubliceerd in het literair e-zine De Schaal van Digther. 

https://digther.blogspot.com/2023/02/

Met gedichten Roerloos en Tatami van Asfalt, in 2022 tweemaal gepubliceerd bij Het Gezeefde Gedicht

https://www.hetgezeefdegedicht.be/2022-06.php 

https://www.hetgezeefdegedicht.be/2022-01.php

In 2021, met Stormtij en in 2022 met Bellenblazers, opgenomen met gedichten  in gelegenheidsbundel van de poëziewedstrijden van Poëzie van A tot Z.

Ook werden al gedichten opgenomen in verschillende publicaties zoals Poëzie Verbeeld2, Reveil 2021 en won ze in 2021 met gedicht Zweven de tweede prijs in een gedichtenwedstrijd georganiseerd door de stad Hasselt nav de Internationale Dag van de Vrouw. 

 

Prijzen

Met gedicht Zweven won ik de tweede prijs van de gedichtenwedstrijd georganiseerd door de stad Hasselt, ter gelegenheid van de Internationale Dag van de Vrouw 2021.

 

Varia

Co-presentator bij de maandelijkse Poëtische Rode Avond en Klimaatrode Avond op Radio Tequila, stadsradio Deinze.